quilaoronja

Direktlänk till inlägg 12 januari 2014

Foder.......en intressant fråga!

Av Susanne - 12 januari 2014 22:30


Det här är min personliga fundering,

och den är INTE vetenskaplig, på något vis.

Alla har vi rätt att ha en egen åsikt och detta är min.


(Dagens bilder i snön, med två galet, glada hundar, kommenterar jag inget om.)

(Att det handlar om flygande hundar ser ni säkert själva)   

   


  

Det handlar alltså om foder....hundfoder.


När jag fick min allra första hund, det var i slutet av 60-talet,

då fanns inte alla dessa olika sorter och märken av torrfoder.




Möjligtvis att det fanns Frolic, som helfoder,

men det var ju alldeles för kostsamt för mig.

Jag vet också att Freddy, som han hette, vid riktigt festliga tillfällen,

kunde få en liten BURK med "VOV".

Burken bestod nog mest av "vatten", tror jag.

Det finns nog än i dag?


     


Nej, Freddy, han fick helt enkelt resterna av den mat vi åt.

Men jag minns också att jag gav honom flera olika tillsatser på maten (som var ett måste, hette det)

Det var mineraltabletter, något pulver som skulle strös på maten,

och olika vitaminer, m.m, m.m. 


Han hade aldrig några problem med vikten, och mådde bra i  "lilla magen"!


   


Åren har gått och många hundar har passerat mitt liv,

och fodret, jaa, det har ju förändrats en hel del. (Så klart)


Första gången som jag över huvud taget tänkte på risken med övervikt hos en hund,

det var när vår första berner, Quila, kastrerades. (Innan hade jag mest haft hanar)

Då sa alla till mig, att "DU MÅSTE GÅ ÖVER TILL LIGHTFODER!!!"  ?

ALLA tikar som kastreras går upp i vikt!!

Ojoj, tänkte jag, det vill jag ju inte.

Sagt o gjort, jag köpte lightfoder till henne.


Men jösses, vad hon gick upp i vikt???

Jag minskade på fodret....och minskade, och minskade.

Till slut åt hon nästan ingenting.

Hon var ständigt hungrig.


     



Men det här kan bara inte vara rätt, tänkte jag.

Vi höll igång lika mycket då, som vi gör med hundarna i dag,

och självklart behövde hon få i sig energi.

Hon fick ju absolut inte tillräckligt.

Började dryga ut maten med havregrynsgröt, som ger en bra mättnadkänsla,

samt rårivna morötter.





Läste och funderade mycket i ämnet.....Det stämde inte tyckte jag.

Viktökning med lightfoder??

(Och jag lovar, hon fick så lite, så lite)


Så kom då Ronja in i våra liv.....

Även henne blev vi tvugna att kastrera, för att rädda livet på  henne.

Nu hade jag tänkt ut en annan sak.....


Tänk alla dessa tillsatser som är i foder.

Precis samma sak med vår egen mat.

Det är så mycket konstigheter i, som man inte ens kan stava till.....

Är det bra?

Kan det vara nyttigt?

Vi ska äta lightprodukter, undvika ditten och datten, allt för den perfekta kroppen.

Jag gillar't INTE!!!


   


Både Quila o Ronja sattes in på ett foder, med relativt hög energi och fetthalt.

Högre än normalt, om ni förstår?!


Gissa vad som hände?

Quila kunde äta sig mätt, utan att bli överviktig.

Ronja likaså.

Samma sak med Skorpan nu, hon äter samma foder som Ronja.

Jag tror (som sagt, min åsikt) att mina hundar behöver just det här.

Ett "hög-energi-foder"

Dom är båda väldigt aktiva hundar, som rör på sig mycket hela dagarna.

Dom behöver mycket energi, för att kunna ligga ute när det är kallt,

och orka med våra heldagsutflykter.


  



Det finns så mycket tankar om det här med foder,

och jag skulle kunna skriva så mycket mera......


Jag kommer nog aldrig ge mina hundar lightfoder igen......

Med alla dessa tillsatser som finns i alla lightprodukter,

så vet jag inte om det kan var bra?


Vill inte på något sätt gå till överdrift, åt varken det ena eller andra hållet.

Men så naturligt som möjligt, det tror jag på.


Nu behöver inte äggulorna i ett hundfoder komma från lösgående höns i Alaska precis.

(Som jag dessutom, förmodligen, får betala massor av extrapengar för)

Det spelar mig ingen roll var hönsen kommer från.

Men kanske jag tänker .......


Nej, nej, nu får jag nog lägga ner det här ett tag....

Skulle kunna fortsätta länge, att skriva ner tankar om just foder.




Vi hade en skön dag i skogen också....men det såg ni säkert ;-)


Kram på er mina vänner

Susanne

 
 
josefine

josefine

13 januari 2014 01:54

Vilka jätte härliga bilder! :)

http://klumpetassar.wordpress.com

 
Marion

Marion

13 januari 2014 02:44

Foder ja... finns ju hur många som helst, och minst lika många åsikter om dem :)

Min terv var svår med mat.. om inte tom rejält omöjlig. Så kom den där dagen jag tagit bort min andra hund, var ledsen och glömde ta med mat till W då vi samma dag åkte bort från stan för att hälsa på en god vän. Hennes dotter hade en säck hundmat i hallen, jag fick ta av det.. Och för första gången kom min hund och bad om mer mat. Sedn dess äter han Doggy - extra aktiv. Doggy, fodret många fnyser åt.. Men han mår bra. Och det är väl det som är viktigt?

http://whyakin.hundrapport.se

 
Anette

Anette

13 januari 2014 08:53

Hejsvejs!! Toppenbilder as usual :). Foder är en mysterium. Kastrerade Ninnie för ca 2 år sedan. Var ju jätteorolig för det här med vikten. Man har ju hört så mycket. Har dock fortsatt ge henne samma foder som Qing äter o hon håller sin vikt:) tror inte på light foder så detta funkar. Däremot så dräglade Qing väldigt mycket av kycklingfiléer. Han va alltid våt på halsen. Fick ett tips att byta ut proteinet o det gjorde jag. Det blev lamm istället o nu har jag en torr o glad hund :) märkligt eller hur ? Ha en bra dag. Kram

http://www,afdragon.se

 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

13 januari 2014 09:20

Ja det här med foder är verkligen en djungel. Svårt att veta vad som är bra eller dåligt för just min hund, för det som funkar kanon på en kan va rena katastrofen för en annan.
Sen just light foder är väl inte nån höjdare har jag hört. Men nog måste man anpassa protein och fetthalten i fodret efter hur mycke dom rör sig och kanske ålder.
Märker ju bara på Vinja som blir 8 år i maj att hon kräver inte lika mycke fett i sitt foder som förut. Däremot så jobbar hon ju fortfarande en hel del så hon måste ha ett foder med bra protein halt. Så nu äter hon ett senior foder med lite mindre fetthalt i men som har bra med protein i.

Sen märker jag helt klart att det ändras en hel del på dom. Ta Bozza tex som för ett tag sen började falla ur o jag fick gasa på en hel del mat. Och nu är lite "rulltig" och har fått minska lite.

Det ja tycker är bra är att blanda ett högaktivt foder med ett normal foder, ja om dom inte bara kräver högaktivt förstås. För då får dom alltid samma mängd mat i skålen men det är olika energi beroende på hur mycke hunden jobbar. Hoppas du förstår hur jag tänker?
Fina bilder som alltid på dina tjejer ♥

Kram

http://www.schafertjejerna.se

 
Paulina

Paulina

13 januari 2014 09:22

Ja det där med foder är en djungel... Jag fixar egen mat till mina (BARF) då har jag exakt koll på vad de får i sig och jag lan individanpassa till max. Finns ju hur många sätt som helst att utfodra på och det gäller att testa sig fram och se vad som passar bäst till just ens egen hund.

http://brukspinnar.wordpress.com

 
Jobus

Jobus

13 januari 2014 10:42

Jag hade också svårt att välja foder tidigare… Provade allt och lite till. Men nu kan jag inte föreställa mig annat än råutfodring. Torr- och blötfoder har jag svårt att ens räkna som hund/kattmat nuförtiden.
Jag fick tyvärr lära mig tyngden av fodrets effekter för sent, och förlorade två utav mina djur tidigt i njursvikt. De mådde bra - trodde jag. De såg friska ut - tyckte jag. Men insidan ser man inte, och det är oftast på insidan de går sönder innan man märker det på utsidan…
MVH

http://www.diddisdagbok.blogg.se

 
Jobus

Jobus

13 januari 2014 10:43

Errr… :) Underbara bilder! ville jag även skriva :)
MVH

http://www.diddisdagbok.blogg.se

 
Sofia

Sofia

13 januari 2014 10:52

Jag håller med. De flesta torrfoder är ju som att människor skulle leva på halvfabrikat. Processad och tillagad mat som bara ska "värmas". Vi har gått över till rå mat i form av Mush köttbullar. Ja kostar mer men känns betydligt naturligare. Dessutom har vår matvägrare (Alf) äntligen efter 3,5 år börjat tycka om mat! nu tigger han. Tidigare åt han bara för att bli mätt men hoppade gärna över mat. Det var inte så noga.

Nog mår han ju bättre nu när han får i sig det han ska. Vi hoppas han ska gå upp i vikt nu också.

Så det lönar sig att kolla upp vad hunden får i sig. Jag tror dessutom många hundar kan bli less på att äta samma varje dag. Vi sätter i lite morot ibland eller paprika. :)

http://www.echosierra.se

 
lisa

lisa

13 januari 2014 12:04

Åh den där förvirrande, hat-intressanta foderdjungeln! Just nu är jag hyfsat nöjd med Zorros foder, han är i fint hull o går varken upp eller ner o vikt o det är inte jättedyrt. Dock är jag fundersam på hur mycket det påverkar hans allergi...
Men jag kastrerade Zorro o fick en påse med lightfoder, UJ det gick INTE! han gick ner 2 kg, o då var han ändå slank av sig. Just nu ligger han på normalfoder i o m att aktivitetsnivån har legat lite neråt. Får se om jag får ändra på det nu när vi börjar återuppta träningen igen.

SV: programmet hette Hundars Hemliga Liv, går att se på SVTplay. Jättetrevligt program med lite små fakta o väldigt fina historier från olika hundägare. You HAVE to see it ! :)

http://www.redcanine.weebly.com

 
Carina

Carina

13 januari 2014 16:34

Härliga bilder! Ja det är verkligen en djungel med allt foder!

http://carinaduvefjord.blogg.se

 
På landet med hundar och höns

På landet med hundar och höns

13 januari 2014 22:04

Jag dör vad fina bilder på hundarna Susanne, har saknat bloggen ( varit borta några dagar pga jobb och sjuk sambo) Men nu är jag tillbaka igen. Foder tycker vi också är besvärligt. Våra äter Eukanuba just nu (det gjorde dem inte förut). Kram Anna

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

 
Karolina, Semla & Axa

Karolina, Semla & Axa

14 januari 2014 01:52

Jag har gått till många dietister under min uppväxt och alla har sagt nej till lightprodukter. Så jag köper aldrig light av något åt mig själv och inte heller kommer jag göra det åt mina hundar.

Jag tycker också foder är intressant,en hel djungel :O Semla har fått gått över till ProPlans robust-foder som är spannmålsfritt och hon är så fin i magen och sådan lyster i pälsen, innan har hon ätit Doggy Extra... då kändes det som om allt bara gick rakt igenom henne.

Men jag känner som du, att hålla det så naturligt som möjligt, då kanske färskfoder/barf är bäst men det kostar och tar upp så mycket plats, som man inte har i en lägenhet, så istället får de/Semla äta upp sådant som jag annars skulle kasta när det finns, när jag putsat kött, lite köttfärs ibland, äggulan när man vispar maräng, ibland får vi tag på slaktrester från vilt/nöt genom min mor..osv. ;) Inte mycket men alltid något och Semla är inte alls överviktig, med raketmotor där bak :)

Kram Karolina

http://freakyfantazy.blogspot.com

 
Ingen bild

Lisa

14 januari 2014 09:55

Ja du sen vi kasterarade och opererade Aiki har vi också "hållit" på med fodret..... De har alltid fått high energi precis som dina. Började med att det inte funkade med den gamla maten för aiki och fick tipset om detta för många med känsliga magar tålde detta och det blev jättebra :-)Efter op och kastering blev storleken på mina hundar lite mer xl kan jag säga. Tänkte på det du skrev att dina får det och håller vikten.Jag tror att skillnaden är att ni är så aktiva och Sammy fyller trots allt 11 år och Aiki har haft en lång väg tillbaka. Precis som du säger så är det min teori :-) Sen är det så att de fått färskfoder och ett lamm och risfoder som skulle va bra för lite övervikt. Nu är det så att Aiki har bråcket kvar så Aikis mage måste hållas i schack för att det inte ska bli stopp. De senaste månaderna har hans mage varit "trög" och han har haft problem vilket gör oss oroliga såklart eftersom bråcket kan ju tänjas ut om det blir stopp. Pratade med en kompis som säljer foder och kan mycket om detta. Det visar sig då att färskfodret som vi då trodde skulle va så bra för magen gjorde precis motsatt effekt och lamm och ris fodret var utblandat med en massa som inte heller var speciellt bra för hans mage. Nu äter han bara ett lamm och ris torrfoder från min vänninas utbud.En månad har han ätit det och vi kan kanpp tro det men magen fungerar bättre än på myyycket länge. Ojojoj nu blev detta jääättelångt men har man mycket att säga så ;-) Önskar er en underbar dag Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards