quilaoronja

Alla inlägg under mars 2014

Av Susanne - 22 mars 2014 18:50


NEJ!!
Nu minns jag!!!

 Har ju några roliga små filmer på Ronja o Skorpan från veckans simning, som skulle sättas ihop?!

Varför har jag inte gjort det för??? 

  

(Att börja med det nu....näe, då somnar jag nog med huvudet i tangentbordet)  



Helt ok väder, toppen för lite "trädgårdsfix"

Kom på att jag hade två gigantiska BEN i frysen.....det ville säkert hundarna ha.



Tunga var dom också!



Man kunde nästan höra vad dom tänkte......

"WOOOW, kolla, vilka jätteben!!!"

Duktiga tjejer, som ligger så stilla och väntar.......

Ok, varsågoda!


                 

         Mm.....gissa att det här är riktigt lördagsgodis!     



Dom låg säkert och njöt av sina ben i timmar........under tiden fick

vi i alla fall massor gjort på tomten.

(Nu återstår bara att se hur magarna blir...)



Gick upp en sväng i skogen och tränade "hitta-allt-godis-i-träden-leken"



Ronja har en jäkla snits när hon sträcker på sig.

Tror nästan hon står på tårna.



Hm....vissa saker är såå läskiga just nu, tycker Skorpan?!

"Ronjaaaa, kan du hjälpa mig??"



"Så där ja, Skorpunge......lite till bara, du klarar det!!"

Vilken bra lärare hon har, va?   



I dag var första gången i år, som jag insåg att det BLIR VÅR, även 2014   



Rabarbern börjar komma upp ur jorden, buskarna börjar knoppas, m.m, m.m

Men, framför allt, vår tomt börjar få ett annat utseende.

Från att ha varit en stampad leråker,

har gräset börjat växa.

Skönt, då kanske man kan slippa alla tassavtryck inomhus så småningom?   




Varje år vid den här tiden, hajar man till, när man hör deras läte i luften.

Det är sångsvanarna som passerar

Det finns BARA ca. 4000 häckande sångsvanar i Sverige, och 5 av dom passerade oss idag   

Också ett vårtecken, förutom alla små blommor.


Visste ni förresten, att sångsvanen är Finlands Nationalfågel?

Inte jag heller!

  



En skön dag, jag är glad, hundarna mår bra, (och även mina barn)

Känns skönt!


I dag har det varit rasspecial i Sala.

Vi har deltagit i den utställning några år, men i år skippade vi det.

Att tillbringa en hel dag i ett kyligt ridhus, det är verkligen inget för mig.

Jag har sagt "aldrig mera" flera ggr, men i år som först skippade vi det.

Jag är ju egentligen bara en vanlig hundägare, som gillar att tillbringa tid med våra hundar.

En titel hit eller dit, det spelar verkligen ingen som helst roll för mig.

Och troligtvis inte för hundarna heller.

Klart det är roligt när det går bra, vilket det verkligen gjort,

men......näe, det är helt enkelt inte min grej.

För oss, är våra hundar dom allra bästa som finns, oavsett vad andra tycker   

Men, visst kommer vi säkerligen ställa ut både Ronja och Skorpan i sommar.

För det kan också vara himla trevligt att vara på utställning.

Det finns trevliga människor!!, som vi bara träffar där, vilket alltid är skoj.


  Finaste vännerna   


Det var allt från oss i dag.

Kram på er

Susanne

Av Susanne - 21 mars 2014 20:59



Att gå igenom bilder, det är rätt kul!

Men jag lovar, det är många.....

HAr en vän, som också har som hobby att fotografera mycket,

och det värsta som kan hända, hände henne häromdagen.

Hon sparade bilderna på en extern hårddisk, men det "kraschade"!!!

Alla bilder borta!

Hemska, hemska tanke.


Så nu måste jag ta tag i det här, ordna till alla bilder, spara dom på ett säkert sätt.

Vet faktiskt inte vilket som är bäst, men det ska jag ta reda på.

Vet ju bara hur det kändes när "någon" stal min identitet, och tog min blogg och min mail.

Det var en hemsk känsla, som man inte kan gissa sig till hur det känns,

men jag hade alla bilder kvar.


Så, därför hittar man emellanåt några bilder som man minns extra tydligt.


Den här bilden är tagen för exakt två år sedan.

Quila o Ronja, som leker på deras speciella sätt, med en berner-dans!

Dom stod alltid på bakbenen och lekte.



Och den här bilden, är tagen för exakt 1 år sedan.

Skillnad på väder, va?

Ronja och en liten Skorpunge, som leker i SNÖN!

Mycket snö!

  


                          

Så var det nutid.

Bilden är så typiskt Ronja o Skorpan.

Ronja talar om för Skorpan vem som bestämmer....

och Skorpan....jaa, hon bara skrattar, hahaha!



Så, en fråga till er andra som fotar mycket.

Hur förvarar ni era bilder?

Bränner ni på cd, extern hårddisk, på datorn, eller USB minne???

Kanske något annat?


Nu till dagen.

Mamma-besök, handla, små "tråk-fix".....måsten, ni vet.......och sedan hade vi roligt igen!!!

Träning!

Skogensröj först också, bara så man fick skita ner sig lite igen.



Så här är det!

Att träna hund, det har jag väl alltid gjort, mer eller mindre.

Och framför allt, på olika sätt.

För flera år sedan, börjde vi att träna sennendrag.

Det var när Quila var ung, och vi fortsatte med Ronja.

Tycker det är jätte-roligt, och jag trodde väl ALDRIG

att vi skulle lyckas med att komma så långt.

Ronja har ett arbetsprov kvar som hon ska klara, då blir hon champion!!!

Det hoppas jag vi fixar under sommaren.

Skorpan ligger i startgroparna för draget.



I alla år, har jag dock sagt, att lydnad, NÄE, det kommer jag aldrig att tävla i,

det är ingenting för mig......alldeles för strikt på något vis.

Visst tycker jag om vanlig vardagslydnad.......meeeen.....


Det är väl aldrig för sent att ändra sig, va?

För jag har verkligen ändrat mig, när det gäller lydnad.

Har träffat och lärt känna en tjej, som är så duktig i ämnet,

och som dessutom gärna tränar tillsammans med oss.   

Jag är helt såld på det, kan jag säga!



Vi har roligt tillsammans, har lite samma tänk, vilket uppskattas av mig.

Vi träffades en stund i dag, och jag bombarderade henne med mina frågor.

Varför si,  och varför så, vad leder det till och varför........och hon svarar så jag förstår.




Jag får hela tiden, om och om igen, konstaterat,

att det är jag, jag, jag, som måste träna, jag som måste lära mig tänka rätt.

Eftersom vi även börjat använda oss av klicker, som jag heller ALDRIG skulla göra,

så är det ännu mera timing, från min sida.




Förvånad! Det är bara förnamnet på vad jag blir av hundarna.

Dom är fantastiska.

WOW, säger mitt huvud, att ni förstår vad det är jag vill.


Har jag då ett mål med den här träningen?

Klart jag har......jag behöver ha ett mål.

Jag skulle vilja ställa upp i en lydnads tävling........

En vacker dag, så kanske vi är redo för det, vem vet!

Och, på vägen dit, då ska vi bara ha kul.   



Såg att jag inte var så tydlig med informationen om "vagnshållaren" i gårdagens inlägg.

Vi är ju några som har en sådan i dag.

Man måste ha en en RIKTIG regeistreringsskylt, som syns.

Med andra ord, är belyst vid mörker!


Ny reg.skylt är beställd, belysning h ar jag hittat en variant av.....ska kolla lite till på det.

Till er som skrivit och undrat över detta, hör gärna av er igen för mera info.



Mycket är faktiskt förändrat.......för min del, till det bättre.....mycket bättre.

Det känns skönt.


Nu önskar jag er alla, en härlig helg, helst med lite sol, om man nu får önska!

Lycka till, alla ni som ska ställa i Sala i morgon!!


Kram

Susanne

Av Susanne - 20 mars 2014 20:54

Här skulle det då komma en FILM, var det tänkt!!!

Vi var ju och simmade på förmiddagen, och det blev flera roliga filmer,

som jag tänkte "klippa ihop".


Det gick så himla bra i dag, Skorpan lugnade ner sig rätt snabbt i vattnet,

utan att stänka ner ALLT!

   Nu har jag en plan och "träningstanke"  som vi följer,

då går det lite enklare, tycker jag.


Skorpan simmade 3 x 5 minuter, + lite simmande efter leksaker.

Ronja, hon fick lite längre tid förstås, och var lite lagom trött.

Nu håller jag dessutom "stenhårt" på att dom inte får gå upp ur bassängen, förrän jag säger till.

Livet är hårt ibland, minsann!


Den där sim-filmen, den har inte blivit riktigt klar ännu.....

Kommer i morgon.



Efter "simmet" då var det dags för "livskvalitet".

Med det menar jag en härlig tur i en mossbeklädd skog, med vänner. 


   

  Jag vet inte om jag haft någon hund tidigare,

som fullkomligt älsat att skita ner sig, så som Ronja gör?  

Jag hade faktiskt varit så dum,

att jag tvättat utvalda delar av henne, på simmet.  

Smart!!

Kolla hennes tassar........och det här var bara början av promenaden.......



"Inte blev jag trött av att simma inte!!!"

Skorpan gjorde flera snabba ruscer mellan tallarna.



"Se upp.....här kommer jag!"




Haha, Mammut leker mer än gjärna med Ronja,

(som inte alls varit intresserad av att leka med honom sedan Quila dog.

Vet faktiskt inte varför, men nu är hon så full av glädje igen, och ingen är gladare än jag)

Hon sätter honom gärna på plats också    



Det här var så roligt att se......

Hundarna går lite i förväg, och stannar alltid upp om vi kommer för långt efter.

Så vände dom tillbaka mot oss......vi ropade STANNA! och all tre stannade.........

Stod där helt blixt stilla.......ända tills......



Mammut blev otålig, och sakta, sakta började gå framåt.........

"Oh, NO...ingen bra idé alls, Mammut, dom sa ju STANNA!!!"

Tjejerna tittade förskäckta på grabben i gänget, och sedan på oss......."Vad händer nu??"

"Ska han få skäll, eller??"

Det är precis som att, då minsann, då ska flickorna visa hur duktiga dom är,

och står helt stilla, enda tills något annat sägs.

    



Härligt varv, med massor av stenar att hoppa upp på.

Joo, för även Mammut har fått "pippi" på att hoppa upp på stenar.



"BAD, det kan man väl aldrig få för mycket av, va?"

Klart och fint vatten, som sakta flöt genom skogen.



Det här gillar jag!!!

Pluppar på träden   



Eftersom vi "bara" hade en bil att tillgå i dag, så blev det lite trångt en stund.

Men, om Mammut placerade sig i botten, så kunde flickorna placera sig på honom.


"Finns det hjärterum, så finns det stjärterum!"   

  


Nu ska ni få höra om fortsättningen av vagnshållaren!

Skrev ju i går om hur jag försökt få reda på vad det är för regler som gäller egentligen.

Får man ha det så här?

Fick svar från Transportstyrelsen i dag.

Jaa, svar o svar.....

"Enl. paragraf den o den, kaptel nr 6, bla, bla, bla, bla....."

Jag fattade nada!

Men det såg ut som att det var olagligt?

Hm.......???

Kom på att det finns en kontrollplats utanför stan,

där jag brukar träna, och där brukar trafikpoliserna "hålla till"

Ja, vad sjutton, jag åker  dit, tänkte jag.


Poliserna var på plats, och tittade lite undrande när jag klev ur bilen, och stegade mot dom.


Jag drog hela "historien" för dom, om mina tappra försök att hitta någon som hade ett svar.

Förklarade, visade bilder, och även svaret jag fått.


Så här ligger det till!!


Man får inte åka med hemmagjorda nummer på en skylt!

Man måste alltså ha en reg.skylt, som sitter på hållaren.

Bilens alla lysen måste synas ordentligt.


Fick flera smarta tips av snälla poliser, hur vi löser detta.

Att knöla in vagnen i baksätet på bilen, det är inte optimalt.


Om man inte frågar, får man ju inga svar   


Nu har jag två trötta, snarkande hundflickor vid fötterna,

som inte verkar särskilt intresserade av att gå ut en sista gång?!

Men jag gör ett försök......


Kram

Susanne

Av Susanne - 19 mars 2014 22:02

.....det har vi INTE haft i dag i alla fall!

Men jag önskar att vi hade haft det.


NÄE, dagens väder var väl inte så älskvärt precis.

Men, som vi hundägare säger, så måste vi ju ut, oavsett väder (och jag gillar det)

                      


Vi har haft en sån' där dag, då vi bara myst,

strosat i skogen (i regnet) "småtränat" lite med klickern (bakdelskontroll),

tandstensborttagning, check i största allmänhet.

Haft det bra, helt enkelt.


(Kom en ny klicker i brevlådan i går!!!)

(Den provklickades i dag, och fick med beröm godkänt)

(Stort TACK för den, Christina. Ljudet gillades skarpt av Ronja ;-))



Så var det här med att sitta i telefon!

DET tar tid det......KÖÖÖÖ!

Vet inte hur många gånger jaag kopplades än hit, och än dit.

INGEN kunde svara på min fråga?

Och frågan löd, - Vad är det för regler som gäller för vår "vagnshållare" till bilen???

Den skymmer ju reg nr på bilen, måste det vara synligt?

Det var några frågor jag ville ha svar på.



Trafiksäkerhetsverket, Polisen, transportstyrelsen.........

INGEN vet!

Nu har jag skickat in bilder till transportstyrelsen, på vagn  + hållare.

Sa att dom tyckte frågan var jättebra, och skulle hjälpa mig få ett svar.

Dom skulle slå ALLA sina kloka huvuden ihop, och komma fram till ett glasklart svar.

Vi kanske t o m skulle få dispens, och ett intyg att ha med på resor?!

Se där ja!

Ska bli kul att se vad som egentligen gäller.



Våra underbara........

Är så himla glad över våra hundar, om ni bara visste.

Kan kanske inte förklara det, för någon som inte har hundar,

men dom "gör min dag", varje dag.

Ronja......



....och Skorpan.

På samma sätt som jag lär mig "läsa av" dom,

tror jag att dom läser av mig.

Känner av hur man känner sig inuti.



"Hacke" med vänner!

(Fast, jag tror att småfåglarna gärna sett att dom fick ha sina talgbollar ifred)



Inte mycket bilder en dag som denna.....

Snö/regn = inte kameravänligt alls.


Kan också berätta att Ronjas tand är oförändrad, alltså rosa.

Och, hon har inte några bekymmer med den alls.

(Vi har dock ett annat bekymmer........men jag vet inte om man ska skriva om det här.....

Inte allt är bra att skriva om här, har jag förstått.........vissa tycks få väldigt ont i magen.)




"Och jag, sa Skorpan, jag är rätt trötter jag....har ju hela golvet

fullt av valpar....tror jag....eller nått?"

En väldigt duktig liten mamma, på låtsas bara!




Nähe, bäst att packa "ryggan", så det är gjort i morgon.......

En lång rolig dag väntar oss.


Kram

Susanne

Av Susanne - 18 mars 2014 21:49

Det här med hundars språk.......det är så himla häftigt att se.


I dag skulle vi få besök av två grabbar, Chico och Kicken.

Chico är en cocker, och Kicken en 5 månader ung golden.

Hundarna har aldrig träffats tidigare, men efter träning, och även kurs, "Vad säger hunden"

känner jag mig lugn inför nya möten.

Ingela Karlsson, det är en tjej som gett mig "verktygen", att vara uppmärksam.

Uppmärksam på hundars kroppsspråk bl.a


Jag känner mig faktiskt riktigt stolt över hur jag kände mig i dag.

Jag gav mina hundar trygghet!! (tror jag)


  Tack för all hjälp, Ingela   


        Och nej, vi släppte inte bara ihop dom, utan tog en koppel sväng först....

Men sedan.....då var det fullt ös!!        



Den här lilla grabben, han blev blixtförälskad i Skorpan,

från första ögonkastet!

"Heeeej tjejen....jag heter Chico, och är världens goaste kille!!!"




"Ska vi ha lite barn, tycker du..........?"



"Eh....vad är det som sitter där bak??"

"Vad håller han på med egentligen??"



"Ge dig, du lilla lilla......!!"

OK, jag fattar, sa Chico!!



För en kort kort stund i alla fall     


Just det ja....kanske ska förvarna om oändligt mycket bilder........!!   



Gissa vad det här är!?

Total LYCKA!!

Tänk er, att hitta ett jättestort hål, fyllt med lera!!! 


Nej då, Chico var inte heller rädd för att skita ner sig   



Så fick Ronja för sig, att hon skulle racea loss ordentligt...

....så det skvätte lera på allt och alla....



Inte kan man väl bli arg på det här, väl?

Att se dessa lyckliga hundar, det är något som gör mig så glad.



"Bland det bästa jag vet, Matte!"


"Vadå???"

"Ska jag komma upp nu??"



                             

Lilla Kicken då....joo, han hade lite respekt för tjejerna.

Han var så duktig.



"Men....är du här igen?"



"När vi två blir ett, liksom!"

"Kan du ordna till det här nu, matte!!!"



Så söt, så söt!




Lätt som en plätt, att få till en "gruppbild", blev riktigt snopen?

Sitt, stanna, klick med kameran.....och så var det klart   



Gissar att Chico var en väldigt trött kille i kväll......  



Eftersom Skorpan hade lite svårt för att säga ifrån ordentligt,

ryckte Ronja in som "räddaren i nöden"

"NEJ, nu får du sluta "bråka" med min Skorpunge!"



Uj uj uj, vad ledsen han blev då.......

Livet är inte alltid lätt, du Chico.



En rolig dag, lärorik på många sätt.........framför allt nöjda hundar,

det är väl härligt, och gör mig så glad (det sa jag redan, kanske)   



Kram på er

Susanne

Av Susanne - 17 mars 2014 20:11

                   

  Återkommer ännu en gång till det här med att ha en blogg.

Varför har jag det?

  Det började för flera år sedan,  med att mitt intresse för fotografering tog fart.

Tyckte att det skulle vara kul att skriva lite till bilderna, och fick då ett tips (av sonen faktiskt)

Varför inte starta en blogg?!




Började väldigt trevande, med någon enstaka bild.......några rader skrev jag ibland....

Så upptäckte jag att detta var ett enormt stort forum,

jag "lärde känna"  massor av trevliga människor,

som hade samma intressen som jag.



Trodde väl kanske inte att jag skulle tycka att det var så himla roligt,

att det skulle hålla i sig.

Men, det gör det!

Både att fotografera och att skriva.

Och, det bästa av allt, det är jag som bestämmer VAD som ska skrivas.

Har ingen som står och talar om för mig vad det ska handla om.

Har fått förfrågan många gånger, om att skriva för ett visst företag,

och, så klart, få betalt för det.

Men....då skulle ju allting falla!!

Då skulle det inte vara MIN blogg längre, jag skulle få ett enormt krav på mig.....

Så, jag tackar nej.....även att det självklart är smickrande.



Och så kommer då dagens handling.....



KBT!

Tror nog alla hört talas om det.

Kognitiv Beteende Terapi.

En behandlingsmetod, där man vill försöka förändra tankar,

känslor och handlingsmönster.

I mitt "fall" handlar det om att acceptera begränsningar och brister som tillhör mitt liv.

Det är tyvärr en följd av den där förbaskade olyckan som hände i mitt liv.

Och nej, jag har ju ingen skylt på mig, som beskriver läget,

så det är bara en liten, liten "klick" som verkligen vet.




Om någon sagt till mig, för några år sedan,

att jag borde gå till en KBT-terapeut, så hade jag nog slagit bakut.

Hade väl aldrig ens nämnt det för någon.

Men "i dag" var jag väl redo, redo att ta tag i det här.

Det är så mycket som spelar in i hur man mår.


Jag är glad över att kunna inse vissa saker.....som t.ex,

att det hjälper inte ett dugg, att "slå ihjäl" killen som körde på mig!!!

Det här får mig att tänka i helt andra banor.



Jag har mycket att lära om mig själv, det är en sak som är säker.

Att ta hand om MIG själv, innan jag sätter i gång med att ta hand om alla andra,

och "rädda hela världen från allt ont".

Jag behöver inte stå till svars för alla "elaka tungor", (för dom finns det gott om, tro mig)


Här finns mycket att jobba med, men jag tror det kommer bli bra till slut.

Jag skämms inte ens över att skriva om det här,

för det handlar ju inte om vad andra tycker.......Det är MITT liv, som jag ska LEVA.

Att få hjälp med att "plocka fram verktyg", i jobbiga situationer, att vara ärlig mot sig själv.

I det här "arbetet", så har jag åter igen stor hjälp av våra hundar.

Dom dömmer mig inte, dom där jobbiga dagarna.

Dom bara finns där......




Håller med om att den här bilden skulle kunna vara något helt annat än vad det är.

Fotade Skorpan, som vägrade flytta på sig när Ronja skulle tränga sig upp på bänken.

Lite trångt om baken, kanske    



En hel del träning fick vi till i dag.

Till största delen bakdelskontroll, men även target,

som dom blivit otroligt dukitga på.

Det kanske låter som jag har full koll på vad jag pratar om (men det har jag inte) ,hehe.


Tanken är att jag ska försöka lära mig att filma, vilket jag inte är så bra på.

"Folk" som kan det här, säger att det är nyttigt att se sig själv,

för att verkligen se vilka fel man gör (och kanske t o m några rätt ibland)



Resten av bilderna är bara lite "lek-med-bilder".........


Ronja högt upp i luften.



Skorpan blir tuffare o tuffare i leken med Ronja.



"Jag tar den!!!"



Ge aldrig upp!





Så där då.....nu blir det inte mera skrivet i dag.....


Kramar

Susanne

Av Susanne - 16 mars 2014 19:42



                  Ännu en dag med solen i sikte.....bara att njuta!                



Planerna för dagen var många,

men det hann och ändra sig, kan man väl säga.

"Tavarapådagen", det har jag lovat mig själv att göra.

Finns ingen som tackar mig om jag låter bli.



Lång promenad i solsken, och fina vårblommor,

det är "Må-bra-medicin"





Joo, hundarna också, så klart!



Gissa vad det här är då?

Det är Skorpans skörd för dagen!!

Snart har hon samlat till ett helt skelett!

Och jag blir lika glatt förvånad varje gång som hon levererar sitt byte till mig.



Några bilder vid det fina gamla skjulet, tänkte jag........




Men Skorpan, kan du sitta stilla........vad har du där nu då?



Skorpan for upp, som skjuten ur en kanon........

Orm, tänkte jag........

"Öh, aldrig att jag sitter stilla där........sätt dig själv, matte, så får du känna.......!"


MYROR!!

Marken kryllade av myror!!

  


"Näe, jag käkar lite gräs istället, och du får väl fota någon annan stans!"



Önskar att Skorpans skendräktighet snart är över!

Vill ha tillbaka den vanliga, lite galna "Skorpungen".

   

   


Oj, vilken  fullmåne det var i kväll!

Lyste så starkt bakom körsbärsträdet. 

Testade och testade med olika inställningar på kameran.....till slut blev jag ganska nöjd.



Plötsligt måndag igen?!

Undrar vad denna vecka har att bjuda på?


Kram

Susanne

Av Susanne - 15 mars 2014 21:14


                                                  

BLÅST!!!

Jag avskyr blåst!

Nu ska nog inte jag gnälla så mycket, för vad jag förstår,

så var det mycket, mycket värre i sydligare trakter i landet.


Skogen är kanske inte den optimala platsen att vistas på när det viner  om öronen,

men lite lugnare är det trots allt där.


Så fick det bli....."vår egen" skog.

Har aldrig varit med om en hund som älskar det här med bergsklättring så som Ronja gör.

Ju högre och svårare, dessto bättre.




Balansen är det inte heller något fel på!




Det händer att Skorpan hoppar upp någonstans ibland,

men hon gillar annat bättre......

Gissa vad???



Spåra!

Nästan varje skogsbesök, genererar i en kroppsdel/skelett!

Ocvh det bästa av allt, det är att hon faktiskt kommer med ALLT hon hittar,

och lämnar det vid mina fötter!

Duktiga Skorpunge.


I dag var det en rådjursskalle!!!



Undrar om hon var en cirkushund i ett tidigare liv?



Å, sträck på "benen" ordentligt!




Man behöver ju inte kivas om samma stubbe!!

Skogen är full av dom!



Klantigaste människan i dag......det är JAG!!!

Skickade efter en jättefin dekal till bilen för en tid sedan.

Den kom förra veckan, och var så fin, tyckte jag.

I dag skulle den sättas på plats....äntligen!


Gissa vad som händer då?

Jag drar mig till minnes, att vi nyligen satt dit solfilm på bakrutorna.....

Helt mörkt är det......skulle man kunna säga.


Läser man ORDENTLIGT innan man skickar efter något, så vet man....

Den lilla detaljen missade jag.

Den här dekalen går bara att sätta dit på insidan av fönstret.......snyggt, om man inte har solfilm.

Jag hade  kunnat beställa en sort som är till utsidan av fönstren, men inte såg jag det inte.

Förrän i dag   

VILKEN KLANT!

Men, som sagt, med röntgensyn och lite fantasi, så ser man den........



Planen för dagen var något helt annat än vad det blev, och det var nog mest blåstens fel.

I stället blev det en hel del klicker-träning inomhus.

Så himla häftigt det är?!

Jag blir så snopen över deras "kunskaper"

Ska försöka mig på att filma en dag,

för det är nog nyttigt att se sig själv, och alla fel man gör.


Några bilder till på "hopp-o-skutt-hundarna"



Halva skogen var borta, och helt full av rester från avverkningen.



Stubbar är dock bra att träna konster på!



Den lilla spåraren!



    




Vackra!



Snart startar den här lilla damen sin viltspårsträning på riktigt igen.

Ännu så länge har hon fått några spår här hemma, som hon klarat riktigt bra.

Anlagsprovet klarade hon förra året, så nu är det öppna spår som gäller.

Ska bli så roligt och se hur hon fixar det.



Ronja då, jaa, hon är ju viltspårschampion,

men vi kommer fortsätta träna mycket med henne också.

Dels tycker vi det är roligt, och det är en nyttig sysselsättning för hundarna.

Hoppas kunna ge Ronja lite tuffare utmaningar i spåren.


Ska försöka mig på en tidig avslutning på kvällen.....

Får väl se hur det går med en saken?


Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards