quilaoronja

Alla inlägg under september 2013

Av Susanne - 21 september 2013 23:30

                                   

Då var vi klara med ytterligare en tävling!

Jag tycker att all vår träning gett stora förbättringar.

Vi är absolut inte färdiga för att klara 3:ans arbetsprov ännu,

men det känns bra att få "tävlingsträning".

Sakta men säkert, blir vi säkrare och säkrare.

Som jag sagt så många gånger förut,

så hoppas jag att vi ska kunna "greja det" nästa år.


Arbetsprov III År 2014   


Det ÄR svårt.......det SKA vara svårt, vad är vitsen annars?!

I dag var det ingen av alla ekipage som klarade sig.

Det säger en hel del, om hur svårt det är,

OCH att det faktiskt är levande varelser vi har att göra med, inte maskiner.

Allt ska klaffa!

Ni som håller på med sennendrag, håller säkert med mig om hur svårt det är.


Jag är så stolt över att vi kommit så här långt,

det är Ronja och jag som jobbat hårt för det.

INGET är gratis!!!

Att ta sig till "högsta nivån" i arbetsproven, det är inte fy skam.


Tack ändå, för all tumhållning   


Frampå eftermiddagen, styrde vi hemåt igen,

och stannade återigen vid Brahehus.

(Att stanna tidigare, hade varit meningslöst,

för Ronja var så trött, att hon inte ens lyfte på huvudet.

Det var första gången hon var ifrån Skorpan, vi bodde på ett stort hotell, med massor av folk.

Inte ens husse var med, som han alltid brukar vara. Klart man blir lite "slut i knoppen")


Ronja spanar ut över Vättern!



"Har du fått alla bilder du ska ha nu, matte???"



"Vad sa du???"
"Kan jag hoppa ner härifrån nu???"



Lite rundvandring bland alla stenblock.

Små "gluggar" i murarna både här och där.


"Om man skulle ta och krypa in här kanske???"

(Hon försökte verkligen ta sig in genom det lilla hålet, men fick snart inse att hon var för stor.......

eller också var det hålet som var för litet)   


Ett arbetsprovtillfälle till finns i år.

Det är i mitten av oktober.

Men, vi har fattat beslut i kväll, att vi INTE kommer anmäla oss dit.

Vi är som sagt inte färdiga ännu,

och det finns ingen tid till att träna så mycket som vi behöver.

Hela nästa vecka har vi mycket roligare saker för oss, vår årliga fjällvandring!!! 

  

Finns ingen som helst anledning för oss, att "stressa sönder oss" för detta.




Det finns en annan aspekt också...........det är inte gratis att "rulla runt" i vårt land för att tävla.

Är det många mil, som nu i helgen, klarar jag inte att åka fram o tillbaka på samma dag.

Då blir det boendekostnad också, förutom all bensin som vår bil dricker.

Men, vi har nu en hel höst, vinter och vår att träna,

så då ska vi nog kunna känna oss redo, när allt drar igång igen.



Näe, hösten ska bara ägnas åt det som JAG själv vill.

Inte vad andra förväntar sig att jag ska göra.

Har lite svårt att "säga ifrån", vill så gärna att ALLA ska må bra och vara glada.

Och, det är väl inget fel i det,

men det får ju inte bli på bekostnad av mig själv, och mitt liv.




Hittade hösten i dag, hurraaaa.   

Vackert!



Det blev ett kärt återseende,

mellan Skorpungen och Ronja när vi kom hem i kväll.

Blir så glad över att se dom tillsammans.

Nu sover dom sött, tätt ihop.........



Gladaste vovven i stan!

Skorpan   

 


(Som  ni ser...........så hittade jag både "dit o hem" på vår resa!!)

(Det var inte illa gjort av mig)

  


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 20 september 2013 23:30

                                         

Så där då.........då var vi på plats, Ronja och jag!!!

Ni vet ju hur det är med min förmåga att bli lite "vilse i pannkakan".

Dom i min närhet tyckte det var riktigt spännande när vi gav oss iväg.

Skulle vi hitta???

Göteborg, Mölndal var målet i kväll.

  

Men först en bild på en lite lagom "sur" Ronja

det här har alltid varit hennes plats, på översta trappsteget.

Där har man full koll på allt som händer!

  

Nu är det så, att vi har en ny trappa.......något mindre än den förra.

Men det går att få plats, med några ben hängandes utanför.



Ronja var fullt medveten om att "något var på gång",

medan Skorpungen var lyckligt ovetande.

  



"Men va???"

"Får inte jag följa med???"

  



"Åk ni bara, jag ska ha skitkul med min husse, SÅ DET SÅ!!!"   



Första stopp blev Brahehus (som vanligt)

Det säljs en fudge där, som jag är helt tokig i.

Gick en liten sväng också, tog några bilder (förstås)     



Underbara Ronja   



Vid  "Brunstorps Wärdshus", var jag bara tvungen att stanna till igen,

när jag såg detta.

Den här solnedgången var heeeelt fantastisk.

Vilka färger.   

(Passande ställe för en Brunnstorpshund att stanna på. Ronjas kennelnamn)

Vid Vättern


Så körde vi på...........och vips, så var vi framme!!!

Utan gps!!!   

WOOOW! Har väl aldrig tidigare hittat så snabbt.



Gick en promenad med Ronja, för att sedan checka in.

ALLA kom visst samtidigt.

Busslaster med med barn och fotbollslag och pensionärsresor och...........

Men Ronja.........hon tog allting med ro, precis som vanligt.   

Barnen ville klappa den söta hunden, jaa, pensionärerna också, och det gillar ju Ronja.



Glashissen opp till fjärde våningen!

Mycket folk att titta på under uppfärden.

"Om jag var rädd? Ha, inte då!"  



Stort, fint rum, där vi säkert kommer sova gott.   



Hemma har lilla Skorpungen varit på egna äventyr med bästa hussen.   



Och nu, kryper vi väl  ner i sängen, och sover sött.   

OCH, laddar för morgondagens drag.


Kram

Susanne

Av Susanne - 19 september 2013 23:30

                             

  Fullständigt, total LYCKA!!!

Näe, jag kan nog inte med ord beskriva känslan, när det plötsligt hände........

Yes, yes, yes......

      

Herregud, säger ni kanske, men för mig, som kämpat och kämpat,

med den här "förbannade" slalomen, var det heeelt galet.

Tårarna kom, och jag höll väl på att kväva Ronja med mina kramar,

som självklart blev lika lycklig hon, över att se matte så glad.


För varje gång som vi tränat (och det har ju blivit ganska ofta den sista tiden)

så har jag lärt mig något nytt om Ronja.

Hur jag ska jag göra för att få henne att förstå.

Att starta med massor av lek och bus, bara hon och jag,

för att riktigt komma igång, det är hennes "melodi"!


Började sedan med bara några få "kon-par",

bara för att hon verkligen ska känna att hon lyckas varje gång.

Så ökade vi på konerna...........för att till sist ha alla 7 paren..........

Ronja såg mig i ögonen.........som att hon sa, 

"- Nu ska du få se, matte, jag kan det här nu!!!"

"- Du kan stanna här, för jag fixar det själv"

    

Det känns så fantastiskt!!!


Nu är ju inte det här någon som helst garanti,

för att det går bra på tävlingen på lördag, men nu vet jag, att hon kan.

(Och, jag var inte ensam om att se henne göra det)   


Åh, jag hade ju massor mer att berätta om, Skorpungens "skoldag" i kväll t.ex

Men det får nog bli i morgon, nu har jag massor att göra,

innan allt är fixat inför Ronjas och min lilla resa.


Bilder från "hundträff" innan träningen.

Milla och Skorpan hälsar på varandra, medan lilla Hulda kollar lite bakom.



"Du var lite spännande", tyckte Skorpan om Milla!



Lilla Skorpungen, blev helt plötsligt inte så liten längre........

Här nosandes på något väldigt intressant,

tillsammans med Hulda.



Alla hundarna fick springa av sig lite först..........

Och här ser jag plötsligt på bilden, att en hund kommer uthoppandes ur en bil???

Hm............SKORPAN!!!

Och, det är INTE vår bil!!!   




"Haha, jag ser nog att du stoppar handen i fickan!!!"

"Självklart ska du nu ge mig något gott!!!"

Skorpan är snabbt på plats, om någon, vem som helst, stoppar handen i fickan   




En "go gubbe", Casper, som snart är 10,5 år!!!

En härlig "kille", alltid så glad och full av liv, trots åldern.

  



  HALLÅÅÅÅÅ!!

Kom igen nu då.....Vi ska träna nu!!!

Ronja och Linus har hittat en mycket viktig "nyhet" att "läsa" om!!



"Jaa, jag  kommer!!!"



Ny kurs, nya hundar...................."KUL", tyckte Skorpan!




Måste bara säga det en gång till!!!

RONJA KLARADE SLALOMEN FLERA GÅNGER PÅ DAGENS TRÄNING!!!

  



Åker mot Göteborg i morgon eftermidag, bara Ronja och jag!

Kan bli riktigt spännande, och se om jag faktiskt hamnar i Göteborg   

"To be continued..........   



Kram på er

Susanne

Av Susanne - 18 september 2013 23:45

                                   

Först måste jag bara berätta.........Jaa, eller, kanske snarare "spy ut lite ilska" ;-)

Häromdagen, när regnet stod som spön i backen,

och det blåste halv storm ute,

(Joo, lite överdriver jag nog, kanske) ;-)

Då blev jag så arg!!!


Gick den vår lilla väg till brevlådan, för att hämta posten.

Usch, vilket skitväder det var!

Tog posten ur brevlådan, och vände för att gå hem........

"Men.......vad är det där för något, ute på den nyplöjda åkern?"

(Nu pratar vi verkligen nyplöjd åker och några timmars regn. Ni förstår säkert)

Då får jag se någonting i leran, ca. 50 meter ut från vägen.

I normala fall skulle jag väl inte brytt mig, men av någon anledning gjorde jag det.

Trotsade leran och traskade ut på åkern, för att se vad det var för något.

Ett stort kuvert, som absolut inte fick plats i någon brevlådan, placerat i en liten plastpåse!

Påsen täckte väl kanske en tredjedel av kuvertet........OCH

det var till MIG!!!

Ronjas fina diplom från SKK (Utställningschampion)

Minst 10 RÖDA stämplar på kuvertet,

talade om att det fick inte vikas, skulle hanteras varsamt, aktas!!!

Näe, det är ju sant, det stod inte att det inte tålde regn och lera.

Gissa vad jag sa då???

Orden var inte dom vackraste jag kan precis.

Stolpskott till brevbärare.

Hur tänkte han/hon där???

I dag fick jag tag på chefen för lantbrevbäringen..........fortsättning följer i ärendet........

  


Nu till något riktigt härligt, något som får all ilska att rinna av som vatten på en gås.

En hel eftermiddag/kväll på hundpromenad i ljuvligt vackra, gamla skogar.

Första stopp...........en sjö!!!

Den här gången var nog Skorpan först ut i vattnet och simmade som en liten tok.

Snabb så in i hoppsan!



Tänk, vad det gick snabbt att lära sig rätt simteknik,

bara man fick träna, träna och träna lite till!

  



Ronja fick allt jobba lite för att hänga med!



Titta här då, vem vi delade den här härliga promenaden med!!

"Mammut-Killen" och hans matte!

Mammut vill helst att hans matte ska bada med honom,

men, det hade hans matte inte alls någon lust med i dag   


Skrattar när jag ser den här bilden.........



Närbild........

"Shit, vad du är stor!!", säger en nertryckt Skorpunge   



På berget!

(Nu ska vi bara få med Mammut också på bild)



Ok, där har vi honom!!!

(Tillsammans alla tre då?)



Han är så härlig!

Full av bus och spring och knasiga upptåg, precis så som vi gillart´   



"Man ser ända till Mariannelund...........!!!"    (Kanske inte riktigt så långt)



Se där ja!!!

Ronja, Skorpan och Mammut   



Finns det något vackrare?




Många timmar senare, var vi åter vid bilarna.

Klockan blev massor innan vi var hemma, men vad gör väl det?

Vi har haft en skön dag.


Kram, kram

Susanne

Av Susanne - 17 september 2013 23:15


Det är, och har varit ganska mycket en tid nu.

Jag beklagar mig absolut inte över det. Näe, jag gillar det nog egentligen.

Men...............det var ju det där  med samvetet.

Det gillar jag inte.

Känslan av att ha dåligt samvete.


Det som i första hand ingår i mitt liv, varje dag, oavsett allt........

.....det är ju dom här två flickorna.

Jaa, och dom är faktiskt min medicin i livet.

Utan dom skulle jag inte ha det liv jag faktiskt kan ha i dag.


Alla dagar är självfallet inte rosenröda.

Alla dagar är inte lätta dagar.

Bloggen kanske kan tyckas vara ett enda stort "rosa moln",

men så är ju inte mitt liv, så klart.

Jag har dock valt, att hålla en positiv ton i bloggen.

Varför ska jag "spy ut all galla" här?


Det var det här med att ta vara på livet......på riktigt alltså.

Nästan varje dag, blir jag påmind om hur skört livet faktiskt är.

På bara ett ögonblick, kan allt vändas opp och ner, och aldrig mera bli som förr.

Jag är så oerhört tacksam,

att jag och mina barn klarade oss så mirakulöst den där dagen i bilen........

Den där dagen, kunde blivit något helt annat, fruktansvärt.



Som sagt, det har varit och är full rulle för tillfället.......

Jag måste skriva ner allt på små lappar, för att komma ihåg vad jag ska göra ;-)

Med lapparna fungerar det skitbra!!!


Högst opp på listan, alltså, på punkt 1 för dagen, stod:

BARN och BARNBARN!!! (Förstås)

Åh, vad härligt det var att träffa ALLA!

Puss och kramkalas är väl bland det bästa som finns.

Varmt, varmt, varmt, blir det i hela hjärtat, när små armar kramar om mig.




Punkt 2.......

Promenad med hundarna..........där vi även fick med sonen, som precis slutat jobbet.

Skön promenad i city och utanför.



"Kan du va' så snäll att ge hit den där godisbiten NU!!!"



Punkt 3!

Min lilla mamma.......

Ömsesidig glädje även här.......

Alla dom här punkterna, det är ju bara bra punkter, eller hur?

Men..........TIDEN!!!

Tiden räcker inte till.

Efter punkt 3, slängde jag en blick på klockan.......ÖVER 19!!!!!

VAAA???

Kom på att jag inte ätit någonting på hela dagen.

Jo, fikat med barnen, men det räknas väl kanske inte riktigt som mat ;-)



Fick lite "skäll" av mamma,

och fick lova att jag genast skulle inhandla mig en bit MAT!

Näe, jag måste skärpa till mig, framförallt min mathållning,

när maken ligger borta på  jobb.

Ha, mathållning.......den är obefintlig när jag är ensam.

(Men jag mår absolut inte dåligt)


Det var min dag...........och morgondagen är lika full den.

Allt jag ska göra, är noga planerat och skrivet på mina små lappar.

OM det skulle bli en liten lucka, jaa, då är det träning i draget som gäller.

Tävlar ju i helgen igen.


"Hänger du med Skorpan?"



"Du och jag!"



Det är massor av "att göra" som måste "stå på vänt" ett tag nu.

Fixa hit och dit, pyssla hemma, .......Men allt finns säkert kvar ;-)


Jäklar........nu kom jag på att jag glömt en sak till.......skit också.......








Jättetrötta är vi allihopa, allihopa, allihopa ♪ ♫ ♫♪




Godnatt och sov gott


Susanne

Av Susanne - 16 september 2013 23:45

  En sån´ där härlig, vanlig dag.

En dag när den är som bäst.


Förmiddagen ägnades mest åt "plock". Jaa, det blir trots allt en del tvätt, bl.a,

även om man varit i ett varmt land.

Att hänga ut tvätten, var det dock icke tal om, i skitvädret som varit.


Tog sedan en lååång, avkopplande promenad, med "flickorna".

Det ÄR verkligen det bästa, skönaste "preparatet" för att njuta av livet.

Klart jag har njutit av vår semstertrip också, självklart.

Det går inte direkt att jämföra.

Nu är vi i vardagen igen..............

                      


      Två busiga tjejer!            



Jag vet inte, men Ronja och Skorpan är mycket, mycket mera "nära varandra" hela tiden nu,

mot hur det var innan vi reste.

Kan det vara så, att dom nu levt en vecka, på ett minimalt utrymme,

och dessutom bara varit hänvisade till varandra? (om ni förstår hur jag menar)

Ronja "pysslar" verkligen om Skorpungen!!!   




Hur schysst är det här.......???   



Men det behövs bara en blick från Ronja, så fattar Skorpan......

"Oj då, förlåt så mycket då....."


"Vilken tur att Ronja inte är arg så länge på mig"    

(En del av Ronja kvar i munnen)



"Wooow, balar!!!"   






Oppe!!!   



En sekund........så var även Skorpan oppe!   



    



Självklart har vi även tränat i dag!

Drag för Ronja och lydnad för Skorpan.

(Trodde väl aldrig i min vildaste fantasi,

att jag skulle sitta här och skriva om lydnadsträning....

...med ingångar och följsamhet och gud vet vad.

Men, man är ju inte sämre än att man kan ändra sig, eller?)




Klockan bara sprang iväg, som den ofta gör när man har roligt.

Det hann att bli "kväller" innan vi kom hem.

(Som om inte gårdagens bad var nog, så rullade sig Ronja, (förstås)

i något som i hennes nos luktade kalasgott. Bra jobbat Ronja!!!)

  



"Ligg stilla nu lilla unge, så jag får tvätta rent dina öron"

  



Kan man drunkna i en hunds ögon???

I så fall gör jag nog det i Skorpans!!!

När hon tittar på mig så här.........då kan man bara må så där väldigt bra.

  



Ögon spelar en stor roll, tycker jag.......även hos oss människor.


Vår fina.........  




Hade en tanke.......nu när jag är "home alone" den här veckan.

Att jag skulle komma i säng tidigt......eller, åtminstone lite skapligt........

Hm.......gick väl så där, kan jag säga......   


Men nu så......


Kram på er "där ute"

Susanne

Av Susanne - 15 september 2013 22:58

                                      

Så där ja!!!

Ordningen återställd..........

Ena dagen ligger man på en strand i ett annat land.......för att bara timmar senare ligga i sin egna säng.

Världen är stor, men ändå så liten.


Efter att ha kommit hem i morse,

vid 04-tiden!!! satt vi klockorna för väckning 2,5 timmar senare.

Hundarna var tvugna att hämtas en viss tid.

Men, det var ändå väldigt lätt att studsa opp ur sängen..........  


Ni som har hund, vet hur allting utspelar sig,

när man varit borta från dom en tid.

Det lät ungefär som om dom båda pratade i munnen på varandra........hela tiden!

Samtidigt som dom slog knut på sig själva av glädje.


Lite info från personalen, så for vi iväg in i skogen,

för en promenad och morgonfika i solen.



Återigen, undrar jag hur mycket det går runt i huvudet på dom?

Hur som helst, så fick Ronja och Skorpungen högsta betyg

i uppförande och ordning av personalen.   



Bråttom, bråttom till bilen, det hade båda två.

"Stå inte där och tjattra hela tiden!!!"

"Släpp in oss i bilen, så vi kan åka!"


"GODE GUD,GÖR SÅ DOM ÖPPNAR BILEN NU DÅ"    



Hittade en ny liten skogsväg.......ska prova en längre bit en dag.



  



Åh, vad roligt det var att se hundarna igen!   



"Näe, nu vill vi inte gå mera!!!"

"Vi kommer minsann stå här medan ni fikar,

så vi är säkra på att komma med hem!!"   



En vecka på "Pensionat", då blir man vääääldigt smutsig!!  


Ser inte så farligt ut på bilderna, men att ta i dom,

det var INTE skönt, och luktade.........SKIT!.


Ronja blev som valp på nytt när vi kom hem, och släpade ut massor av gosdjur,

som hon sedan försäkte "döda"!!!

Hela bunten!!!



Skorpungen!



"Strunta i kameran nu matte, och hjälp mig bli torr!!!"   



Båda hundarna fäller nu ganska rejält, och nu har jag en plan!

Men..........håller lite på den, så får vi se om den "går i lås"???


SÖT!   



Nöjd med dagen........  

Två rena, väldoftande hundar, som ligger upp och ner och bak och fram.

Snarkandes i kapp!





Slutord!


Vi har haft en helt underbar vecka, med allt man vill ha..........

Men, det är, trots det, alltid lika skönt att komma hem igen.


"Borta bra, men hemma bäst"


Nu kommer jag vara "gräsänka" hela veckan,

för att sedan på fredag åka på egna äventyr tillsammans med Ronja.


Kram

Susanne

Av Susanne - 13 september 2013 23:12


Så mycket mera än så här, har jag nog inte "jobbat" den här veckan!!!

Förutom promenaderna, så klart.

I dag hade vi rekord i värme, sedan vi kom hit.

Närmare 40 grader i skuggan.........det är liiiiiite varmt,

Tur det finns vatten.

Även havet är varmt, liknar mest ett badkar.

  



Fick sällskap av en fyrbent, även i dag.

Dock ingen hund............

Katten hör till hotellet, och valde i dag att tillbringa sin tid med oss   

 


Nu är ju inte jag direkt någon "kattmänniska",

men vissa är ganska oemotståndliga.

 



Och visst är han ganska söt......och dessutom väldigt trevlig.

 


Nu har vi bara en del av morgondagen kvar av vår semester.

Planet hem går i morgonkväll.

På söndagmorgon (tidigt) åker vi för att hämta hem våra underbara hundar.

 



Som vi har saknat dom!!

 



Men det blir bara en vecka hemma,

sedan bär det av åt motsatt håll, alltså norrut.

Dags för fjällvandring med hundarna igen.

Det ser vi fram mot.

Ronja har ju varit med två ggr tidigare,

men det blir första gången för lilla Skorpungen.

I år har vi även bokat boende på annat ställe, kul att prova nytt ibland.

 



  

 


     Det var allt från Side för denna gång.


Kram

Susanne

   

Ovido - Quiz & Flashcards