quilaoronja

Alla inlägg under december 2013

Av Susanne - 4 december 2013 22:39


"Wohooo!!"

"Vi gjorde't igen!!"

"Jaa, badade, så klart"



Skorpan gick länge och försökte hålla in lilla magen......för att inte vattnet skulle nå upp.

Varför inte skita i det där badet i stället, kan man ju undra   

Det är ju ingen som tvingar i hundarna, precis.



"Men det är så kul, fattar du väl, matte!"



Joorå, det badades ordentligt i dag.



Utflykt med matsäck i ryggsäcken........kan inte bli mycket bättre än så.

(Joo, bad också, tycker hundarna)



Opp o hoppa nu, Ronja!   



Kompisar med i skogen i dag.



Ronja blir knappt blöt efter badet.

Rystar av sig lite bara.

Men självklart blåser jag dom helt torra när vi kommer hem.



Ser ni stigen?

Det här är så vackert......och ger mig så mycket.

Jag samlar helt enkelt in livskvalitet.

Bra att ha lite i reserv.



Samling vid sjön.



Oväder väntas!

Inte kan det väl bero på att jag gnällt så?

När jag sagt att jag vill ha snö, så menar jag bara lite snö.

INTE 30 cm, som kommer ner tillsammans med blåst,

och bildar stora drivor utanför min dörr.

Vi får se vad det blir i morgon, helt enkelt.


Kram

Susanne

Av Susanne - 3 december 2013 22:59


        Barnvakt!?

Nja, det låter väl kanske lite halvtråkigt........ 

"Vakta" barn?

Och inte vilket barn som helt.....vårt yngsta barnbarn.

Det ni    Kan bara sitta och titta på henne, Meya alltså,

och lyssna när hon pratar med mig, (hon pratar mycket) och känna hur fantastiskt det är egentligen.

Jaa, livet.

Jag är mormor till den här ljuva lilla varelse.


Hundarna följde med mig till Meya i dag, vilket, så klart alltid är väldigt uppskattat.

Bestämde oss för att "dra iväg" en stund, var tvungen att fixa lite saker,

som faktiskt Meya kunde följa med på.

Vi tog först en liten sväng med vovvarna i stan.




Vi hade det så mysigt.

När vi kom hem, hade "mamma" redan hunnit hem igen, så då blev det fika, förstås.

Då anslöt sig även Mille, som slutat "skolan"


På eftermiddagen, hade "drag-gänget" bestämt träning.

Bilen var redan packad, så vi åkte direkt, hundarna och jag.


Men jösses!!!

Planen som vi tränar på, var som en enda stor lervälling!!!   

Dom andra hade redan börjat, och "halkade" omkring i skiten.

"Näe, fy sjutton.......jag skiter i det", sa jag!


Tänkte på hur vagnen skulle sett ut när vi var klara.

Jag hade inte "vagnshållaren" med mig,

så vagnen var helt enkelt tvungen att läggas in i bilen igen.

Kan bara föreställa mig hur den skulle sett ut.


Vi tog en runda i en liten skog i stället,

och hejade sedan på kompisarna som trotsade all lera.



Titta så bra, det fanns t o m en bänk vi kunde sitta på, och se på träningen.

Synd på träningen, men vad gör väl det, det kommer många flera tillfällen.



Bilderna togs i dag endast med mobilen,

så jag konstrade till dom lite, så inte "suddigheten" syns så bra, haha



Hopp hopp!



Just det ja........vi bestämde oss till slut för den här bilen i dag.

Känns nästan lite sorgligt att sälja vår gamla "vapendragare"..........

Den har hängt med oss så länge, och varit såå "duktig"   




Inte mycket här i dag inte.......  

Men jag vet, att det blir mycket, mycket mera i morgon.

Utflykt står då på schemat igen   


Kram

Susanne

Av Susanne - 2 december 2013 19:00

               ............vinter precis.                     



Mera som en höstdag.

Jag vill inte vara gnällig, eller begära för mycket,

men i min värld, då kommer snön i november,

ligger kvar till februari.............och sedan är det vår igen....HEPP!

   



"Äsch, jag är nöjd bara det finns stora stenar i närheten"



"Och solen kan man väl inte klaga på, va?"

 



Dagens utflykt, gick till Kolmårdsskogarna, tillsammans med "lill-husse".
(Lite knasigt namn kanske, "lill-husse", sonen menar jag)


Det var nästa så isen lagt sig på sjön.

Men det var inga problem, för det fixar Ronja,

genom att stampa jämnfota på den.




För bada, det måste man ju!



Måste säga, att lite smarta var dom allt i dag, dom båda "brudarna".

Dom hoppade i korta stunder bara,

så jag förmodar att dom måste ha känt av att vattnet var lite kallt.



"Öh.....var tog Ronja vägen nu då?"



Simmar, så klart!



Det gäller att hålla igång efter doppet!



En otroligt mysig slinga gick vi.

Det var bara en lite trist sak...........



Solen försvinner så otroligt snabbt!

Ma nästan ser med blotta ögat hur den dalar bakom skogen.

Å andra sidan är det väldigt vackert.

När jag tittar igenom bilderna som jag tagit,

upptäcker jag ofta att det nästan alltid är många flera bilder på Ronja.

Och jag vet varför.......

Skorpan är liksom alltid på språng   

För en sekund satt dom båda på stenen.....för att i nästa sekund vara bara en hund kvar



En skön dag, jaa, en sån' där dag fylld av livskvalitet,

som vi så väl behöver.


I morgon väntar en liten tjej på mig.......Meya vill ha lite barnvakt.

Därefter blir det dragträning för hela slanten.


Kram

Susanne

Av Susanne - 1 december 2013 21:29

   

      Massor blev det gjort i dag!

     Ibland chockar jag verkligen mig själv.


Steg 1!

Hämta barnbarn , för att sedan åka hemåt och gå ut med hundarna. 

      


Tuffa tag.

Förstår inte att det inte händer oftare, att Ronja blir arg och säger ifrån till Skorpan,

som mer än gärna hänger i hennes svans.


    

Det här är en typisk bild på dom båda.

Dom har sett något intressant........Skorpan ställer sig genast lite bakom Ronja........

"Jaa, man måste ju ta skydd, liksom"

Hennes svans åker upp i luften..........Alltid lurar man kanske någon   


    

Även små tvåbeningar har full koll på Hundarna.

Milton ropar..........

Skynda, skynda!


        

      Duktiga      



Spring tillbaka till oss.



Dom har så kul tillsammans, dom här tre.



Ett och annat "tok-ryck" blir det också ALLTID..........

"Det rycker liksom i benen", säger Skorpan.



Hundarna trötta och nöjda,

då var det dags för det stora baket!

Pepparkakor i långa banor.


Och sist, men inte minst, papparkakshuset.

En Non-Stop på taket, och en i munnen...........en på taket, och en i munnen.......

Så var dom snart  slut.....  


Det blev en hel bricka med hus och tomtar,

bomull och snö, OCH lyse i huset!



Mycket mjöl både här och där   




Goda pepparkakor, tyckte Meya.



Det här med att barnbarn sägs vara "livets efterrätt".......det är helt sant.

Man "lånar" dom, och gör allt det där roliga.

Sedan lämnar man tillbaka dom, (när dom börjar bli lite lagom trötta)   





Skorpan och Ronja vilar inte direkt, när barnen är här.

Det kan ju tänkas, att något råkar ramla ner från bordet.

Det vill man inte missa!!!



En liten "tasspåläggning" i all vänlighet.



När Mille och Meya blivit hemskjutsade, jaa, då var jag liksom igång,

så jag fortsatte med lite bak till.

Mera Dumlekakor.........



.......och mera knäckebröd!



Joorå, klart vi hann med adventsfika också.

(Med nybakade pepparkakor)



En skön helg, med helt ok väder   



Tack till er alla, som på ett eller annat sätt kommenterat så fint om gårdagens inlägg.

Många av er "var med" när allt hände, och jag hade stort stöd från er då.

Ut av allt elände, kom det till slut någon bra.


Kram till er

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards