quilaoronja

Direktlänk till inlägg 22 december 2013

Leverans :-)

Av Susanne - 22 december 2013 21:30


         Titta!!!              
Jag tror aldrig jag sett ett så fint och ulligt och gulligt fårskinn......

Och dessutom vann jag det!

Tack så väldigt mycket.

Jag som inte ens visste om att utlottningen skulle äga rum.




Och det kommer inte bli någon vana, att hundarna får ligga på den.......

Man kan ju bara tänka sig hur den skulle se ut,

efter att dom satt varsin skitig tass på det vita, fina.



Hoppelihopp, på skogspromenaden.

Dåliga bilder, dåligt ljus, därav omgjorda till något som inte liknar ett foto.



Och så klart, Ronja också   



Ronja har, som ni kanske sett, väldigt mycket miner,

som hon visar när hon leker.

Nu har Skorpan tagit efter, och kan hon också   



Bästa pinnen!


En liten parentes bara.


Detta är Jantelagen:
1 Du skall inte tro att du är något.
2 Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3 Du skall inte tro att du är klokare än vi
4 Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5 Du skall inte tro att du vet mera än vi.
6 Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7 Du skall inte tro att du duger till något.
8 Du skall inte skratta åt oss.
9 Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10 Du skall inte tro att du kan lära oss något.



Har många gånger fått erfara, att en positiv attityd

är något som tydligen retar många.

Då träder liksom den här jantelagen in, och det slår tillbaka på en med full kraft.

Jaa, det gör mig verkligen ledsen.


Människor, som man trodde var ens vänner,

som inte ens har förmågan att glädjas MED andra.


Då träder genast ett, eller flera, rentav ALLA dom tio beskrivningarna av jantelagen in.

Du ska inte tro att du är någonting.


Varför stör det här mig så mycket då?

Jaa, jag vet inte riktigt......dom flesta säger kanske, "Ta bort dessa människor ur ditt liv",

Jo, det vore ju enkelt.

Men.....i slutänden, så tror jag att det är dom som mår allra sämst, och det vill jag verkligen inte.

I en perfekt värld, skulle alla få må bra, och slippa känna av den där jantelagen.




Ett är i alla fall säkert......jag är positiv av mig, och det tänker jag inte ändra på.

Att gå omkring och vara bitter över allt, det kan inte vara kul.


Titta här till exempel.

Även om det var hemskt länge sedan vi såg den, så finns den där.

Jag fick en liten glimt av den........solen och den blå himlen däruppe, bakom molnen.

 



  Racerfart på Skorpungen   

   




  

Ska bli kul att se hur Skorpan kommer se ut när hon får sin päls.

Nu är det verkligen inte mycket att hurra för kvar.

Det ser ju verkligen ut att vara stor storleksskillnad på dom båda,

men faktum är, att vikten inte skiljer mycket alls.

Å andra sidan har Ronja extremt mycket päls.


"Här sitter vi och spanar efter ett gäng rådjur som just slank in i skogen......"

"Hade ju varit roligare om vi hade fått följa med dom lite"   


Oj, vad jag öste ur mig i dag då.

Men, det känns rätt bra att få det sagt.


Den där jantelagen, den är ganska hemsk........Har läst en hel del om den,

och det är slående vad det stämmer.


Nej, nu kom vissttidningsbilen.......tar och traskar bort och hämtar den   


Kram

Susanne


 
 
Karolina, Semla & Axa

Karolina, Semla & Axa

23 december 2013 04:58

Fortsätt vara positiv!! Försöker att leva ett positivt även om jag ibland får stanna upp och påminna mig själv, mest handlar det om det positiva mot mig själv ;)

Jantelagen är riktigt intressant samtidigt som det är något tråkigt, något som är rotat i vår kultur, tror jag! Något som barn någon gång lärt sig och dessa principer har levt kvar genom de kommande generationernas barnuppfostran. Jag tycker det är förskräckligt för det hela har en negativ klang och ibland känns det som det bara blir värre och värre ;)
Till exempel: Om man står upp för sig själv så bråkar man, blir man glad över något och berättar det för andra, istället för att glädjas och förstå varför man är glad... ja då sägs det att man skryter eller tycker man är bätte än andra.... med mera, med mera.
I min släkt på svenska sidan är jante väldigt påtagligt medan på den polska sidan är det helt annat. I den polska kulturen är det annorlunda, där är det nästan konstigt om man inte blir glad över att man lyckats med något och gläds med andra o.s.v

..........oändligt ämne ;)


http://freakyfantazy.blogspot.com

 
Solglitter

Solglitter

23 december 2013 06:57

Så gosigt de har det där på fällen...nej inga smutsiga tassar på den inte...hiih..
Önskar dig/er en God Jul <3
Kram Lollo

http://solglittret.blogspot.se

 
Junitjej

Junitjej

23 december 2013 21:48

Vilken fantastisk vinst!!! GRATTIS!
Ge en julpuss på hundarnas nosar från mig!

http://www.junitjejen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards