quilaoronja

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2013

Inomhusaktivering och valpminnen.

Av Susanne - 28 oktober 2013 21:38

                     Joorå, solen visade sig för en kort stund i morse.......

Men det var också det enda i dag.

Så har man fått varningar om den stundande stormen under hela dagen.

Har hört att det är många som drabbats ordentligt.     

Hit har den inte kommit ännu, och vi vet ju inte hur pass allvarligt det blir här.


Jag verkligen AVSKYR när det blåser!!!

Regn, snö, hagel, jaa, vad som helst, men INTE blåst!

Det är otäckt, man kan inte värja sig mot den, kan inte klä sig mot den.

Man känner sig så maktlös mot des krafter   


Vi skyndade på lite, och hann med en promenad något tidigare än vanligt.




Joo, vi ser dig, Skorpunge!!!



Drog sedan iväg till "grannstaden" för lite "ombyte"

(Och lite uträttat, förstås)


Där fick det bli en promenad med diverse balansövningar.

Fortfarande inget regn..........!!  


Vad sjutton, tänkte jag,

varför är det så in i vassen mycket folk överallt???

Förklaringen var, HÖSTLOV i skolorna.

Aha, vilken dum dag jag valde då   


När det var dags för hemresa, ja, då hade det minsann börjat regna!

Jösses, vad det regnade!

Bilarna på motorvägen höll inga höga hastigheter inte.


Hem kom vi, och efter lite mat och vila, följde ytterligare lite aktivering.

INOMHUS!


Den här "grejen" har vi haft länge, så Ronja kände genast igen den.

För Skorpan var den helt ny,   

men oj vad hon gillade att lyfta på klossarna, för att hitta godiset.


Öpöpöp, Ronja, inte tjuvstarta!!!


Den här formen av aktivitet, som vi haft i dag,

är ofta mycket mera tröttande, än en vanlig långpromenad.

Det är väl när dom små cellerna får jobba, som krafterna tar slut   



Nu så, eftersom flera frågat efter receptet på det där knäckebrödet

som jag gjorde häromdagen, så kommer det här.


Supergott Knäckebröd!


2 dl majsmjöl

1 dl solroskärnor (alt. 1/2 dl pumpafrön + 1/2 dl solrosfrön)

 1 dl sesamfrön

  1/2 dl linfrö

 1/2 tsk salt

1/2 dl rapsolja

 2 1/2 dl kokhett vatten (ev. något mer)


Rör ihop de torra ingredienser i en bunke.

Tillsätt oljan och det heta vattnet.

  Rör om till en jämn smet.

 Bred ut smeten på 2 bakplåtspappersklädda plåtar (vilket långt ord va?)   

 Sporra ev. ut rutor och strö över flingsalt

(jag bröd knäckebrödet i biter när det kallnat)

 Grädda i 150 grader i knappt en timma, (45 min) eller tills brödet fått fin färg

MUMS vad gott det är!



Blir ibland sittande, och tittande på bilder......

I kväll var det dags för valpbilder.


(Lite synd, för på min förra blogg, där kunde man ha olika "flikar", om olika teman.

Som valpar, tävlingar och tidigare hundar, t ex.

Men här går tyvärr inte det.

Så i dag får det bli bilder på dom två senaste hundarna som bor här)


Är det sant?? Har dom varit så här små......?


Liten Ronja, som vi hämtade hem den 13 december 2008



Skorpan, som flyttade till oss, den 28 december 2012



Hm.....man ser ganska klart, att jag inte fått min fina kamera då!

Men hur söt Ronja var, det syns ju tydligt.




Lilla, lilla Skorpungen, hon blev kompis med den här gigantiska bernern,

innan Ronja accepterade henne helt.

Ronja ville knappt titta på Skorpan först.

Hon hade mått så dåligt, sedan Quila försvann ur hennes liv.......

Hon tyckte att allt var så ledsamt.


Men det ändrades ganska snart,

och nu, jaa, nu är dom båda allra bästa vänner.   



Hoppas ni inte drabbas allt för hårt av stormen.


Kram

Susanne

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards