quilaoronja

Direktlänk till inlägg 26 april 2014

Tänker hundar?

Av Susanne - 26 april 2014 21:13



    Det är jag helt övertygad om!       

Om inte, ja då är det något fel på Ronja.


Här kommer ett exempel på hennes påhittighet.


"Hur ska man få matte och husse att förstå,

att jag skulle väldigt gärna vilja smaka den där pajen"

"Och jag vill absolut inte tigga, för det är ju inte så fint"

"Hm.........???"


Ronja går sakta, sakta upp och sätter sig i en av stolarna BAKOM oss.

Sitter där och ser lite lagom nonchalant ut, (som bara hon kan)

"Hej husse....HIGH FIVE!"



"Ingen verkar fatta!!!"

"Jag vill smaaaaka!!!"

Då provar hon att sitta fint...läääänge, lääänge, trots att vi inte ens tittar på henn!



"Men åååh, att dom inte begriper vad jag vill!"



Då var husse klar, han reser sig och går iväg.....

Ronja smyger sig ner från "sin" stol, och smyger istället upp och sätter sig på husses plats!

"Hej Hej.....eh, jag bara tänkte, att man kanske kunde få sig en liten smakbit i alla fall???"


Snacka om att tänka ut ett smart drag!


Det händer ofta att Ronja hittar på små smarta grejer, som vi skrattar gott åt!


   Dagen i övrigt ägnades åt altanen (förstås)

       Visst är det skönt med en stor altan......men......

Hur som helst, så tyckte nog hundarna att vi var väldigt tråkiga.

Dom sprang och hämtade leksaker, och försökte få igång oss i någon lek.

Gav dom lite sysselsättning med hjälp av godisbollarna.

 Alltid populärt.     



Det värsta är väl att dom båda kommit på smarta knep,

så att få ut godiset är väl inte direkt någon utmaning längre.



"Gaaah.....tråkigt!"

"Det var hemskt vilket tid det tar då!"



Ääääntligen!

Nu så, till slut var det vår tur....och som vi sprang och lekte.



Hehe, Skorpan tar inte vilken skit som helst från Ronja längre.



"Jaha, ska jag stå så här kanske?"

"Nöjd?"




Jag har börjat oroa mig för ormar!

Joo, visst är jag livrädd för dom, men i år går jag och tänker på dom hela tiden.

Att någon ska ligga där framför fötterna på mig.

Eller, ännu värre, att någon av hundarna ska bli biten!

Hemska tanke.

Har ni Betapred med er, när ni är ute i skog och mark?



 

Nu har man ju kommit fram till att det kanske är

mera skadligt att ge kortison vid ett huggormsbett.

Notera, KANSKE!

Hur ska man veta då?

Jag har kortison med mig, men jag skulle aldrig komma på tanken att stoppa i dom det,

utan att först pratat med veterinär.

Så har vi ju ett dilemma till.....OM man skulle råka ut för ett ormbett,

så kan man ju ge sig tusan på att det är helg och kväll.....nästan stört omöjligt att snabbt få tag i hjälp.





Det här är en kul lek!




Väldigt kul.....

Vem vinner?



Skorpan!



Husses Ronja.......hon bara MÅSTE hålla koll på var han är.

Tänk om han försvinner.....hemska tanke.



"Näe, nu struntar vi i det här....kom, vi drar!"



Det var ännu en dag förbrukad, som vi trots allt, hann med en hel del.

HELA altanen äntligen färdigtvättad, och olja har börjat strykas på.

I år provar vi en ny "blandning", som ska vara otroligt bra.

Man har tillsatt tjära.

Grannarna kom och undrade om vi skaffat båt?!

Det luktar så gott.

Dessutom gillar inte fästingar tjära, så min tanke är, att vi som har så himla mycket fästingar på tomten,

kommer se en stor förändring och minskning av dessa vidriga kryp.

Jag  undrar jag?

Hoppas kan man väl.....


Nej, nu ladda för morgondagens viltspår.


Kramar

Susanne

 
 
Solglitter

Solglitter

27 april 2014 18:43

Underbara bilder och fina Ronja...visst kan hon tänka...så klart!! :)
Huggormsbett....otäckt...jag vet...vår Millie fick två huggormsbett med endast tre veckors mellanrum, för några år sedan, då blev det kris och intensivvård på djursjukhus och inget kortison!
Hoppas nu får en fortsatt fin vår och huggormsfri sådan!
Kram Lollo

http://solglittret.blogspot.se

Susanne

27 april 2014 19:49

Hej Lollo!
Men jösses!!! Två ggr?!?!?! Hemska tanke......
Och jag förmodar att hon, Millie, inte haft några komplikationer efteråt?
Nej, just det....inget kortison.....Tror det kan skada mera än göra nytta.
Min mardröm är att någon av hundarna skulle bli bitna, OCH vi då är flera km in i skogen.....inte så väldans lätt att bära en Berner på axeln.
Tack för din kommentar, och vi önskar er en detsamma
Kram
Susanne

 
Sofia

Sofia

28 april 2014 21:22

Jag är helt övertygad att hundar kan tänka, förstå och räkna ut saker :) Har två bevis här hemma ;-)

http://www.echosierra.se

Susanne

28 april 2014 23:43

Då är vi i alla fall två som "VET" att det är så ;-)

 
Sofia

Sofia

28 april 2014 21:23

Jag har aldrig sett en orm i hela mitt liv. Det påstås att dom finns här. Vi har inget hemma. Jag har små hundar så vet inte om dom ens hade överlevt ett ormbett :( Men vi har nära till djursjukhuset.

http://www.echosierra.se

Susanne

28 april 2014 23:46

Visst är det lite märkligt ändå? Har pratat med flera, som är rädda för ormar, och dom påstår att dom ser ormar hela tiden, överallt....Det kanske är pinnar dom ser, hehe ;-)
Tror man ska vara väldigt försiktig med att stoppa i hundarna kortison.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards