quilaoronja

Alla inlägg under januari 2014

Av Susanne - 7 januari 2014 21:38

Det var inte helt ok.......Inte alls......

Men!!!

Så sitter jag här och tittar igenom bilderna från i dag, OCH ler!

Kommer då på, att va sjutton håller jag på med???

Inte kan jag låta bli det här heller.  

Att hålla på att ta åt mig, som gjorde i sandlådan,   

det är jag ju alldeles för gammal för, helt enkelt.

             



Kommit på en sak till......Jag kan inte ensam ordna,

så att alla är glada och nöjda i sina liv.

Men jag lovar, jag gör så gott jag kan.

Jag är hellre själv ledsen, än att se någon annan ledsen.......och det går inte riktigt ihop, känner jag.


Men, då kommer vi till det enda riktigt sanna glädjeämnet nu........

Det här är en av dom!



Man KAN INTE bli annat än glad, när man är tillsammans med dom.



Det här är för mig = LYCKA



Nu så........titta vem som följde med oss en sväng i dag!

Åkte förbi och lånade äldsta barnbarnet.

Bara att passa på, så länga han vill hänga med mormor   

Antar att med åren kommer den lusten avta lite, hahaha!



Milton skrattar gott åt Skorpan, som närmar sig med full fart.

"Jaha matte, ska Milton stå där, på min andra brunn?"

"Jag skull ju precis hoppa dit!"



"Här kommer jag.....ser ni mig??"



Så där ja, varsin brunn, och alla nöjda!



Milton hängde med på lite olika "fix" som skulle göras i dag.

Det är ju absolut inga som helst problem att ha honom med,

han sköter sig själv, och vi pratar och skrattar mycket ihop.

Avslutade med att han hängde med till min mamma, som alltså är hans "gammel-mormor"

Kul, tyckte hon.


I kväll, då hade jag bestämt mig för att ta tag i det här med träning igen, ordentligt.

Regn och mörker utomhus, det kändes inte som ett alternativ till utomhusvistelse.


Och det går ju faktiskt precis lika  bra att vara inne.


Kvällens hjälpmedel.



Ronja, Ronja.......När jag höll på och skulle ta en bild,

(då hade vi redan tränat färdigt)

då smög hon fram, och skulle förmodligen visa framtassarna   


Jag blev på riktigt, väldigt imponerad av Ronja.

Hon har absolut inte fått mycket av den här sortens träning.

För hennes del har det mest handlat om sennendraget.

Men jösses vad hon var sugen.......

Medan jag tränade med Skorpan, då stod Ronja och "gräääät".

När det så var hennes tur, så tycktes hon säga mig;

"Nu jäklar, Matte, nu ska du få se hur duktig jag är då"

Att apportera är hon bra på, och tycker det är roligt, men så här inne,

och med apportbocken, som hon inte heller använt så mycket...........det blev lite annat.

Men, hon vill så hemskt gärna vara till lags, och lyssnar noga på vad jag säger,

så hon gjorde riktigt bra ifrån sig




Så har vi då Skorpungen.....vad gjorde hon?

Joo, precis samma saker som Ronja.

Bara det att hon ju fått lite mera träning, iom senaste kursen.


Fot!

Jaa, jag har aldrig tidigare tränat in fot, som jag gör nu.

Därför är det extra häftigt, när hon gjorde helt rätt, efter lite upprepning.

Vet att det inte spelar någon direkt roll, hur dom går in.

Bakom eller framifrån.......Mina tidigare hundar,

med dom har jag alltid tränat in att dom ska gå runt och bakom mig.

Det var bara det som gällde "förr i tiden". 

Men nu går det väl bra att göra vilket som.

Skorpan tränas med ingång från sidan, och Ronja med att gå bakom.

Har även provat lite att göra om med Ronja, och det är inte omöjligt.

Känns lite knepigt att göra  på olika sätt med hundarna.


Det blev alltså en dag av i dag också, fast jag misströstade en stund   

Solen, jaa, den visade sig med 2 sekunders intervaller!


Kan också konstatera, att vilken skillnad det är på hur trötta hundarna blir.

Efter en hel dags skogspromenad, med massor av spring, ja då är dom lite trötta, visst!

Men efter huvudgympan i kväll, då blev dom heeeelt slut   


Det var allt för i dag.

Från oss.......KRAM   


Susanne

Av Susanne - 6 januari 2014 21:45


    Tänkte skita i det............lägga ner allt.........   

Klart jag förhastade mig lite.

Det här är ju bland det roligaste jag vet.

Fotografera våra hundar, och sedan blogga om vår dag.

Klart jag tycker det är jätte skoj, att det är så många där ute, som tycker om,

eller i alla fall tittar in ibland. 

Jag skulle ljuga om jag sa något annat.

Och ljuga, mina vänner, DET GÖR MAN ICKE!!


Det var nog bland det första mina barn fick lära sig.

Ljug aldrig, inte för någon.

Vad ni än gjort, så tala alltid sanning, så ska vi hjälpas åt att lösa det.

Tror faktiskt dom fattat det......men jösses,

vad många vuxna människor det finns som aldrig fick lära sig det.

Synd om dom!


Jag sköter mitt, så sköter andra sitt, det är nog det bästa.

Att såra mig (jaa, ibland lyckas det faktiskt) genom att vara utstuderat elak,

det har väl inte hänt så många ggr i vuxen ålder, men händer, det gör det!


Och så var det slutpratat om detta hemska ämne för denna gång.

(Var bara tvungen att skriva ner det, för det här fungerar ju också som en slags dagbok för mig)


Över till något mycket, mycket trevligare, och roligare.

Våra "Tok-Fior"   



Hur är det möjligt?, sa vi flera ggr i skogen i dag.

Hur är det möjligt att man kan ha så roligt, tillsammans med två hundar?

Att studera deras sätt tillsammans, det är ganska fascinerande.


Samma pinne.....ALLTID samma pinne!



 "Haha, jag lyckades sno den!" 

                       


 Himla hund, att vara söt   



(Hoppas ni som läser detta, förstår att jag är lite ironisk i bland) 




"Nähe.......inget kul längre, när inte Ronja är med och slåss om pinnen"



 "Hämtar en ny.........Här Ronja...kolla vad jag har!!!"   



 Runt, runt, runt......jaga, jaga, jaga......

Man ser riktigt paniken i Skorpans ögon, när Ronja närmar sig.......steg för steg   



 "Men sluta Ronja.........Jäklar, nu tappade jag pinnen också!!"

(Inte prata med pinne i munnen)



"Got you!!"

  


Har jag sagt att jag tror dom har ganska roligt? Hahaha!

Och, dom får oss att må så bra....varje dag,

oavsett allt annat skit som händer runt omkring oss.



"In the end,

you're my best friend"

 


Helgerna är över, maken börjar jobba igen efter en lång ledighet.

Allt återgår till det vardagliga.

Väntar/längtar till att få lite snö......uhps, dödade just en mygga.....?


Just det, fick vår gamla trotjänare såld i dag. Bilen!

Hann inte ens lägga ut en annons........så bra, va?

(Tack så väldigt mycket för hjälpen........Du vet vem du är)

(Vi kanske t o m får chansen att träffa den igen) ;-)



Kram på er vänner och dom som jag känner

(Så fick jag med ett rim också)   


Susanne

Av Susanne - 5 januari 2014 21:16

          

Jaa, ni ser ju själva........Sol i dag igen, kan man tro av bilderna   

Så bra var det nu INTE i dag.

Och då tar man vad man har.......gårdagens sol-bilder   

Blir liksom bättre då!


En Skorpunge som njuter....



I dag såg det mera ut så här   

Grått, grått, och mörkt.

Om man dessutom gömmer sig i det höga gräset, just när matte ska ta en bild,

ja, då blir det väldigt otydligt allting.


"Men tjejer, kan ni komma fram här nu då?"



Hm.....som sagt, grått och mörkt   


Så, istället blir det gårdagens "solbilder", fast med dagens text   


Snabbast.......   



Dagens långa promenad, blev mycket, mycket längre än vad tanken var från början.

Gick och gick, hela eftermiddagen.

Gick på välkända marker, men så hittade vi en liten stig, och var lite "Wild and crazy",

och då vet man ju vad som kan hända.

Man vet inte riktigt var man är.

Inte vilse direkt men.......Jaja, vi kom hem till slut   


Lite träning blev det också på vägen.

Livet är ju inte bara en fest!


Även i dag, skuttade en hare upp, mitt framför ögonen på hundarna.

Bra träning det också.

Båda stack, som skjutna ur en kanon.........Ronja stannade och vände på en femöring

när vi ropade........Underbara Ronja!

Den lilla.....Skorpungen.....hon fortsatte en liten bit.......men bara en liten bit,

innan hon vände om och kom i full fart.

Duktiga, duktiga, hund!


Bor man på landet, och oftast går i skogen, då känns det superviktigt att man kan lita på dom.

Inkallningen MÅSTE sitta som en smäck!

Man vill ju att dom ska få vara lösa.

Så skönt, känns det.



            

Hade kanske hoppats på, att våra flickor skulle hålla sig skapligt rena......

Klart det inte går, när man traskar på grusvägar.

Gruset riktigt tränger sig in, längst in i pälsarna.

Skorpans päls är för tillfället ganska gles,

så det gick snabbt att spola av henne........





Men Ronja.......Jag vet inte hur mycket päls hon har.....men mycket är det.

Tröttnade på att spola till slut!

"Räddaren i nöden"  det är då HUND-BLÅSEN!!

Vilken uppfinning!   

Skyddsglasögon på, och sedan fullt ös!



Trötter!

(En liten parentes bara......så olik sig hundarna kan se ut ibland.)

(Skorpan är sig inte alls lik här, med sömnen hängandes i ögonen)



Blir så ledsen, när jag ser så många människor som mister sina älskade hundar, i allt för tidig ålder.

Just berner är ju en ras som ofta drabbas av den hemska, fruktansvärda cancern.

Även vår Quila dog av det, alldeles för ung.

Någon skrev, att vi  måste väl vara idioter, som skaffar flera berner,

när vi vet att så många drabbas av en för tidig död.

Och så är det nog!

Men har man en gång haft en berner, då kan i alla fall inte jag tänka mig någon annan ras.

Dom är verkligen speciella......och gosiga........och mjuka........och vänliga.......

alldeles underbara

      


Kram

Susanne

Av Susanne - 4 januari 2014 21:53

Ja jäklar, vilken fart det blev i dag!!!

   Solen, den där gula, fina, ni vet, den kom hit!!! 

                

Vilken lycka!!

Full far ut med kameran......eller, jag menar hundarna, hahaha!

Nu var det inte riktigt sant, det där....

Den tittade fram för några minuter, sedan var den borta för en stund......

Jaja, några bilder MED sol blev det i alla fall på vår promenad.


Skorpan redo för bus!!!



"Kom igen nu då, nu har vi väl legat här länge nog"



Tok-hundar!!!

Och kom ihåg......rulla er INTE, stod jag och skrek!!     



Ingn större fara ännu så länge.

Ganska rena!

Bra där, hundarna      



Men så hände det...IGEN!

Ronja, att du bara måste?


Skojar, som ni kanske förstår.

Så farligt är det inte

(bäst att förtydliga, så ingen tror jag håller på att bli tokig)




Dom badas inte för minsta lilla, då skulle jag nog inte göra annat.

Nej nej, bara när det verklgen inte går att låta dom komma in.

När skiten hänger tjusigt runt halsen, då blir det rengöring.




"Ser det bra ut så här?"



Bara en enda liten hare kom i Skorpans väg i dag.

Jättekul, säger Skorpan!

"Men måste du springa din väg, jag vill ju bara leka lite med dig" 

"HAREN!!!"   



Ser ni.........SOL!!!



Allting blir så mycket roligare, dagar som i dag!

Det är det där med ljuset, som är så vktigt för oss alla.




Skorpan  tittar fortfarande efter haren   



Gick och funderade på alla hundar som jag sett försvunnit den senaste tiden.

Så fruktansvärt det måste vara.


Vad är det som gör att dom försvinner?

Blir dom skrämda?

Och vad är det som gör att dom sedan håller sig undan, och blir rädda för allt?

Kan någon förklara det för mig?


Kan inte sätta mig in i situationen, eftersom jag inte varit med om det.

Känner bara att det måste vara bland det värsta som kan hända.




"Hoppas, hoppas, att det blir något över till "Lilla Mig"



Som sagt, Skorpan åkte upp i badkaret, som varit utlovat under en längre tid.

Hon är väl inte direkt överförtjust, men protesterar inte heller.


Det tog nog lite längre tid än vanligt i dag, för nu blev det väldigt noga tvättat.

Hon fäller ju en del, och det är lika bra att försöka få bort all päls.


Så lite trött blev hon allt....den lilla Duracel-kaninen.



"Näe, nu orkar jag inte hålla mig vaken längre...."



Kram

Susanne

Av Susanne - 3 januari 2014 23:07

Mörkt, mörkt, mörkt!

Inte ett spår av ljus på hela dan'.


Tänk, vad beroende man är av ljus, och den här sk vintern har väl varit hemsk.

Jag vet att det finns dom som verkligen mår fysiskt dåligt av det här, och jag förstår dom.


Kanske, kanske, kanske, att vi skulle få se solen en liten stund i morgon,

och då skulle jag bli så glad.

        

Och NEJ, det är inte bara för att det är svårt att ta bilder i mörker!!

Men det blir suddigt, och otydligt         



Man får försöka göra det bästa av situationen,

så maken och jag trotsade allt väder, gav oss iväg på utflykt.



Hittade en skogsväg, mitt i ingenstans..........

Där fanns en perfekt sandgrop!

Perfekt för lite träning alltså.


Bilderna från hundarnas spring i sand-backarna

åkte tyvärr raka vägen ner i papperskorgen!

     

"Wow, det kommer en häst!"

"Ska vi leka?" 



Lite paus, för att hämta andan.......och en fika   



Både Skorpan o Ronja verkar tycka det här med spring i sandhögar är toppen.

Och snacka om att dom får rejäl träning.

"Kom igen, nu kör vi lite till, Skorpan!!"



Nu så, nu börjar visst tungorna bli lite längre.........

Tjejerna som gillar hårdträning.

Tur att jag inte behöver springa i dom "sandbackarna"   



På väg hem, tog vi en sväng förbi detta otroliga hus!

Helt galet, om ni frågar mig, och jag skulle inte vilja bo granne med det.

Musiken som spelas till, får man direkt i bilradion?!


Det här är bara ett kort klipp...........(med musik)


 


Lite kul att se i alla fall.

Bilar som stod i kö för att titta......

Blev lite full i skratt, när man såg ljusslingorna i grannarnas hus.

Såg ganska futtigt ut i jämförelse   

 


Regnet tänker visst fortsätta att vräka ner utanför,

så det där med sol i morgon, det tror jag på när jag ser det.


Kram på er därute i "vinternatten"   

Susanne


Av Susanne - 2 januari 2014 20:55

Vi börjar med en stilstudie, i "Hopp-på-brunn"!

       (Frågar ni mig, så fattar jag inte riktigt, hur hon klarar att hoppa rakt upp från stillastående?)       



Avståndsbedömning (tror jag)



Ååååååå..................



...............HEEEJ!!


                               


  Snyggt, Ronja     


Nog om HOPP!


Det brukar alltid bli minst en rejäl promenad på några timmar, med vovvarna!

I dag traskade vi in i "vår" skog.

Lite behändigt att slippa åka iväg med bilen.

Eller rättare sagt, det är underbart skönt, att ha skogen inpå husknuten.

Hundarna känner till varje litet vattenhål.....i alla fall Ronja.



Ronja o Skorpan kan knappast vänta på att få komma igång med leken när vi kommer ut.

Båda ställer sig i lekställning, och svansarna vispar runt i 110.

Så drar dom iväg på en riktig kapplöpning, och jag står där och bara ler åt dom.

Jo, jag blir så glad av att se dom må så bra och ha roligt tillsammans.



För bara några dagar sedan, då såg skogen ut som den alltid gjort.........

Men i dag........då var allt skövlat.

ÖVERALLT!

Nu hoppas jag verkligen att dom tar bort allt, och gör iordning "efter sig" igen.

Inte lätt att gå här längre   



"Men, kolla Matte....det finns ju massor av kanonbra pinnar nu!!"



En mysig promenad.......Nu skulle vi bara hem och bada Skorpan,

efter hennes upphittande av skit häromdagen.

(Som hon då rullade sig i, så klart)


Då händer det.....

Det går bara inte att stoppa!

Tjoff, så ligger Ronja där och sprattlar med benen.

NEEEJ, skrek jag......För sent   


"Ja, jag tycker i alla fall att det är både snyggt OCH luktar kalas-gott!"

  



Lycklig Ronja!




"Ojoj......hur blir det nu då?"  undrade Skorpan   



B A D!

SKorpan klarade sig även i dag från badet,

men hon var inte i så stort behov längre, om man jämförde med "vissa andra".




Att få ett bad, det är njutbart, tycker Ronja.

Stå där i badkaret och bli schamponerad och masserad.

"Men att bli av med den fina utsmyckningen, det gillas ICKE"

        


Jag tror, trots allt, att hon gillar att man pysslar med henne,

och i dag tog vi en ordentlig genomgång av ALLT.

Kamma, kama, kamma!

Fixa dom mulliga, gulliga tassarna........öronen, tänderna......från topp till tå/tass.

    


Skorpan kanske tror att hon kommer undan nu, men ack, vad hon bedrar sig.

Badkaret får stå kvar inne till i morgon,

så är det bara att studsa i när vi kommer hem från morgondagens utflykt.

Ryggsäcken ska packas, och mackor ska fixas........Det bästa som finns.


Kram

Susanne



Av Susanne - 1 januari 2014 21:21

Jaha ja, det var det!

Jul och Nyår avklarat, och det gick så bra så     

Snart återgår livet till det normala igen, vilket är ganska skönt.



Nyårsafton firades med nära/kära, god mat och mycket prat. (Joo, lite spel också)

Inte mycket smällare runt omkring så här på landet, vilket är ganska skönt.

Varken Ronja eller Skorpan är oroliga när det smäller,

men Ronja gillar inte när det ser ut som om något "faller ner" i huvudet på henne.   

Vem gör det, liksom?



Den här lilla "skitungen", hon har också kommit underfund med hur ljuuuvligt det är,

att rulla sig i saker som luktar......SKIT!

I dag hade jag bestämt mig för att det skulle ske....det STORA badet!

Hur det nu var, så orkade jag helt enkelt inte.......   

Tur för dig, lilla Skorpungen  




  "Men jag lovar.....i morrn kommer du inte undan!" 

      



       Nej då, hon vägrar inte bad precis,

men helst ska det nog inte vara i ett badkar, utan i en lerpöl i skogen.  

Skithund!



Väntar här på promenadsällskap i city........

och samtidigt provas lite olika inställningar på kameran........

Ronja i fokus



Och, Skorpoan i fokus.



Massor av rester från gårdagens nyårsfirande, överallt i stan',

så det gällde att se var man satte ner tassarna. 

Undrar vem som ska städa stadens alla gator från glas och annat?



En "äckel-päckel-fästing" lossnade från en hund i dag,

och det gör mig INTE glad.

Det är helt upp och ner, tycker jag.

Hörde om någon i närheten, som hade rabarber som var på väg upp ur jorden?

Det kan inte vara bra för naturen det här?

Det blir säkert snö här också, men alldeles för sent.

Då kommer allt som nu redan är på väg att växa, att frysa sönder   

Inte kan vi göra något åt det heller.......


"Söt-Skorpan"   



Överblick på ALLA änderna i strömmen........



   Jag bara MÅSTE ta med några flera bilder på nallebjörnarna......

  

  


"Hej, hej, vad stor du är?!"



"Miiiin fina mamma"   



Jag önskar nu att ALLA får ett riktigt bra år 2014,

ingen nämnd, ingen glömd.

Jag önskar också att alla har möjlighet att ta vara på dagarna,

bevarar minnena, för det är dom som räknas.......


Har inte avlagt några som helst nyårslöften, det har jag nog aldrig gjort,

däremot har jag lovat mig själv en del saker.

DET ska nog gå, med lite jävlar anamma   


Så där då, då var jag klar.......   


Kram på Er där ute

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards