quilaoronja

Direktlänk till inlägg 1 april 2014

Vilken tjej!!!

Av Susanne - 1 april 2014 20:58


Ronja o Skorpan ligger helt utslagna, efter dagens "bravader", och det ser så skönt ut.

Ska snart göra dom sällskap.


Dagen började med en träff med två av våra barn.

Trevligt prat, där hundarna så klart var närvarande.


Fortsatte sedan mot "Mollevallen" där vi brukar träna sennendrag.

Jag har kört lite hemma, men i dag var första riktiga träningen för både Ronja o Skorpan.


Det momentet som vi hade mest problem med förra året, det var treans slalom.

Fy, vad jag gav upp många gånger.

Funderade, klurade....försökte hitta ett sätt att få Ronja att förstå vad jag menade.    

Det ÄR svårt, och ska, så klart, vara svårt, när man kommit till det sista arbetsprovet. 

           

  På den sista tävlingen förra året, lyckades i alla fall Ronja och jag att klara det.

Nu ska vi göra det en gång till, för att Ronja ska bli champion, vilket är en stor utmaning.

   



Vet att jag lagt in den här ritningen över treans slalom tidigare,

och det är kanske svårt att förstå hur man ska gå.

Men följ pilarnas riktning, så ser man, att man går slalom mellan dubbla konrader,

för att sedan vända upp, och springa/gå rakt igenom raderna.

Hela tiden måste föraren hålla sig BAKOM vagnen.


Det som hände i dag, fick mig nästan att tappa fattningen. (Av glädje)

Ronja "traskade på", mellan konerna, gjorde allt helt rätt!!!

WOW!!

En gång, kom hon en aning för långt fram med vagnen,

så jag såg att hon inte skulle komma runt, utan att välta en kon.

Kommenderade STANNA, sedan BACKA, för att därefter fortsätta med framåt, vänster igen.

Att hon fixade detta, det trodde jag var helt omöjligt....men hon gjorde det!!!


Underbara hund!


Vi körde även plankan några ggr, och efter några "övningsvändor" klarade hon även den.

Gissa att jag blev glad.

  



Så var det dags då....dags för den här lilla tjejen att göra ordentlig debut. 

På med vagnen, som Skorpan tycker mycket bättre om än skakelhjulen.

Det beror säkert på, att Skorpan har så bråttom hela tiden,

och springer man fort i svängarna, med skakelhjul på, då liksom flyger dom där hjulen!

Det känns lite läskigt   



Vagnen är betydligt tyngre, och därför mycket stadigare.

Dessutom ledad, och följsam.


Vi började inte med något moment direkt, utan körde mera lite allmänt,

så hon fick bli säker på just dragandet. 

Vill ju inte att hon ska bli rädd, eller tycka det känns läskigt.

En liten slalom, höger/vänster svängar, stannande........



Hon var så duktig, vår lilla stjärna   



"LIGG" med vagn, det var lätt som en plätt, tyckte Skorpan. 

Kan kännas lite konstigt, eftersom det går emot både här o där.

Snabbheten har hon också där.

 Över förväntan det är summan av dagens drag!

  



Lite fika i solen (även där)

för att sedan hinna med lite spring och bus i skogen.

"Man kan ju inte bara jobba hela tiden?"



Efter promenad, kom vi fram till den här vackra platsen.

Det är så man får "stå-päls" av dessa underbart vackra platser som finns runt omkring oss. 


 

En av tjejernas kompisar, Linus, han är en "hejare" på att "dyka".

Han kastar sig verkligen handlöst ut i vattnet......

  



"Ska jag äta upp dig va, Linus?" 

Skorpan tror hon är tuff!!!



Ronja blev så glad när hon såg vattnet,

och förstod att hon skulle få bada......

Det var väl klart hon skulle bada   



 Det bästa som finns!

   

  


Så var det dags att vända tillbaka mot bilarna igen........

"Kommer ni, eller....?"

Linus hade bråttom, bråttom till bilarna.



Nu blev det inte som jag tänkt/lovat i dag.......Vad det är jag lovat?

Tar det i morrn......

I morgon ska vi till veterinären också  


Kram på er där ute

Susanne

 
 
Therese

Therese

2 april 2014 10:21

Vilka härliga bilder och så roligt att läsa om nån som tränar drag!
Underbara hundar!!

http://www.hund-lycka.blogspot.se

Susanne

2 april 2014 23:09

Hej Therese! Kul du tycker det :-)
/Susanne

 
Livet på landet med höns och hundar

Livet på landet med höns och hundar

2 april 2014 12:17

Jösses vilken utmaning för Ronja den där konbanan. Och WOW att ni fixar det på en gång !!! *apploderar* Skorpan är ju så söt när hon drar vagnen. Och jösses vilken härlig brygga vid vattnet. Där skulle Nitro trivas som fisken i vattnet tror jag. *ler* Hoppas det gick bra hos Veterinären. Kram Anna

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

Susanne

2 april 2014 23:09

Absolut! Dragets sista arbetsprov är en riktig utmaning, men en väldigt rolig sådan.
Jag kan se Nitro framför mig, när han kastar sig handlöst i vattnet, haha!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards