quilaoronja

Direktlänk till inlägg 3 mars 2014

#klicker

Av Susanne - 3 mars 2014 21:10

Vilken spännande dag vi haft i dag   


"Vad sjutton är det som ska hända i dag, egentligen?"

Två mycket konfunderade hundar......?


Joo, vi skulle få hjälp med att "klicka in" dom två damerna.

Det märkliga är, att jag väl alltid sagt att, -"Nej, nej, klicker, det är ingenting för mig"

Men, även här har jag ändrat inställning, (som i så mycket annat)

efter att ha sett hur bra det faktiskt kan vara, i träningssammanhang.

Vad det än gäller för slags träning.


(Bild lånad från google)


Ronja redo för lektion nr 1!

Full koncentration   


Förmiddagen ägnades åt att lära MIG hur och var och när!

Det gäller ju att klicka rätt   

Med rätt kunskap, (som jag fått/får massor av hjälp med)

och av envis träning, ska väl även jag klara av detta?!


En kompis erbjöd sin hjälp att komma igång,

och jag trodde väl aldrig att det skulle gå så himla fort?

Jag är mer än snopen, över hundarnas förmåga.   


Små, små, korta pass, med en hund ute, och en inne.....

Sedan byte av hund, och om igen.

Skorpan, som inte fått några "olater" ännu, och är så ung, hon var otroligt duktigt.

Ronja var lite mera fundersam, till en början.

"Vad då klick, liksom, ge mig bara godisen!!"



Att träna med hundarna, det ger mig så otroligt mycket.

Ju mera jag lär mig, dessto mera vill jag.

Och jag är övertygad om att hundarna håller med.


Hade flera "inbokade" tider att passa i dag,

så det blev lite pusslande.....hehe   


                       

Och när alla dessa "saker" ger något tillbaka,

då gör det ju absolut ingenting.


Hundarna fick en liten promenad i stan, vilket fungerade utmärkt, trots mitt finger.

Jag hade bestämt mig för hur promenaden skulle se ut, om ni förstår hur jag menar.

Två dragande berner går bara inte, med enbart en hand i bruk.


Jag tror......joo, jag tror att det hänger mycket på min egna inställning.

Alltså, det gick så bra.


Duktiga flickor, som gör mig så glad   





Så kom vi till slut hem.......och då följer det dagliga "snacket" med husse.

"Gissa vad vi gjort i dag!"     



Näe, egentligen skulle väl dom här vidriga krypen inte få någon publicitet alls,

men nu är dom här i alla fall   

Dags att bekämpa, så gott det nu går.



Vi hann även med en "repa" in i skogen, så springet i benen fick sitt.

Man kan ju inte bara träna huvudet o hjärnan.......



Man märker den stora skillnaden mellan fysisk och psykisk träning.



"Jag lovar, vi har haft en superkul dag i dag!"   



That's it!   


Kram

Susanne

 
 
Christina

Christina

4 mars 2014 00:26

Visst är det fantastiskt vilken effekt en klicker och klickertänk kan ha på våra hundar!

http://socialahundar.blogspot.se

 
Livet på landet med höns och hundar

Livet på landet med höns och hundar

4 mars 2014 11:29

Gud vad flitiga ni har varit då :) Jag vet inte varför det klyddar för mig, jag får helt enkelt stå ut :) Idag fungerade det på första försöket :D Kramis

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

4 mars 2014 13:11

Ja kan man bara klicka rätt är det nog ett bra hjälpmedel i träningen. Kan iaf vara bra vid inlärning,. Sen gäller det förstås att inte bli "fanatisk"
Kul att det gick så bra :-)

Kram

http://www.schafertjejerna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards