quilaoronja

Alla inlägg under maj 2014

Av Susanne - 5 maj 2014 22:48


                       Måndag/Vardag/Som-vanligt-igen!                      

Borta bra men hemma bäst, det ligger mycket i dom orden.

Trots att det bara var över en långhelg som vi var borta,

så blir det lite "pyssel" när man kommer hem.

  Ganska skönt dock.




Nu ska jag berätta en sak!

En av dagarna i Skutskär, fick jag en överraskning........

Någon frågade efter mig....en ung tjej?



 

Jag känner henne inte alls, men hon har sett bilder på Ronja o Skorpan,

och är själv väldigt duktig på att rita/teckna/måla, jaa, allt.

Hon bor i Gävle, som inte ligger så många mil från Skutskär, där vi höll till.

Och vet ni vad.......



Hon kom och lämnade dessa två teckningar till mig, på Ronja och Skorpan!!!!!

Vilka otroligt fina människor/ungdommar det faktiskt finns, och det gör mig så glad.

Tog ut hundarna ur bilen så klart, där dom låg och vilade efter träning,

så att Alice, som tjejen heter, kunde hälsa på dom båda ordentligt.

Jag tror faktiskt hon gillade dom lika mycket IRL som på bilderna hon sett.

Dom visade i alla fall sin bästa sida, och var såå trevliga mot henne, hehe.


Visst är det otroligt fina bilder,

OCH otroligt snällt av Alice att göra sig besväret att leverera dessa till mig.

Tack ännu en gång, Alice. Du är så duktig.

Joo, även Skorpans priser fick vara med på bild!



SPRIIIING!






Måste ännu en gång "slå ett slag" för den här bollen!

Vi har säkert haft den minst ett par år, och behandlingen av den har INTE varit mild, precis.

Dessutom har den legat ute i ur och skur, vilket ofta gör så gummit torkar.

Det syns fortfarande inte en skråma på den.

Inte var den så väldigt dyr heller.



Har så klart köpt otaliga leksaker genom åren, till hundar jag haft,

men den här slår nog allt.



Den tycks vara riktigt kul också.......



.....vilket gör det hela ännu bättre.



"Dra då, kom igen nu...DRAAAAA!"



Trodde för en stund att den skulle gå i två delar...men,

nej då, den är fortfarande hel!

Kan alltså med gott samvete rekommendera den.



Tog en sväng till stan i em/kväll, för en promenad,

medan vi väntade på husse som var hos tandläkaren.



"Och gissa att man var tvungen att gå ordentligt heeela tiden!!"

"Matte var riktigt sträng, uj uj uj......"

"Mest berodde det på Skorpungen, som absolut skulle leka med en hare som skuttade runt oss"

"Amen, sa Skorpan, vi har ju inga harar hemma i skogen juuu!"



"Ååh, jag skulle så gärna vilja leka lite med den där skuttande saken"

"Nej, nej, spring inte din väg, kom tillbaka lite"



Jo jo, jag vet, det blev en väldans massa bilder i dag,

och jag hoppas ni inte fick kramp i fingret   



Kram

Susanne

Av Susanne - 4 maj 2014 21:55


             

Så var det då sista dagen på ännu ett dragläger.

Dessa läger ger otroligt mycket för oss.

Själva tävlandet är långt från det viktigaste.

Just dragtävlingar finns inte så många att välja mellan under ett år,

och dom är väldigt spridda över landet.

Från Ängelholm i söder, till Byske i norr!




Skorpan klarade ju av sitt prov med bravur i går,

så hon fick "bara" vara publik i dag.

Tror hon tyckte det var helt ok.



Hade bestämt mig för att strunta i tävlingen i dag.....men, man kan väl ändra sig?

Tog mig en funderare, och som sagt, själva tävlingsmomenten är också väldigt nyttig träning.

Skyndade mig till plan i morse, för att se hur Ronja skulle reagera i dag.

I går gick det inte ens att få henne att passera på vissa ställen?

Hon reagerade inte alls i dag....SKÖÖÖÖNT!


Ärligt talat, så hade jag verkligen inga som helst planer,

eller ens förhoppningar, om att klara detta i dag,

men att se ett framsteg, eller två, det var förhoppningen.

Och det fick jag se.




Det var en mycket gladare Ronja, som gick in på plan, och några poäng tog hon.....men...

Så stannar hon upp, liksom fryser, och då fungerar inte ens BACKA, som hon är så duktig på.

Hon står som i en annan värld?!

Tänk, om dom kunde tala....


Tvekar inte en sekund, att säga att hon faktiskt kan det här.....hela banan.

Det har hon visat många gånger på träning.

Men tävling........det måste bero på mig!!!


Hur som helst, så anmälde jag till en tävling om 1 månad,

och tills dess.....då tränar vi lite tror jag, hehe.



Hanar är fortfarande ganska fötjusta i Skorpan, men gissa vad?

Hon har lärt sig att säga ifrån...och det med besked!!!

Jag blev snopen över hennes grova röst! Lilla Skorpunge.




        Men det händer ju inte ofta, att hon "plockar fram" den grova rösten, för hon är alltid glad.

    Skorpan kommer också få träning med sennenvagnen nu,

för vi tänkte ta AP 1 med henne i oktober.  

Spännande!


Det som hände härom dagen, när jag blev så hemskt ledsen,

det är något som sitter kvar inom mig.

Men så otroligt rörd och tacksam jag är över ALLA fina, omtänksamma ord från så många människor.

Det är en så stor tröst, när man mår dåligt.

Alla ni fina, som har så mycket empati, och medmänsklighet, det är så fint.

Det pratas mycket om avundsjuka, men jag har verkligen INGENTING att vara avundsjuk på.

Dom som tror det, dom känner inte mig alls.

Jag försöker bara ta till vara varje dag i livet,

och anledningen till det kanske är att jag varit nära att missta det.

Men inte sjutton ska det behöva vara så.

Tack   



Nu till något så där otroligt gulligt igen.

Låt mig presentera en liten karamell!

Joo, hon heter faktiskt Karamelle.



Vad ska man säga.....



Har träffat på många valpar i helgen,

men Karamelle var den yngsta av dom alla.



Hon är så söt med sin teckning,

ser ut som hon doppat näsan i en pyts med vit färg.



Hemvägen i dag gick snabbare än ditvägen...så är det nästan alltid, tycker jag.

Stannade flera gånger, för att ta en sväng, och framför allt låta hundarna leka ordentligt.

Det blir inte så mycket lek och bus på en camping, bland alla människor.



Det har hänt flera roliga och fantastiska saker i helgen, (Allt positivt övervinner allt negativt)men jag tar det i morgon.....

....nu blir det sova av.


Kram till er alla som läser och som jag lärt känna här igenom.

Susanne




Av Susanne - 3 maj 2014 21:28

        

Dag 3!

Träning.....som vi i dag skulle ta det lite lugnt med.

Ibland kan det nog bli för mycket träning, känns det som.

Hundarna orkar inte hur mycket som helst......nu menar jag nog mest psykiskt.

Fysiskt fixar dom det, men det är  mycket......ny plats, med nytt boende,

mycket nya människor, hundar...

Vi gick till lekplatsen i stället, haha



"Snälla matte!!!"

"Kan jag inte få åka en gång till i rutschkanan?"

 



En utmaning....att hundarna INTE skulle  bada!!!

Jobbigt, tyckte Skorpan   


     En bild från dagens träning.

När man ser det på håll, kan det nog lätt tyckas rörigt med alla koner överallt.

Men, det är lättare när man kommer nära.  



      Ronja var på glatt humör i dag igen......men det är något......  

Något på marken (på vissa ställen på träningsplanen) Ronja bara tvärvägrar att gå över där?

Det gick inte ens att locka med godaste godiset?

Det var flera hundar som reagerade på samma sätt, men det syntes ingenting på marken?

Tänk om dom kunde berätta!

I morgon är det tävling igen....men vi får se hur vi gör.

Känns Ronja på samma sätt med det där på marken,

jaa, då vet jag inte om vi ska strunta i tävlandet.

Så himla viktigt är det inte, och står då slalombanan just där,

då är det liksom väldigt kört.

Det blir inget bra då........

 



Skorpan då!

Hon fick träna med vagnen i dag.

Stolt som en tupp....njae, det var hon väl kanske inte, men duktig, jaa, det var hon.

  



Arbetsprov I

Det ska vi träna in nu.

Skorpan får inte tävla förrän hon fyllt 2 år, så vi har gott om tid för träning.

Anledningen till detta, är bl.a att dom ska dra 100 kg last,

och då vill man verkligen att dom är färdigutvecklade.

Det vore så lätt att få skador.



Det kom fram en man till oss i dag, och frågade om han fick ta lite bilder på Ronja.

"Får jag ta några bilder på din fina hane", sa han

Javisst, sa jag........kom Ronja....Oj då, var det en tik, sa han??? Haha   



Bara en bild på vår fina granne på campingen.

Han heter Solo, och är lite tjejtokig   ....mest i Skorpungen så klart...som alla andra hanar   

Men gissa vad?

Skorpan, hon har lärt sig säga ifrån....med besked!!!

Uj  uj, vad hon låter då.




En härlig helg börjar närma sig sitt slut, och i kväll samlades vi,

över 40 personer, och åt en god middag.

Trevligt!


En sista kvällspromenad......inte bad nu heller, och vatten precis överallt!


Börja med lite packning, städning tidigt i morgon.

Morgondagens prov startar kl. 10!!! Då ska stugan vara tömd och städad.

Bäst att sova lite då, kanske.


Återkommer i morgon.


Kram

Susanne

Av Susanne - 2 maj 2014 23:22


Då var äntligen den här dagen slut!!

Jösses, säger jag bara......jag är liksom inte gjord för det här.


        Det började så vackert........

(Den här utsikten när man slår upp ögonen på morgonen gör inte ont alls)       



Klockan 10 var vi på plats, för att hinna träna lite innan tävlingarna startade.

Tog en sväng med Ronja och Skorpan lite då och då, bara för att...

...just precis, ta lite bilder

Gissa vad som hänt då.......kameran hade legat påslagen över natten,

så batteriet var väl mer än tomt!

     

En hel dag utan kameran, hur kändes det   

(bilderna är därför enbart tagna med mobilen)



Tog igen oss lite emellanåt.......


När vi höll på att träna som bäst, då hände något riktigt roligt.

Har "träffat" en trevlig "berner-tjej" här på nätet.

Hon tog sig nu tid, och åkte mååånga mil för att träffa oss.

Gissa att jag blev  glad.

Vi har som sagt aldrig träffats irl, men det kändes som om vi varit goda vänner jättelänge!


  

Åh, vad jag blev glad!

Tack snälla Monica för att ni kom   


 

I lekparken.....ganska kul ställe, tyckte tjejerna, när vi balanserade lite både här o där. 



   Så tävling!

Ronja kändes rätt ok på träningen.

Rent av bra!!

Men sent om sider, när vi äntligen skulle starta

(vet inte riktigt vad klockan var, kanske 17....18-tiden) då gick det inte alls.

Lilla gumman...tänk om jag kunde läsa dina tankar!

Helt plötsligt var det något på marken, som hon helt enkelt vägrade att passera.

Då menar jag verkligen VÄGRADE!

Som om det var något riktigt giftigt/skräckinjagande???

Vi gjorde i princip bara två moment, innan jag faktiskt valde att bryta.

Självklart funderar jag på varför hon gjorde som hon gjorde.

Vad kunde jag gjort annorlunda.

Jag är inte det minsta besviken på att det gick illa,

men jag klurar lite, visst.



I morgon är en ny träningsdag, och jag tror faktiskt inte jag ska träna så mycket då.

Jag vet ju att Ronja kan alla momenten,

men just när vi kommer till tävlingen, då händer någonting.

Det är säkert mig det beror på.


I morgon är en ny dag, och nya funderingar.


Så har vi då Skorpungen!!!

Hon skulle köra allmändraget, och då hade klockan hunnit bli ännu mera.

Och vet ni vad? Skorpan grejade det!!! Dessutom med fin-fina poäng!   

Sååå duktigt såå!!


Men, som sagt, några bilder från prisutdelning eller något annat som hände i dag,

det har vi inte.....bara dessa futtiga mobilbilder som vi får hålla till godo med .


Lekplatsen........en  kul "hang-out"

"Men matte!!! Ska du inte fota oss nu heller???"

"Vad är det som hänt??

"Nu har vi ju hoppat upp på nästan allt vi sett?!"


Vid 21-tiden, då som först var vi tillbaka i stugan, och kroppen skreeeek.....NEJ NEJ NEJ   

För att inte tala om hundarnas magar! (joo, makens mage också)   


Nu känner jag mig redo för sömn en stund.....


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 1 maj 2014 21:51

Vi är igång!

Vaknade tidigt i morse, och höll på att ramla baklänges.

Det där fina vädret, det syntes inte ett spår av.

Dom hade ju lovat?

Vi tog en sväng runt campingen med hundarna, och vi höll på att frysa ihjäl!!

När vi komm tillbaka till vår lilla stuga, kröp vi tillbaka ner i söngen igen.

Burr, vad kallt det var.

                    

           Glädjande nog, började molnen sakta skingra sig under morgonen,

och det fina vädret infann sig.


Tog oss till Willys i Skutskär för en hel dags dragträning.       



Väldigt mycket "bernerfolk", som börjat och tycker det här med drag är kul.

Jättekul!

Tror det skulle vara över 50 hundar som är här i helgen, inte illa alls.


Här sitter Skorpan och väntar på sin tur.....



Skorpan ska ju köra allmändraget i morgon, och det körs med skakelhjul,

så i dag tränade vi endast med dom.

Det blir faktiskt väldigt stor skillnad mot att köra med vagnen.

Far man fram så snabbt som Skorpan,

är det lätt att skakelhjulen bara far runt där bak när hon svänger, hjulen är så lätta.

Men, jag tycker hon var jätteduktig, om man ser till det lilla hon faktiskt tränat.


Ronja då......hon har en ojämn form, hehe.

Ibland går det käpprätt åt skogen, medan det en annan gång går helt perfekt.

"comme ci comme ça"



Jag märker att när jag tappar tålamodet med henne, då går det inte alls.

(Jag vet, inte ska jag tappa tålamodet, men jag vet att hon kan så himla bra,

och då blir jag frustrerad, helt enkelt)

Det går verkligen inte att försöka lura en hund att man är glad......det ser dom igenom!




"Vi kommer snart....ska bara dricka lite vatten först!"



"Nu kör vi igen matte!!!"

Ronja laddad.



Glad Skorunge......inte lätt att få med hennes skrattande på bild precis!



Farlig Skorpunge!

På väg att anfalla Ronja......(dumt Skorpunge)


Efter några timmars träning, tog vi paus, åkte och käkade,

för att sedan träna några timmar till.

Det går inte att säga något om morgondagens tävlande.

Antingen går det riktigt uselt, men det kan också gå riktigt skapligt.....

Vi får se, helt enkelt....JAG BARA MÅSTE SKÄRPA MIG....INTE tappa tålamodet.

Så himla dumt, vi ska ju bara ha roligt!




Så.....äntligen tog vi den där utlovade promenaden......


En väldigt fin camping, med stora ytor att vandra på.

Och överallt runt omkring är det.....just det....VATTEN!

Det blev nej i fråga om bad i dag också.

Alldeles för kallt och strömt i älven.

Träffade på massor av goda vänner, som anslutit under dagen.

Mycket hälsande på två och fyrbenta.

(Skorpans sätt att hälsa, har alltid varit, och är fortfarande,

slänga sig ner på rygg, med alla tassarna i vädret, och ofta storskrattande.

Mycket uppskattat, av framförallt hanarna)

  



Håll gärna en tumme eller två, att vi får ok väder även i morgon.



Det var allt från oss för i dag.....(man blir rätt seg efter en dag som i dag)


Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards