quilaoronja

Direktlänk till inlägg 11 juni 2014

Det kommer inte bli lätt...

Av Susanne - 11 juni 2014 21:15

       

Uppe med tuppen, jaa, i ordets rätta bemärkelse.

Grannarna har tupp, som iofs inte kan klockan riktigt,

men i dag började han tidigt och helt rätt.


Tidigt, med det menar jag riktigt riktigt tidigt...

...tänk, vad mycket man kan, bara för hundarnas skull.


Hade hastigt o lustigt fått fatt i en viltspårsdomare,

och i dag skulle Skorpan gå ett öppet spår.


Gissa att det tog ordentligt på krafterna i dag!

Värmen...(det var +28 grader i skogen vid spårstart i morse)

Domaren "varnade" för att det här kommer inte bli lätt.



Laddade med vatten, gav vi oss av....

Ronja surade som en tok i bilen!

"Livet är allt bra orättvist ibland!"


För att göra ett långt varmt spår kort, så blev Skorpan godkänd!

Men visst hade hon det besvärligt.


Hon tog an spåret i rutan, och traskade iväg....var så envis, och jag följer ju min hund.

Hon var sig inte alls lik, vad sjutton gör hon, tänkte jag?

Efter en kort stund, stannar hon, och markerar....

Ååh, hon hade hittat en liten fågelunge, som trillat ur boet.

Den satt där under blåbärsriset, och funderade säkert på

hur sjutton han skulle komma tillbaka upp i trädet.


I alla fall....svetten fullkomligt rann när vi var klara.   

Vilken pärs.....orm slingrandes framför fötterna UTAN att matten skrek i högan sky!!!

Färska spår av gris......hua!

Men Skorpungen, hon är en riktigt duktig spårare.

Det var dessutom nya marker, ny bekantskap, jaa, allt var nytt.


Vi hade åkt många mil, och skulle nu vända hemåt igen,

men först...BAD!!!   

(Många badbilder blev det!)









   Hundarna hittade "lilla" stocken i vattnet!



  Oj, vad den var tung när man fick upp den på land.

"Men vi hjälps ju åt, så går det lättare"



                       "Ursäkta att jag frågar, men måste du kasta ut den i vattnet hela tiden!"                



"Nästa gång får du hämta den själv!"





SKÖÖÖÖNT!!!



SNOPEN Skorpa!

Jaa, nu åkte väl det sista av pälsen bort,

vid kvällen rengöring (efter lerbad) och kamning.

Trots det, är det lilla som finns ganska fint......eller, jaa, hon är finaste Skorpan oavsett.



Joodå, jag ser dig också, Ronja, så ståtlig så   



Just det ja....irrande jag, fick för mig att vi skulle ta en annan väg hem.

Ha, annan väg, jag visste ju knappt var jag varit, hehe.

Kollade lite karta, körde en bit, kollade lite karta igen....

Så plötsligt fick jag se en lite skylt; RUIN!

Jag är smått tokig i ruiner, gamla hus, historiska vingslag....

Vände bilen, körde in en liten grusväg, och startade mot ruinen.




Det var inte så långt att gå, (bara varmt) men straxt öppnade sig den täta skogen,

och vi stod med nosarna mot detta.

Så vackert!



Här låg ruinen, som inbäddad i grönska, med vacker utsikt över ytterligare en sjö.

Att sitta här en stund, med lite fika, bästa vänner (hundarna) och bara lyssna på skogen,

försöka förnimma tiden som en gång var här, det är mäktigt.

Och väldigt rofyllt.



Den känslan håller jag nog kvar ett tag, tror jag.


Kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

12 juni 2014 10:06

Vi är nog lite lika du och jag.....
Jag kan fundera mycket när jag ser gamla gamla äppelträd, syrener ute där de inte "borde" finnas och liknande. Här är gamla torparmarker så spår syns ibland :)
GRATTIS till duktiga Skorpan!

http://fyrfotingar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards