quilaoronja

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2013

Hellre en älg! #recept

Av Susanne - 29 oktober 2013 23:20

                                           


Näe, gnälla tänker jag ICKE göra........men en del dagar är inte dom bästa dagarna i livet.

Att beklaga sig, det hjälper inte ett smack, inte mig i alla fall.

För en stund i förmiddags, blev jag hängandes över toalettstolen.

Mådde så in i vassen illa.............


Har ni som har hund, märkt hur oroliga hundarna blir när man mår så där dåligt?

Jag hade två små nallebjörnar på var sida om mig, där jag halvlåg på golvet.

Och dom var inte halvt hysteriska, och trodde inte att vi skulle leka.

Bara var där, nära mig.

Det värmer!


Att krypa ner i sängen, nej, nej, det finns liksom inte.......

Det är bara att "spotta i nävarna" och gilla läget.

Ut i skogen...............för frisk luft, det har ingen dött av.


Den här åt jag inte!

Men vacker var den att se på.



Dom här små godingarna, dom plockade jag däremot en hel påse av!

Snart november, och vi åt svampmacka i kväll!?

Inte illa alls.



Hade packat ryggsäcken med "saker",

för jag fick för mig att vi skulle göra lite uppletande i dag.

Började med att "valla av" en ruta, medan Ronja och Skorpan fick sitta bundna.....hemska matte!!!

I rutan droppade jag sedan ett flertal "saker".


Ronja har gjort det förr, och var mer än lovligt taggad.



För Skorpan var det debut!

Här sitter Skorpan och väntar på hennes tur.



Ronja hade minsann INTE glömt bort vad detta var.

Hon hämtade föremål efter föremål.


Så var det Skorpungens tur.......

Joorå, hon är en hejjare på det här med spår.

"Men hallå!!!"

"Spåra efter leksaker?"

"När skogen är full av vilt?!"

"Vänta så hämtar jag en älg till dig i stället", sa Skorpan!!

...........och drog i väg en sväng......



Övning ger färdighet, så vi gör om det en annan dag.


Därefter startade vansinnesfärden!!!

Vet inte om ni ser hur vatten och lera liksom yrde om dom.



Jag är ganska övertygad om, att hundar som får möjlighet att springa mycket i skogen,

bland träd och annat som står ivägen, blir väldigt smidiga.

Det är i alla fall min erfarenhet.

Man blir nästan rädd ibland, som dom far fram.



Skorpan, som vanligt, tätt bakom Ronja,

för att, om möjligt, haka fast i hennes svans.



Åh, vad skoj dom har!

(Och matte blir glad, bara av att titta på dom....och mår genast mycket bättre)



Innan slängen av illamående kom över mig, hade jag gjort en deg.

Och nu mådde jag ju bättre, så det var bara att göra klart.........Dumlekakor!




Så här går det till!


200 gram smör

1 dl socker

3 dl mjöl

1 tsk bakpulver


Blanda alltsammans till en smidig deg, ställ kallt

Rulla sedan 20 små "söta bollar" och lägg i folieformar.

Tryck i en dumle på högkant.

Grädda i 200 grader, ca 10 minuter, eller tills kakorna fått fin, lagom färg.





Tag ut plåten, och lägg på en Nobless på varje kaka.

Kyl kakorna


Jag förvarar sedan inte kakorna i kylen,

tycker dom blir så hårda.




(Visst, man kan ta fram dom i god tid innan man ska äta.........

men det blir ett problem.........jag kan liksom inte vänta på det.

När jag vill ha dumlekaka, vill jag ha det "pronto"!)

Mm.....så himla gott.

Försvinnande gott!



En bra dag, trots allt.



Kan inte bli så mycket annat,

med tanke på mina två små pälsklädda vänner.



Kram

Susanne

 
 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

30 oktober 2013 08:11

Inte kul att må dåligt :-( Hoppas du mår bättre nu.
Oj vad kul dom har tillsammans dina tjejer, härligt att ha nån att busa med :-)

Kanon att Ronja inte glömt hur man gör uppletande. Men jag är lite nyfiken hur du gjorde med Skorpan då det var hennes första gång.
Mitt tips "om du inte redan gjorde så" är att du tar med dig Skorpan i rutan, leker med henne med föremålet och sen kastar iväg det en kort bit när du håller i en . Sen tar du med hunden kopplad ut på stigen och sen bara släpper henne utan att säga nått. Det brukar funka om man gör så.

Du får gärna berätta hur du gjorde.

Attans goda bullar/kakor du gjort då. Kan du skicka hit några så man får smaka ;-)

Ha det så bra o hoppas du mår bättre idag :-)
Kram

http://www.schafertjejerna.se

 
Eva H

Eva H

30 oktober 2013 11:22

Visst är det så, att de finns där vid ens sida i både gott och ont! Igår, under letandet i "Mysteriet med den försvunna dammtrasan" hade jag t.o.m gamle J med! ;) (Trasan är fortsatt på rymmen...)
Förstår inte varför du skriver om förvaring i samband med de kakorna. Kan väl aldrig bli något problem heller???
Hoppas du har en riktigt bra dag idag!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Anna med Wilma, Nitro & en massa höns

Anna med Wilma, Nitro & en massa höns

30 oktober 2013 17:01

Min första reaktion när jag såg kakorna var " Åh fy fan vad gott " Ska genast skriva upp receptet :D (ursäkta mitt svärande)

Ang bloggen så tror jag att man kan göra en bok av det man skrivit i bloggen med bilder. Det ska finnas någon sida som kan fixa det , men jag kommer inte ihåg.

Ang min blogg så har jag börjat fundera över vem som egentligen läser mina inlägg osv. Det vet man ju aldrig. Och det är ju som en dagbok, dock har jag valt nu att inte skriva så himla personligt pga det. Men gnistan kommer tillbaka och specielt nu efter dina trevliga ord om att du gillar att läsa den :) Det är tyvärr inte så många som kommenterar.

Ang hundsängarna så är 300kr ett helt ok pris för mig, jag vet inte vad dem kostar i affären egentligen. Vår första köpte jag för 300kr och den blå sista jag köpte köpte jag för 100kr. Så det var rena klippet. Himla glad över det. Vi har den störta storleken där det egentligen får plats 2 hundar, men dem vill inte samsas nitro och wilma så som valentina och wilma gjorde :)

Ang äggen så kanske det är bäst att inte veta :) Fast man äter ju det ändå tyvärr. Tänk om hela svenska folket hade brytt sig så hade det inte varit någon som handlat ägg ifrån burhöns och då hade dem fått ändra på sina inredningar till hönsen. Detta är ingenting jag heller tänkt på förut då jag inte hade höns själv.

Oj, nu blev det mycket på en gång , men det är bara trevligt =)
Nu ska jag jobba min sista natt sen är jag ledig i en vecka innan nästa pass. ( mjo , jag har tagit en extra natt mitt i veckan , men det är ju mitt eget val )

Kram Anna

http://www.annagunnarson.blogg.se

 
Anna med Wilma, Nitro & en massa höns

Anna med Wilma, Nitro & en massa höns

30 oktober 2013 17:05

Men vad har du Noblesse till ? kakorna ? Det står inte i receptet.

http://www.annagunnarson.blogg.se

 
Anna med Nitro & Wilma samt hönsen

Anna med Nitro & Wilma samt hönsen

30 oktober 2013 20:19

Förlååååt ! Jag var så ivrig så jag såg inte om noblessen som stod nedanför den andra bilden. Detta ska jag helt klart baka till helgen när mina föräldrar kommer på besök ! Kram

http://www.annagunnarson.blogg.se

 
Sofia

Sofia

30 oktober 2013 20:33

Dumlekakor är sjukt goda :)

http://www.echosierra.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards