quilaoronja

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2013

Det var en gång............

Av Susanne - 4 oktober 2013 23:01

                                            

När vår Quila hastigt blev sjuk, och lämnade oss, stod hela världen stilla.

Jag trodde aldrig jag skulle bli hel igen.

Att skaffa en ny liten valp, det fanns inte på min karta.

Quilas sjukperiod hade varit så fruktansvärt jobbig.

Men så gick dagarna, och Ronja mådde så dåligt.

Hon saknade sin bästa vän så mycket,

hon slutade helt att äta och blev väldigt sjuk.

Hur skulle vi kunna hjälpa henne att bli glad igen


Klart att vi ville ha två hundar........men ingen skulle ju någonsin kunna fylla Quilas plats.


Men.......så en dag.......tog jag kontakt med en uppfödare, som jag träffat några ggr tidigare,

och dessutom kände förtroende för.

Hade hon möjligtvis några valpar på gång?

Jo visst, det hade hon.


Det föddes en kull, med 9 valpar, den 4 oktober 2012

Att åka och titta, det skulle vi väl inte göra förrän valparna var över tre veckor kanske,

men av någon anledning, så befann jag mig där, när dom bara var tio dagar!!!


Då går det ju absolut inte att bilda sig en uppfattning om hur dom kommer se ut.......eller???


Skorpan i dag!



Har nog aldrig träffat en hund som är så lycklig som Skorpan!



Fortsättning.......

Tio dagar gamla, som små marsvin........

Jag vet inte vad som hände där i valplådan?

Satt med en liten tikvalp i knät.......hon hade lite torkad mat på rumpan........Lite "skorpigt", liksom!

När det var dags för fotografering, sa jag bara att -" Jag har Skorpan här!"

Så kom hennes namn till!

Den gäspande valpen....joo, det är Skorpan.

10 dagar ung.

Den här bilden är tagen av Lotta Fracke!



Pratade med andra kennlar,

tittade på andra valpar...........men Skorpungen, hon var fast i min hjärna (Och i mitt hjärta).

Vid fyra veckor, då var jag där igen.

När man ser alla bilder som tagits,

så upptäcker man att det nästan enbart är på Skorpan.




Jag tror vi valde varandra.

Eller, egentligen, så tror jag Quila var med oss, och hade en tass med i spelet.

Det skulle vara en liten individ, som passade perfekt tillsammans med Ronja.


Skorpan 6 veckor!



Så var det då dags för hemkomsten!

Så underbar, så sockersöt, vår lilla Skorpunge.



Ronja då.....vad tyckte hon..........?

Får tårar i ögonen, när jag ser denna bild.

Skorpan tog det så lugnt, så lugnt, rusade inte rakt på, kände av Ronja,

och satte sig för att vänta, tills Ronja kände sig redo att nosa.

Bilden tagen straxt efter Skorpans hemkomst.

Kloka lilla vovve!



Dagen efter, var det genast bättre.

Dom närmade sig sakta varandra..........



I dag........dom är dom allra bästa vännerna.

Ronja har fått tillbaka sitt glada, lite galna sätt, och känner sig trygg igen.

Skorpungen har fått massor av klokhet från Ronja.



Jag tror det var ödet, som gjorde att Skorpungen hamnade hos just oss.

Vi älskar denna hund, precis som vi älskade Quila, och som vi älskar Ronja

Alla är olika individer, men det finns även massor av likheter, så klart.


Som här..........."Vi springer preciiiiis på samma sätt!!"



Det här är så himla roligt.......Spring och hopp och bus!



Ibland ser man  inte riktigt vad som är fram och bak........




         



Det tog sin tid, men idag är Ronja en mycket glad och klok hund igen,

och det är jag så tacksam över.

Mycket är en liten Skorpas förtjänst!



Kramar till er

Susanne

 
 
Solglitter

Solglitter

5 oktober 2013 08:46

Ja jag minns det också ...så ledsamt att genomlida detta svåra :(
....och en sån tröst i livet för Ronja och er att få dagarna fyllda med roligheter med/av Skorpan....hihi..
Ha det så gott vännen
Kram Lollo

http://solglittret.blogspot.se

 
Christina

Christina

5 oktober 2013 10:48

Vad stor hon blivit, Skorpan! Härligt med en så glad hund - det brukar ju smitta av sig! Tur att du påminde mig om att byta länk till bloggen. Är nu gjort och det verkar också fungera!
Christina

http://socialahundar.blogspot.se

 
Eva H

Eva H

5 oktober 2013 12:53

Tänk att det kan bli så bra igen!
(Och igen och igen och igen faktiskt :)
Skrattar gott åt bilden från andra dagen med Skorpan hemma! Minen är obetalbar!
PUSS till tjejerna!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Susanne P

Susanne P

5 oktober 2013 13:36

Jag minns...
hur jobbigt det var när Quilla blev sjuk, när Ronja blev ensam och deprimerad.
Men också hur underbart det var när lilla Skorpungen kom till er!

(här sitter jag och gråter floder.)

Kram

http://www.susannep.blogspot.se

 
Sofia

Sofia

5 oktober 2013 16:45

Hundar är fantastiska. De har en läkande förmåga :) Så kul att dom har varandra.

http://www.echosierra.se

 
Anna

Anna

5 oktober 2013 18:56

Här sitter jag med tårar som rinner nerför kinderna.
Saknaden vet jag allt om.
Grattis lilla skorpungen på din 1-årsdag igår <3

http://obergs.blogg.se

 
siriosmilla

siriosmilla

5 oktober 2013 19:03

Vilken lycka! Jag blir tårögd när jag läser din blogg, både av sorg och glädje! Vi väntar med spänning på våren då jag hoppas på att det ska finnas någon liten schappe-valp som vill flytta hem till oss!

http://www.siriosmilla.blogspot.se

 
Carina

Carina

6 oktober 2013 15:59

Grattis i efterskott Skorpan!

http://carinaduvefjord.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards