quilaoronja

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2014

Hur blir det???

Av Susanne - 26 augusti 2014 21:56


Ja, inte vet jag!

Joo det sista är att det INTE blir något arbetsprov alls i Lindome,

pga att det är för få anmälningar!!!

 Det tror jag det!!

Alla som skulle anmäla, möttes ju av att anmälningstiden gåt ut,

så dom struntade i det, och knöt kanske handen i byxfickan.


Det här är "FASONER"!

Jag ska absolut inte ge mig utan att ha kollat upp vad "regelboken" säger.



Sennendrag! Jag/vi, tycker den här "hundsporten",

om man nu kan kalla den det, är så kul.

Sennenhunden är, bland mycket annat, framavlad för att just DRA!

En stark, lugn hund, kapabel till mycket!

På bilderna (som är från google) exempel på hur dom drog mjölkkärror i sitt hemland.


   


Det finns några få eldsjälar i Sverige, som ägnar massor av tid till just sennendraget.

Dom är helt fantastiska, som åker land och rike runt,

för att få oss sennenägare att få upp ögonen för sporten,

samt ge oss som håller på, chansen att tävla i arbetsprov.


  

  


Det här drog jag ut, och satt upp på kylen i våras,

för att verkligen se när och var vi hade årets möjligheter till arbetsprov och dragläger.  

Som ni ser, så är det väldigt utspritt över landet,

och vi har i alla fall ingen möjlighet att delta på dom alla. 




Men jag hade planerat för ett "gäng" möjligheter att tävla/träna.

Bland dessa planer fanns LINDOME!

Jag går inte in och kollar den sidan alls, för nu hade jag all den info jag behövde.

Inte ska jag väl behöva kolla var och varannan vecka om det är ändringar?!





Nu är alltså Lindomedraget bakåtflyttat......endast 1 anmäld (konstigt va?)

och iom det, så fick jag i dag reda på att det blir ingen tävling alls!!

Det MÅSTE vara minst 5 anmälda, för att tävlingen ska genomföras.

MOMENT 22!!

Vi är minst 3 stycken härifrån, som hemskt gärna vill tävla.....plus 1 redan anmäld.

Fattas en styck, som jag vet inte alls är svårt att hitta.

Jaa, ni fattar vart jag vill komma va!!




Man undrar stillsamt....vill inte dom bestämmande att vi ska ha arbetsprov?

Om inte, jaa, då kan jag ju lägga ner det här helt.

Jag lägger ner massor av tid till draget med Ronja o Skorpan!!

Visserligen tycker jag det är roligt, men min morot är självklart arbetsprovets olika klasser.

Att vi går framåt i vår träning.

Ärligt talat, jag tappade lite motivering efter gårdagens hemskt spydiga mail.


  


Hur som helst, i dag har vi ändå haft en riktigt kul dag/kväll,

med träning tillsammans med "hela" vårt lilla draggäng!


     


OCH....jag är rätt nöjd, tro't eller ej.

Min idé om lite ändringar, för att få till motivationen, fungerade rätt ok.




RONJA;

Bro, tunnel, ligg, backa.....  

Slalom, planka....inte tiopoängare, men ok...  



SKORPAN; 

Hon startade med "Hum-meditaion"   

"Ska visst vara bra för koncentration och fokus, har jag hört" sa Skorpan!




"Ok, vad vill du att jag ska göra?"

  Skorpan har bara precis startat ordentligt med vagnen, så vi tränar mest framförgående.

Och joodå, hon är rätt duktig, tycker jag!

   

   

La´ lite extra krut på slalom, även för Skorpans del,

för det tycker jag är det svåraste att få till.

Höger/vänster, det syns tydligt att hon förstått, och framåt/stanna.



  

  I vilket fall som helst, så blir det tävling i helgen!!

Och vi hoppas och håller våra tummar, att även båda kvarvarande tävlingarna blir av.

    


 Det är mycket av vår planering som blev vänd helt upp o ner iom det här trasslet,

och näääe, det gillar jag inte alls. 




Slut för den här gången....

Kram

Susanne 


 
 
sandra

sandra

27 augusti 2014 10:45

Vad synd att det inte blev av, skulle ju vara kul om det växte så man kunde se lite mer av det :) Har visserligen ingen senner, men tycker drag är väldigt kul och har min lille husky som kommer få dra när han blir vuxen.

Måste även fråga vart vagnen kommer ifrån? försökt hitta någon liknande att köpa men hittar inge.

http://nattstad.se/sansans

Susanne

28 augusti 2014 01:28

Mm....det var trist :-(
Vi använder oss av en sennenvagn, som är gjord för just sennendraget. Jag vet att dom har en helt ok variant på Biltema. Den är många som använder inom just den här "sporten"
Allt gott
Susanne

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards