quilaoronja

Alla inlägg under december 2013

Av Susanne - 21 december 2013 22:21

  I morse fick jag en glad överraskning!

Anledningen var denna....


Jag köper vita ben, i olika storlekar, till Ronja o Skorpan.

Dom är kokta, och deras magar tål dom bättre än bruna.

Tyvärr har dom varit jättesvårt att få tag i.


men så, i torsdags, fick jag veta, att en "tjej" jag känner, har dom till försäljning.

Dessutom till ett bra pris.

Ja fick 20 minuter på mig att komma in med beställningen,

och just den dagen, var den sista,om man ville vara med på en utlottning, av ett fårskinn.

     

Nu är det så, och har alltid varit, att jag vinner ALDRIG någonting.

Aldrig, aldrig, aldrig.

Men det spelade ju ingen roll, jag skulle ändå handla lite ben.


Så, i torsdagskväll fick jag "mina"  ben levererade, och i går var det dragning.

Och gissa vad???

Jag VANN!!!

Jag vann ett fint fårskinn   

Oj, vad jag blev glad.......det var nog det största jag vunnit någon gång.

Längtar efter att få se det i morrn.



Nej då, sån't här väder har vi inte haft i dag.....heller!

Tycker det är väldigt "lågt till tak" numera.

Känns som om himlen sänkt sig ett snäpp.

Men, jag har beställt nytt fint väder till i morrn'.

 



City har haft besök av oss under större delen av dagen.

Men nu är ALLT klart.

Vi tog oss en 1,5 timmas rask promenad  i stan' med hundarna,

vilket var lika skönt för oss som för dom.


Och inte skulle vi ha så många julklappar heller...................



Maken har gjort knäck, som han är världsmästare på.

Tre sorter blev det i år.

Vanlig knäck, med och utan mandel, samt saltlakrits-knäck.

Gissa att den var god, den där med saltlakrits.


Det står nu en skylt på just den burken, att knäcken är räknad.......

Jaha, som om jag skulle..........  



"Vi vet, vi vet, inte busa i sängen"

"Skulle vi aaaldrig göra"   



Hörde att i dag var den mörkaste dagen på året.....Nu vänder det igen, och går mot ljusare tider

Gillas!



Det här mörkret är INTE kul alls.



Det var allt

Kram

Susanne

Av Susanne - 20 december 2013 22:47

I dag blev jag påmind.......när Sennenbladet låg i brevlådan

Påmind om hur himla bra det gått i år.

Helt otroligt egentligen........

Joo, jag är sååå stolt över Ronja, så glad att vi har henne i våra liv.

 


Vi har, så klart satt upp mål för 2014. Inte orimliga mål,

men det kommer inte gå att uppnå dom utan träning.

Massor av träning.


 Men ingenting är omöjligt, det är vårt motto.

    



Att om och om igen, komma till klarhet och insikt, hur olika människor är,

det är faktiskt många ggr ganska intressant.

Börjar dessutom bli så pass "gammal" att jag är på det klara med hur jag själv är.

Vad tycker jag om hos en människa, men, kanske framförallt,

vad tycker jag absolut inte tycker om.

Man har förmånen att välja, och även välja bort.

Varför ödsla min tid, när jag har så mycket bra och fint att lägga den på?



    

Att "krypa tillbaka" i sandlådan, det tänker jag inte göra.

Jag tänker fortsätta stå med rak rygg, och stå för min åsikt.

Gör mig inte illa genom t.ex falskhet, då vänder jag på "klacken" och går numera.


Nejdå, jag är varken bitter eller ledsen, konstaterar bara fakta.


Jag är så otroligt glad, över all denna vänskap som växt fram genom datorns värld.

Den känns faktiskt ofta väldigt äkta, inte alls tillgjort, som så ofta irl.


Det bästa i livet är väl att kunna glädja andra,

och även glädjas men andra.......men utnyttja det inte.




Det här var inte alls tänkt som ett inlägg om mig själv, men det rullade bara på.


Stadsvandring, och som vanligt lite fix i dag.

Kom på, att jag inte törs skriva var och vart jag varit.

Hemligstämplat!


Nu ska jag sova, och drömma om solsken under morgondagen.

Den drömmen skulle väl kunna slå in, va?

Med lite tur?


Kram på er alla

Susanne


Av Susanne - 19 december 2013 21:07

Nya platser, nya upplevelser.

Det är lite vad det går ut på.....livet.

Mitt hundliv.


"Drag-gänget" träffades i dag, för att bara umgås.

När vi tränar, jaa, då tränar vi, och nu skulle vi babbla loss ordentligt, minsann   

Tyvärr, så blev det inte riktigt som planerat,

så vi blev bara två tvåbeningar och tre hundar som gick den "nya" promenad-slingan.

Men, det var så trevligt så, och hundarna, jaa, dom hade det nog också kul.

Ronja o Skorpan blev så klart överlyckliga, när bilen öppnades,

och det visade sig att vi skulle gå runt en sjö!!!

Kan väl inte bli bättre.....man kan liksom bada precis när man känner för det   


"Jaa, nu hoppar i alla fall jag i, matte!"

 



På dessa mossbeklädda stenar, intogs matsäcken.

Och hundarna......joo, dom badade!!

 


En strand!

Toppen, då kan man springa i vattenbrynet.

Skitkul!

 



Mycket simning blev det för Ronjas del.

Hon är helt galet förtjust i vatten, den här damen.




Och den här tjejen, jaa, hon är precis likadan.

"Allt som Ronja gör, det gör jag också"

"Titta där då......"


"Hm......måste kollas"



Ett andpar närmade sig stranden,

förmodligen i hopp om lite brödsmulor från oss.

Men när dom fick syn på hundarna, tog dom det säkra före det osäkra,

och höll sig på behörigt avstånd.

Smart!

    



"Aaah, nu ska det fotas igen.......Sitta stilla!"
 

Tre fina flickor, Skorpan, Ronja och Milla.

(Skorpan och Ronja är mycket mera intresserade av vattnet, och att få hoppa i igen)

 



Synd bara, en dag som i dag, att vädret var så tråkigt.

Vi klarade oss ganska bra från regnet, men detta mörker är helt hemskt, tycker jag.





  


 



"Bara ett dopp till"

 


Helt otroligt, vilken päls Ronja har nu.

Trots att hon var i vattnet och simmade massor av gånger,

så blir hon inte våt ända in i pälsen.

Bara på ytan, liksom.  



Skorpan däremot, hon är minsann inte fullpälsad.......men snart så   

     


Trötta flickor, efter en rolig dag.


Och till er, som av olika anledningar inte kunde hänga med i dag,

hoppas jag vi ses snart ändå   


Det var allt från oss


Kram

Susanne


SNART ÄR DET JUL???   

Av Susanne - 18 december 2013 21:49

Tänka sig, vilken dag det blev i dag!

T o m solen visade sig från sin bästa sida.

                                   

På middan' gav vi oss iväg för att träffa en kompis och hennes hundar.

Musse och Leja, som är ett par goa' vita herdehundar.




Alltid kul med spring-vänner.........som gillar full fart!



Musse!


En härlig promenad i en stor kohage, som hade mycket att bjuda på.

Leja (med reservation för stavningen) kunde inte följa med på promenad,

för hon är lite för liten, än så länge.


Men dom tre hundarna hade kul ändå,

för springa var en sysselsättning som dom gillad alla tre.



Musse, han var snabb som en vessla, så tjejerna hade problem att hänga med.....

Men, är man gentleman, som han var, så väntar man in brudarna.


"Jag kommer, jag kommer.......!"


Eftersom våra hundar absolut INTE undviker vatten, och inte Musse heller,

så fick alla tre hundar helt plötsligt massor av fräknar.

Inte bara på näsan.   



Sol!

Så fint, och man blir så glad.



"Puh, nu blev vi visst trötta"

"Oj, vad vi sprang"



Ibland, så träffar man människor som man liksom klickar med direkt.

En gemensam nämnare är så klart hund, men även annat.

När vi åkte därifrån, så var det med ett leende   


Så for vi in till stan, för att hämta bilen igen, som nu fått grindarna ditsatta, 

solfilm på rutorna, och stenskottet lagat.

Stenskott får man lagat heeelt gratis!!!

Man får även en kopp kaffe medan man väntar   

Det kallar jag service!



Måste bara berätta vad den här lilla Skorpungen pysslat med i natt!


Joo, vi ställde in granen i går.......

"Hm.....sa Skorpan, "ett träd?

"Inomhus?"

"Det måste jag smaka på"

Dumt........för granriset kom upp igen, och låg så fint på mattan i morse.......

Blev nog ganska vasst i lilla magen

"En tok, det är vad hon är", tycker Ronja!

"Jag vet.....det var ju inte ens gott", sa Skorpan

Tur att allt granris kom upp (och att inte granen tippade)   



Finaste   


Och även här.....Finaste   

(Trots att hon blivit fräknig)


Nöjd med dagen, hoppar vi nu i säng för någrta timmars sömn.

I morgon ska vi studsa upp tidigt!


Kram

Susanne

Av Susanne - 17 december 2013 23:13


En "mamma-dotter" dag i dag!

Det är så mysigt, att få rå om ett barn i taget, även sedan dom blivit vuxna.

Oftast är barnbarnen med, vilket självklart är härligt,

men då blir det inte att man pratar på samma sätt.


Efter några timmars fika och babbel, tog vi en promenad med Ronja o Skorpan. 

Som vanligt, full fart!



         Jaga, jaga......... 



Och brottas........

  


Så helt plötsligt, dök det upp en hare, mitt framför ögonen på dom!   

Hejdå, hundarna, tänkte jag.

Oftast så är det liksom ingen idé att ropa, för dom hör inte i alla fall.

Men Ronja, hon är fantastisk.

Dottern visslade en gång, och hon vände tillbaka till oss på en femöring.

Skorpan, jaa, hon fortsatte, i rasande fart,

och var för en stund uppe i baken på den stackars haren.   


Men plötsligt händer det!

Skorpan vände tillbaka till oss i full fart   

Duktig tjej.

Lite trött och lång tunga.



Kammad och fönad, klor och tassar fixade i kväll   

        


Jul-lådorna togs in för genomgång i kväll.

Skitkul, tyckte hundarna!

Ronja provade "sin" luva, medan Skorpan undersökte denna märkliga sak.



"Får jag vara tomte i år igen, får jag det?"

 



"Titta på mig då.....jag kan sitta så stilla, så stilla"

"Passar mig precis"

   


  

"Kom hit Ronja, jag ska bara viska dig en sak"



"Du ska få för viska.....du bet mig ju i örat, din lilla Skorpunge!!!"

    


Söta   

   



"Nej, nu blir det lite vila.......

"Bäst att passa på när soffan är ledig"

  


"Jag tar den andra soffan", sa Skorpan!



Gissa att vi hade en jäkla tur med bilen, som är inlämnad för lite "fix"!

Grindarna, som en firma sa, att dom absolut INTE går att använda på den nya bilen.

Dom sitter nu på plats, utan några som helst problem.

Så olika man kan mäta då.......

Har även satt dit solfilm, och ska få stenskotten (som jag fick första veckan) lagat........

heeeelt gratis!!

Man tror knappt det är sant.


Men, även där....."Plötsligt händer det"!


Kram

Susanne

Av Susanne - 16 december 2013 23:30

Det här tycker jag är ganska osannolikt.

Vi har väl inte haft det så väldigt kallt, men lite minus har det allt varit.


Är det här ok?

Näe, det är det verkligen inte.

Fästingar, dagarna före jul.

Finns det något levande som är så livsduglig som en fästing?

Undrar det jag?


Den här gången var det Skorpungen som fått den med sig.....

Men gissa att den snabbt dödades, efter att den blivit förevigad på film.



 

En mycket givande dag, med andra ord.....


Nejdå, vi  har haft det så mysigt, hundarna och jag.

Skogspromenad, fix hemma, och i kväll (eftermiddag som kändes som kväll)

stadspromenad.


Ojojoj, vad klockan tickat på snabbt.   

Hopp i säng


Kram

Susanne

Av Susanne - 15 december 2013 21:55


Bortsett från att vi inte har någonting som liknar vinter här, så har det varit en bra helg.

Känns skönt att man är "på banan" med allt som man vill ordna innan jul.


Gårdagskvällen ägnade jag åt att sätta ihop lite IKEA möbler,

och jag blir lika snopen varje gång som det lyckas och ingenting saknas i alla dessa små påsar.

          Bra blev det också!    

       

Skogspromenad för flickorna även i dag, då det är bra mycket renare att gå där,

än att springa omkring på en grusväg. 

Vem är rädd för lite vatten, liksom   



Om man hittar ALLA vattensamlingar i skogen, och springer under ALLA granar,

då blir man ordentligt blöt.



Har ni tänkt på en sak?

Att just vädret är ett jättestort samtalsämne.

Jag tror att vi här i Sverige är ledande i världen på att snacka väder......på riktigt alltså   



Har suttit och läst lite i ämnet "väder-prat" och konstaterar då

att vi Svenskar gillar helt enkelt att prata om det.

Det är ett bra samtalsämne.

Årstiden som det pratas mest väder, det är runt midsommar,

men på en andraplats i ämnet, då kommer julen!

Vi vill ha snööööö   

(Och titta, nu skriver jag en blogg om vädret också)




Inte ser det ut att bli så mycket roligare i början av veckan heller........

Den gemensamma nämnaren är.........GRÅTT!



"Jag är int' bitter"


Adventsfikat intogs hos barnbarnen.

Meya tycker inte alls att det är nödvändigt att tomten kommer....han kan gott lämna klapparna

någon dag innnan kanske.......så hon slipper träffa honom.

Lite läskigt är det allt.

Jaa, vi får väl se om han kommer eller inte.


Hade några telefonsamtal i kväll, med några goa' vänner.

Det finns vissa människor, som har förmågan att göra mig glad.

Inte för något särskilt, man tänker samma sak, har lika värderingar.

Sådana "prat" är så viktiga........Tack till ER!



Tog lite bilder på hemmafronten efter skogspromenaden,

eftersom kamera + regn inte går så bra ihop.

Skorpan o Ronja var verkligen helt dyngsura!




I morgon ska "ny-bilen" få grindarna monterade och solfilmen ditsatt,

så då får den gamla bilen följa med hem en sväng igen.

Näe, den är inte såld ännu, och vi har inte heller jobbat så hårt för att sälja den.

Men vi måste ta tag i det.........är inte alls i behov av två bilar.




  Nu är det dags för sista hund-rundan, och sedan sängen!


"Nu är jag trött", sa Skorpan



Kram

Susanne

     

Av Susanne - 14 december 2013 22:50

Julklappar.......Check!

Mat.....Check!

Och massor av annat som var tvunget att ordnas.....Check!

Inte mycket annat att göra en dag som i dag.

Regn som aldrig ville ta slut, himlen så grå, så grå.

Man skulle kunna tro att den var på väg att trilla ner över mig.

                Gnäll, gnäll, gnäll över vädret.......ok, jag slutar med det nu          

     


Hade beställt en almanacka som kom med posten i går.

Brukar göra det varje år......dom är så fina, och till ett humant pris.



Januari kommer börja så här, år 2014!



Eftersom regnvädret inte gillas av kameran, blir det inte mycket bilder tagna.

Gick tillbaka ett år i tiden, för att se vad vi hade för oss då.

Min blogg från den tiden är ju borta, men som tur är, finns alla bilder kvar.


Vilken dag vi hade då....för ett år sedan alltså!

Jag njuter av att se, att vi faktiskt har haft vinter "en gång i tiden"   

Att titta lite på en liten, liten Skorpunge, det gör inte heller ont!



Jag vill ha snö, jag vill ha snö, jag vill.........!!!



Vi har ju fått prova på lite snö i så där två-tre dagar nu........och hundarna äääälskar´t.



Skorpan hade bara bott hos oss i ca 14 dagar här........



.....och Ronja förstod nog inte riktigt,

att den där lilla "skiten" kommit för att stanna   


   

  



Hur söt får man vara egentligen?   



Ronja, och alla hennes miner   



Ord överflödiga   


En blogg med gamla bilder fick det bli idag. (Man tager vad man haver....)

Undrar vad morgondagen bjuder på för väder?

Det kunde väl åtminstonde sluta regna, va?!       


Milton o Meya kommer få mormor o morfar på besök i morgon.

Det får ju inte gå allt för många dagar innan vi ses, då får man liksom "barnbarnsabstinens"!

Inte bra   


Är så nöjd, med ett rum som vi vände upp o ner och bak och fram på, här hemma i dag!

Det blev ett helt "nytt" rum!

Mycket skruva på "IKEA-inköpen" som gjordes i veckan, men gissa vad.....

ALLT fanns med, ingenting var trasigt....OCH det blev bra.......TJOHOOOO!

  


Tack för i dag, go´vänner, och dom andra som jag känner   


Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards