quilaoronja

Alla inlägg under mars 2014

Av Susanne - 14 mars 2014 20:52


                 I dag var det något med hundarna, som jag inte alls förstod.                        

Eller, egentligen gör jag väl det.

Dom blir så otroligt påverkade av min sinnesstämning.

Det är inte första gången jag ser det, men jag blir lika snopen varje gång det händer.


Vad är det där uppe, som Skorpan tittar efter?



Fick ett mycket sorgligt besked i dag.

En av våra allra bästa dragkompisar, fina, härliga Casper, har fått somna in.

Har verkligen svårt att skriva om det, för vi tyckte väldigt mycket om honom.


Han var den första bernerhanen vi träffade på.

En snäll, trevlig kille, som bara ville alla väl.




Det var av honom och hans matte,

som vi blev helt "sålda" på det här med drag.

Minns att jag tyckte han var så himla duktig, första gången jag såg honom träna drag.

Så där ville jag också göra!


Jag tror att han är en "Once in a life time" hund!



Har suttit och tittat igenom gamla bilder, och hittade bl.a den här!

Första mötet mellan Casper och Ronja.

Det var något som hände där och då, när deras blickar möttes.

Efter den dagen hade dom två något speciellt.

    



Han kämpade med draget, och ville så mycket.....

Men han började bli gammal, och kroppen ville liksom inte mera.


Snygg var han också, SE UCH minsann   



Vi är många, både två och fyrbenta,

som kommer sakna denna härliga, underbara hund.




Vårt lilla draggäng, som har så roligt när vi tränar (eller bara ses) tillsammans med alla våra hundar,

förlorar ibland någon, som vi alla saknar så.

I sommar blir det två år sedan vår Quila somnade in.

Sedan dess har även Qurry, och nu Casper lämnat oss och gått över regnbågsbron.

Men, jag är säker på, att dom alla tre har träffats igen.

Och  jag vet, att dom för alltid kommer finnas med oss på våra träffar.


På bilden;

Fr.v Linus, Milla, Casper, Dina, Tyra och Ronja



Vi kommer alla sakna dig så, Casper   



Våra tankar går så klart till Caspers nära och kära.

Att missta en kär vän gör så förskräckligt ont, man går sönder inuti.

Casper skulle ha fyllt 11 år snart, vilket man inte kunde tro när man såg honom,

för inte alls så länge sedan.


Jag kommer nog alltid tänka på Casper just vid draget.

Det var ju liksom där allt började för oss.


Tur att ingen kan ta våra minnen ifrån oss.......




Det finns inga ord som känns rätt eller tröstande i en stund som denna.




Allt känns bara "plumpt".

Tårarna rinner, och det är bara så tråkigt.



I dag var, med andra ord, en riktigt sorglig dag.........


Ta vara på varje dag............det har vi gjort, i dag också.


Kramar till Er

Susanne

Av Susanne - 13 mars 2014 19:03


 Sol ute sol inne,

sol i hjärta sol i sinne!

Stämmer ganska bra, tycker jag.


Tog kontakt med djurtandläkaren i dag,

trots att Ronja inte verkar ha några bekymmer med den rosa tanden.

Tänk om, (tänkte jag) jag låter den vara, och söker hjälp senare,

och det då visar sig att jag skulle kommit tidigare???

Det skulle ju inte kännas så bra.....


Sagt o gjort, "kom förbi, så tittar vi", sa dom.

Kändes skönt.


Men först.........


"Vad, vad, vad???"  



"Jag tror jag vet vad vi ska göra!!"

"Känner igen packningen!"

  

             


Så rätt, så rätt, Ronja!

Simning!

Nu äntligen ska vi börja simträna igen.

        



Ronja gjorde precis som hon brukar, när hon känner igen ett ställe.

Pratar och gnäller, gnäller o pratar

  

Skynda, skynda.....



Att "simmet" dessutom äntligen är färdigrenoverat,

och nu fungerar mycket bättre, det gör allt så mycket lättare.




Trodde Ronja skulle bli trött fortare än hon blev,

eftersom det var så länge sedan vi simmade ordentligt. 




Det blev hela 30 minuters varierande simning.

Och jag tror hon var mer än nöjd.




Så var det då den "lilla råttans" tur   


Hon hade suttit och väntat så snällt......och noga tittat på hur Ronja gjorde (tror jag)




Snabb som hon är, i allt hon ska göra, kastade hon sig ut i vattnet.....PLASK!!

OJ???

"Nu måste jag visst simma också....??"

"Tänkte inte på det!"

Fiskade upp "damen" och så började vi om igen.....denna gång hann jag få på linan!!



"Jag som trodde att man bara skulle leka i vattnet..

...men det var ingen som sa att det var så djupt juu?"



Tur att Skorpan inte är rädd av sig, så det var inga problem att starta om igen.

Hon kom till slut på vad det var jag ville hon skulle göra,

och var stolt som en tupp över sin kunskap.

  

 


Stretcha....och torka......sedan vidare till tandläkaren.

Ronja har alltså slagit i tanden, som fått en blödning.

Det behöver inte betyda att den är mycket skadad i övrigt.

Vi ska avvakta, och hålla koll.

I bästa fall, återfår den sin rätta färg utan vidare åtgärd.

Om inte, får vi ta ställning till vidare åtgärder sedan.

Hon har i alla fall inte ont av det, som tur är.


Trötta hundar och matte, en ganska skön känsla.


Och i morgon är det redan fredag.....trots att det nyss var måndag?


Allt gott

Kram

Susanne



--------------------------------------

Ett litet tillägg.

Jag kommer göra en lite städning på facebook,

(många av er som läser bloggen,  är jag vän med där) 

och plocka bort alla sk "vänner", som jag över huvud taget aldrig har någon kontakt med där.

Inte av någon annan anledning än att det inte är viktigt med mängden "fb-vänner" för mig.

Det finns många som aldrig gör några egna inlägg,

aldrig kommenterar eller gillar mina inlägg,

och då finner jag ingen som helst anledning till att vi ska vara sk. "vänner" där.

Dels är det människor från andra länder, vars språk jag inte kan,

men faktiskt även dom som bara gör mig illa. (Och det gillar jag inte)

Jag gör det INTE av "bitterhet", eller ilska!!!

Men, i min värld, visar man sina vänner att man bryr sig om varandra, annars kan det vara.

Å andra sidan, dom som jag syftar på, lär inte ens märka att jag plockar bort dom.

Av Susanne - 12 mars 2014 20:20


Men, vad gör man, en vacker dag som i dag?

Solen skiner, man är på en otroligt vacker plats,

och med på promenaden är ett "gäng" fina hundar.

                    

Så bered er på många bilder........


Nu kör vi!    

  En ny bekantskap var med i dag.

Kul, tyckte tjejerna, med en snygg kille till.

      

Men först.......ett slott till salu!

"Endast" 39 millioner.



Promenaden gick upp och ner, utmed Bråvikens branta strand.

Att se hundar, som bara får vara hundar, som kan "prata" med varandra på hundars vis,

leka, umgås, det är en härlig syn.




På väg nedåt.....men hundarna sprang både upp och ner, flera gånger.

Att dom inte blir helt slut.

(En liten skymt av Frasse, som är en Bouvier des Flandres)



Självklart badades det en hel del.

Jaa, alla utom Mammut då, förstås, han gillar inte det här med vatten.



Vad Skorpan gillar, det är tång!!!

Både nyttigt, och gott   




Underbart skönt, att svalka av sig, efter ett rejält motionspass.




Halvvägs, och dags för fikastund!

"Rappa på nu matte, och få fram nått' gott ur ryggsäcken"



Jag vet att jag sagt det massor av gånger förut,

men dagar som denna, ÄR så sköna.

All den positiva energi som detta ger,

den är bra att kunna plocka fram ibland.



                    

      Frasse, på väg upp ur badet.        



"Näe, sa Mammut, jag avstår nog badandet"

"Man blir ju så himla blöt"


"Vadå, örat på sned??"

"Känner jag inte!"




Ronja, hon hittade en väldigt besvärlig gren....eller kanske snarare ett träd.

Jobbade och slet som en....jaa, hund faktiskt   




Kallade till slut på hjälp, och Skorpan kom genast till undsättning.

"Men, om vi trycker ner den här,

mellan stenarna, Ronja....Vad tror du om det?"




Ronja   




Visst ser det fint ut här?



    




Frasse, han var lite busig han, men fick ordentliga tillsägelser av Ronja.

Här ser man tydligt hur försiktigt han gick fram till Ronja.

"Eh, ursäkta mig, men kan jag gå förbi här??"



Efter rast och matsäck vid stranden, bar det av uppåt igen.

Det går inte att med en bild, visa hur brant det faktiskt är här.

På sina ställen går nästan spikrakt uppåt!



"Kill-Kompisarna"



Ännu ett litet gruppfoto.

(Vilket inte är det lättaste)



Som sagt, vandringen gick upp och ner, upp och ner igen.

Åter på stranden



        

Så här såg det ofta ut........  Fyra i rad!  



Bänkar utställda lite här o där i solen.

Jaa, då måste man ju rasta lite igen   



"Wow, en sandstrand!?!"

"Perfekt, då får vi ju med oss massor av sand hem, hurraaaa!!!"

"Eftersom vi är blöta, fastnar det extra mycket!!!"




På bordet i ett lusthus, där hoppade damerna upp   



Satt här en stund,

medan vi inväntade färjan som skulle ta oss hem igen.


Nu så, jag lovar, inte en endaste bild till......i dag!

Tänkte uppdatera om Ronjas tand, men det tar jag i morrn.


I morgon, då ska vi........äh, gör som vanligt, jag fotar det, och visar i stället   


Kram

Susanne

Av Susanne - 11 mars 2014 20:29



             Det här....det är väl bland det finaste man kan se?

Barn med en kär vän.

I det här fallet är det Ronja och Milton (vårt barnbarn)

Dom båda sitter och "pratar" lite....om livet, tror jag. 

Togetherness = Warm Fellowship 

      



Vi har fått tillökning!

Joo då, mera berner i huset.




"Vad är nu detta?"

"Mera valpar??"

"Dessutom sitter den i min nya ryggsäck!"



I dag kom vår nya "hundryggsäck".

Eller, snarare klövjeväska.

Har sedan tidigare en, som absolut inte uppfyller mina krav på en bra, stadig väska.

Man ska ju kunna använda den att packa i.


Nu har vi bara provat den lite, och den verkar toppen, tycker jag.

Det är som en "sadel", med vojlock, som gör att den ligger så stadigt.

Har ännu så länge bara prövat lite, men vid första bästa tillfälle,

ska den utnyttjas på våra utflykter.



"Och vad är nu det här, som ligger och flåsar mig i nacken?"

(Full koncentration när Skorpan balanserar bernervalp)



En mysig dag, som innehöll det mesta.



Samtidigt en trist dag....

Upptäckte att Ronjas ena "huggtand" blivit missfärgad-rosa!!!

Hon måste slagit i den, och fått en blödning i pulpan, som gör att den ser rosa ut.

Det kan gå tillbaka, men stor risk finns att den är allt för skadad.......det vore hemskt.

Men....som tandläkaren sa till mig när jag ringde.......

"Förebrå dig INTE Susanne, att se dina hundar,

så friska och muskulösa, må så bra, och samtidigt veta

att dom verkligen får vara just HUNDAR, det är underbart"

"Skador händer......men mycket oftare på djur som inte får LEVA som dom borde få"

Det kändes ganska bra att höra.


Nu ska vi hålla ordentlig koll på tanden, som hon absolut inte har ont i,

eller har några synliga skador på.........

Fortsättning följer!


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 10 mars 2014 20:44


            En vandring, på Sörmlandesleden.......

 En fin slinga, med vacker "gammelskog" att gå i, massor av historia.

Och alla dessa spångar att gå på över myrmarken.     

Nästan omöjligt att tänka sig, att det varit fullt av liv och rörelse i dessa skogar.

För en evighet sedan visserligen...men ändå?!


Mammut och Ronja, som för övrigt var riktigt "i gasen" i dag.



Joorå, även Skorpan var med i lekarna.

Men förmodligen är hon kanske lite skendräktig nu,

och är lite lugnare än vanligt.



Inte så att hon på något sätt verkar dålig, bara en aningens lite mera stillsam.....

Bara lite!



Här låg, för länge länge sedan, ett torp.

Har letat lite efter info om platsen,

och fått fram att det bodde en fattig man och hans fru här.

Mannen stal för deras överlevnad,

och hamnade till slut i fängelse på vatten och bröd.

Det ni, det kallar jag straff!

Mannens efternamn var Holm.



"Är det inte dags för fika snart, tror ni???"



"Kanske ett dopp först bara?!"




Skorpan tog sig också en sväng i vattnet.




Nu så, nu ska vi gå lååång väg över dessa spångar!!!

FRAMÅT!!



"Vänta, vänta, jag ser ett jättegott strå här", sa Skorpan,

och stoppade upp allt för en bra stund!



Att försöka sig på att gå av spången, det hade varit väldigt dumt.....

Det är otroligt djupt på sidorna!



"Men!!! Vilket håll ska vi åt egentligen??"

"Bestäm er!"



"Äh, jag kastar mig förbi er andra, sa Ronja!"

"Vänta är inte min grej"



Några av er kanske minns vad Ronja tyckte om Mammut,

när hon blev ensam efter att Quila lämnat oss.



Det finns verkligen ingenting kvar av dom "tankarna" längre.



Dom har bara roligt med varndra, alla tre.......



Härlig dag, med kär vän sedan länge.

Många ämnen ventilerades, både stort och smått.

Att ha några vänner, som man känner sedan länge, som vet så mycket om allt...

Det känns så skönt.

Man behöver inte alltid prata ens, det går bra att bara vara också.


Om man nu ska säga något negativt om dagen....så är det väl i så fall regnet som helt plötsligt kom?

Eller, egentligen spelar det ingen roll vad det är för väder.

Hundarna och jag måste ut i alla fall.......


Det var allt


Kram

Susanne

Av Susanne - 9 mars 2014 21:15

.....i bil, men det var värt varenda en av dom!


Vi, dvs en träningskompis och jag + hundar, startade hemifrån morse, mot Stallarholmen.

Det tog lite längre tid än beräknat, pga alla vägarbeten, men till slut så var vi framme.

SPÄNNANDE!

Gick först en sväng med hundar, så dom fick sträcka på sig lite,

innan allvaret skulle börja.


Dagens medverkande hundar.....

                         Musse, Skorpan och Ronja!                      



Jag kommer inte skriva så mycket om själva träningen,

kanske inte så intressant för någon annan än mig själv.

Däremot, måste jag skriva hur mycket jag lärt mig i dag.

Hur mycket ideer till varierad träning jag fått.

Även i detta, är det bara fantasin som sätter gränser.


Jag ser ju också hur otroligt stora förändringar det är på träningen nu i dag,

mot när jag första gången tränade och gick kurs med min hund.......typ, i början av -70-talet.


*******************************


Att vi fick ett helt otroligt fint väder på vår lilla trip i dag, det var en härlig bonus.

Bara att passa på att njuta.

Sol från en klarblå himmel, vår i luften.



Tänk, att man kan arbeta med hund på så många olika sätt.

Det viktiga för mig, det är att JAG känner att det passar just mig och mina hundar.




Efter en lång lärorik dag, med så mycket roliga "övningar",

hos en "tränare" som såg olikheterna hos alla individer,

gav mig svar på ALLA mina frågor,

vände vi tillbaka hemåt.

Men först........

Just det!

En sväng med hundarna, så dom fick sträcka ut ordentligt.

(Och, vi ville så klart, ta några bilder också)


Här ser väl ut som ett perfekt ställe?

Ett gravfält!



Som ni vet, så har gravfält ofta massor av stenar......

Så var var då Ronja?



Den här stenen var en aning för toppig att skutta upp på..........



Men den här......den gick ju bra!

Duktiga Ronja, som kan klämma ihop sig på en väldigt liten yta.



Skrattade gott åt Ronja, som pga alla "stenhopp", missade att jag gick iväg........

"Men....hallååååå, matte??"

"Var tog du vägen....?"   



Knas-Fia!

"Aha, dääär är du ju!!"



Skorpan, hon slår mig ofta med häpnad.

Vilken liten goding hon är.

Snabb i tanken, snabb med att lära sig nya saker.

Vill jobba, jobba, jobba.

Vår lilla "stjärna"   



"Se opp i backen..........!!!"



Hundarna och jag stannade ett antal ggr på vägen hem.

Då hade vi ingen tid att passa, och vädret, jaa, det var fortfarande så fint.

Köpte mig en kaffe, och svängde in i skogen.....

Myyyys!


Ta vara på varje dag.........det är liksom mitt motto!


STÅ!



SITT o STANNA!



HIT!



Nu har vi fyllt på med allt!

Lusten att träna.

"Tänket" i träningen.

Positiv energi.

Och inte att förglömma, frisk luft och massor av hundprat.




Och nu, nu ska jag vila upp mig inför morgondagen....



Kram

Susanne

Av Susanne - 8 mars 2014 21:43


                        "Aha, kolla vem som kommer till oss i dag då!?!?"                    



"Wow, nu blir det leka av......!"



"LEKA?"

"Kallas det här att leka?"



Först arbete....även Mille fick jobba lite.

Kul tyckte han, att arbeta tillsammans med Ronja.

Packa vagnen full, för vidare transport till rishögen.



Det blev så klart en del dragträning också......detvar ett tag sedan.

"Takterna" satt i, när det gällde Ronja, och Skorpan,

hon fick prova vagnen ordentligt för första gången.

Det gick faktiskt över förväntan.

Inga konstigheter alls, tyckte Skorpan.



"Nu är vi klara för lite lek?!?"

"Eller?"

"Jag kommer!"



"Träna?"

"OK"

Den här hunden slår mig med häpnad!?

I veckan har vi börjat, bara börjat, träna in några små saker.

Inte repeterat alls många ggr!

Ändå sätter hon övningarna direkt i dag?

Vilken glad överraskning.


I morgon......då........ 



Vårväder, otroligt vad fint vi haft det i dag.

Blir lika glad varje gång våren är här......precis som när hösten är här.......

jaa, och vintern, så klart....

Det vill säga, jag gillar alla årstider, gillar växlingarna.

Tur dom finns.


"OK, nu leker vi, Skorpan!"



"Neeej!!"

"Inte svansen!"



Och där åkte Skorpungen i backen....igen!



Hahaha, och det ser precis ut som hon ligger därunder och gapskrattar!

Tror hon lovar att aldrig mera bita Ronja i svansen....?



Snabbt uppe på benen igen.......och som en liten "iller" på Ronja......och hennes svans.



Ronja är nog bland det snällaste som finns.

"Näe, jag är inte arg........inte på riktigt......jag bara skojar lite med den där lilla lite!"



Och Skorpan, hon känner sin Ronja vid det här laget,

och vet att hon kan "gå ganska långt" innan hon skulle bli arg, på riktigt.



I kväll har vi varit på en god middag hemma hos Mille med familj.

Såå gott och roligt och mysigt och...jaa, allt!!


Nu är det lite vila som gäller inför morgondagen.


Kamera på laddning = Check

Matsäck fixad (av maken) = Check

Bilen packad = Check

Bara hundarna och jag som ska iväg i morrn, och det ska bli så otroligt roligt.

Tillsammans med en kompis + hundar, ska vi åka iväg och...........

Äh, jag tar det i morgon....


Nu sova lite.


Kram kära vänner

Susanne

Av Susanne - 7 mars 2014 21:38



I parkerna finns mycket att se,

många dofter som måste "luktas av".

Många människor i rörelse, hit o dit, en del av dom med hundar!

Att lära sig att man inte får gå fram till alla,

för tro det eller ej, Skorpan, alla vill inte hälsa på dig!? (Märkligt, va?)


Ibland finns historien på väldigt nära håll........


Broadway har varit ett kafé och konditori sedan huset byggdes (1946)

och drevs från början av den legendariska Astrid

som kämpade på i hela 30 år och hade öppet från 06.00 till 23.00

Inte underligt att hon blev lite butter och tvär,

men samtidigt blev det just det hon blev känd för!


(Denna bild lånad från google)


Idag är Broadway mest känd för att ha varit popgruppen Eldkvarns gamla stamställe.

Plura och de andra skapade sin egen favorit på menyn - stekt ägg på thékaka

med varm choklad och grädde att dricka till.

Broadway fick en egen låt och fick stå som namn på samma skiva "Kungarna på Broadway".

Plura kommer än idag och fikar när han är i stan!


Men, i dag var det jag och en kompis som var här,

ingen Plura syntes till denna gång.

Provade deras smörrebröd, som var så gott, så gott.

Dessutom gör miljön, att det verkligen känns som att

komma tillbaka många många år i tiden.


                            


      Fotografering i parken!

KUL!?!?!

Jaa, ni ser ju själva hur kul det var............

       



Ronja har vanan inne,

medan Skorpan tittade förundrat på allt runtomkring.


En skiss över årets blivande kaktusplantering finns på plats.

En väldigt fin tradition.

Allt detta i Carl Johans Park i Norrköping.



"Wow, titta där, Ronja!!!"



Så där ja!!!

Båda tittar hitåt, på samma gång   

(Jo, jag vet, Skorpungen ser en aning stel ut, hehe)



Efter en stunds flanerande, bland alla människor som var i rörelse,

släppte även Skorpans nyfikenhet, (och stelhet) och hon kunde koncentrera sig lite.



Tror hon lär sig mycket bara genom att titta på Ronja,

och hur "coo"l hon är.




Som sagt.....mycket att titta på, om man heter Skorpungen!



Så in i "vassen" söta då!

Underbara vänner   



Inte klokt vad vi är kulturella då!

Jag älskar gamla byggnader.

Att sedan få läsa om byggnadernas historia efter hemkomsten, det är så spännande.




Ännu en trevlig dag, som startade hos arbetsterapeuten, med det "lilla" fingret.

Nu SKA benbrotten vara läkta.

Smärtan är säkerligen pga mjukdelsskadorna, och artros.

Smärta är ju inte farligt, om man vet anledningen till den.

Vet jag bara att fingret inte går av om jag tar i, då känns det helt lugnt.

Nu ska det tränas flitigt, så jag kan återfå rörligheten så småningom.



"DÄR!!"

"Jag ser någon, matte!"

"Som jag känner!"

Blev så glad, över att båda flickorna satt kvar,

trots att det närmade sig en person som dom känner väl.

Dagens betyg = MVG!



Helg!

Milton (ett av våra barnbarn) kommer hit i morgon,

för han ska "jobba" lite med morfar.

Bland det bästa som finns.

Och jag, jag ska bara träna finger, träna hundar, och träna lite mera finger!


Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards