quilaoronja

Alla inlägg under juli 2014

Av Susanne - 23 juli 2014 19:16


                         Beredda?!?!                         

Hemskt ledsen, men många bilder blev det i dag....så där extra många.

Ibland kan det inte hjälpas

  


Berner + värme, ingen bra kombo!

Om man nu inte har vattentokiga hundar, för då går det lite enklare.

Men jag hade ingen lust att åka till någon sjö, där det förmodligen hade varit smockat med människor,

varav många grinar väldigt illa, när man har med sig hundar.

Dessutom, tänkte jag, att dom får ju faktiskt inte så mycket motion, när det är så varmt.

Det blir långpromenader morgon och sen kväll, men dom orkar inte så mycket mera.

Även om jag nog anser att dom har mer än god kondition.

Att då åka till rehab och simträna, det ger ordentlig träning, utan massor av lek o bus.

Sagt o gjort, mot bassängen!




När vi svängde in på parkeringen, började hundarna gnälla o skälla i bilen av glädje...

Vilken tur!

En mycket nöjd Ronja.



Så var det Skorpan då....

Provade först att simma henne utan lina, för hon gillar ju faktiskt att simma.

Men icke, det blev inget bra i dag.



Hon trodde vi hade en plask o lekstund, och studsade i och ur poolen, tog ett varv runt poolen,

hopp o skutt, skulle man kunna säga.

Det blev lina på!!!

Skit också, sa Skorpungen....



Ordningsamma Ronja, hon började sitt sim med flytväst...



...men den tog vi snart av.

Upptäckte att hon mest glider omkring, jobbar inte alls som jag vill.

Så flytväst av, för det var ju träna vi skulle göra, fröken!



Lite pust, efter ett 10 minuters pass....

Hua, vad det var jobbigt på slutet, sa Skorpan.



Men efter en snabb återhämtning, var hon i vattnet igen.

Ganska lätt att "läsa" henne...tänkte att hon kanske tappat lite ork, nu när hon varit dålig i magen.

Men inte då, Skorpan fick en effektiv simning på 30 minuter sammanlagt,

vilket var riktigt bra jobbat av henne.



Skorpan har inte heller lärt sig än, att man kan ta det lite lugnt i vattnet.

Simma med lååånga lugna tag, så blir man inte lika snabbt trött.

Men det kommer väl med åldern, kan jag tro.


Här är en som njuter i vattmet.

Om man jämför dom båda, så ser det ut som att Skorpan springer i vattnet,

medan Ronja går i sakta tempo.



Ronja har även blivit en stjärna på att trampa vatten.

Hon rör sig så otroligt lugnt, hänger ner i vattnet, bara små rörelser med benen.

"Men nu får du nog rappa på lite med den där bilden, matte....jag kan inte

trampa vatten hur länge som helst!!!"



Även Ronjas effektiva simtid stannade på 30 minuter,

men då simmade hon större delen utan flytväst,

och så kastade vi leksaker så hon fick slänga sig i och hämta.

Så hem, och bara vara....


I kväll gick vi upp i skogen....

"SKA VI GÅ TILL SKOGEN???"

"VILL NI DET???"

"Vilken  otroligt korkad fråga, matte!!!"



Jaa, så fick kameran följa med....IGEN   



Myggigt som sjutton!

Framför allt sätter dom sig på nosen, men hundarna verkar inte lida av alla bett som dom förmodligen får.

Skorpan kan bli iriterad på själva myggan bara, som surrar runt huvudet.

Hur är det, får era hundar myggbett?





Hm....och var har du varit då??

Skorpan går mer än gärna på egna små upptäcksfärder.

Hux-Flux, så är hon borta, helt osynlig.

Men hon kommer snart tillbaka, och ropar jag kommer hon på stört.

Tur för henne...  



Nähe....vill ni inte titta häråt lite?

Bara en kort kort stund....snälla!!



Tittar på husse, som är där nedanför berget.

Fick just se, att Skorpan börjar bli riktigt fin i mina ögon.

Pälsen börjar komma tillbaka, och hennes proportioner

ser lovande ut...detta också i mina ögon, vill jag påpeka!!!

Och jaa, jag vet, jag är något partisk, hahaha!



Den där lilla tungan som ofta sticker fram, den är så söt   

(i mina ögon) NU SKOJAR JAG!!



Ronja Ronja....du är så ortoligt fin och fantastisk.

Alla har vi brister, men du har definitivt inte många.

Det absolut viktigaste för mig när det gäller en hund, det är temperamentet, sättet att vara.

Det kommer i första hand.

  



Nu så, nu blir det inte en enda bild till, jag lovar!!!


Det var allt från oss för i dag


Kram

Susanne


Av Susanne - 22 juli 2014 19:45

Jaa, hur dum får man va'?

Åh, jag blir så himla arg på mig själv....jag VET vad som gäller,

ändå gör jag det!!!



Om någon, hund, människa, eller annat djur, har magproblem.....vad gör man då!?!?!

Låter magen/tarmarna vila!

Och vad innebär då det?!?!?!

Att man INTE bryter mot den regeln, förstås!



Klarade jag det då?

NÄÄÄÄE!


Så dumt, så klantigt...

Skorpans mage hade lugnat sig, såg t o m bra ut i morse.

Puh, vad skönt!


Då kör vi på med lite skonkost då, tänkte jag.

(Den här bilden visar INTE en Skorpa som mår dåligt,

bara en varm hund, som just jagat sin kompis Ronja)


Men vad gör jag?

Kan inte motstå den här lilla underbara Skorpungen,

med dom magiska små underbara ögonen.

Grrr!!! på mig!!

(Därav rubriken, men det har ni säkert redan räknat ut)   




Hur som helst, Skorpan mår inte dåligt direkt, slöa är dom båda två, pga värmen.

Men den fasta konsistensen försvann i ett nafs, skulle man kunna säga.

Börja om från början, Susanne!!! Och gör rätt!!






Baksidan av vår tomt ligger i skugga på eftermiddagen, vilket är perfekt.

Helt ok att vara!

Lite träning fick det bli, i lugn o stilla takt.

Har ju sett "proffsen", hur dom finslipar olika moment....ser så proffsigt ut,

och det vill jag också vara, hahaha!!!

Tycker ju att det är såå roligt med träning,

men jag har inte så mycket kunskaper i tävlingslydnad, som vi nu ska slå oss in på.



Men, som ni vet, allt finns ju på nätet!

Fick en länk från en kompis, så jag kunde studera lydnadsklass 1

Det ni.....snart är vi på G   

Skojar lite här nu, men det hoppas jag att ni förstår.

Joo, vi ska börja "kursa" i lydnaden, och kanske kanske en dag,

så står vi där på en tävlingsplan "nära dig"

  




Mycket mera än lite träning blev det inte under dagtid, det går bara inte i värmen.

Promenaderna ligger på kvällskvisten.


Blommor och rabatter har fått sig en genomgång, vilket var välbehövligt.

Har även "boat" utomhus.

 (ett ord jag hörde för lite sedan, och som jag gillar)

Med andra ord, möblerat om.....ombyte förnöjer, och jag älskar att göra om.

                          



Näe, nu laddar vi om, gör rätt, och ser fram mot morgondagen, då vi ska åka och.........

Det blir man inte varm av, minsann.



Kramar från mig

Susanne

Av Susanne - 21 juli 2014 19:45

                     

Du kom till oss i precis rätt tid.

Du, som stal en bit av mitt hjärta, när du bara var en liten "skit".

Vad hände den där dagen när vi träffades för första gången, du och jag?

I en "hög", bestående av 9 små bernervalpar, där låg du.....

Inte visste jag att just DU var DU.

Men av någon anledning, som jag fortfarande inte vet svaret på, var det just DIG jag ville ha.

(Jag ser dig här i korgen, allra längst ner till höger i bild, med den lilla vita fläcken i nacken) 

     



Många har sagt mig, att jag inte var ensam om att välja just dig......

Quila, som så tragiskt hade lämnat oss några månader tidigare, hon fanns där,

och valde en passande valp, som kunde stötta Ronja i hennes fruktansvärda sorg.

Kanske är det så, kanske inte.....vem vet...

Här sover Skorpan med huvudet på sin syster.


Vi var självklart och tittade på andra valpar också.

Hur kan man motstå en bernervalp??

Jo jag kunde...det fanns liksom ingen annan än just Skorpan.


Hon växte snabbt, på valpars vis.....och blev den "perfekta"

Perfekt för Ronja, som relativt snabbt återhämtade sig ur sin sorg,

och sakta sakta började äta igen, gick upp alla kg som hon tappat,

och sist, men inte minst,

hon blev den där GLADA, TOKIGA, GALNA Ronja, som hon alltid varit.



  

Ja, det tog så klart några dagar,

innan Ronja riktigt förstod vad det här var en för en liten Skorpa?



Som sagt, Du var kanske 8 dagar gammal/ung, när jag såg dig första gången.

Men den gången blev jag fast för dig.

Vilken tur, va...att just du kom till oss.

Vi har inte ångrat en dag, att du blev vår lilla Skorpunge.

  



Den lilla damen är dålig i magen, och har varit så sedan hon kom hem i går.

Men det är väl inget jag oroar mig för direkt,

en av dom få saker jag inte oroar mig för, ska väl tilläggas.

Med vätskeersättning, och så småningom skonkost, ska det nog ordna till sig snart.

Det som är trist är just värmen nu, jag tänker att dom behöver mycket vätska, liksom vi gör.

Är man magskjuk MÅSTE vätskan in.

Till ett barn kan man ju säga det, och argumentera för vätskan,

men Skorpan tycks inte bry sig om vad jag säger alls   

Men jag har mina små knep, så i slutändan är det hon som blir lurad 

  



    


Skogspromenaden blev förlagd ganska sent i kväll,

fanns liksom inget annat alternativ i den här värmen.




En höstlik bild?!

Det kan väl ändå inte vara möjligt va?

Förmodligen är det väl torkan som gör bladen lite "trötta" och "höstiga"

Lite regn nu, om jag får be!!!



Uppe i skogen startar jakten, eller "tok-rycken", som är så härligt att se på.

Att dom bara orkar, tänkte jag?



Som sagt..."Tok-Ronja"!!!!

Hon bara SKA upp på ALLT!

Den här stubben har stått där i tusen år...HEHE, näe, inte tusen, men 20 i alla fall.

Man kan väl säga att den är ganska murken.

För varje gång Ronja hoppar upp på den, så ramlar den sönder en bit.

Men upp, det SKA hon!!!



Suck o stön över värmen i dag!

Hundarna tycker inte det är ok alls.



Nu hoppas jag magen på "damen" lugnar ner sig,

och att inget annat krånglar till det.



Kram

Susanne

Av Susanne - 20 juli 2014 21:20

  

  Hemma!! 

Efter nästan ingen sömn alls, skulle vi äntligen hämta hundarna i morse.

Vi var inte hemma och i säng förrän 04.

 Mille o Meya skulle lämnas tillbaka till sina föräldrar,

och lite prat blir det, så klart.

TACK SÅ HEMSKT MYCKET FÖR LÅNET AV VÅRA SMÅ BARNBARN!

Tre timmar senare ringde klockan!

      Då kändes det inte alls jobbigt att studsa upp ur sängen   

Märkligt, va?

Fixade till en ryggsäck med frukost, och drog iväg.........

Ojojoj, vilket härligt återseende det blev.  




Det går så klart inte att beskriva känslan när man återförenas efter en tid ifrån varandra,

 men alla som har hund VET!

Tänkte fota...HA!! Det går väl inte.

Blev en kort filmsnutt, inte många sekunder alls,

innan Ronja o Skorpan kom gående/springandes.....SLUUUT på filmandet!




Fick tips av personalen, om en jättefin sjö i närheten.

Självklart åkte vi dit.

Tänk er....Hämtat hundarna, som var lite smått "tossiga" vid återseendet,

hittar detta härliga ställe, vid en sjö fylld av näckrosor.

Ronja och Skorpan kastade sig i vattnet, långt innan vi ens hunnit fram.




Det var det här med LIVSKVALITET igen.

Så enkelt, och ändå så tror jag många glömmer bort just enkelheten.




Tror hundarna hörde vad vi sa, när vi började prata "hemresa"....för dom sprang i förväg till bilen.

Bråttom bråttom...SKYNDA ER!!!




   Glädje!

Finns inget annat ord som kan beskriva hemkomsten.

      Precis som små barn, satte dom genast igång med en brottningsmatch.

         



Skorpan "leker besegrad" (kanske)



"Måste kolla dina öron, Skorpungen......Vänta så ska jag fixa det, göra dom rena!"



Under dagen har det inte hänt mycket.

Lite hundpyssel bara, som iofs tog stor del av dagen.

Båda är nu rena och fina igen, tills nästa gång......när dom hittar någonting riktigt lerigt hål.



Hahaha, trodde ni kanske att bilderna var slut där....

Inte alls!

Nytvättade, kammade....



Som nya!



"Då fick man gå upp i sängen och hälsa på"  ;-)



Näe, vad sjutton....slut på ord...TRÖTT som bara den......



Hittar ni något i texten som verkar märkligt......



....då är det nog bara så att jag slumrade till lite just när jag skrev det, hahaha



  



  



Veckan har rusat fram i rasande fart.

Tiden går ju fort när man har roligt.


Hur mycket bilder jag tagit sammanlagt?, det är mängder!!

Efter genomgång och rensning blir inte alls många kvar.


Nu SOVA!!!


Kram

Susanne



Av Susanne - 18 juli 2014 14:17



...natten med gänget!

Ännu en dag fylld med sol o bad...den sista för denna gång


Att dom orkar hålla igång, från morgon till kväll, utan gnäll o bråk, det är ganska otroligt.
Dom får 10 poäng, av 10 möjliga av oss för hela veckan!!!


 


Gissa att vi skrattat!!!

Även dom här solstrålarna kan bråka och gnabbs, på barns vis,

självklart kan dom det, men dom har inte visat den sidan en endaste gång här nere.




Milton vågade till slut, i dag som först, prova vattenrutschkanorna.

Gissa hur det slutade?

Han ville aldrig sluta åka!!!





Upp för alla trappor, för att åka ner i full fart genom tunnlarna....

Igen och igen och igen...




Mille....som helt plötsligt blivit stora killen!

Undrar om mamma o pappa känner igen sina barn i morgon natt, när vi möts igen på flygplatsen?


 



För natt hinner det bli innan vi landar....närmare bestämt 02.30

Fått meddelande om vad som gäller efter det tragiska som hänt.....

Inga flyg i luftrummet över Ukraina.

Hoppas det inte innebär allt för långa förseningar.


Hotellet då, i det stora hela??

Joorå...bra.

För barnfamiljer är det perfekt, det finns precis allt.

Eftersom det är ett "All incusive" hotell, så går det ju inte åt några pengar på plats.

Barnen kan hämta dricka, glass,  jaa, vad dom vill, heeeela dagen lång,

vilket är mycket uppskattat.

Personalen är tillmötesgående, hjälpsamma och trevliga.

Allt går att ordna (det var det där med pappmuggen då....men i dag, då plötsligt hände det!!!!

Jag fick ett riktigt GLAS!!!!

Hahaha!

 


Har planerat lite inför morgondagen, vad gäller packning.

Vi måste ju lämna rummet rätt tidigt, trots att vi inte kan lämna hotellet förrän efter 8 i morgon kväll.

Men det ordnar sig.

Vi får bada och leka en dag till.



Men sedan.......klockan 9 på söndag morgon....då jäklar är vi på plats,

för att hämta hem våra kära fyrfotingar igen.

Åh, vad härligt det ska bli, att få träffa dom båda igen.


 



Vad försiggår i ett hundhuvud egentligen?

Är det någon som verkligen vet det, på riktigt?

Jag vet vad man tror, men har det forskats i ämnet?

Undrar dom?

Tänker dom?


 



Man säger att djur inte har någon tidsuppfattning, ok det är jag med på.

Det sägs att en hund aldrig glömmer, det är jag också med på.

Men vad rör sig i huvudet på en hund?

Hur mycket vet man säkert?

Dom är ju otroligt smarta, den saken är säker


 



Vad jag hört, har ni också haft bra väder i Sverige?

Hoppas det fortsätter ett tag till, så vi kan åka på utflykter och bada,

med packad ryggsäck, hundarna och jag.


 



För tyvärr har detta varit makens sista semestervecka.

Men vii har annat kul kvar i höst....vår årliga fjällsemester.

Det är något helt annat än den här veckan.

Får inte att jämföra, båda veckorna har sin tjusning.


En "lipande" Skorpungen, så söt så söt.


 



Ronja Ronja.....om det finns extra kloka hundar, då är Ronja en av dom.

Hon är väldigt speciell, på många sätt o vis.

Om Skorpan är orolig över något, då är Ronja på plats och "tröstar" på sitt vis.

Har många exempel på hennes sätt att vara......ska nog ta och skriva ner lite olika incidenter en dag.

Kan vara kul att ha......

(Hon är väldigt vacker också.....i mina ögon alltså. Jag är väl bara lite partisk)


   




Sisådärdå......då var jag redo för sista natten

Kanske blir det lite bloggande i "foajen" i morrn, för tid lär jag ha.


Kram

Susanne

Av Susanne - 17 juli 2014 15:00


Ja, bryr sig om vilken dag det är alltså.

Måndag, lördag.......jag ska ju få ett sms när det är dags att packa, hahaha!

Vi är på semester med två....jaa, vad ska vi kalla dom?

"Blötdjur" av något slag, det är det!

Av dygnet vakna del, så är dom nog i vattnet ca. 80% skulle jag tro....utan överdrift.

Men det medför också att dom lär sig mycket om just vatten.

Meya har blivit som en fisk....hon är mera under vattnet än över,

snart har dom nog simhud mellan tårna.

Jag har nog inte heller badat så här mycket på si så där.......ja, kanske inte hundra år, men kanske 20.


Väldans bra med en storebror som man kan klänga runt på   



I dag kom Meya på hur kul det är att hoppa.......  

 



.......och att simma.......  

 



Syskonkärlek   

 



Hittade ett träd i dag.......nu vet Milton och Meya hur bananerna växer.

 



Snart så....då jäklar går det

Milton simmar snart riktigt ordentligt.

 



Bästa storebrorsan   

 



Att syskon är osams ibland, det vet vi ju alla som har barn....

Men dom här två har inte bråkat en enda gång den här veckan?

Knappt man tror det är sant, men det är det, jag lovar

  

  S



Undrar vad dom båda smider för planer?

Eller kanske har dom bara en pratstund   

 

Populär efterrätt......om man som Meya, älskar choklad!

 




Det var ytterligare en dag till enda.

Nedräkningen har så sakta börjat.


Men innan jag säger hej då för i dag, så måste jag.....

ha med Skorpan o Ronja på några bilder.

Det går ju inte an annars


Skorpan......

 



....som jag vet funnit en ny "killkompis" i veckan!



Fick se lite bilder på dom båda från pensionatet, vilken lycka för mig, va?

Ronja

 



På söndag, på söndag, på söndag.......

 



❤️

   


Hahaha, jag blir lite full i skratt åt mig själv....

Jag som inte skulle/kunde lägga in alls mycket bilder?

Nu blev det visst väldigt många i dag 😳



Jag vill passa på att skicka mina varmaste tankar, till er, mina vänner, som i dagarna misst er kära, fyrbenta vän

Man tror knappt det är sant, det är såå många som fått vandra över regnvågsbron nu, i allt för unga år.

❤️

Kram till er alla

Susanne

Av Susanne - 16 juli 2014 15:26

Jamen så där ja!
Det finns en tid på dagen, när internet är skitsnabbt här   

Och tänka sig, det inföll just när vi skulle ta en liten siesta!

Det tar på krafterna att inte göra någonting alls, mer än bada, bada, och bada.


Jag måste verkligen se om det går att få reda på lite historia om det här hotellet.

I dag tror jag vi tog oss runt HELA området, och det vill inte säga lite.

Stort är bara förnamnet!


Entren från ena hållet.....



......och från andra hållet!

Fontäner, den ena större än den andra, med diverse vackra formationer.

 



Det går som en enda lång gata genom hela hotellet, 

som sträcker sig ända ner till havet.

Bara den sträckan är nog 1 km lång.

Otroligt.....varför bygger man såå stort?

Visst är det tjusigt......men egentligen alldeles för tjusigt för min smak.

Servicen kan man inte heller klaga på.

Som i dag t.ex

När vi kom till rummet sent på eftermiddagen hade inte städerskan varit hos oss ännu.

Till sist dök hon upp, men jag sa då att det inte behövdes någon städning.

Klockan var mycket och vi ville duscha.....

Hon blev helt förtvivlad, bakom dörren stod två andra människor, varav den ena var städerskans chef

"Hur ska vi lösa detta då?" sa chefen.

Det är ok, sa jag, kom i morgon.

Städerskan höll om mig och tackade!?!?

Jag hoppas verkligen inte att hon fick skit av chefen för detta?

Men jag menar, städning kl 18 känns ganska meningslöst.

Så mycket smutsar vi inte ner på en dag.

 



Persikoträd

 



Vackra Kallor

 



Vi har rätt roligt, vi fyra.

Mycket bus hela dagarna.

När barnen skrattar så dom ramlar av stolen, 

då känner man total lycka!

  

 




Underhållning på hög nivå!!  

 



På dagens "beach-häng", fick vi fint sällskap, minsann.

Helt plötsligt, från ingenstans, dök den här sötnosen upp.

Bara satt där hos maken.....kelig som bara den.

Den stannade sedan hos oss så länge vi var kvar på stranden.

Grävde sig en sval grop under en av våra solstolar....

 



......och somnade så sött   

 



Och då!!!!!!!!

Gissa vad som hände då   

Det kom över mig.......längtan!

Längtan efter våra fina 

    



Tänk va, så glada vi alla kommer bli.....

Hoppas allt är bra med dom båda    

 


Men vi har ju ingenting hört, så då förmodar jag att allt är som det ska.

Åh, vad jag saknar dom.......

Teo nu inte att jag för allt i världen skulle vilja välja bort den här veckan med Mille och Meya

Nej, absolut inte.....men jag kan väl bara få säga att jag saknar Ronja och Skorpan ändå.

Dom är ju en väldigt stor del av mitt liv


Mina små fina     Som jag tycker så mycket om.

   



Kram

Susanne

Av Susanne - 15 juli 2014 22:08



Har tappat räkning på dagarna helt och hållet.

Men vad sjutton, vi fick ett sms i dag, att vi får en påminnelse om NÄR vi ska åka hem,

24timmar innan det är dags!

Bra va 😄


Vi såg några moln på himlen i morse.....men "hepp" så var dom borta.

Gick ner och åt lunch på stranden i dag, vilket uppskattades mycket.

Skönt med blåsten, för en gångs skull

Meya gömdes i sanden 👣



Vågorna var enorma!!!

Kul, tyckte morfar, som slogs omkull gång på gång......till glädje för oss andra, så klart 😂

 


Ett vykort från oss 📮

 



Varje kväll är det stor show!

Först för alla barn, och lite senare för oss lite äldre "barn"


Meya älskar't, som synes!

Att se sina barnbarn skratta för fullt,

det känns helt otroligt härligt

   



Har tagit massor av bilder, men som sagt, uppkopplingen är inte rekordsnabb precis.

Har hittat ett ställe på balkongen där det går ok att surfa,

Måste ju ha några bilder med, annars kan det ju vara 😉


Finns det något negativt här då???

Näe, faktiskt inte.....eller, Joo, en sak.....

Om man vil ha något att dricka, vad som helst, så får man INTE det i ett glas,

om man, som jag inte kan dricka någon som helst alkohol?

Ingen alkohol = pappmugg!!!!

Varför?

Det är det ingen som har något svar på 😳

Nu klarar jag mig alldeles utmärkt med en pappmugg, men visst är det märkligt, tycker jag

Allt annat är nästan överdrivet tjusigt.


Då var jag klar för i dag (vad nu i dag är för dag?)


Bara en till sak.....sist men inte minst......

Våra fyrbenta famlijemedlemmar, som vi längtar efter.

Tänk att inte ha hundar i sitt liv?

För mig vore det hemskt.

Men den som väntar på något gott.......


Finaste vovvarna ❤️❤️


Kramar från ett fint Side

Susanne 

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards