quilaoronja

Direktlänk till inlägg 21 januari 2014

Jösses ja!

Av Susanne - 21 januari 2014 23:11


     Så där......nu ska ni få höra!

       Gårdagen blev inte direkt som jag tänkt, den blev mycket värre än så.

Ska försöka göra en sammanfattning av hur det var!    

(Bilder från dagen hamnar lite mellan raderna)


Förmiddagen, jo, den var helt ok. 

   Till doktorn = check!    

Snabbfika med kär vän = check!

   

Så skulle bilen lämnas in för service, inget konstigt med det.

Hur skulle jag då komma hem från stan'?

Jaja, jag börjar traska hemåt,

så plockar maken upp mig när han åker från jobbet.


"Skorpan....vill du leka med mig??"


Gårdagens väder var som en dröm!

Solen lyste från en klarblå himmel, perfekt promenadväder.

Drog på mig ordentligt med kläder, innan jag startade vandringen......

Först, hela vägen genom Norrköping.

Äh, det är väl inte så långt........(inte när man åker bil, i alla fall)



"Tjohoo, klart jag vill leka!!"



Allt var frid och föjd......vi hade ju ingen brådska.

Det var just en liten detalj, som jag inte tänkt på.........Det blir MÖRKT snabbt!



"Haha, jag fick den!!"



När vi gått ca. 6 km, och skulle fortsätta ut mot landsbyggden, då ringer maken!

- "Akutjobb....kan inte sluta jobbet nu......det tar minst 2 timmar innan jag kan åka hem".

(Sträckan  jag hade kvar tills vi var hemma, den var då ca 1 MIL!!)




Ronja tog snabbt tillbaka bollen igen, förstås   



Där stod jag.....mörkret var nära.......Jaa, vad sjutton, det är väl bara att GÅ!

Fick på både mig och hundarna mera reflexkläder.

Västar, pannlampa, ficklampa.......

Nu "kör vi" tjejer!!




Efter ytterligare många km,

då händer det där som man absolut inte önskar sig just där och då!!!

Jag blev i akut behov av en toalett!!!

NUUUU!!!

Bråttom, bråttom!!!




Kan säga, att det hoppade massor av mindre fina ord ur min mun just då.

Till saken hör, att vägen hem till oss, den går rakt genom slätten.....DVS. helt öppet,

inte en liten skogsdunge så långt ögat når.

Vad göra???

En bit längre fram, finns ett berg........inte så många träd att huka sig bakom precis,

men det var min enda chans.




Tog oss över helt igenblåsta diken, sjönk ner till midjan  i snö.....kämpade mig upp,

bakom berget....Skynda, skynda....


Ni kan kanske ana hur kämpigt det var, att få av sig det nödvändiga!

Överdragsbyxor, jeans!?!? "Så där då......äntligen!!!"

PUH!

DÅ........tappar jag balansen!!!   

Ramlar sakta bakåt, i snön.........behöver väl inte säga mera........

Att det blev lite kallt, det är ingen överdrift alls   


Där och då, tappade jag motivationen totalt!

  


Och flera väl valda ord kom ur min mun,

ord som jag knappt visste att jag kunde?

Krängde snabbt på mig kläderna......burr, burr!


Slet fram telefon......ringde en av döttrarna......INGET SVAR?!

Pratade in ett meddelande......och lät nog helt galen....

Ringde maken!

"VAR ÄR DU???"

"OK, LÅÅÅNGT BORT!"


Hm.....trasslade oss ner från berget, och ut på cykelbanan igen.

Då frös jag!!!

Försökte intala mig själv, att det här kommer gå så bra, så bra.....

"Kom nu flickor, så fortsätter."

"Vi fixar det tillsammans."


"Klart vi gör, sa dom"   



Tittar på telefonen, väntade fortfarande på att dottern skulle ringa....

DÅ.....Då slå telefonjä....ln av?!

Den bestämde sig för att den nog frös lite, blivit lite kall, kanske   

Måste få den varm....men hur, vi hade då hamnat på Antarktis!

Ner med telefonskrället i brallorna..........

Nu var jag ju lite lagom.....ja, trött på eländet.



Känner då att "något" närmar sig bakom oss.......

Jaaa, vad bra (NOT)....."plogtraktorn".......

Plogbladet täckte precis hela cykelbanan, fanns inte en endaste chans att mötas där inte.

Förstod ju att han inte tänkte backa......

Hoppade upp i snövallen........mjuk snö.......SJÖNK!! Till midjan!

Hundarna? Jo, dom försvann dom också!




Efter en bit till, plockade jag fram telefonen ur jeansen,

bad en stilla bön.....och, jaaaa, den hoppade igång.

Massor av missade samtal.....

Make och dotter oroliga....


Men då, då löste sig allt.

Fick tag på dotter (som blev smått arg på sin mamma, för hennes dumdristiga tilltag)

Blev snabbt hämtad, och hemskjutsad den sista biten.

Gissa att det var skönt att komma hem.  




Egentligen är inte sträckan något problem,

det var omständigheterna som blev ett prolem.

Kallt, så blåsigt ute på slätten, mörkt.


Slutet gott, allting gott.

--------------------------------------------


Så, i dag, då händer nästa grej.

Såg ingenting på hela förmiddagen.

Men straxt innan vi skulle gå ut, tyckte jag att Skorpan haltade lite.

Inte så konstigt kanske, som hon far omkring, tänkte jag.

Kände och  klämde igenom henne, visade ingenting alls.


Tog henne i koppel.........gick på vägen, inget haltande.....sprang lite, inget haltande.

Äh, det var nog ingenting, tänkte jag.

Hon visade absolut inget.


Släppte henne, och som ni ser på bilderna,

så studsade hon obehindrat omkring i snön.


Stretchade hundarna ordentligt, märktes ingenting konstigt på Skorpan.

Men nu!!!

Men bara inomhus?

Kännt och klämt, klämt och kännt?!

Jo, på em, när jag kände på henne, så skrek hon en gång, när jag tog på tassen.

Mellan trampdynorna och på oavsidan.

Har även tittat där ordentligt, med förstoringsglas och ficklampa.

INGET!

Ingen svullnad, ingen allmänpåverkan?




Om hon hade "skadat" sig, då skulle jag sett det.

Om hon trampat på något, vilket hon skulle kunna gjort, då borde jag väl se något!

Men det är helt torrt och fint, inget "ingångshål"


Lilla Skorpunge   



Vi får se hur hon är i morgonbitti.......Och hålla tummarna att hon verkar bättre.


Puss, puss, min bästa vän     



Gårdagen, den kan jag skratta gott åt i dag..........

Men Skorpan, det skrattar jag inte åt precis   

En trevlig kompisträff med fika och hundar i morgon, ställdes så klart in.


Hoppas hoppas att det inte....näe, det kan inte vara något allvarligt.........

Fortsättning följer i morgon.


Kramar från oss

Susanne


(Ps. Om ni saknar bokstäver (eller ser för många)....så vet jag inte var dom tagit vägen.....SLUT på något sätt? Ds.

 
 
SytantenSytanten

SytantenSytanten

22 januari 2014 06:40

Ojojoj vilken "resa", skönt att det ändå gick bra trots "nödighet" och kyla. Hoppas att Skorpan är bättre eller helt bra i sin tass idag. Kram Sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Ingen bild

Ing-Marie

22 januari 2014 08:28

Vilken dag! Hade ju varit trevligt med en bättre promenad idag...i dagsljus! Men...nog bäst att Skorpungen vilar sin lilla tass så hon blir fort bra igen. Kram med önskan om en bra dag och en mindre halt Skorpa!

 
Anette

Anette

22 januari 2014 09:45

Hahaha som jag skrattade:) Vilken pärs:) Kan ju se hela händelse förloppet framför mig . Stackars vovve !!! Ninnie va likadan förra veckan! Hon blev hux flux jättehalt på ena frambenet. Ville inte trampa ner på det. Gjorde som du: kollade med ficklampa o förstoringsglas. Hittade inget fel. Kände o klämde ( hon skrek till) o masserade. Dagen efter va hon som vanligt igen :) jättejobbigt när dom gör så !! Hoppas Skorpan är bättre idag !! Kram

http://www.afdragon.se

 
Eva H

Eva H

22 januari 2014 10:04

Vilket äventyr!
Jag är inte det minsta avundsjuk....
(Men kan erkänna jag fnissat liiiiiite :/ )
Håller alla tummar o tassar att Skorpan bara trampat lite snett o repar sig omedelbums!
Plåsterpuss på tassen!
Och en stor VARM kram till matten, även om du väl tinat upp nu :)

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Ingen bild

Titti

22 januari 2014 18:18

Hahaha. ...som jag skrattade åt det du skrivit...men inte åt dig utan med dig....flr nu så här i efterhand kan man ju skratta....men fy vecken promenad....varför fick du för dig att gå så långt....fanns det inget hotell att ta in på i närheten ? ;-);-)
Hoppas att det inte är nåt större fel på skorpan....kram på er !!

Susanne

23 januari 2014 00:33

Skratta du bara....det bjuder jag på. Det ÄR roligt, nu när allt är över, hahaha!
Jag var ju tvungen att komma hem! En promenad har ingen dött av. Dessutom skulle maken "plocka upp oss" på hemvägen. Men han blev tvungen att åka iväg på jobb
Tack, och kram till er.......Har några bilder på er lilla goding, från när vi var och hälsade på Lotta. Ser exakt likadant ut när "min man" ligger på golvet, och valpen, Nuttie?? kryper intill ;-)

 
På landet med hundar och höns

På landet med hundar och höns

23 januari 2014 17:46

åh vilken himla otur <3 Ni får vara rädda om er ... Kram

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

Susanne

24 januari 2014 00:38

Tack, Anna. Det här känns ju som ingenting nu. Är övertygad om att hon blir helt bra snart.
Men Skorpan själv, hon anser nog att det här är tortyr!! Att inte få springa och leka.
Detsamma till er....var rädda om er

 
Ingen bild

Siv

23 januari 2014 18:55

Åh så härligt att det "bara" var en liten tå på "lilltass"! Fina Skorpan. Håll dig nu bara lugn så att mamma slipper vara orolig! Pöss pöss! Förstår att det kan vara svårt Susanne och att Ronja saknar henne, men det blir bättre sedan!

Susanne

24 januari 2014 00:35

Tack, Siv! Det går bra.....även om Skorpan är lite speciell, med all sin energi. Mycket "pratande" med Skorpan har det blivit i dag!
Ett, tu, tre, så är allt överstökat och nästan glömt ;-)
Kram
Susanne

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards