quilaoronja

Direktlänk till inlägg 21 juli 2014

Så började allt....Skorpan <3

Av Susanne - 21 juli 2014 19:45

                     

Du kom till oss i precis rätt tid.

Du, som stal en bit av mitt hjärta, när du bara var en liten "skit".

Vad hände den där dagen när vi träffades för första gången, du och jag?

I en "hög", bestående av 9 små bernervalpar, där låg du.....

Inte visste jag att just DU var DU.

Men av någon anledning, som jag fortfarande inte vet svaret på, var det just DIG jag ville ha.

(Jag ser dig här i korgen, allra längst ner till höger i bild, med den lilla vita fläcken i nacken) 

     



Många har sagt mig, att jag inte var ensam om att välja just dig......

Quila, som så tragiskt hade lämnat oss några månader tidigare, hon fanns där,

och valde en passande valp, som kunde stötta Ronja i hennes fruktansvärda sorg.

Kanske är det så, kanske inte.....vem vet...

Här sover Skorpan med huvudet på sin syster.


Vi var självklart och tittade på andra valpar också.

Hur kan man motstå en bernervalp??

Jo jag kunde...det fanns liksom ingen annan än just Skorpan.


Hon växte snabbt, på valpars vis.....och blev den "perfekta"

Perfekt för Ronja, som relativt snabbt återhämtade sig ur sin sorg,

och sakta sakta började äta igen, gick upp alla kg som hon tappat,

och sist, men inte minst,

hon blev den där GLADA, TOKIGA, GALNA Ronja, som hon alltid varit.



  

Ja, det tog så klart några dagar,

innan Ronja riktigt förstod vad det här var en för en liten Skorpa?



Som sagt, Du var kanske 8 dagar gammal/ung, när jag såg dig första gången.

Men den gången blev jag fast för dig.

Vilken tur, va...att just du kom till oss.

Vi har inte ångrat en dag, att du blev vår lilla Skorpunge.

  



Den lilla damen är dålig i magen, och har varit så sedan hon kom hem i går.

Men det är väl inget jag oroar mig för direkt,

en av dom få saker jag inte oroar mig för, ska väl tilläggas.

Med vätskeersättning, och så småningom skonkost, ska det nog ordna till sig snart.

Det som är trist är just värmen nu, jag tänker att dom behöver mycket vätska, liksom vi gör.

Är man magskjuk MÅSTE vätskan in.

Till ett barn kan man ju säga det, och argumentera för vätskan,

men Skorpan tycks inte bry sig om vad jag säger alls   

Men jag har mina små knep, så i slutändan är det hon som blir lurad 

  



    


Skogspromenaden blev förlagd ganska sent i kväll,

fanns liksom inget annat alternativ i den här värmen.




En höstlik bild?!

Det kan väl ändå inte vara möjligt va?

Förmodligen är det väl torkan som gör bladen lite "trötta" och "höstiga"

Lite regn nu, om jag får be!!!



Uppe i skogen startar jakten, eller "tok-rycken", som är så härligt att se på.

Att dom bara orkar, tänkte jag?



Som sagt..."Tok-Ronja"!!!!

Hon bara SKA upp på ALLT!

Den här stubben har stått där i tusen år...HEHE, näe, inte tusen, men 20 i alla fall.

Man kan väl säga att den är ganska murken.

För varje gång Ronja hoppar upp på den, så ramlar den sönder en bit.

Men upp, det SKA hon!!!



Suck o stön över värmen i dag!

Hundarna tycker inte det är ok alls.



Nu hoppas jag magen på "damen" lugnar ner sig,

och att inget annat krånglar till det.



Kram

Susanne

 
 
Ingen bild

Lotta

22 juli 2014 17:04

Ja,du Susanne... Som du sa jag tar Skorpungen o du den andra Donnan. Så blev det även om vi inte egentligen bestämde exakt då så var det ändå klart då.... Inget nån av oss ångrar. Det blev så RÄTT. Glad att Skorpan & Ronja fann varandra. Många kramar från Mej o Donna

Susanne

24 juli 2014 01:03

Haha, Lotta...så det kan bli. Utan att vi har någon möjlighet att påverka, egentligen. Härligt var det, och väldigt rätt blev det.
Kram på dig o Donna + alla dom andra

 
Sofia

Sofia

22 juli 2014 23:51

http://www.echosierra.se

 
Eva H

Eva H

23 juli 2014 00:12

Jag anser fortfarande att hon växt för fort.....
Hon är helt ljuvlig och givetvis precis den du (ni) behövde :D

http://fyrfotingar.blogspot.com

Susanne

24 juli 2014 01:01

Kram Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards