quilaoronja

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2014

Vad säger lagen?

Av Susanne - 13 augusti 2014 20:32

Joo, så här!


 Vill man trycka eller sprida en bild, så måste man kontakta fotografen

Det är STRAFFBART och du kan hamna i brottsregistret om du gör det.

 Vill man sprida/använda en bild, så måste man kontakta fotografen och fråga om lov.

                  Allt material - texter, bilder och teckningar - som publiceras på en webbplats

är också skyddat av lagen om upphovsrätt.

Det innebär att man inte får kopiera, eller överföra materialet

utan att ha tillåtelse från personen som har tagit bilderna.

Om man bryter mot lagen kan man få ett strängt straff som böter eller fängelse i upp till två år!!!
Många tror att det är okej att "låna" bilder och lägga upp på sin egen webbplats.

                           Men det får man inte!                         

Den som tagit mina bilder, borde nog vetat det.

Har man en webbplats, så är det väl bland det första man lär sig.



"Wooohoo.....tappade visst balansen!!"



"Haha, nu är jag på benen igen!"

"Se upp, nu tar jag dig, Ronja"



"Hon har blivit galen....bäst att flyyy!"



Vilket steg va?   



Pga omständigheterna med min rygg,

lade jag mig på gräsmattan med flickorna i dag.

Myste...eller, nu ljuger jag....att mysa med två galningar springandes och hoppandes

på och över mig, det är förenat med fara!



Jag blir glad, G L A D av att studera dom.

Tycker jag lär mig en del om deras språk med varandra.



Ibland låter det väldigt MYCKET om dom, så dom skulle kunna skrämma någon.

Men dom känner ju varandra så väl, och vet precis.....




Tror dom knöt ihopp sig lite här?



"Bästa trasiga repbollen....HAHA, jag fick den!"



"Eller...nähää......Ronja fick den/tog den visst?"



"Luktar gott om dig i dag, Skorpan!"

"Vad har du smaskat på för någe' ??"


"HALLÅÅÅ!!!"

"Kan du öppna, eller?"



Tränat lite, under tiden som jag var liggandes på gräset.....

Stanna....ligg.....och så lite roliga små saker som rulla och kryp.

Jag skrattade och hade så roligt med och åt dom.

Dom vill så mycket, alltihop på en gång.

Skönt att skratta, och att kunna göra det med hundarna!



Om jag nu ska berätta om fortsättningen

om dom "lånade" bilderna, så kommer här en förkortad version.

JAamailade den som tagit bilderna, fick ett svar, som var allt annat än trevligt.

Hon blev förbannad, helt enkelt!!!

Jag hade nu gjort henne mycket illa!

Hon hade haft bilderna i flera år, och jag hade inte sagt något tidigare, varför nu?

EH....jag såg det inte förrän i går!

På min fråga, var hon fått bilderna ifrån, sa hon först att hon fått dom av uppfödaren till Ronja.

Detta ändrade hon sedan, och sa att hon fått dom av en man, som jag känner väl, och pratar med ofta.

Jag ringde så klart mannen, och han blev INTE glad över detta.

Han hade absolut INTE skickat några bilder till henne, aldrig någonsin.

Man kunde se med blotta ögat, att bilderna var kopierade, för dom blir väldigt suddiga då.

Mailade igen, och jag var hela tiden väldigt vänlig, sa t o m att hon gärna fick använda mina bilder,

men att jag ville att hon skulle fråga först. 

Hur svårt kan det va?

Fick inget svar, och nu har alla bilder tagits bort.

Vad är det för fel på folk?




Usch, ganska obehagligt det här, när man får ett sådant svar.

Elakt, rent av!

Men nu tar jag och lägger detta bakom mig....ödslar inte mera energi på dumma människor.

Tack för ert stöd i ämnet, det känns så skönt att inte stå ensam.


Nu ska jag bara dra ut en karta, till mitt och hundarnas äventyr i morgon.

Med karta och ett gott humör, så klarar man sig långt.....




Kram på er mina vänner

Susanne

 
 
anne

anne

13 augusti 2014 23:48

Susanne:-)
Hvilke så super dejlige kort du har fanget, af både Ronja og Skorpan....ser i dag, at Ronja, ser lidt bekymret ud, da Skorpan vender rundt.
Tak for, at du trods dine engne problemer, bruger kameraet, til at fanget "øjeblikkene" i dit liv :-)

http://sabaya`s

Susanne

15 augusti 2014 01:28

Haha, jaa, hon är allt väldigt omhändertagande mot Skorpan. Leker rätt hårt, men vill ändå se så allt är ok med Skorpan.
Tack snälla Anne

 
Erika

Erika

14 augusti 2014 08:21

Så sant.
Jag är hobby fotograf och fotar en hel del har tänkt publicera tidigare bilder på min blogg ska bara komma igång ordentligt med bloggande.
Kanske dagens mål att fixa med de. ;)

Som jag publicerar inga bilder ifrån min uppfödare nu då bilderna inte är tagna av mig, men ska åka o hälsa på min framtida valp om 4 veckor ca och då ska jag ta egna bilder om det är okej för uppfödaren samt fråga om jag får låna o publicera valp bilderna hon fotat från en dag tills 4 veckor.

http://minsheltie.webblogg.se

Susanne

15 augusti 2014 01:25

Att ställa frågan om det är ok, det är ju inte svårt. Tror säkert din uppfödare låter dig "låna" hennes valpbilder till din blogg, om du bara frågar henne först. Och jag har inget emot att andra använder mina bilder, men jag "kräver" att bli tillfrågad först, så klart.
Spännande med valp snart :-)
Susanne

 
Eva H

Eva H

14 augusti 2014 10:03

Jag var dålig på att fråga inser jag..... :( Jag lånade en bild från Google bilder till "andra" bloggen. Men jag har åtminstone angett bildkälla noga. Lovar bot och bättring för jag håller ju faktiskt så mycket med dig.
Jag skulle dock aldrig bli ARG (fast det bottnar väl i skam o "Attans, hon kom på mig!") om någon påpekade!

Underbar dag verkar ni haft där i gräset! Fast jag som kan "ducka liggande" när A far runt kan ju känna mig smått ängslig :D
Bilderna vid grinden är alltid lite extra härliga! Nå't i blicken tror jag.
KRAM till matten och mååååånga pussar till töserna!

http://fyrfotingar.blogspot.com

Susanne

15 augusti 2014 01:21

Mm....jag säger som du, Eva. Har "lånat" bilder från Google, och ALLTID angett källan. Jag vet faktiskt inte hur det är med just google? Det är ju omöjligt att hitta ägaren till bilderna?!
Det måste vara något fel på den människan. Blev helt "paff" när jag fick svarsmail från henne. Så himla otrevlig. Och jag var såå vänlig i mitt mail till henne. Inte arg och dum, som jag mycket väl skulle kunna varit ;-)
Erbjöd henne att få bilderna direkt från mig, så hon slapp ha dom så suddiga, men nej, hon valde att svara med tystnad, och helt enkelt plocka bort ALLA bilder hon hade. Det blev en väldigt bildlös hemsida nu, kan jag säga ;-)

Kram till dig och djuren, från oss

 
Ingen bild

Inger Hansson Jarskaveln

14 augusti 2014 10:40

Så vackra bilder på vackra hundar!

Susanne

15 augusti 2014 01:15

Tack Inger :-)

 
Linnéa och Kaitaq

Linnéa och Kaitaq

15 augusti 2014 20:08

Underbara bilder på vovvarna (som vanligt). Supertråkigt det där med "snodda" bilder, som sagt om man bara får frågan så är det upp till fotografen att godkänna att bilderna publiceras eller inte, det är inte hens beslut att ta. :D tur att dem är borttagna i alla fall. KRAM Linnéa & Vargen

http://linneaeldh.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards