quilaoronja

Direktlänk till inlägg 4 februari 2014

Oron gnager!

Av Susanne - 4 februari 2014 19:05

        

Kom på att det kanske var dags att vända blad i dag!

Surprise!!!

Skorpan och Ronja även denna månad.....




Måste säga, att det här med löp, det ställer till det lite i mitt huvud.

Har ju inte direkt några bra erfarenheter av löp alls.

Quila krånglade i löpen redan från början, och fick till slut pyometra,

som i sin tur ledde till hysterektomi.

I samband med operationen, tillstötte komplikationer,

och hon fick även bukhinneinflammation.

Allting ordnade sig till slut, men, som ni vet, fick hon sedan så många andra sjukdomar,

i allt för tidig ålder........(Usch, så fort jag skriver om henne, så rinner tårarna över....)




Så var det Ronjas tur!

Hennes löp krånglade också från första början.

Pyometra som behandlades.......x flera.

Till slut fanns ingen annan utväg, än att göra en hysterektomi på henne också,

om hon över huvud taget skulle överleva.

Och, även för Ronjas del tillstötte komplikationer.

Besvärliga kompikationer!!


Ronja var ytterst nära att "stryka med".

Ingenting hjälpte.

Hennes blodvärden var verkligen i botten.

Veterinärerna stod helt maktlösa, dom kunde inte göra mera nu.......

Det var just veterinärerna som rekommenderade mig att söka allternativ medicin.


Döm om min förvåning, när Ronja efter bara några dagars allternativ behandling,

"återvände till ett friskt liv".

Lilla gumman, så sjuk hon var........Men nu, efter den "pärsen",

har hon varit förhållandevis frisk.

(Vågar väl knappt skriva dom orden)



    


Alltid lika glad och full av liv....Det är Ronja det!




Skorpan är om möjligt ännu mera full av glädje.

Hennes löp verkar fungera bra..........Men visst finns min oro där.



Jag håller i alla fall alla tummar för att Skorpan inte får några problem med sina löp.


Mixtrat lite med några bilder i dag.......skitväder = skitbilder!




Promenad i stadens promenader i dag,

med hundmöten och massor av annan störning.

La in en hel del övningar på vägen.

Var ordentligt förberedd på "trams", för det var inte igår vi tränade.

Men döm om min förvåning, när jag bara kände,

att det här, det kommer gå jättebra i dag!


Än en gång, såg jag att min egen inställning,

spelar väldigt stor roll i sammanhanget.



Dagens betyg av hundarna!


Stort A till dom båda.........

Kan väl säga att dom två hanhundar som vi mötte,

säkert INTE fick stort A av sina hussar.

"WOW, vad det luktar gott om den där bruden!!"

Skorpan hon bara gick där med svansen i vädret,

och var.....jaa, så himla snygg, tyckte hon.

  


Kram på er

Susanne

 
 
marianne

marianne

4 februari 2014 22:41

Hoppas att Skorpan klarar sej,inte ska du väl a samma otur 3 ggr.

Ha det gott.
Kramiz till dej o "nallarna"

Marianne

http://mapes.bloggagratis.se

 
Susanne P

Susanne P

4 februari 2014 22:43

Ni hade kanske ett skitväder men du! INGA skitbilder!!!
Du får alltid till det. Hur bär du dej åt!?

Usch ja, jag förstår din oro. Är det rastypiskt att de får problem med/under/efter löp?

Kram

http://www.susannep.blogspot.se

 
Eva H

Eva H

4 februari 2014 23:03

Kan faktiskt inte påstå att jag direkt längtar efter byte till tik....
Håller tummar Skorpan ska slippa alla sådana bekymmer!
Se'n kan jag ju säga att damer som stoltserar vid svansen sådana perioder inte är alldeles alldeles populära hos oss hanhundsägare.....
(Men dina har förhoppningsvis en matte som talar om :) De som inte gör är det skottpengar på här!)

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Emelie

Emelie

5 februari 2014 08:23

Vi har alla våra hangups när det gäller oro...relaterat till vad vi har upplevt. Känner så väl igen när oron smyger sig på....den är inte lätt att hålla stången. Jag är INTE orolig för just pyometra....men cancer....hosta.... Pyometra behöver inte innebära sådana komplikationer du har erfarenhet av. OM problem skulle dyka upp så är det väl bättre att ta bort innan hunden blir mer nedsatt. Men det finns bernerflickor som inte får problem med livmodern också!!! Så jag tror faktiskt att din oro för Skorpan är obefogad! Dessutom så har du lärt dig förebygga/mota Olle i grind av dina tråkiga erfarenheter....visst vi skulle hellre sluppit dom erfarenheterna, men inget ont som inte har något gott... Kram <3

http://finarossinas.bloggplatsen.se

 
Lotta, Gazton & Imexx

Lotta, Gazton & Imexx

5 februari 2014 08:48

Dom kalendrarna är så bra! Alltid bästisarna framme.
Förstår att du känner lite oro efter dina erfarenheter av livmodersinflammation, men vi får verkligen hoppas att Skorpan slipper få dom problemen.
Kram

http://minabernergossar.bloggplatsen.se

 
Livet på landet med höns och hundar

Livet på landet med höns och hundar

10 februari 2014 11:11

Det är inga skitbilder, förstår inte vad du snackar om ! Så får du inte skriva, det är två vackra hundar oavsett väder och vind. Och ja jag gråter också när jag läser om dessa *jävla* rent ut sagt sjukdomar. Hoppas Skorpan håller sig frisk !!! :) Kram Anna

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards