quilaoronja

Direktlänk till inlägg 1 september 2014

Rubriken ja.....vad ska man säga om den?

Av Susanne - 1 september 2014 21:36



 Nu har vi landat ordentligt, och allt är "vardag" igen

 Någon frågade om jag var besviken över helgen?

  Nej nej, absolut inte, snarare tvärtom.

Ni som känner mig, och vet hur mycket tid och "slit i håret" jag lagt ner på vår träning,

förstår nog hur glad jag är över att Ronja genomförde slalomen så himla bra.       

Det var en helt fantastisk känsla!

Yes yes yes, hon kan!




Att jag sedan "tabbade" bort mig, och fick hjärnsläpp och inte visste vad som var höger och vänster,

det har jag bara mig själv och skylla för.

Haha, stackars Ronja! Hon tittade förundrat på mig.....Men, hur menar du nu egentligen??

Så gissa vad vår träning kommer handla om nu!!??


Just det, JAG måste komma på ett sätt att tygla mina känslor.

HUR DÅ??

Om någon har en genial lösning på det, tar jag tacksamt emot hjälp ;-)




Tittar man på protokollet från tävlingen, så inser jag att Ronja är superduktig.

Poängen säger 10, 10, 10........osv. Hon KAN!!

En tävling återstår i år.......Min önskan är att jag är redo då!

Jag/vi kommer i alla fall göra vårt bästa.




En sak till som jag gläds över....

Förra året, och tidigare också förresten, det måste ha börjat när Quila försvann ur Ronjas liv,

då tappade hon glädjen i så mycket.

Ronja har ALLTID varit en otroligt glad hund, men då, när hon misste sin allra bästa vän,

då försvann hennes livsglädje sakta men säkert.

Det som satt kvar längst, det var känslan för just draget.

Joorå, hon drog vagnen, gjorde det jag bad henne om, men inte med glädje längre.

Hennes svans hängde, ögonen och blicken var tom.

Men i dag, då kan jag äntligen säga att hennes livsglädje är tillbaka.

Vet ni vad.......Det finns inga tävlingar, eller något annat heller för den delen,

som betyder mera än just det.

Hon är glada, spralliga underbara Ronja igen!!!

  



Lille Skorpungen då....hur går det för henne...

Tack bra!

I dag var det hennes tur att träna ordentligt.

Kursen i tävlingslydnad.

En helt galet bra kurs, med trevliga positiva, glada människor.

Allt det där spelar stor roll, tycker jag.

Att gå en kurs, där man inte känner någon som helst gemenskap med deltagarna,

och inte minst med ledaren, det är inget kul, och känns som bortkastad tid.

Den här kursen vill man aldrig ska sluta.

Jag älskar't   

Skulle kunna gå kurs hela livet, om alla var så här.


I dag har vi gått igenom alla moment i lydnadsklass 1

Jag hade aldrig ens sett ett helt "program" innan den här kursen.

Men nu har vi snappat upp ett och annat, och jag tycker Skorpan är en super duktig tjej.

Hon vill!!

Vill så mycket!



En vacker dag, då kommer hon synas på en lydnadsplan,

på en tävling, var så säker.




Äpplen ligger lite här o där på tomten.....Hm....himla gott är det......



"Va?"

"Tycker du inte jag ska äta mera, eller??"

Haha, Ronja "frågar" om allt.




Och Skorpungar, dom frågar INTE om allt....joo, dom äter upp äpplet först, sedan ställs frågan.



Men bättre att äta äpple, än majskolvar och folieformar, eller hur?!



Om jag backar tillbaka lite här....tillbaka till det här med att "jobba med sig själv" i olika sammanhang,

så ser man allt för ofta att människor mår dåligt av att just vara oärliga mot sig själva. 

Att inte säga rakt ut vad dom tycker, utan "spela med", bara för att man förväntas göra det.

Det är inte ok....svårt, JAA, men ändå inte ok.

Att vara ärlig mot sig själv, det är väl det allra viktigaste.


Ta det här med vänskap, och att ge varandra "feedback" t.ex

Det anser jag som en mycket viktig del i just vänskap.

Det är så klart mycket mycket mera än så, och det ska jag inte ens gå in på här o nu.

Men att känna en slags gemensam glädje, tillsammans med vänner, det är en skön känsla.


Alla har vi nog någon gång fått erfara, att någon gjort oss väldigt illa.

Jag är inte långsint på något sätt, men om någon behandlat mig illa,

så kommer inte någon fortsatt kontakt komma från mig. 

Och tar inte motparten någon kontakt, näe, då är vänskapen slut. 

(eller, det var nog aldrig någon vänskap från början.....bara falska ord)

När man kommer dit (för det tar tid) då känns det rätt skönt.....


Har vid ett flertal tillfällen läst på fb,

om vänner som helt plötsligt börjar ifrågasätta vad den andra ska rösta på i valet.

Men vad är det för dum fråga, att ta upp på fb?


Så var det här med demokrati......att alla har rätt till en egen åsikt bl.a

Hur kan man då säga, att "om du röster på det eller det partiet, då är inte jag din vän längre?"

Usch, jag tycker det låter hemskt dumt.


Dom här tjejerna har inga sådana problem över huvudtaget   

Sicken tur va?!



I min ålder behöver jag inga oärliga vänner...jag sparar inte på dom längre....varför skulle jag?

Det är så mycket viktigare att må bra och ha roligt med dom som betyder något.

Inte mängden vänskap, utan kvalitén på vänskapen som är viktig.

Och vilken tur att vi har demokrati, så att vi får tycka vad vi vill va?!

  


Snacka om att riktigt halka iväg i ett annat ämne än vad som var tänkt......men ja ja, så blev det i dag,

i min lilla bloggvärld.....Som för det mesta handlar om Ronja och Skorpan.


Nu längtar vi till morgondagens äventyr,

och försöker sova en stund inna vi ska kliva upp igen.


Jag säger stort TACK även här, för all "peppning" och alla rara ord från er.


Kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

2 september 2014 10:35

Här blev det en beytdligt kortare sorgeperiod hos Assar än vad Ronja gått igenom, men det är ju så olika. Att se glädjen återvända känner jag så väl igen ändå :)
(Fast han är nog en anings sorgsen av andra skäl, som du vet vilka/vilket)
Vad gäller det med vänner, FB-"vänner" och annat håller jag helt med dig!
Här har kapats kontakt med både en och två, för jag KAN bara inte gå emot mig själv numer. Ålder? Lite "tantskinn" på näsan kanske? :D Gillar't, för att knycka ditt uttryck!
Kram!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Ingela

Ingela

4 september 2014 00:09

Jag är så glad du är nöjd! Skorpan är en förtjusande dam!!! Klart ni ska tävla. KOlla på klass 1 nu och så kan du få skriva på tävlingen den 4 oktober. Det ger massor!!!

http://www.ostanvindens.se

Susanne

5 september 2014 01:41

Haha, jag ska syna filmerna om o om igen :-) Men nu är det en mening igen, som jag inte förstår? ....skriva på tävlingen? Vadå skriva?
Du får förklara när vi ses...
/Susanne

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards