quilaoronja

Alla inlägg under maj 2014

Av Susanne - 23 maj 2014 21:43


Det var ju jättevarmt!!!


Har förklarat för Ronja o Skorpan, att om dom ligger på garageplattan,

då kommer dom känna hur svalt och skönt det är där inne.

Är inte hundra på att dom förstår....men dom låg en stund i alla fall.

Jaa, så måste dom ju hålla koll på vad jag gör också....


                                                  
      

Äsch, vi kan inte gå här i värmen, tänkte jag, vi drar iväg och badar!

Sagt o gjort.

Fika och dricka packades i ryggsäcken, så drog vi iväg, för att hinna med nästa färja.


Lyckan var TOTAL, när dom såg vattnet!

Får vi, får vi???



Kan bara ana hur skönt dom måste tycka att det är,

när hela kroppen får svalka.



Skorpan har blivit en riktigt duktig simmare.

Brukar tänka på förra våren, när hon kämpade och kämpade,

innan hon kom på tricket i simningens ädla konst.

Hemligheten var ju att man måste använda sina bakben också, annars sjunker man.




God hjälp hade hon också av Ronja, som visade henne och hjälpte henne,

när hon inte kunde vända i vattnet, utan var på väg rakt ut i sjön.




Fort fort fort, så man hinner först ut och hämta leksaken!!!



Nu klarar dom t o m av att ha brottningsmatch i vattnet!



"Jag vann!!"




 "Pilutta Dig, Ronja!"



 Full fart på spången!!

 



 Så himla skönt vi hade det!

Svalka, tystnad, ensamhet, lugn o ro.......



 Efter en riktigt skön eftermiddag, vände vi hemåt med färjan,

och med två avsvalkade hundar.

Nu var det minsann full fart när vi kom hem.

Vi fick alla energi av vår lilla utflykt. 


Att skälla på kommando, det är kul det!

Det har även minskat skällandet i övrigt.

Det blir samma sak som med spårandet.

Sele på = spåra!

Skäller gör man när man blir tillsagd att skälla!




 Som sagt, energi påfyllt!! 


  

Så tog jag fram kammen.....och kammade och kammade.....

 Även om man får en hel påse full med päls, så syns det inte.

Konstigt?






Skorpan har INTE blivit uppställd på något vis......tycker hon har blivit riktigt fin.



   




Så där då. då var även Skorpan kammad och blåst....tror varenda lock försvann?

Men dom kommer nog tillbaka....

   



 Dags igen, att inta ryggläge....


Morgonen startar i spårskogen.


Kram

Susanne

Av Susanne - 22 maj 2014 21:45


   Sova, det är överskattat i min värld!

     Men, på något sätt "fungerar" det ändå.


När mina dagar fylls med så mycket positiva saker,

då klarar man det, även utan sömn.

Vilka är då om positiva sakerna?

Joo, dom här två tjejerna, så klart, men även...


....mycket annat.

I dag skulle bli ännu en innehållsrik dag.

Från början var väl tanken att vi skulle träna drag,

men tittade man närmare på termometern, och stack ut näsan i morse,

jaa, då insåg jag att träna på en parkering utan ett endaste litet träd som ger skugga,

det är inte ok för Ronja och Skorpan.


Visst kan vi springa som tokar mitt på ett gärde i full sol,

men då väljer man liksom själv, och, det är bara roligt.




I stället blev det bestämt att vi skulle få besök!!

Hm...undrar vem som ska komma till oss i dag?



"Jag tror dom kommer nu!!"



En glad Skorpunge!!

    


         

Och som hon gjorde sig till, för våra "besökare"!

    


"Ser ni mig inte?"




Man blev lite matt, efter den korta, men busfyllda promenaden,

tillsammans med......



"Jaaa, våra killkompisar var det som kom och hälsade på i dag!!"



"Men hallåå!"

"Grabbarna!!"   

"Kan ni inte rappa på och lägg er ner nu då....

..så vi blir klara med den här bilden nån' gång!?"



"Så där ja!"

Perfekt   

Fr.vä, Skorpan, Ronja, Imexx och Gazton   



Se där ja, vilken dag det blev.....även i dag.

Så härligt, när det funkar så bra mellan hundarna.

Och nu, när Skorpan har lärt sig hur man säger ifrån till en ihärdig gosse,

jaa, då går allt mycket lättare.


Underbara hundar.



Vi säger tack till våra besökare, det var så kul att ni kom.


Kram

Susanne

Av Susanne - 21 maj 2014 22:21


     .....det trodde jag aldrig.

          För den här lilla Skorpungen, hon slår mig med häpnad gång på gång.

       I dag, då skulle vi "tävla" lite, Skorpan skulle få gå ett Öppet spår!

När Skorpan var drygt 9 månader, då tog hon sitt anlagsprov,

så jag vet att hon är en duktig spårare, trots sin unga ålder. 

Men i dag var förhållandena väldigt svåra,

pga att det varit så otroligt varmt under dagen, sedan spåret hade lagts ut i går.   


Och gissa vad!?!?!

Hon fixade det!!

Klarade sitt första öppna spår med bravur, och fick en 1:a.

Go'aste Skorpunge, som är så himla härlig.


"Jag kan väl bara få tugga lite på klöven???"

"Det var ju faktiskt jag som hittade den!"



Jaa, jag är så stolt!!

Läser och njuter......



        

Vår duktiga tjej   



Ronja, som satt i bilen och väntade när Skorpan "arbetade",

gjorde precis som hon brukar....skällde och ylade

när inte hon fick vara först ut i spårskogen i dag.

Undrade först om Skorpan skulle bli störd av henne, men icke!

Hon visste precis vad som skulle göras.

(Man skulle ju kunna tänka sig annars, att Ronja sa åt henne,

"Du FÅR INTE spåra före mig, din lilla skitunge"     


Nej nej, här sitter vi ICKE och tigger i alla fall......  



Skorpan fick även "hälsa på" räven i dag.

"Nej men fy för sjutton, vad är detta?"



"Jag vägrar....tänker inte ens titta på den....den rör ju inte ens på sig?!"



Ronja gick sedan sitt spår, som för dagen också var lite svårare än vanligt.

Ett spår som ligger i värmen som var i dag, det är bland det svåraste för hundarna.

Men jag fascineras varje gång över deras fantastiska näsa, som leder dom så rätt, så rätt!




Det var inte alls tungt att köra hem i kväll....bilen gick liksom av sig självt.

Hon är den duktigaste Skorpungen som finns......tycker jag!



Åh, så himla glad jag blev över Skorpan i kväll.

Hon kan, den tjejen   


Kram på er där ute

Susanne

Av Susanne - 20 maj 2014 21:45

Det blev precis så där som jag hoppats på i dag.

Man kan ju aldrig vara säker.

 Ni som varit inne här ibland och kikkat,

          har kanske läst om min "lilla mamma" som snart blir 91 år, och rätt trött...

         Att få med henne utanför hennes bende är inte det lättaste precis.

      Men, tro det eller ej, i dag ville hon följa med oss på en lite "tur"

Jag blev så glad.



Vi åkte till hennes absoluta favoritställe, alla kategorier.

Dit har hon åkt i alla år, vid just den här tiden på året,

för att se alla underbara liljekonvaljer stå i blom.

Så även i år fick hon se denna underbara plats.


"Tjohooo, kolla, jag hittade en sko, matte!!"

"Får jag ta med den hem??"

"Snälla!"


Det händer ibland, att jag blir så irriterad på min mamma,

trots hennes ålder, eller kanske är det pga?

Hon har ju haft tre stroke, där alla satt sig på talcentrum,

så det kan ibland bli rätt kruxigt med att förstå vad hon menar.

Men vi brukar förstå bvarandra rätt bra, faktiskt........vi har ju några års träning.


"Aha...VATTEN!! Om man skulle ta sig ett dopp, kanske??"



"Vad säger du, Skorpunge, ska vi hoppa i?"



"Klart vi ska........"



Klart härligt vatten i den lilla ån.

Numera är det Skorpan som befinner sig mest i vattnet.

Det kunde man inte tro förra sommaren......

Badtokig, det är bara förnamnet!




Vi satt där på en bänk, med varsin kaffe.....bara vi och alla fåglar som kvittrade.

Det behövdes inte så många ord då, vi bara njöt.....

Njöt av att vara tillsammans, min mamma och jag....det är liksom bara vi.

Aldrig, aldrig någonsin, skulle jag göra henne något som gjorde henne ledsen.

Är så tacksam att hon fortfarande finns här hos mig.





Vi skrattade en hel del också......åt tokstollarna, som spelade apa.

Är övertygad om att dom är medvetna om när man skrattar åt dom.

Då liksom rasar dom ut ännu mera, i sina vilda lekar med varandra.




"Jag kan inte bara simma otroligt bra...jag kan göra

fina vattenmönster med min svans också!"

   



Tid för eftertanke, det skulle man kunna säga om i dag.

Jag njöt!


SKOOOORPAN!!! Nu ska vi åka......!


"Jag kommer!"



Total lycka......

Att se den glädjen, det betyder allt....det var så enkelt att ge henne det   

I morgon kan det vara för sent, det får vi aldrig glömma.

Att "bråka" om små ovidkommande saker, det är så onödigt, och fullständigt meningslöst.


Den här dagen kommer vi minnas tillsammans länge, det vet jag.

Och liljekonvaljer fick hon med sig hem.



I kväll hjälpte jag till att lägga spår igen, till i morgon kväll när det är kurs.

Det gör mig ingenting alls....joo, det skulle väl i så falla vara att inte hundarna kan gå med mig.

Men dom var med när vi satt och babblade en stund efter avklarad spårläggning.




Skorpan satte genast igång med sitt spårande.......och hittade en räv!! (Död)

Den tyckte hon var en aningens läskig faktiskt   


Nu så, nu var jag nog klar för denna gång.....

Sängen ska få ett besök, och jaa, det är alldeles för sent...egentligen!!!


Allt gott till er


Kram

Susanne

Av Susanne - 19 maj 2014 22:14

 Spöregn!!

Det vaknade vi till i morse.

Men har man hund, så bryr man sig ju inte det minsta om vädret.

Regnkläder och diverse annat nödvändigt, och så bar det iväg.....

   Mötte sedan upp Mammut m. matte, så vi kunde njuta av denna underbara natur.

  

Första uppdraget, det blev att dra oss över till andra sidan vattnet!!!

Ronja hoppade på flotten direkt.   



Men eftersom våra båda hundar är helt galna i vatten,

så fick dom simma över till andra sidan i stället.

Dom är verkligen lite "tossiga"!

Heja heja, vad duktiga ni är!



Då var vi över!

Här finns massor att se........


     

Skorpan tar igen sig lite, i det som förr var en smedja......




......för att straxt därefter,

upptäcka att det fanns mera vatten på andra sidan.



      "Blirt det något i magarna i dag, eller??"  



"Här inne såg det väldigt tomt ut, i den gamla matkällaren....."



Flera byggnader hade det funnits, mycket liv och rörelse måste det ha varit.

Spännande!!!



Tänk va, att även Skorpan blev så tokig i att simma, till slut?

Hon som tyckte det var skitläskigt först.



Vi "lullade" omkring på historisk mark, åt lite matsäck,

för att sedan vända tillbaka, samma väg som vi kom.

Den enda skillnaden nu, det var att tjejerna fick åka flotte!!!

Dom hade hunnit att torka till lite nu------

 



"Vem är det som kör???"   


             


Klockan var inte så mycket, så vi fortsatte ett stycke med bil, och skulle gå en annan led.

Hittade ingen bra plats att bli av med bilarna, men upptäckte ett litet torp, långt in i skogsbrynet.

Kunde det verkligen bo någon där???

Hojtade och tjoade utanför, och till slut kom det ut en kvinna?

 Frågade om vi fick köra in en bit på hennes väg, och det var vi sååå välkomna att göra.


Vad snopna vi blev...säkert hon också!


Den skogen var om möjligt ännu vackrare....vi kom ut på några klippor,

med utsikt över hela Slätbaken.....Vackert!



Efter ytterligare några kilometer, hamnade vi på en sandstrand.

 



Nu simmar vi lite igen, sa Ronja o Skorpan.....




  Visst är det fint med fyren i bakgrunden!..............

Nej nej nej, det är inte alls någon fyr......det är Stegeborgs slottsruin, så det så  



Och regnet då???

Det försvann när vi startade vid första platsen, även solen tittade fram   



"KOMMEEEEER!!"




Skorpan har precis tagit en lätt  "hysterisk" spring-runda!


     

Det här gamla stallet/ladan,

hör till byggnaden/torpet där vi frågade "om lov" att ställa bilarna.

En väldigt märklig sak hände, men trevlig.

Vi gick alltså för att knacka på, och ut kom en kvinna, i min egen ålder.

När vi kom tillbaka från vår vandring, kom hon och mötte oss på vägen.


Nyfikna som vi är, frågade vi lite om huset, hur gammalt det var.....

Det borde varit k-märkt....Där bodde alltså denna kvinnan,

helt ensam, utan el och vatten, året runt!!!

På vintern tog hon in snö och smälte, och värmde.

Fyllde på en zinkbalja, för att kunna ta sig ett bad?

Hon hade även utedass....helt enkelt inga som helst bekvämligheter.

Dessutom kom hon från Stockholm från början, och hade väl inte någon direkt koppling  hit.

Ganska roligt att prata med henne.

Vi var såå välkomna igen, om vi hade vägarna förbi.




Klockan hann bli 19 innan vi vände hemmåt igen,

men då hade vi varit inne i det gamla huset, och suttit och pratat en bra stund hos "kvinnan".


Hittade några tänkvärda skyltar på vägen.


Det här var en relativt kort sammanfattning av en lång dag, med mycket varierat innehåll.

Men en väldigt bra dag, för oss alla.

Livsglädje!

Den lägger vi till i minnesbanken......och kanske plockar vi fram den en trist dag   


Kram

Susanne

Av Susanne - 18 maj 2014 19:55



 En helg med mycket hund....och så barnbarn.

I går var vi alltså på Djurexpo och visade upp lite av det vi pysslar med inom sennendraget.

Kändes som det var ganska uppskattat av åhörarna.

När man säger att man håller på med drag, tror nästan alla att vi drar så tungt som möjligt.

Att det är det som är poängen.

Men det handlar mera om precision.

Att visa hur man förr använde sig av dessa hundar,

för att frakta kärror med mjölkkannor i alperna, på väldigt smala, slingrande vägar.



  

   HAr säkert sagt det förut, men tar det igen.....första gången jag kom i kontakt med drag,

tänkte jag, att det här går ALDRIG!!

Vi kommer aldrig ens komma i närheten av att fixa det här....

Men tänk, vad fel jag hade!

Det här är så roligt.




Det kommer bli mycket träning nu framöver.

Små korta pass, och vi ska bara ha roligt.


I morse klev vi upp i ottan, för färd till spårskogen.

Där ändrade jag om lite.....Brukar alltid starta med Ronja, när vi ska spåra.

Enda anledningen till det, det är egentligen att hon "ylar" så mycket när hon får vänta.

Så i dag började jag med Skorpan, och lät Ronja tjoa bäst hon ville i bilen. (Avundsjuk!)




Det var svårt i dag....värme är det svåraste att spåra i.

Spåret håller sig inte på backen, så att säga.

Skorpan löste uppgiften riktigt bra, om man ser till hur pass ung och oerfaren hon är.

Hon går öppna spår nu, och det här innehöll en del svåra passager för henne.

Envis och noga, det skulle man kunna säga att hon är,

så hon tog sig fram till spårslut och den eftertraktade rådjursklöven.

Vi tränar också på att INTE tugga på klöven!

SVÅRT, tycker Skorpan, den är ju så himla god.

Det slutade med att jag tog den.....efter att hon knäckt den mitt itu.

  



Så var det då äntligen Ronjas tur....som hon väntat!

Rent av förskräckligt att HON skulle vänta.

Men jösses vilken fart hon satt i spåret.

Hon har blivit så otroligt duktig, och får svårare och svårare utmaningar.

I dag låg hennes spår straxt intill Skorpans, vilket hon kände av och kollade upp noga,

innan hon fortsatte på sitt spår, och gick rakt på skanken.

  Hon har lärt sig bära skanken utan tugg, hela vägen tillbaka till "kursledaren",

för att överlämna den "personligen".

Jätteviktigt, tycker Ronja!





Vi gick även med på spår, vilket är väldigt intressant, då alla hundar spårar olika.

Man lär sig otroligt mycket av att se andra. hundar och förare.


Frampå middagen, var vi åter på väg hemåt, och kände oss ganska "sega" efter helgen.

Eller kanske inte alla då.....rättare sagt, var det nog bara jag!


     


"Jaa, vi har ju bara jobbat hela helgen....inte lekt alls!!"

Man såg riktigt hur dom i samförstånd,

satte igång att busa, som dom är så bra på ;-)


   Spengummi....hållbar leksak!!





Hade en tanke på att slappa en stund, men ångrade mig,

och tog mig an bilens insida i stället.

"Inte så farligt, tänkte jag, den är ju inte så väldigt gammal"......men ack, vad jag bedrog mig!

Fy sjutton vad mycket gammalt äckligt jag hittade under säten och i vrårna.

Där hade det INTE städats innan försäljning inte!

Dåligt, men firmor städar väl bara på ytan, det som syns.

Men nu, nu är den tipp-topp!

Luktar t o m gott igen, (ni minns kanske Skorpans "bad i dynghögen")


Mycket HUND i helgen, m a o, och jag gissar på att även veckan kommer innehålla detsamma.


  


Det var allt för oss.


Kram

Susanne

Av Susanne - 18 maj 2014 00:31

            

Här har vi tillbringat större delen av dagen, och vi har haft så kul.

Uppvisning av sennendrag, med ganska många på åhörarplats.

Trots värmen, som helt plötsligt kom i dag, var alla hundarna så himla duktiga.

Milton och Meya var med mig hela dagen, och var nog rätt stolta över "sina" hundar.


Ronja, denna omtänksamma hund....

"Sitter ni bra där bak nu barn?"

"Nu kör vi......full fart!!"



Tror att "publiken" tyckte att det var ganska roligt att se detta,

det är ju inte så vanligt, och dessutom bara sennenraserna som utför det.


När vår "uppvisning" var klar, fick alla barn som ville, åka med en sväng i vagnarna.

Mycket uppskattat!!

(På bilderna är det barnbarnen, Milton och Meya, som åker vagn.)

Skorpan och Mammut var också med ....som maskottar, haha.



Under rasparaden gick barnen också med mig,

Meya "hjälpte till" med kopplet.....vilken tur va!


Meya har blivit en riktig liten hundtjej.

Dom följde ju med mig hem i eftermiddag,

och Skorpan o Meya tror jag inte släppte varandra under många minuter.


Hon "tränar" med dom, och ber mig ta bilder........vilket så klart, inte känns alls jobbigt   




Här smyger dom båda på....någonting, som en mormor inte riktigt förstår?




Skorpan älskar barn......och vuxna också, för den delen....och jaa....... allt tror jag!

Hon ÄR en underbar hund.......som också är såå söt i mina ögon....förstås.



En "snabb-blogg" bara, efter att ha leverat hem barnen nu........

För i morgon är det "opp o hoppa" igen.....helst innan klockan ringer.

Mot spårskogen.....men herregud, det är ju snart juuuu!!!


"To be contued........."  


Kram

Susanne

Av Susanne - 16 maj 2014 20:05


Här började vi dagen!

Tillsammans med två till bernergossar, Gazton och Imexx.

Vilken dag vi fick, med lagom mycket sol och värme, och ett perfekt sällskap.



Men visst.....springer man omkring och busar hela tiden då blir man ju ganska varm....

Imexx och Skorpan.



Senast vi sågs, vågade inte Skorpan säga ifrån ordentligt, när Imexx blev allt för närgången.

Det var det ändring på i dag, kan man säga, hehe.

Han fick så mycket skäll, den killen......men tro inte att han  gav sig.




Äääntligen, var det dags för det utlovade badet!!




Skorpan har blivit en riktigt duktig simmare,

men för säkerhets skull, är Ronja där, straxt bakom, för att hålla koll.....

 I fall att det skulle hända något.



"Äsch, jag klarar mig så bra sååå!!!"



Flera som var sugna på bad....närmare bestämt 13 stycken svanar!


       

     

   "Äntligen är det så pass varmt, att vi få bada nästan hur mycket vi vill" 



En lång stund fick vi oss ett gott skratt åt.....jaa, Skorpan så klart!

Helt plötsligt fick hon se en stor stock i vattnet.

När vågorna nådde den,

så guppade den lite......."FRUKTANSVÄRT LÄSKIGT" tyckte Skopungen.

Men samtidigt kunde hon inte låta bli att utforska denna hemska sak lite närmare.




"Näe, jag sticker!"




     En riktig tuffing!     


   

Vår egen lilla skogsröjare, Ronja, hon gick loss på ett helt träd vid strandkanten.

"Jaa, jag måste ju ha tag  en bra pinne juu!!"



En sån' härlig dag!



Inte bara skogsröjare utan även circus-hund.....

Ronja får för sig att hon ska göra en liten konst. som hon är så bra på!

Att hoppa upp på en stor sten.

Där sätter hon och gör så här?!  Undrar vad hon vill ha då?   



                               

Åh, så snygga ben jag har då!!!"   




På väg till och från vattnet, stod rapsfälten i full blom.

Jösses så gult det är!!!




Knotten verkade trivas bra där


Skorpan försvann in i rapsen och gömde sig, och var helt gul när hon kom ut igen.

Gul blev även Ronja!

Är man blöt, och får pollen i pälsen då blir man VÄLDIGT GUL, på allt som är vitt


Syns ganska tydligt på den här bilden,

att gossarna inte blött ner sig....dom är forfarande helt vita,

där man ska vara vit, om man är en berner alltså.



En riktig B-DAG!

Bara Bus och Bad, med Bästa Boysen!



Ni kan kanske ana, att en hel del bilder blev tagna i dag?

Vi är helt sålda på att fota, både Lotta och jag......



"Men nu får det nog allt vara färdigfotat för vår del...ADJÖ och TACK för oss, sa två trötta flickor".



Och nu måste även jag ge upp.......i morgon är det Djurexpo i Norrköping,

med uppvisning av drag och rasparad, samt mycket, mycket mera att se.


Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards