quilaoronja

Direktlänk till inlägg 29 november 2013

Jakten på den försvunna........

Av Susanne - 29 november 2013 21:41

I går!

Vilken dag det blev

Man skulle kunna kalla den, "Jakten på just DEN stenen"!

Starten gick hemifrån tidigt, tidigt.

Vi hade en lång väg framför oss.


Framme vid målet, letade vi oss fram till en turistbyrå, för att ev. få lite goda råd.

Joo då, det fick vi, och begav oss mot okända mål.


Mycket vackert att se på vägen, som gamla fina byggnader, t.ex



Och många roliga gamla namn.



Första ordentliga stopp var här.

En vacker sjö, där isen hade lagt sig, trots att det faktiskt var flera plusgrader.

 



Vatten, "skrek" hundarna....BADA!!!

(Näe, inte Mammut förstås, han blöter inte gärna ner sina tassar han)

  



Lycklig Ronja!

 



"Märkligt, att jag inte blir så blöt?"

   



"Får väl helt enkelt ta hål på isen!"



Det gick nästan att gå på isen.



Och vattnet smakade gott.

  

  



Mammut med matte var med oss på resan.

Vi har liksom samma galna intresse för gamla ting.




Vackert, eller hur?!

 



"Jamen, måste det blåsa så mycket här?"

 




"Riktigt  kul, det här med isflak"


 


Vi hittade inte en endaste liten sten här, men vad gjorde det,

vi åt lite matsäck i solen, vilket inte är fy skam.


 




Vad gjorde då hundarna.....joo, dom lekte och hade skoj.

Här hade dom en vild diskussion om något otroligt viktigt.

 



"Oohps, fick visst lite skäll där, av Ronja"

 



Visst leker alla tre hundarna tillsammans,

men oftast är det Skorpan och Mammut som busar.


 



Vi fortsatte sökandet.......

Det här är en hytta, där man utvann t.ex malm förr i tiden.

Nu gick jag omkring igen, och kände historiens vingslag.

Nästan så jag kunde föreställa mig hur många män arbetat här, för länge, länge sedan.


 



Masugn!

 



Jag är helt "såld" på detta!!!

Men, vi hittade INTE det vi sökte här heller........

 



Vi åkte hit och dit, och fram och tillbaka.....och det började faktiskt bli mörkt........

Vad sjutton, skulle vi bli tvugna att åka hem, utan "skatten"?

Som barn, gick jag här i skogarna, med min farmor och farfar.

Kommer, så klart inte i håg exakt var......

Det jag minns, det var den fantastiska stenen som jag plockade.

En riktig skatt!

Ville så gärna hitta den igen.......

 



Med massor av envishet kommer man långt.

Här!

Här är den!

Bergslagstenen.......

Vi lyckades, med hjälp av ficklampor!

Låter kanske tokigt, men jag blev så himla glad.

Jag var inte ute efter att samla in massor av stenar, inte heller stora stenar,

bara några små fina bergslagsstenar, som rymdes i min hand.

Och nu har jag några stycken, i lite olika färger.

(Men den blå ligger nog varmast om hjärtat)

 



Stenar........jag gillar stenar!

 



Gårdagens äventyr, kommer vi nog minnas länge, länge.

Vi hade så roligt, alla fem.

Efter en sen, ja, väldigt sen middag på vägen hem, landade jag till slut hemma igen.

Gissa att vi var helt slut...... men det var det absolut värt.


Det är också så härligt, när man kan göra saker som den här,

och ha hundarna med sig överallt.

Det är liksom aldrig några som helst problem.


Om ni nu lyckades komma ända hit ner på sidan, utan att få kramp i fingret,

så säger vi godnatt.


Kram

Susanne

 
 
Susanne P

Susanne P

30 november 2013 00:11

Det var först när jag skulle skrolla upp igen som jag insåg hur långt inlägg det var! Jag blir ALDRIG trött av att läsa dina inlägg med alla fina upplevelser och fina bilder.

Kram

http://www.susannep.blogspot.se

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

30 november 2013 00:21

Men så himla bra, Susanne!! Och vad jag blir glad :-) Ibland känner jag väl att bilderna blir så otroligt många.......samtidigt har jag lite svårt att utesluta några, framförallt i det här inlägget. Då skulle liksom inte historien bli riktigt hel.
Stor kram till dig, min vän
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Solglitter

Solglitter

30 november 2013 05:28

Ojoj vilka njutbara bilder på dina alldeles underbart fina hundar!!
Men ....har ni is på sjöarna..så vackert :)
Här är vårväder vissa dagar ...vad sägs om +7gr häromdagen...puh....vinterjackan av...hihih...
Önskar dig en fin advent
Kram Lollo

http://solglittret.blogspot.se

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

30 november 2013 09:53

Hej Lollo. Tack rara du........Bilderna är ju inte tagna hemma hos mig, utan i Bergslagen.
Här finns det minsann ingen is på sjöarna. Låter som vi har ganska lika väder. Men vi längtar verkligen efter snö, så att det blir lite ljusare.
Kram Lollo

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
siriosmilla

siriosmilla

30 november 2013 11:50

Vilka fina och spännande platser du hittar! Jag blir så nyfiken på dem! Och alltid underbara bilder! Ha en bra helg!

http://www.siriosmilla.blogspot.se

 
Sofia

Sofia

30 november 2013 16:49

Vilka ståtliga hundar. Fin sten :) Förstår att du "jagat" den.

http://www.echosierra.se

 
Eva H

Eva H

1 december 2013 11:01

Jag med!
Gillar stenar alltså :)
Attans synd att vi inte bor närmare varandra...

http://fyrfotingar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards