quilaoronja

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2013

Att ha #hund

Av Susanne - 7 augusti 2013 23:45

Jaa, att ha hund, det är inte jämförbart med att ha barn, så klart.........

Men oron, när barn eller hund inte mår bra.........den är HEMSK!!!


I morse vaknade jag av att maken ropade......"Du måste komma.....det är något konstigt med Skorpans öga!!!!"

Studsade opp ur sängen, och höll på att få slaget, när jag fick se henne.


Skorpan var helt sned i ansiktet, ett öga såg ut som om det var vänt åt helt fel håll   

Direkt, så tänkte jag på Quila, och hur hon såg ut när hon mådde så dåligt.

Hon var också sned  i ansiktet...............usch, vad hemskt det var, och vad rädd jag blev.

(Nej, jag tog ingen bild av Skorpan i morse, för det klarade jag inte av.)

(Kunde knappt titta på henne)

Ringde veterinären,

som meddelade att dom var heeelt fullbokade.......men det var ytterst viktigt att någon tittade på henne!?

Dom frågade sedan vad hunden hette........Skorpan, sa jag!

"Ett ögonblick", sa hon i andra änden............

Inte vet jag, men när hon kom tillbaka, så sa hon bara "kom hit så fort du kan!"

Jag tror, att efter allt som hände sist med Skorpan, vill dom säkert göra allt rätt.

Och jag tackar inte nej till det.


Sagt och gjort, så åkte vi till Linköping.

Fick komma in direkt, och en veterinär kollade och undersökte henne noggrant.


Ingen skada på ögat!!

Ingen feber!!

En stark allergisk reaktion!!!

På vad???

Joo, förmodligen har allt spring på åkrarna gjort att hon fått in små partiklar i ögonen.

Små grässtrån, dammkorn.......m.m

Slemhinnorna har reagerat med att bli inflammerade,

för att stöta bort främmande små saker, som inte ska vara där, helt enkelt.

Precis som när vi människor får en sådan reaktion.

Vi kan också se helt konstiga ut i ansiktet då, pga all svullnad.

Det betyder INTE att hon är allergisk. Det kan hända en gång och kanske aldrig mera.


Summan av dagen blev i alla fall.......kortison, för att snabbt få ner all svullnad i ögat!

Redan efter första dosen, blev hon mycket bättre,

och på eftermiddagen såg man nästan ingenting alls!


DU FÅR INTE SKRÄMMA OSS SÅ DÄR, SKORPUNGE!!!



I kväll kom våra vänner och hälsade på!

Även Indra, som passerat 12-års strecket, orkade följa med i dag   

Så där ja, ligg stilla nu.....allihopa!!!

 



"Äsch, jag tror jag tar och rullar lite", sa Skorpan......"Nu när vi ändå bara ligger här"



"Tjohooo, jag har faktiskt ingen lust att ligga här längre.....jag drar!!!" 


"TYPISKT!!!"

"Jag fick traska tillbaka och lägga mig ner igen???"


  

Efter fika och massor av blablabla, blev det lite pälsvård!   


Ganska kul att se skillnaden på Ronja,

innan hon blivit kammad och fått lite lång päls på öronen borttagen............

 




.............och efter!

 Hela hon får en annan hållning.......eller inbillar jag mig bara   



Fin blev hon i alla fall, tycker jag  



Kö till trimbordet!!!


 

Skorpan kommer nu inte att ställas ut i Ronneby i helgen.

Var ju lite tveksam till det, och nu slapp jag tänka på det mera.

Men Ronja kommer ställas ut, och Skorpan får vara med som maskot.

   



Fina tjejerna!!!

Den yngsta, 10 månader, och den äldsta har passerat 12 ÅR!!

Inte illa.

Indra har fortfarande pondusen i behåll, och alla lyssnar på vad hon säger!



Jag är sååå lättad!!!

Att det "bara" var en inflammation!

Skorpan är en stark tjej, så det här fixar hon   

   


Är otroligt tacksam över alla era tum och tasshållningar i dag!

TACK så mycket.


Kram

Susanne


 
 
Susanne P

Susanne P

8 augusti 2013 00:15

Phu...vilken tur att det inte var värre!
Men vad de kan skrämma en...dessa små varelser!

Visst blev det stor skillnad på Ronja. Det gör så mycket när man klipper och får bort lite "extra" päls.

Kram till er! <3

http://www.susannep.blogspot.se

 
Lotta, Gazton o Imexx

Lotta, Gazton o Imexx

8 augusti 2013 00:30

Förstår att du blev orolig, speciellt efter vad ni fick uppleva förra sommaren. Tur att det inte var värre med ögat.
Ronja är sååå snygg både före och efter, men lite snyggare nyborstad. Kram

http://bernergossar.dinstudio.se

 
Sofie

Sofie" title="http://maysan-astrid.blogspot.com]Sofie[/url]" target="_blank">maysan-astrid.blogspot.com]Sofie[/url]

8 augusti 2013 00:55

Jättestor skillnad på före och efter tycker jag. Visste inte att man tog bort hår på en berner. Härligt att det inte var något allvarligt med Skorpungen. Men trist att hon fick en reaktion på vad det nu var

http://http : / / maysan-astrid.blogspot.com

 
SytantenSytanten

SytantenSytanten

8 augusti 2013 07:35

Vilken tur att det blev bra så fort! Busskorpan.
Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Sofia

Sofia

8 augusti 2013 09:02

Huvvaligen! Det är hemskt när man måste ila till veterinären så där med hjärtat i halsgropen. Alf skadade ju sig förra veckan och stod på tre ben och skrek! Jag minns inte vad jag sa till veterinären när vi pratade i telefonen men plötsligt står vi inne i akutrummet iaf. Tur att det gick bra för Skorpan. Alf kryar också på sig. :)

http://www.echosierra.se

 
Eva H

Eva H

8 augusti 2013 12:51

Helt underbart att det inte var värre!
Här har vi också haft lite ögonproblem denna sommar. Jag skyller det, liksom ALLA andra ev. problem på värmen... Assar verkar vara en "ögonhund" som är bra känslig för damm, blåst osv. Men vi har klarat oss med rengöring och receptfria salvan.
Det är kul att se hur jyckar kan "sträcka upp" sig när de blir fingjorda! (Min första tiggde beröm från alla i omgivningen...)
Och du skorpungen.... Håller med din matte: du FÅR inte skrämmas så där!!!
PUSS tjejer!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Anna, Wilma & Nitro

Anna, Wilma & Nitro

8 augusti 2013 16:43

Usch, fick en klump i magen när jag började läsa och hjärtat satte sig i halsen. Finaste skorpan ! Ja fy vad dem kan skrämmas våra fyrbenta bästa vänner.
Har lagt till att jag vill följa din blogg på blogloving men det dyker inte upp någonting när du skrivit inlägg därav min frånvaro ifrån er blogg. Kram Anna

http://www.annagunnarson.blogg.se

 
Carina

Carina

9 augusti 2013 11:38

Oj det blev mycke skrollande för att läsa ikapp :)
Skönt att det inte var något allvarligt med Skorpans öga.
Ha det bra

http://carinaduvefjord.blogg.se

 
Anna, Wilma & Nitro

Anna, Wilma & Nitro

9 augusti 2013 19:42

Tjoho !
Nu är blogg adressen ändrad =) Har inte tänkt på det förens du sa det. Ang bloglovin kanske jag får ta bort och lägga till dig igen. Äsch det löser sig.
Jo höns är faktiskt fina , speciellt sådana man har som hobby/sällskaps (trädgårds) höns. Industi hönsen är inte vackra tyvärr. Det ända dem lever för är att producera så mycket ägg som möjligt till affärerna. Tråkigt och ovärdefullt liv.
Kram Anna

http://www.annagunnarson.blogg.se

 
Sara

Sara

9 augusti 2013 23:06

Men usch...vilken skrämselhicka jag fick

Skönt att allt gick bra
fina bilder
Kram

http://vogelberga.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards