quilaoronja

Alla inlägg under oktober 2013

Av Susanne - 22 oktober 2013 23:07

                 

När vi (mina döttrar, barnbarn och jag) i dag besökte en "hamburgerkedja", (inga namn)

så hände en olycka.
En äldre man, och hans dotter kom in för att handla mat.
Helt plötsligt, säger en av mina döttrar, "Nej, vad händer med mannen??"
Den äldre mannen segnar ner mot golvet, och dottern försöker på alla sätt hålla honom upprätt.
Jag är glad, att akutsjukvården "sitter i blodet" vid tillfällen som dessa.

Man tänker inte, liksom. Bara studsar opp, och fram för att hjälpa.

"Går in i en roll"

Slänger sig ner på golvet, talar om vad andra ska göra.

Fick ner farbrorn på golvet, där han ganska snabbt vaknade till.

Kollade andning puls, medan dottern berättade för mig att hennes pappa var döende....i cancer,

och dom var på väg genom Sverige, för att pappan ville hem, till Malmö.

Det kändes så ledsamt. Han var helt klar i huvudet.
Innan vi lämnade restaurangen, och innan ambulansen kommit,

gick jag bort till dom, och frågade hur det var med dom.

Dom var så otroligt tacksamma, och det värmer mig så, att kunna göra lite skillnad.

Farbrorn tog min hand........och sa, >"Jag SKA hänga med ett tag till!!!"

Jag hoppas dom klarade den långa resan........

Det som jag reagerar mot i allt det här, det är att INGEN verkar bry sig!

Alla sitter bara och tittar, för att sedan vända bort huvudet, och fortsätta äta?

Pratade om detta med mina döttrar,

som sa att man kanske känner sig osäker på VAD man ska göra,

vilket jag kan förstå.

Men man kan reagera, tycker jag. Något kan alla göra!


Känns så bra att kunna hjälpa.




Efter maten, tog hundarna och jag en promenad,

som i dag innebar massor av spring utan koppel.

Lycka!



Vi hade haft en långt snack, Skorpungen och jag, om hur man uppför sig!

Nu är ju hon en väldigt förståndig hund, trots massor av små fasoner,

så det är klart att hon förstod mig   



Skitväder hade vi här.......Men, har man hund, så har man,

då är regn ingen ursäkt för att stanna inne   



Att man sedan får hem skitigaste hundarna, det får man liksom på köpet   



Pga regnet, tänkte jag ställa in dagens repris på i går.

Promenaden i Industrilandskapet, med "tokig Skorpa".

Meeeen, jag är ju ganska envis av mig, så vad sjutton, vi begav oss dit också!!!


"Kom ihåg nu Skorpan, vad vi pratat om!"


           

"Jag lovar, matte, lovar att inte flamsa runt som i går"



"Sittning", på precis samma ställe som i går........



"Jag tycker hon skötte sig jättebra idag, matte!!!"

"Vad tycker du???"



Absolut, Skorpan var preciiiis som vanligt, samma lyhörda lilla vovve,

som faktiskt KAN gå fint också   



En riktigt bra dag!

Känns som jag gjorde skillnad, vilket är en bra känsla.


Kram

Susanne

Av Susanne - 22 oktober 2013 10:55

    

Nu kör vi igen då   


Precis lagom, när gårdagens inlägg skulle publiceras,

jaa, då stänger hela Bloggplatsen ner?

  

Jaja, vad gör väl det om hundra år!


Här kommer lite om "vår gårdag" i alla fall.


Vi går ganska ofta i Norrköpings fina industrilandskap.

Bra träning för hundarna.

Mycket människor i rörelse,

massor av galler att sätta små tassar på, vatten som dånar....



          

      Fick sällskap på vår promanad av dessa kompisar. 



"Wow, kolla, det är vatten här under också!!!"



Det gäller att "spreta" lite med tassarna när man går på galler!   



Vet inte vad som flög i den lilla Skorpungen i går?

Vi har, som sagt, gått här många gånger, och hon har alltid "skött sig" exemplariskt.

Men jösses, som hon betedde sig i går   

Som en liten galning.   


Lyssnade inte för fem öre, studsade fram bland människorna,

drog i kopplet........för några sekunder var hon väldigt billig.

  

"Det här är ju mina buskompisar", sa Skorpan. "Vi brukar alltid få springa lösa?"

"Vad menar du matte, ska vi gå i koppel???"


Det här ska det genast bli ändring på nu.

Mera träning.......

(Sitta stilla kan jag i alla fall)



Är man "bara" ett år, så kan det bli lite mycket i lilla huvudet ibland   



Tillbaka där vi startade igen.

En ganska trött Skorpa, efter allt "jobbande".

Bara alla människor som ville hälsa på våra hundar, det tar på "krafterna"   



Dags att ge sig ut i SPÖREGNET!


Ha en bra dag!!


Kram

Susanne

Av Susanne - 20 oktober 2013 21:55

                                                  



   

Vilken helg vi haft!

Är så himla glad....och väldans stolt   


Det var dags igen, för Arbetsprov i Ängelholm i lördags.

Som ni kanske vet, så har vi tränat och tränat den sista tiden,

för att få till den där förbaskade slalomen.

Ronja har inte alls gillat det, med påföljd att jag blivit mer eller mindre irriterad.............

Jaa, vad händer då?

Ronja stannar,  och står helt stilla på banan.   


"Inte värt att röra sig, kanske.........matte låter inte alls glad!!"


Men, nu kändes det som om hon hade kommit på vad jag ville att hon skulle göra.

Kanske, kanske, skulle vi kunna bättra på våra poäng lite, tänkte jag i lördags.


Startade hemifrån tidigt tidigt, efter bara några få timmars sömn.

(Eftersom Ronja hade ätit något olämpligt, och var jättedålig hela natten)


Hur skulle det här gå......?

Efter dryga 40 mil, var vi i alla fall på plats.


Ronja kändes otroligt laddad!

Glad och pigg (trots svält)


Startade med T-vägskorsningen............tjohooo, 10 poäng!!! (koefficient 3)

Ojoj, vad Ronja var glad! (Och jag då)


Nu.....nu var det dags för "mardrömmen" = slalomen!!!   

Ta det lugnt, ta det bara lugnt nu.......


Fick den där blicken av Ronja, en lugnande blick, som sa........

"Jag fixar det, matte.......var inte orolig!"

(Näe, jag vet, hundar kan inte tala......)


Hon var heeelt otrolig!!!

Jag får en klump i halsen, bara av att skriva om detta.

En stjärna   


Hela 8 poäng på slalomen!!!   (koefficient 4)

Jag såg nog verkligen ut som smilegubben.

Sååå lycklig och glad.



Så, nu spelade det liksom ingen roll längre, hur resten av provet gick.

Duktiga, duktiga Ronja   



Som sagt, jag var så ofokuserad nu, så när vi skulle fortsätta med trottoarkanten,

jaa, då vet jag inte riktigt vad jag gjorde.

Ronja kom helt galet i ingången, och fick noll poäng där.


Men vem brydde sig om det?

ICKE jag!


Men, vi samlade oss, och fortsatte med,

Tunnel = 10 poäng! (koefficient 2)

Backa = 10 poäng! (koefficient 4)

Platsliggning = 10 poäng! (koefficient 4)

Bro = 9,5 poäng (koefficient 2)

(Stort tack till Sören Poulsen för bilderna från tävlingen)

Helhetsintryck = 8, vilket gav en slutsumma på 189 poäng!!!



På våren 2012, tog Ronja sitt första prov, Arbetsprov I.

Hösten samma år, klarade hon Arbetsprov II.

Och nu, ett år senare, tog hon alltså AP III.


Nu är nästa mål, att under våren 2014, lyckas med AP III ännu en gång,

och då ta hem ett championat.

Det skulle vara så himla roligt.

Arbetsprovschampion   




Ronja med sina fina priser och AP-rosetten.



"Så där ja, nu kan vi väl få leka lite, Skorpan och jag.....?"



Njae.....hade ju en liten tanke,

att ev. prova på allmändraget med Skorpungen.....

(Då har man bara skakelhjul på, alltså ingen last)

Momenten är ej heller så många.


En gång förra veckan, hade Skorpan fått testa skaklarna.

Hon tyckte väl att det var liiiite läskigt, men ok då, det gick väl an.


Körde lite med hjulen på, medan vi väntade.

Hur skulle jag göra?


Ja, vad sjutton, alltid bra träning, tänkte jag.

Vi körde den svåra stanna-rutan flera gånger, utan några som helst problem.

(Startar då två meter framför en ruta, som består av fyra koner.

Man sänder sedan in hunden i rutan, medan man själv står kvar.

Kommenderar stanna, när hunden är mitt i rutan.)


Ok, vi provar!!!


Först, selning 10 poäng   



Så slalom, även här.

Inga händer framför hunden, bara rösten ska styra.

Framåt, höger, vänster.......

(stoppar mina händer i fickan, har annars en tendens att vifta lite väl yvigt ibland)


"Vad ska jag göra nu då, matte??"


8 poäng (koefficient 3)



T-vägskorsning = 8 poäng (koefficient 2)

Så till sist.....stannarutan.

Nu var jag så upprymd, att jag helt kom av mig.

Hjärnsläpp!

Gjorde inte alls på det sättet som vi tränat på?

I allmändraget har man inte "råd" att nolla något enda moment.

Skorpan kommer också igen i vår.

Hon får dessutom inte köra något arbetsprov förrän hon fyllt 2 år.

Vi har tiden på oss   


Skorpungen förstod, så klart, ingenting, så här nollade vi.

Men jag är så stolt över henne.

Hon gör verkligen allt jag ber om.

Allt är så roligt. (Om vi gör det tillsammans)

     



Nu så, nu var det dags för lek!

Efter en hel dag med jobb,

då är det extra kul att släppa loss med bästa vännen!







Inte nog med att det gick så bra i lördags!!!

Dessutom fyllde Ronja 5 år, just den 19 oktober.

Vilken dag!!!


På kvällen blev det umgänge med flera av "dragarna",

massor av god mat och många glada skratt.

  

Vid 22-tiden, var det dags att ta sig hem igen, dom dryga 40 milen.

Klockan blev söndag, när vi äntligen stupade i säng...........

..................men vilken dag vi haft.



Nej, nej, det är inte slut än!!!

I dag skulle den här lilla "Trollungen" firas!!!



Kalas, tårta, paket, rubbet!



"Hur gammal är du, Meya???"

"T J E E E!!!"

(TREEE)



Så där....då var jag klar för i dag då.


Tack till alla er som grattat Ronjas fina resultat.


Kram till er

Susanne

Av Susanne - 18 oktober 2013 21:53

Läktarplats.......näe, inte riktigt,

men en spännande inblick i hur fångarna haft det på Norrköpingsanstalten.

               



Anstalten är ett gammalt säkerhetsfängelse,

som uppfördes under 1790-talet.

Fängelset har inhyst dom grövsta förbrytarna i Sverige, bl.a Clark Olofsson,

Ioan Ursut, (som förövrigt lyckades rymma härifrån)

Mattias Flink, Stig Bergling, m.fl





Tänk om dessa väggar kunde tala......




Dom här väggarna "talade" lite.........




Hörde någon bland besökarna, som förfasade sig över detta schema???

"Men, ojojo, så hemskt dom hade det!"

VA!!! Hemskt? Var det inte ett straff dessa förbrytare skulle ha???



"BUNKER"



Personal, som arbetat länge här,

informerade oss om stort och smått som hänt bakom murarna.



Anstalten är nu stängd, sedan i somras,

och nu funderar kommunen på VAD som ska göras?

Bostäder?

Vandrarhem?



Ord överflödiga.............



En gammal byggnad, som bevarar massor av hemligheter.



En rundvandring, som berättade om en svunnen tid.



En vy över rastgården från vakttornet.

Vacker utsikt över industrilandskapet.



Granne till anstalten, är Folkparken.

En otroligt vacker park.........med Motala Ström som slingrar sig fram.

Höst i parken, innebär MASSOR av löv!!!



Och massor av sprakande färger.



Tjohoo, bus bland löven!



En "bänksittning" till bara..............



Har ända sedan jag var barn, undrat vad som döljer sig bakom fängelsets höga murar.

Nu vet jag!!!


Vilken konstig blogg det blev i dag??

Ibland chockar man sig själv lite.


Kram på er alla och ha en härlig helg

Susanne

Av Susanne - 17 oktober 2013 23:29

                       

"Äntligen", tycker Meya, har jag fyllt 3 år!

I dag!!!   

Hon har kämpat med att visa tre fingrar under en längre tid.

På varje bild jag tagit av henne, så visas dessa TRE fingrar.

Snaaart, skulle hon fylla.........och i dag var det dags!


Ujujuj, vad allt gått fort........3 år?

Var har dom åren försvunnit?


Vi skickar, så klart massor av grattiskramar till "vår lilla goa unge",

och laddar för kalas i helgen. 

 

  

 


(Nu blir det bara "löv-bilder" med berner)


Dagen i övrigt då?........Stadspromenad, inkl. träning............

Kompispromenad...........inkl. BUS!




Lite vila och mat, sedan dags för brukslydnad, för den här lilla Skorpungen.


Vi tränade hopp, följsamhet, ingångar, budföring.

Jag blir lika förundrad varje gång, över den här hunden.

Hon gör verkligen allt för att det ska bli rätt.

  

Vi avslutade med platsliggning.

Skorpan har fått ganska mycket träning i att ligga stilla.

Oftast då tillsammans med Ronja, och ev. kompisar.

Hon fick ju tidigt vänja sig vid en galen matte, som ska fota heeela tiden.   



När allt kommer omkring, så måste jag erkänna,

att den som mest behöver kurs, det är ju jag!!!

Det är lätt att ha lite för bråttom, när man tycker det går bra.

Små, små steg, som så småningom ska flätas samman.


Ronja fick bara lite genomgång i vissa dragmoment i dag.

Bra med en vilodag, lite då och då.....(tror jag)



Upptäckt att det finns mycket likheter i bruksprov och sennendrag.

Man kan ha nytta av flera olika moment.




Skorpan ska få prova skakelhjulen i morgon igen...........



Men innan det, då ska jag på något riktigt spännande...............



Gå i fängelset, gå direkt i fängelset...........




Ska bli så himla spännande!

Fortsättning följer i morgon, och förhoppningsvis även bilder.


(Hoppas man inte blir inspärrad bara)   




Det var allt från oss........


Kram

Susanne

Av Susanne - 16 oktober 2013 23:17

                                

"Gissa att jag har fått börja "drag-träna!"

"Jag säger bara det.....det är skitkul"



Undrar om all tid, som Skorpan tillbringat med att titta på Ronja,

har lärt henne något?

Näe, så klart inte.

Men man kan ju leka med tanken    


Först lite träning.....sedan massor av bus!!!



"Jag kan minsann roa mig själv också............"



.................medan Ronja finslipar slalomen"  

"Bra att veta exakt var, man ska svänga, för att komma helt rätt."

 



"Joorå, ibland händer det faktiskt att jag lägger mig ner en stund"



Ronja "dansar" runt en pappskiva!



Och sedan "dansar" hon runt med Skorpungen.



Snart, mycket snart, då tar vi en paus i dragträningen.....

Eller, vad sjutton, det känns ju så himla kul nu, när det går framåt.

Har fått tag i en Segebadenpulka,

så i vinter ska dom båda få dra mig, tänkte jag.

Med en dubbelskakel, och två draghundar, så ska det väl bli en jäkla fart 

Vi kommer nog flyga fram   



Tog med min mamma till skogen i dag......jaa, det vill säga, hon satt kvar vid bilen,

medan jag och vovvarna busade runt på åkrar och i skogen.

Men hon såg oss hela tiden, och tyckte det var såå härligt.



Avslutade dagen med fika, tillsammans med en vän,

som i princip hade två berner i knät under hela tiden hon var här.

 Hur kan man inte älska dessa keliga, sociala, urgulliga, mjuka varelser?


Men........dom har en otrolig förmåga, att "känna av" människor.

Om dom inte gillar någon direkt.....då går dom och lägger sig, och visar sig inte.

I regel, eller oftast, har dom helt rätt,

då kan även jag känna att "kemin" inte stämmer riktigt.


Vad har ni för erfarenhet av detta?

Har ni märkt av det hos era hundar?


Jag tycker det är ganska fantastiskt.



Kram

Susanne

Av Susanne - 15 oktober 2013 20:45

  

Då var det dags!!!

Skorpan skulle introduceras i sennendraget.

Även Ronja skulle träna, i dag tillsammans med "drag-kompisar"


Börjar med Skorpungen!

Vilken liten tjej (näe, så liten är hon nog inte längre)

Vi har tränat lite kommandon, som man har nytta av i draget.

Framåt, höger, vänster,  och stanna.

Hon har aldrig haft skakelhjul på sig,

och jag undrade om hon ev. skulle tycka det var lite läskigt?



"Njae", sa Skorpan,

lite konstigt var det väl först,

med den där konstiga grejen bakom, som inte ville sluta följa  efter."

Men, efter bara en kort stund,

och mycket heja-rop från matte, så brydde hon sig inte.


Det svåraste momentet i Arbetsprovet, det är helt klart "rutan"!


 

Den går till så här.


Stanna inom en zon (markerad med 4 koner).

Zonen är 6 meter lång och 1,5 meter bred.

2 meter före zonen finns en markering,

där föraren skall placera sig vid sidan om hunden/skakelhjulen och stå kvar.

Från denna plats dirigeras hunden sedan in i zonen (via kortsidan).

Momentet är slut när hunden har stannat.


I alla övriga moment, får föraren befinna sig bredvid hunden.




Även slalom, körde vi några ggr,

och jag måste säga att jag är mycket imponerad av Skorpungen.

Hon gillar att träna........


 


Slalom består av 5 koner i rad med ett inbördes avstånd av 6 meter.

6 meter före konerna finns en markering.

Vid denna markering skall föraren placera sig vid sidan om hunden/skakelhjulen

och från denna position genomföra momentet.

Det vill säga föraren går rakt fram på ena sidan om konerna medan hunden går slalom.

Momentet är slut när ekipaget passerat den 5:e konen.



Så, då var även Skorpan igång med drag då   

                   


Och nu, över till dagens Ronja-träning!!!!



Allt skulle köras igenom......

Trottoar, planka, tunnel, bro, t-korsning, ligg, backa..............och S L A L O M!!!


"Äsch, jag kan allt det där!!!"


Ännu en gång, en skiss över slalombanan!







Jag kan knappt fatta, att hon gjorde det?

Joo, det är faktiskt helt sant!!!

Ronja klarade slalomen.........kanske inte någon tio-poängare, men hon klarade det.

Dessutom, nästan helt UTAN mina kommandon.

Hon bara gick iväg..........och jag försäkte bara att vara stöttande.

    


Många av våra vänner, som sett oss träna, har sagt just det.....

Ronja vet precis vad hon ska göra,

men blir lite osäker på om det är rätt, när matte börjar låta så där konstigt

Tur med vänner som ser det inte jag ser!



Säng, säng, säng....sovasovasova   



Vad jag säger om dagen?

"Vilken toppen-bra dag!"

Såå himla roligt, när det "lossnar" och poletten trillar ner lite.

Och det gäller på båda våra underbara nallebjörnar.


Någon sa, att Skorpan ser faktiskt lite stolt ut.......Och så var det nog.

Stolt/a  hund/ar, OCH stolt matte

  



Lyckad dag!


Kram

Susanne

Av Susanne - 14 oktober 2013 23:22

 Envisheten kan försätta berg!

För min del, räcker det gott med att vi får riktigt "kläm" på slalomen i draget!

Inte behöver jag flytta berg, inte    

            

Träning även denna dag..........små, små, små delar av momenten nöts in.

Som sagt.....nästa år, då ska vi fixa det här              




Skorpungen har även hon fått träna.

Också små, små delar, som sedan ska "flätas samman", till en enhet.

Låter ju skitbra, va?   


Hösten!



"Här är ytterligare bevis för att den "Lilla Skorpungen" älskar att hänga i min svans!"

"Hon är liksom alltid där!"



Mera höst!



"Haha, vad bra, jag hittade en brunn här i snåren!"



Ingen älgjakt i dag, i vår skog.

Det blir nog mera skjutande/jagande runt oss i helgen.   



En liten sockerskorpa är säkert väldigt söt o go,

men den sötaste av alla små skorpor, det är ju denna!

  



Har under lång, lång tid letat efter en begagnad barnvagn,

eller i alla fall något med hjul på!

Det var hjulen jag ville åt, för att kunna "tillverka" skakelhjul, som man använder i allmändraget.

(Allmändrag är det första man börjar med, när det gäller drag)


Viola!!!

En vän, hade en gammal barnvagn som inte skulle användas mera!!!

Hurra!

Hjul bort från barnvagn, skakeln på, och vips så har jag egna skakelhjul.

Äntligen!!!   


STORT TACK, Inger   


Nu blir det "hopp-i-säng", så man är utvilad inför morgonens "arbete"   

Lever är torkad, till två förväntansfulla hundar och allt packat i bilen!


Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards