quilaoronja

Direktlänk till inlägg 9 juli 2014

Så ......vidrigt, äckligt....!!!

Av Susanne - 9 juli 2014 21:30

                                               

Visst är det varmt....och visst har jag gnällt och väntat på värmen...

Nu är den här, och vad händer då?

Joo, kommer på mig själv med att starta ett litet gnäll??

Fy på mig...det gillas ICKE!


Dom här flickorna, att dom tycker det är tufft med värmen, det går ju inte att ta miste på.

Det enda dom får tillräcklig svalka av, det är nog ett dopp i någon sjö.



Vi går även upp i "vår" lilla skog, för den känns också ganska sval.

Då blir det genast fart på Ronja o Skorpan.

Inte några långa rusher, men bus och tok-ryck, det orkar dom, minsann



Hittat godaste pinnen!



Har tränat lite med dom på ett tidigt stadie, att hämta saker.

Det kan vara precis vad som helst.

Gärna lite mindre, som är svårare att se.




Testade dom lite i dag, för att se om dom förstod vad dom skulle göra, helt utan kommando.

Ronja är riktigt duktig, måste jag säga, men då har hon ju också tränat mycket längre än Skorpan.

Jag "tappade" lite småsaker i det ganska höga gräset, t.ex en tändare, en ask halstabletter,

linsskyddet till kameran......jaa, man kan ju ha precis vad som helst.

Skojig "lek/träning" tycker vi.




I går kväll, då tog vi färjan över till andra sidan Bråviken,

för att där möta upp Mammut med sin matte.

Startade med en promenad, och trots att det var ganska sent, så var det otroligt varmt.




Det var det här som lockade mest!

"Puuuh, vad skööönt!!"

"Jag kommer stå här heeela kvällen"



Kom nu, Ronja.....korvgrillning!!!



"Vi är redo!! Blir det korv nu, eller???"



Joorå, visst blev det grillning.

Det finns nog inte mycket som slår en grillad korv i skogen, tror jag.


Sjön låg helt spegelblank, bara fiskarna som slog i vattnet.

Behöver jag säga att vi njöt?!

Tystnaden, vindstilla, fåglarna, inte en mygga eller knott.




Mammut och Skorpan har verkligen något speciellt ihop.

Dom "kelar" och är så gulliga mot varandra.

Mammut har ju varit en ganska "klumpig" gosse,

men nu har han växt till sig i sättet, och är så försiktig med henne.




Satt och tittade när solen sjönk ner i sjön.




Och det gjorde visst dom här också   



Efter flera timmars livskvalitet, vände vi tillbaka genom skogen  mot bilarna.

Det var då det hände......      

Behöver jag säga att jag höll på att bli helt tokig....IGEN!!

Att nöden inte har någon lag, jaa, det vet jag,

men hur i h*%&#!"e kan man sätta sig mitt på en gångstig och uträtta sina behov?????

Jag kan verkligen inte begripa det.

Hur är man funtad då??

Hur som helst, så hade någon äcklig människa gjort en stor hög, precis där vi gick.

Vi såg den inte, men det var ju andra som gjorde, om ni förstår vilka jag menar.

Skorpan blev värst "drabbad", Ronja var inte lika pricksäker.

  

Vad gör man?

Joo, vatten fanns det ju gott om i sjön, men inte hade jag någon tvål med mig precis.

(fast efter det här, som inte är första gången, får jag nog ha en schampoflaska i väskan också.)


Tänk tänk......i bilen ville jag INTE ha in dom!

Då kom min kompis på det!!

SKVATTRAM!!

Växten, som jag tycker doftar så gott, och fräscht

Vi lyckades hitta en del, och repade bort så mycket vi kunde av bladen.

Trädde på oss bajspåsar på händerna,

ner i vattnet med Skorpungen......sköljde    med vatten,

gnodde sedan in "Skvattramriset" i hennes päls, på dom utsatta ställena.

Och vet ni vad?

Det blev....hör nu...."skitbra" hahaha!

Vi tog oss hem i bilen utan att jag kände någon lukt alls.


Naturen är fantastisk!!

"GÅÅÅ nu då Mammut!!! Vi ska hem nu, i dag helst!!"

"Du stoppar upp hela spången juuu!"



En härlig kväll hade vi trots allt, sista  delen kunde jag gärna varit utan.

Vidriga människor det finns.

Man hoppar väl in i skogen, gömmer det som lämnat från sig,

under mossa, stenar, jaa, inte kan det väl vara så besvärligt?




Nu ska jag dra mig in mot sängen, för i morgon är det ytterligare en del på G.



Lekt igen!!



Kram

Susanne

 
 
marianne

marianne

10 juli 2014 11:46

Ja, värmen är lite jobbig, men jak ska inte klaga, efter de kalla v.vi har haft.
Fin kväll ni hade i skogen, syns på dina vackra bilder.Håller med dej om att en del människor tänker nog med den delen de sitter på, annars hade de inte satt sej , där man går.Hoppas de själv trampar i en hög, som någon gjort.Tur att din vän kom på botemedel.Har aldrig hört o vet inte hur det ser ut, få ta o googla.
Ha det gott i sommarvärmen.

Kram Marianne

http://www.mapes.bloggagratis.se

Susanne

11 juli 2014 01:05

Tack detsamma, Marianne!
Hoppas du hittade lite info om Skvattram! Det doftar så gott, tycker jag. Men jag vet många som tycker helt tvärtom? Får se vad du tycker :-)
Kramar från oss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards