quilaoronja

Direktlänk till inlägg 4 september 2013

#klurigt

Av Susanne - 4 september 2013 23:45

Dragets stora utmaning just nu........

Vi har även i dag varit på "träningsplanen"

Så här ska det se ut!!

  

Dubbelslalom består av 14 markeringar (koner) i dubbla rader,

7 på varje sida, med ett inbördes avstånd på 1,5 meter i bredd ,

3 meter mellan varje par i längdriktningen.

Banans sammanlagda längd blir således 18 meter.

6 meter före banans början finns en markering.

Vid denna markering skall föraren placera sig bakom vagnen.

Föraren får endast gå mellan konerna i banans längdriktning,

medan hunden går slalom mellan konparen.

Hunden går således slalom medan föraren går rakt fram.

När hunden genomfört slalomkörningen är kommandot helt om marsch.

Hunden skall då gå tillbaka mellan konerna i banans längdriktning,

med föraren placerad bakom vagnen.

Momentet är slut när vagnen passerat sista konparet

Hängde ni med?

Det är klart att det ska vara svårt, när man kommit till Arbetsprov III.

Jag har verkligen stångat mitt huvud i väggen, och kliat mitt hår.........      

HUR! Ska jag få Ronja att förstå hur jag menar?

Hon KAN höger och vänster, inga som helst svårigheter där.

BARA, när vi kör slalom.

Target kanske, säger många.

Joo, det funkar ju..........men under tävling går det ju inte att ha en target.

Dessutom tycker jag nog att Ronja blir allt för fixerad vid godiset,

och hon lyssnar då sämre på mig.


I morgon, då kommer ytterligare en tanke jag har, omvandlas till verklighet.

Tänk, om det kunde lyckas då!!!


Efter dagens pass, som faktiskt tar på krafterna, om inte annat blir hjärnan trött,

så är det lek som står på schemat.


"Tjejerna" hittade ett äpple, som var himla kul.

  



"Njae, jag fick ju inte en chans att ta äpplet från Ronja......förstås!!"




"MITT MITT MITT och BARA MITT!"

"Men, så där jättgott är det ju inte, efter att det hamnat i sanden....

....knastrar så hemskt mellan tänderna"



Spring spring spring uppför backen!

 



Och så lite närkamp!

Tuffa brudar   

 

  


Hahaha, Ronja är lite rolig hon.....hoppar gärna opp och ställer sig lite "snyggt",

Så står hon där och väntar........som att hon säger, -"Så där då Matte, ska du inte fota nu då?"


Efter träning och lek, var det raskt hem, i med lite "näring",

och sedan vidare med Skorpan, som i dag skulle börja ny kurs, tävlingslydnad.


Att det blev just tävlingslydnad, var väl egentligen inte min tanke med henne,

men det var det enda som bjöds just nu, och kurs ville jag gärna börja.


Så av en händelse, så fick jag ett annat val.......brukslydnad!

Det passar mig som handsken, och är precis det jag tänkt från början.



Brukslydnad kan till viss del jämföras med tävlingslydnad,

men skillnaden när man tävlar i bruks är att det ingår andra grenar också.

T. ex sök, spår eller rapport

  



Så ikväll har vi kommit igång ordentligt, Skorpungen och jag.

Positionsträning, ingångar, linförighet är vad vi pysslat med i kväll!

Lilla stjärnan!

  


Ännu en dag fylld av träning med andra ord!


Kram

Susanne

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards