quilaoronja

Direktlänk till inlägg 25 januari 2014

Vad är det dom säger??

Av Susanne - 25 januari 2014 19:22

"Vad säger din hund?"

Jaa, det har man ju undrat många, många gånger.

Att få möjlighet att gå en kurs,

med en "ledare" som har massor av intresse och kunskap i ämnet, det är underbart.

Att hon dessutom delar med sig till oss vetgiriga, är ännu roligare.

Så mycket som man inte vet, trots att man trodde det.


Min tanke var nog att Skorpan skulle vara med på kursen, men eftersom hon skadade sig,

så fick hon bara titta på, och Ronja fick i stället vara med.

                                



Det här med hundars språk, joo, jag skrev det i går, och gör det igen....

Det är så oerhört kul!!

Ju mera man lär sig, dessto mera vill man lära sig i ämnet.

Där blir man nog aldrig riktigt fullärd.

Alla är ju olika individer.




Jag har haft hundar sedan 1970, och det är ju ganska många år,

men känner mig väldigt "novis" i ämnet.

En otäck händelse, i mitten av 90-talet, har satt enormt stora spår i mitt huvud.

Mitt mellan-namn är "ORO", efter den insidenten.

Har jobbat mycket med mig själv i jobbiga situationer, och visst är det betydligt bättre.

Men ibland slår oron till, med full kraft, vilket jag då för över på hundarna, förstås.


Den här kursen, "Vad säger din hund" handlar just om att lära sig, hur min

och andras hundar gör/reagerar i olika situationer.




Vi satt i gruppen, och pratade om våra hundar, om hur vi trodde dom var.

Min tanke om Ronja, det är först o främst att hon är väldigt snäll.

Det skulle jag kunna förstöra med mig själv.

Genom att överföra min känsla till henne. Det går inte att ha det så!!!




Hon har också en "olat" eller vad jag ska kalla det.

När vi träffar hundar som hon känner, då ska hon alltid "läxa upp" dom, innan leken vidtar.

Det gör hon genom att låta väldigt mycket, och helt enkelt säga till alla andra,

att här är jag, och jag bestämmer!

Jag gillar inte alls det här,

och kommer efter idag inte heller låta henne göra det.



Två hundar i taget utförde "möten",

medan vi andra stod och iaktog deras beteende.

Mycket givande!

Jag tror alla fick en slags "AHA-upplevelse", och en väldigt nyttig sådan.




Det är ju inte bara ämnet i sig som gör det här så givande,

utan även den som håller i kursen.

Att känna en ledares kunskaper,

det skapar trygghet och gör också att man verkligen lyssnar,

och tar till sig det som sägs.

Viktigt!




Ni har säkert listat ut att jag har haft en toppen dag!!!


Skorpan fick strosa runt på tomten i dag.

När jag kände igenom hennes ben och tassar,

visade hon ingen som helst smärta.

Gissa att jag blev glad!

Och, jag lovar, jag kommer ICKE låta henne göra något förhastat,

som skulle kunna orsaka att skadan "slogs upp" igen.




"Snö är gott när man blir törstig!"

"Munnen full....och svälj"




Här är två påsar, som inhandlades i dag.....

Ronja och Skorpan tycker dom har ett mycket intressant innehåll.

Oxlever och oxlunga!

Det är grejer det!




OJ!

Helt plötsligt ser jag att skillnaden i storlek krympt....

Var tog den lilla valpen vägen?



Nu så, nu ska det tränas på läxan vi fått i dag.

Skulle vilja ha någon att träna med dock.

Att träna möten med Skorpan och Ronja ger ju inte rätt effekt, precis   


Ha det gott därute.

Kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

25 januari 2014 23:08

Låter oerhört intressant!
Synd att vi inte bor närmare - A skulle bara må bra av att vara träningskompis :)
Härligt hon slipper ha ont!
Torkad lunga är en superfavorit här. Om inte annat så hos MIG eftersom den är så lätt att dela så J kan få småbitar som han har lättare att hantera.

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
C.J.

C.J.

25 januari 2014 23:29

Låter som att du går en väldigt intressant kurs!

http://mightytigress.blogspot.se

 
Livet på landet med hundar och höns

Livet på landet med hundar och höns

26 januari 2014 01:08

Åh jag började skriva sen ringde det och allt försvann ifrån mobilen. Nitro har växt ifrån Wilma, han är högre än henne och väger mer också.

Sambon köpte en "ny"(begagnad) dator så han la om den så dem blev som ny. Då tyckte han att jag skulle lägga om min också så jag fick flytta över alla mina bilder till en extern och sen lägga om den. Nu är den till och med på svenska :) innan var den på engelska.

Kram

http://Www.annaslantligaliv.blogg.se

 
Sofia

Sofia

26 januari 2014 10:44

Jag brukar ofta bara sitta och studera hur våra leker och beter sig. Man ser när Theo härmar och gör som storebror. Man kan se när båda är osäkra och vem som tar på sig den tuffa rollen att "skrämma" bort det som är farligt (båda är extremt mörkrädda). Hundspråk är jätteintressant.

http://www.echosierra.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards