quilaoronja

Alla inlägg under april 2014

Av Susanne - 14 april 2014 20:35


Innerstan'!

Mitt i smeten, bland spårvagnar, bussar, liv o rörelse,

mycket människor och hundar var man än tittade, det var tanken i dag.

Och det blev mer än en tanke.


Pyntat och fint på torgen.



Men, höll ju på att glömma!!

Arbete stod ju allra först på schemat.

Som "terapihundar"

Det gillas av alla inblandade. Hundarna vet exakt var dom ska, vilken dörr som gäller....

Undrar om jag skulle ta och lära dom vilken knapp dom ska trycka på i hissen?

Det borde väl inte vara så svårt?


Skorpan höll på att somna, när hon satt och blev klappad.

Det är ju det bästa som finns.



         

Så där då, då var det promenaddax, efter avklarat dagsverke.

Jag tycker allt dom är rätt häftiga, som går med på allt man ber dom om.

Dessutom snurrade stolarna!!

Mammut, jaa, han fick stå, för det gick liksom inte att få plats med stjärten.  



"Kolla här då....man kan faktiskt bada mitt i city!"



        Gick även i det gamla industrilandskapet........     



Just ja....Mammut vill ju också vara med på bild!



"Jaha, då var vi redo!! Hämtar ni andra fikat då?"



"Så klart, Mammut vill också vara med och fika!"




Den här gamla industridelen av Norrköping, har gjorts så otroligt fin.

Man har behållit det gamla, trots att det känns nytt och fräscht.

Som en egen liten stad i staden.



Det finns även mycket godsaker att äta här.    

                    



"Vi börjar vänja oss vid att sitta ner vid alla butiker"




Fin dekoration till påsk.

Man kanske skulle ta och plocka lite björkris, och börja skapa lite   



Louis De Geer!

Här står han.

 Denna man brukar kallas för ”den svenska industrins fader”

Det finns så mycket spännande att läsa om honom,

men det är en helt annan blogg.....inte min   

När vi stod här, kom ett "gäng" med japaner fram,

och frågade lite om hundarna, samt klappade och kramade dom.

Och gissa mera? Dom fotade. haha!



Vår vandring genom och runt staden, avslutades här!

(Kul, vid en lyktstolpe, tänker ni)



Ett av dom mest kända glasställena i stan.

"Halvars"

Där är ALLTID långa köer, så även i dag.

Men, det är bra träning det också, att stå stilla och bara vänta.



En härlig dag, som var helt annorlunda mot våra skogspromenader.

Men så nyttigt.

Det märks att vi varit ganska mycket i stan med hundarna,

för dom stressar inte upp sig över huvud taget.


Nu så, klar för i dag.

Lite annat "jobb" nu.


Kram

Susanne

Av Susanne - 13 april 2014 20:59

      

      Mycket man vill göra på tomten och på altanen, nu när det är fina dagar.     

Men jag vill även göra roliga saker med hundarna, alla dagar i veckan


Skogsbesök, med diverse små roliga "övningar",

som hopp t.ex

Alltid roligt, tycker Ronja o Skorpan



Skorpans gnällande försvinner så klart helt, när vi gör saker. (pust)



För det ÄR INTE roligt att höra henne "gråta" över dom försvunna valparna.

Nu har hon hållt på några dagar, så det borde väl vara slut snart,

på dessa hormoner som spelar henne ett spratt.



Att motionera och aktivera henne mera än vi redan gör,

det skulle nog både hon och vi bli lite konstiga av   




Söt är hon i alla fall   



Och Ronja är som vanligt full av spring!



Som många säkert redan förstått, så älskar Ronja att skita ner sig.

Luktar det dessutom illa, då är det ännu bättre.

Hon stack iväg för att hämta en pinne, vände tvärt åt motsatta hållet......

Och kom tillbaka, luktandes APA!

Vad hon själv tyckte om sin nya doft, det framgår ju ganska tydligt här

  



(Och NEJ, jag var INTE arg!! Förevigade bara utseendet med en bild.

Men eftersom Ronja faktiskt är en klok dam,

förstod hon säkert vad jag tyckte utan några ord från mig.

Så nu ingen tror att det är därför hon ser så bedrövad ut.

Skulle jag inte vilja få hem en skitig hund, då skulle dom gå kopplade, vilket dom sällan gör.)


"Är det ingen mera än jag som gillar det???"

Lite besviken Ronja, som inte hörde något jubel när hon återvände.

     



Stoppade Skorpan från att göra samma sak (som tur var)

Det räckte att ta hand om en hund i dag.



"Jag tänker INTE släppa pinnen, aldrig i livet!"




Vem vinner??



  

Skitiga och lite trötta, återvände vi hemåt, över stock och sten.  




Lekt lite med bilder igen.



Så var då helgen återigen slut, och man har kommit en bit på väg, när det gäller vårsysslorna.

Lade även märke till hur ljust det är länge nu.

 Klockan 20.00 hade solen ännu inte försvunnit......så himla härligt.

Bara att njuta!


Kram

Susanne

Av Susanne - 12 april 2014 22:08



Tro't eller ej, här kommer en fortsättning på gårdagens alla bilder.

           

Som jag berättade igår, blev även Diesel förtjust i Skorpan

  (precis som alla andra hanar hon träffat på den senaste tiden.)  

Väldigt förthust, skulle man kunna säga.     

"Hejsan, lilla bruden..........sitter du här alldeles ensam.......!"

(En vanlig fras i hundvärlden, om ni inte visste det)     



Eftersom Diesel fick så mycket skäll av Ronja, och inte hade en chans på henne,

var Skorpan ett mycket enklare tjej.

Hon varken skällde eller morrade, bara satt där och var så där söt och gullig,

som bara en Skorpunge kan vara, ni vet   



Jag anser inte att berner är en liten hundras.....men när jag ser

den här bilden, då kanske jag ska tänka om?

  




Vi mätte gårdagens promenad med "Runkeeper" och den stannade på närmare en mil.

Ganska lagom längd på promenad.

Om man inte har en tid att passa, vill säga.

För tid tar det.

Vi går ju absolut inte i någon racerfart, och vi stannar för en fika på mera än ett ställe.




Lugn, sansad, mycket trevlig, och väldigt Skorpan-tokig",

det är en beskrivning på Diesel.


Mammut, ja honom känner väl alla igen vid det här laget   




Över 5 år, men som en valp i sättet!

 



En fikapaus!

"Eh, undrar vad dom har för gott med sig???"



Två killar, av samma skrot och korn,

som är bästa vänner.

       



Jaa, dom här tjejerna är också bästa vänner.



           "Kom, vi sticker nu........inget mera fotande på berget!"       




"Öh...var ska hon någonstans....med den farten???"



"Nu du Skorpungen....nu tar jag dig allt!!!"



"Näääähe....det gör du inte alls.....för jag är mycket snabbare än dig!"




Skönt att svalka sig i det kristallklara vattnet........




Som vanligt, var Ronja mera i vattnet än på land.


Det var det sista i bildväg från gårdagens härliga runda (lovar)


I dag har vi varit på 7-årskalas.

Kan knappt fatta att vårt första barnbarn blivit så stor redan.


Klart vi fick tårta!

Glasstårta, känd för att vara så god, och det är den verkligen.

Spunnet socker ovanpå.



Kram, kram

Susanne


(Visst ja.....skulle ju berätta om ....det tar jag i morgon i stället)

Av Susanne - 11 april 2014 21:50


   Först några bilder från en härlig dag.

                  (För det blir bara några bilder i dag......resten kommer en annan dag)                

Förmiddagen bestod mest av regn, men enligt alla väderappar,

skulle solen titta fram på eftermiddagen.

Och se där....plötsligt händer det!!!



Tillsammans med Mammut och hans matte, och en ny kille, vid namn Diesel,

gav vi oss iväg på den otroliga vandringen....IGEN!

Diesel var en mycket trevlig och lugn kille (han också)

som gillade tjejer.

"Hej!"

"Vem är du??"



Han började snabbt visa stort intresse för Ronja.....men det hade han inte mycket för.



Ronja var rätt tålmodig i början......



Men, till slut, då fick det vara nog!!!

"Lägg av, sa jag ju!!"



Men lika snabbt visade hon, att leka, det ville hon hemskt gärna.



"UhpUhpUhp, min bakdel rör du inte, kompis!"



"Ok ok, jag ska låta bli"



Men det ÄR svårt att låta bli någon man tycker om.....



Diesel, han åkte på skäll gång på gång.



Skorpan blev också ordentligt uppvaktad.

"Men du då?!"

"Du är ju riktigt söt, du också!"




Önskar att alla hade möjlighet att njuta av promenader i härlig natur.

Det ger ett inre lugn, som i alla fall jag inte kan få någon annanstans.

Första fika-pausen




Skorpan på upptäcksfärd bland bergen.



Även i dag blev promenaden bortåt milen lång.

Men det känns liksom inte, när man har trevligt sällskap, och njuter av allt runtomkring.



Många många bilder blev tagna, men det blir bara en liten del här i dag.



Som den här......när vi fick alla samlade.



Dagens rubrik då?

Jaa, det handlar om den här lilla Skorpungen.

Hon har varit lite "seg", och lite annorlunda, vilket jag kopplat till att hon löpt,

och sedan var skendräktig, och sedan....jaa, jag har massor av bra "ursäkter" för hennes beteende.

I kväll letade hon fram en alldeles särskild leksak......



Kan det vara så, att hon nu tror sig fått dom där valparna?

Stämmer rätt bra, eller snarare exakt med tiden, om man räknar från hennes löp.

Hon skulle precis fått valpar nu......OM hon varit parad.



Eftersom Quila var den första tiken vi haft, så har jag bara erfarebhet av hanar.

Quila fick ju livmoderinflammation, och Ronja likaså, så vi har inget att jämföra med.

Det här är för övrigt, Skorpans allra första riktiga löp.......och jag har hört att

man ska aktivera tikar som får liknande "besvär".

Så dom inte ligger helt sysslolösa och faller in i sina "knäppa tankar"

(ni förstår nog hur jag menar)

Nästa tanke blir då att, om hon ska ha det så här vid varje löp,

då tycker jag faktiskt lite synd om henne.

Men en gång kanske är ingen gång?


Diesel och Mammut!




På toppen!



Ett härligt gäng, som hade så roligt i dag.

Och det hade vi tvåbenta också.



I dag fyllde även en liten kille 7 år!!

Vårt första barnbarn, Milton, har redan fyllt sju!!

VAR tog tiden vägen?

I morgon blir det kalas, med tårta och allt som hör till.


Slut för i dag, tack för i dag.


Kram

Susanne

Av Susanne - 10 april 2014 21:10

Simmeli sim!


Jag vet inte vad som hänt med Ronja?

Hon börjar "prata i högan sky", när vi närmar oss parkeringen vid badet........sedan fortsätter det, och ökar i styrka............HEEELA SIMTIDEN!!!

Även när hon håller på att simma...........


    Hon kastade sig i poolen så fort vi kom in, innan jag hann få på henne flytväst.

Iofs gör det ingenting, hon får bra träning utan den,

men på slutet tog vi på den i alla fall.

     

            Happy happy!           



Ronja har aldrig varit så road av leksaker när hon simmar, (bara godis, godis)

men just den här, den har vi fått från en kompis, den gillar hon verkligen att ha i vattnet.



Ibland, när vi kastar den, flyter den till breddavloppet,

men Ronja är snabbt där för att stoppa den.



"PUH!! Vilken tur, jag hann precis!!"



Man/jag blir så fylld av glädje, när jag ser Ronja "spela apa", och må så bra.



"Vad ska nu detta vara bra för??"

"Balansera en godisbit?"

"Hörde ryktas om att nästa gång ska jag balansera något annat.....undrar VAD?"



Under tiden stod Skorpan och "höll låda" här inne.

"Släpp ut mig för sjutton, jag ser ju att det finns godis där ute!", sa hon och slickade sig om munnen.




Först står Skorpan och krafsar med tassen  på vattenytan i flera minuter.....

Sedan tar en ett skutt, på typiskt "Skorpan-vis", och kastar sig i vattnet.



Ronja har ju simmat här i flera år, så hon kan det ordentligt,

medan Skorpan bara börjat, och har massor att lära.

Hon är såå otroligt koncentrerad (lite ovanligt för att vara hon)




Ronja, Ronja.....jaa, hon håller ALLTID ett vakande öga på Skorpungen.




Nöjda efter dagens träningspass......"Har du mera godis, eller?"



"Men, VA??"

"Ville du inte att jag skulle hoppa upp på stenen???"

"Trodde du skulle fota!"




"Nähe, vi fick visst inte följa med in i den där affären?"

"Ok, bara att vänta då!"

Efter avklarat allt "på listan", körde vi lite lydnad på parkeringen   

JAg vet, det kanske låter hysteriskt, med träning hit, och träning dit......

Men det här med att köra små, små, korta grejer, var som helst, och när som helst,

det får i alla fall mina hundar att inte bry sig så mycket om VAR vi håller till.




Stå + stanna   




Lilla söta Skorpunge, som håller på att lära sig att skratta på kommando!

Trodde inte det skulle fungera, men vi är på G med det.   



Blev så himla glad i dag.....Har tagit några stora blodprover på Ronja

(Orsaken berättar jag en annan gång)

I dag ringde dom om svaren........ALLA prover var toppen.....HURRAAAA!!   

Om ni bara visste vad lättad jag blev.


Nu sover jag gott!


Kram

Susanne

Av Susanne - 9 april 2014 21:18



  Har man bestämt sig för att träna, då har man.

   En lite "baggis"  som vädret, det hindrar oss inte.

               Regnet vräkte ner.......verkligen vräkte.....

Plus en relativt hård vind, som på slutet drog med sig tunneln,

trots att vi försökt surra fast den i stenplattor.   

Riktigt busväder, skulle man kunna säga.


Ronja spanar lite på vad Milla gör (kompisen som tränade bredvid)


Frågan var bara VAR??

VAR skulle vi träna?

Att ha dragträning på en grusplan, när regnet vräker ner, det är inget att föredra.

ALLT blir väldigt lerigt.

Asfalt vore det bästa, om man nu får välja.


Tänkte och funderade....var sjutton finns det en stor yta, där vi inte är i vägen???

Så kom jag på det!!!

Stadium Arenas stora parkeringsplats!


 

Visst....det finns väl ingen som kan säga så mycket om vi är där,

men det är ALLTID bäst om man ringer innan, tycker jag, bara för att säga till.

Letade rätt på telefonnummer.......fick tag i chefen för just Stadium Arena,

och berättade mitt ärende.

En riktigt "klämmig" kille!

Självklart kunde vi hålla till där, inga problem alls.

Men, sa han, förvånat, det regnar ju!

- "Och", sa jag.......- "Men kan ni inte bara se en film i stället, inomhus", sa han....HAHAHAHA!



När vi sedan var på  plats, och hade tränat en stund,

då kom "chefen" som jag pratat med ut, och frågade om det gick bra?!

Såå trevligt, va?!


Så här tänkte jag!

Tänk om man kommer till en tävling, och vädret är så här uselt, som i dag.....

Tänk då om hundarna skulle tycka att det är "skitäckligt"?

Om dom helt enkelt ogillar regn.

Det är ju ingen som tar någon hänsyn till det då.

Därför var just dagens träning toppenbra! (enl. mig alltså)



Slalomen gick helt ok.......  

(Det är ju den vi haft mest bekymmer med tidigare)


.....och "plankan" gick ännu bättre!

Backa och ligg sitter också som det ska (trots läggande i vattenpöl)

Klafs, klafs, klafs.....


Ronja klar, blev "inslagen" i handdukar, och hopp in i bilen.


Så var det Skorpans tur då.


"Är det jag nu?"



"Jamen....ska det verkligen vara så här mycket regn och blåst??"



      



"Tydligen så menar du allvar, matte!"

"Ok, ok, jag kommer...."



"Har du mycket gott godis med dig?"



Skorpan körde "sin" slalombana, som jag tycker går bra.

Och, så det svåraste.....RUTAN!

Men jag tog i dag hjälp av klickern, och se, det fungerade utmärkt.

Dom tre sista försöken med rutan, dom klarade hon fin-fint!

DUKTIGT, SKORPAN!!

  





Lite stolt ser hon allt ut, den här "lilla" tycker jag!



Dyngsura, genomfrusna, men väldigt nöjda, det var vi nog alla.

Det känns rätt skönt när man kommer hem, och får torra kläder på sig,

och hundarna är trötta efter dagens "arbete".


Nu vet vi också, att oväder, det är inget som stör dom här hundarna.

Toppen!


Kram

Susanne

Av Susanne - 8 april 2014 20:59

Snabbt o lätt, färdig "kräkts"!

Låter kanske lite illa, men det är ju precis så det är, hehe.

Sovit som en liten gris, i massor av timmar, och nu känns allt precis som vanligt igen.

Att vara sjuk, det är inte min grej....då menar jag sjuk, och matt,

och inte orka lyfta huvudet från kudden.


Med andra ord, ordningen återställd, promenad i ösregn i skogen!

                                               



"Vad gör väl lite regn....det har väl ingen dött av?"



"Praktiskt med regn, om man blir törstig...bara att sträcka ut tungan lite!"

"Så här!!"



Kameran var placerad under min jacka,

för den gillar ICKE vatten (därav den dåliga bildkvaliteten)



DRIPP DROPP DRIPP DROPP...........      


Roligt hade vi, och blöta blev vi, men vad gör det om hundra år?

INGENTING ALLS!



Så var det det här med mobiltelefon.

Jag hade fått erbjudande om att byta till en ny....och det ville jag ju, så klart.

Frågan var, vad skulle jag ha?

Iphone låg förstås nära till hands, eftersom det var det jag haft i några år nu.

Besökte "butiken" för lite hjälp......och se, den här blev det!

IPhone 5s



I guld, "gubevars", eller var det kanske champgne?

Alldeles för fin för en "skogsmulle" som jag, men, det fanns egentligen inget annat allternativ.

Joo, en svart kanske, men priset var detsamma oavsett.....

Fint, serru´!   


Mitt fina, fina, mobilskal, som jag fick av vår son, straxt efter att vi förlorat vår Quila,

det passar självklart inte till den nya mobilen   

Men jag ska ordna ett nytt så fort som möjligt, för jag behöver nog ett bra skydd,

som tål stötar.

 



- "Nähä, nu börjar vi bli lite trötta, efter en dag med en frisk matte.

Det händer ju alltid något här hemma, när hon är som vanligt.

Tror det är dags att ladda inför morgondagen........."



"Man kan ju undra vad som händer då?"



Nära nära.....



Och PANG! Där somnade en Skorpa!



Samma sak här.....

 



Zzzzaaark!



Tusen tack för alla krya på dig hälsningar, dom måste gjort susen!


Kram

Susanne

Av Susanne - 7 april 2014 22:44


Näe, det här var ju inget kul........  


VÅRAN MATTE BLEV SJUK I DAG 

  


Som en blixt från klar himmel....PANG....så blev hon dålig på eftermiddagen   


Men, trogna som vi är, har vi inte bråkat alls med henne,

bara legat nära hela tiden.

När hon hängde dubbelvikt över toaletten, låg vi bredvid och stöttade.


Hon säger att hon säkert är bra i morgon igen    

Då blir allt preciiiis som vanligt.



Det trognaste som finns.......det är vi det!


    

Ronja o Skorpan


Ovido - Quiz & Flashcards