quilaoronja

Direktlänk till inlägg 5 september 2013

Skratt o gråt, glädje o sorg.

Av Susanne - 5 september 2013 22:01

                                         

I dag var det inte riktigt som andra dagar.

Det var tomt...........ett stort tomrum märktes av, när vi träffade våra hundkompisar.

Fina, underbara Indra, fick igår somna in.

Lugnt och stilla, med sina nära intill sig.

Indra blev 12 år och 3 månader, vilket är en aktningsvärd ålder för en berner.

Men inte sjutton gör det mindre ont för det.


Visst är det fantastiskt, att få ha en trogen vän i så många år.

Hon var inte sjuk, hon var glad.......men hon var helt enkelt gammal.

En fin gammal dam, med mycket stor pondus.

Hon gjorde aldrig mycket väsen av sig, men ALLA visste, att det var hon som bestämde.

Indra har faktiskt lärt mig väldigt mycket.


(För flera år sedan, innan jag lärde känna denna hund, var jag faktiskt "orolig" vid hundmöten.

Hade flera år tidigare råkat ut för att min dåvarande hund, blev attackerad av en annan hund.

Helt oprovocerat, och utan förvarning,

satt den andra hunden fast i halsen på min hund.

Fruktansvärt otäckt, och det satt sina spår.)


Jag trodde ALLTID att något skulle hända, vid nya hundmöten.

Indra, hon blev den som "visade" mig, att dom flesta hundar faktiskt behärskar "hundspråket".

(Jag är nu helt återställd från min rädsla)


Vi kommer alltid minnas denna underbara hund

  



Som sagt, Indra var minst till storlek, men som ni ser,

den som hade "stenkoll" på dom yngre flickorna.

Fr. vä. Allice, Indra, Irma, vår älskade Quila, och Ronja



Av 6 hundar, som ofta träffades på "leriga, skojiga promenader",

finns bara 3 kvar hos oss.

Aragon och Quila, rycktes bort alldeles för tidigt, pga sjukdom.

Vi saknar dom så.

            


Det gör så ont, man tror man ska gå sönder..........med tiden blir det "onda såret" till ett ärr,

och man kan börja le igen, åt alla fina minnen man har kvar......för alltid.


Som ni vet, så har även lite glädje kommit till oss.......jaa, inte så lite!!!

Skorpungen, vår lilla STORMVIND, som får oss alla att le......hela tiden

    



Sista träningen för veckan i dag.

Kan nog vara skönt att ligga lite lågt ett tag nu, efter all hårdträning.

Lite spring och hopp och lek, innan dagens pass.


Ronja fick syn på "något okänt" i sanden...........

"Öh.....vad sjutton är det där för något???"



"Måste nog vara försiktig...........jag hoppar runt lite........ser om jag kan skrämma iväg DET!!"



"Men........DET bara ligger där juuuu???"



"Jag drar............"



Den nya idén, när det gäller den förb....de slalomen, skulle provas idag.

Och.........joo, det gick faktiskt bättre!!!

Första försöket skulle hon nog fått...........8,5 - 9 poäng....kanske.

HURRAAAAA!!!

Vi ska klara av det en dag.


Varmt, och lite trött på draget kanske, körde vi bara en kort stund i dag.


"Jaa, nu får faktiskt någon annan dra......Du, Skorpunge, kanske?"



Duktig tjej!



Skorpan fick också ett litet träningpass,

på det vi började träna in i går.



Efter att sedan varit på promenad med hundkompisarna och busat massor,

jaa, då blir man så här skönt trött.



Zzzzz...........


Glädje - sorg

Tårar - skratt

Det är just så livet är.

Var rädd om det, och varandra.



Kramar till er

Susanne

 
 
Solglitter

Solglitter

6 september 2013 08:25

Ååå så rörande och fint inlägg!!
Ja det är så svårt att mista ett kärt djur och vän.

Njuter av kraften glädjen och allt det underbara i dina fina bilder.
Ha det så gott vännen och var rädd om dig och de dina du med:)
Trevlig helg /Lollo

http://solglittret.blogspot.se

 
Ingen bild

Lisa

6 september 2013 09:28

Ja ett hundliv är alldeles för kort och ibland faktiskt ännu kortare :-( Sammy fyllde 10 år i mars så han är ingen ungdom längre och ja ibland har man svårt att acceptera det..... (missförstå mig rätt, jag är glad över att han är hos oss men...för att va realist så blir han tyvärr inte yngre :-( )När det kommer till hundspråk så känner jag att oftast löser det sig själv om hundarna bara få hälsa när de är lösa. Ja ok inte alltid men för det mesta. Vissa hundägare har inte den kunskapen och blir sura och lite arga ibland när Sammy som då INTE gillar yngre stökiga hundar ( hihi ja det är de flesta :-) säger till på skarpen :-( Han gör själv inga närmanden utan när den andra hunden kommer säger han till och sen går han, helt normalt i mina ögon. Duktiga ni är som tränar flitigt, tror att DU nog är duktigare än du vill ge sken av men sån är man nog lite till mans ;-) Bilderna är som vanligt så härliga, fullt ös som vanligt med finaste flickorna. Du har helt rätt vi ska njta av våra vänner här och nu och det verkar som ni faktiskt gör det. OJOJ nu blev det så långt igen..... Ja brukar bli så när jag har mycket jag ville säga hihi. Hade vi mötts så tror jag det hade blivit massa babblande om ditt och datt. Vem vet nån dag så kanske våra vägar möts. Idag åker vi till Blekinge och stannar till söndag just bara för att mysa. Ha en skön helg kram Lisa

 
Eva H

Eva H

6 september 2013 10:05

Söta fina Indra!
Jag har ju bara sett bilder på henne som gammal, men föll som en fura direkt för den damen/tanten!
Undrar om hon inte var just en "liten tant"? Min Mimi (amris också) var helt klart det, och alldeles väldigt klart var det hennes ord som gällde bland de 3 hanarna och vid tillfälle även mammas taxar.
Det är ju inte alla gamla hundar som får det, men Indra hade verkligen det där kloka, visa, erfarna utseendet som är så underbart.
KRAM till hennes ägare!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Sara

Sara

6 september 2013 12:28

Vilket fint inlägg
Kram

http://vogelberga.blogspot.se

 
Christina

Christina

6 september 2013 20:55

Vad fin nya sidan blev. Ska ändra i min blogg. Förstår inte riktigt hur en blogg kan bli kapad. Måste verkligen kännas trist. Men du har ändå lyckat med att få oss läsare att känna igen oss. Som vanligt lika mycket fina bilder och aktiviteter här.

http://socialahundar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards