quilaoronja

Direktlänk till inlägg 22 januari 2014

DIAGNOS!

Av Susanne - 22 januari 2014 23:20

Så gör jag väl om allt igen då......


Ni vet, när man skrivit ett helt inlägg helt klart?

Så bor man på landet, där uppkopplingen inte alltid är på topp.

"POFF" så har allt gått upp i rök......(när man dessutom glömt spara)


Men nu kör vi igen......


Först av allt, ett STORT TACK, för alla värmande ord under dagen,

det har hjälpt mig otroligt mycket.


Kontaktade veterinär direkt i morse, eftersom Skorpan var helt blockhallt.

Hon satte inte ner tassen över huvud taget.

Oj oj, vad ont hon hade.

               Inte så värst tuff, som hon brukar, utan liten och ömklig.             


"Vetten" var precis en sådan människa som man önskar att få möta dagar som i dag.

Så gullig mot Skorpan (och även mig)

Han frågade direkt om det var jag som varit där tidigare med en Quila.

Joo, det var det ju.

Han mindes henne, och hur sjuk hon var,




Hur som helst, undersökte Skorpan ordentligt, från topp till tå.

När han närmade sig baktassen, så kände jag, att NEJ, jag fixar inte det här.

Märklig känsla.......hela mitt yrkesverksamma liv,

har jag arbetat på operations - och akutavdelningar, och sett eländes elände.

Men när det gäller "mina egna" då går det bara inte.

Jag blev avlöst av personal.


Gick där i väntrummet, med fingrarna i öronen,

men hörde ändå tydligt hur lilla Skorpan skrek och skrek   


Här en till tjej som var mycket ledsen i dag   



Det konstaterades att det onda satt i den yttre tåfalangen.

Och där hade hon rejält ont!



Så var det dags för rtg!

Först lite lugnande.....

Och POFF, så sov liten Skorpa.

Det var tre veterinärer inblandade, som alla var mycket intresserade.

Dom böjde och vred, hit och dit, men allt var så bra, så bra!!!


Hon måste ha slagit i ovansidan av tassen???

Eller, blivit trampad av en häst???

Det sista är ju helt uteslutet, men jag drog mig till minnes,

att hon i förrgår, innan vår låååånga promenad, skulle "skutta" in i bilen,

halkade på kofångaren, och ramlade ut!!

Jag vet att jag tänkte.....Jäklar, där slog hon sig.

Men hon sa inget, och visade inga som helst tecken på någon smärta.


Nu vet vi i alla fall!

Inget jätteallvarligt, (tack för det) strikt vila i 14 dagar!! (Kul, om man heter Skorpan)

Medicin mot inflammation och smärta.


En liten trötter väntar på att få "uppvaknande-sprutan"


 

Man kan inte tro att dom här bilderna är från igår precis.

Inga som helst tecken på smärta.



Tror Ronja kom ihåg den här bollen från förra vintern,

hon blev så glad när den plockades fram igen.










Skorpan, ja, hon blir glad av allt hon kan sno från Ronja   



Jag blev också glad över veterinärernas fråga till mig, om hur mycket vi tränade.

"Det här är en berner, som inte ligger på tomten och slöar hela dagarna", sa dom.

Skönt att se, för stora raser som just berner,

behöver verkligen ha muskler.......och det är det enda hon har, muskler.

  

Överdriver lite, så klart,

men jag tycker verkligen att det ÄR viktigt att hålla igång hundarna.



Nu har vi en "gråtande" Skorpa här, som mår lite konstigt i huvudet.

I morgon får vi se om hon svarar på smärtlindringen. (Det gör hon säkert)



"Vem ska jag jaga nu då?"

"Vi kommer inte ens att få vara på tomten tillsammans."



Som tur är går dagarna fort, 

och det enda viktiga är att det här läker och blir helt bra igen.



Leken finns ju kvar!




Och inomhusträning, med lite kluriga uppgifter,

det kan man göra, även om man har ont i tassen   



Fy, vad trist det här blev.......men ändå tur.

Det kunde varit så mycket värre.


Än en gång, TACK för ert stöd, i situationer som i dag.

Det värmer gott   


Kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

23 januari 2014 00:13

Men stackars liten skorpa:(
FJORTON dagars vila??? HUR ska det gå? :D
Det går nog utmärkt. Lite kul att du (vad jag förstår) ganska nyligen startat än mer inomhuskul. Passar ju utmärkt då.
(Ena tollaren börjar ju bli äldre. Hennes hoppeskutt passar inte alltid kroppen. Vi har fått ta kortisar ibland. Försökte skriva "tollare", "promenad" och "lugn" i samma mening i sms till matten.... Det var attans svårt, för det passar liksom inte alls ihop :D )
Skönt ni kom på vad det var o förmodligen också varför!
Skickar en hel kartong plåsterPUSSAR till fröken!
Och en JÄTTEkram till Ronja som helt oförskyllt åker på lite vila hon med.
(Och apropå muskler.... Havanaismatten fick vara med om att en domare ropade fram sin assistent särskilt, med orden "KOM får du känna! En havanais med MUSKLER!" Inte alla sådana som rör sig så mycket :D Ursäkta längden här nu!)

http://fyrfotingar.blogspot.com

Susanne

24 januari 2014 00:51

Skorpan ja...vad ska man säga? Hon är allt lite bedrövad över hela den här situationen. Och visst 14 dagar som en hel oändlighet. men det SKA bara gå, så klart. Bara för Lilla Damen att gilla läget ;-)
Kram till dig, och ha det gott

 
SytantenSytanten

SytantenSytanten

23 januari 2014 07:02

Åh vad skönt att det inte var nåt annat.Men lilla Skorpan, hur ska hon kunna vara "stillsam"....det blir träning det. Krya på sej Skorpan. Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Ingen bild

Titti

23 januari 2014 07:03

Gott att det "bara" var tån på Skorpan....det värsta blir väl att hålla detta yrväder i stillhet ! ;-)
Kram på er
Ps. Fina bilder du tar - som alltid Susanne

Susanne

24 januari 2014 00:48

Det blir lite av en utmaning, Titti! Men vi fixar det, hehe. Hon klarade med nöd o näppe av dag 1!
Tack så mycket

 
marianne

marianne

23 januari 2014 10:10

Tur det inte var värre, illa nog för en aktiv Skorpa♥.
Gu så söt Skorpan är på bilderna där hon är i närbild.
Roligt o se Ronjas lycka över bollen.

Ge Skorpan en kryapådejkram,

Ha det gott
kramiz Marianne

http://www.mapes.bloggagratis.se

Susanne

24 januari 2014 00:46

Kramen utdelat.....många gånger om ;-)
Kram till dig

 
C.J.

C.J.

23 januari 2014 13:09

Va skönt att ni fick reda på så snabbt vad som var fel. Hoppas att hon svarar bra på medicinen.

http://mightytigress.blogspot.se

Susanne

24 januari 2014 00:44

Ja, verkligen! Hon svarar bra på medicinen, och tycks inte alls ha så ont längre. Skööönt!!

 
På landet med hundar och höns

På landet med hundar och höns

23 januari 2014 14:21

Nu är mina 3 jobbe nätter över och jag är tillbaka på bloggen och det första jag läser är om Skorpan och börjar gråta av någon anledning. Fy vad jag är ledsen för er skull ! Stackars Skorpisen. Men tur att dem inte kunde hitta någon skada och hoppas hon bara slagt sig. Vet precis hur det är med att rasta hundar i omgångar. Ska Skorpan koppelrastas nu då? Massor med kramar / Anna

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

 
Carina

Carina

23 januari 2014 20:33

Va skönt att det inte var något allvarligt, nu får hon vila och krya på sig!

http://carinaduvefjord.blogg.se

Susanne

24 januari 2014 00:33

Ja, Carina! Jag är så glad över det. Som hon skrek, så trodde man att hon var rejält skadad. men å andra sidan borde jag ha sett något, när hon gjorde sig illa.

 
Anna-Karin

Anna-Karin

24 januari 2014 13:07

Så ont det gör i en när ens djur har ont. Stackars Skorpan och jag förstår att både du och Ronja känner med henne. Hoppas att hon snart kryar på sig.

Kram/Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

 
Sofia

Sofia

25 januari 2014 12:32

Sån tur att det inte var nåt allvarligt! Kommer ihåg den där känslan och klumpen i magen när Alf fick cykeln över ryggen i somras och inte stod på bakbenet. Jag såg ju diskbråck, ryggfraktur och allt sånt framför mig. Tänkte att nu måste vi avliva honom. Sån ångest jag hade fram till veterinären ringde dagen efter och sa att allt såg bra ut. Han hade mest troligt "bara" fått en muskelskada. Vila och lugna promenader och han är helt återställd. Den lättnaden är så härlig. Krama lite extra :)

http://www.echosierra.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards