quilaoronja

Direktlänk till inlägg 13 september 2014

VA?? REDAN??

Av Susanne - 13 september 2014 22:00

Nu är hon hemma igen!

Skorpan är det jag pratar om så klart


När dom ringde från djursjukhuset på eftermiddagen,

trodde jag bara att dom ville rapportera läget

  Men nej då, hon hade repat sig så otroligt snabbt,

          så hon kunde lika gärna få vara hemma med oss.      

         

"Men vi har henne mer än gärna  kvar hos oss.......!!"

Aldrig....jag kommer, sa jag!


Ronja blev lite smått tokig när jag sa att vi skulle hämta Skorpan,

och studsade in i bilen.



Så kom jag alltså dit, och jag var helt knas av förväntan.

(Jag är dessutom "gräsänka" hela helgen, så jag kunde inte dela detta med någon.

Joo, Ronja så klart.)


Veterinären, en underbar kvinna!!! som berättade om ALLT.

Operation, hur hon mått, restriktioner, mediciner.....

Och, hon hade inte ens bråttom.

Jag sa till henne också, att jag aldrig tänkt sätta min fot på det här stället mera,

men nu har allt detta ändrats.

(Mycket personal var utbytt)


Så var det då dags!!!

Hahaha, jag hörde henne hela vägen, från det att personalen sa till henne,

att nu ska du få träffa matte.

Hon formligen kastade sig över mig.....skrek av glädje.....Men, sa jag, du får ju inte hoppa o skutta....

Du kan absolut inte stoppa henne, sa veterinären......underbart att se denna glädje.


Där och då, startade Skorpan sitt pratande...och jag kan tala om att hon har fortsatt!!!

I princip hela kvällen!!

Ujujuj, hon har massor att berätta.




Som ni ser, inget bandage över huvud taget.

Nej, det ser så torrt och fint ut, så det ska hållas öppet.

Avföring, det kommer nog dröja några dagar, tills tarmen fyllts på igen, sa dom.

Men när den väl kommer, då kan du andas ut, för det är ett tecken på att allt fungerar som det ska.

Det första hon gjorde när vi kom ut till bilen, joo, det var att bajsa.

Ringde in till personalen, som kom ut och kollade....dom trodde knappt det var sant.



Så skulle hon då in i bilen.

Ronja stod och viftade på hela kroppen av glädje...."ÖPPNA DÅ!!!"

Tog ut Ronja, så dom fick hälsa utanför.....och att se hur försiktigt Ronja hälsade, det är helt otroligt.

Jag menar, om man jämför med hur dom hälsar i normala fall.


VÄNNER!



Resan hem gick bra (förutom allt snackande från Skorpan)

DAgens veterinär, hon sa samma sak som alla dom andra vi haft kontakt med nu.

Det var på håret, att hon klarade sig.....ett mycket snabbt förlopp,

där hennes tillstånd blev riktigt kritiskt.

Usch, vad hemskt!




Söta.....trots den suddiga bilden    



Personalen lovordade Skorpan!

Varje gång en personal passerade buren hon befann sig i,

så ställde hon sig upp och viftade på svansen, och sa

"Hej, kom in till mig en stund, vi kan väl mysa lite?" (tror jag i alla fall)

Hon hade haft fullt sjå att hålla koll på personalen,

så hon lär nog sova i två dygn nu, sa dom, hahaha!


Sömnen startade ganska snabbt......bara jag höll mig unden.

(För såg hon mig, då skulle hon bara berätta mera)



Skorpan låg så skönt i bilen hem, med Ronja som huvudkudde.....älskade hundar   




Kan man fatta det här???

I torsdags kväll, efter bara ett par timmar,

helt utan förvarning.....PANG!!! så var Skorpan dödsjuk!

Hon hälsade inte på någon, kröp in på det mest krångliga ställe....

Precis exakt i det rum, på den plats som Quila fick somna in.

Det kändes otäckt, men ändå väldigt tryggt.

Quila är med oss där hon behövs,

och håller ett vakande öga över oss.....Det finns så mycket av henne i Skorpan.


En mycket sjuk Skorpa, i torsdags kväll.

Bara någon minut efter att den här bilden togs, sprang dom iväg med henne på en bår....mot operation.

Kvar stod jag, fattade väl inte riktigt, med ett koppel i handen.




   Det här var Quilas absoluta favoritplats.

Skorpan ligger ALDRIG här annars.

Nyss gick jag för att kolla till henne....hittade henne inte???

Jo, här!

Hopkurad i Quilas soffhörn.

OCH hon är så lugn nu.




Tror t o m att jag kan få till lite sömn i natt.


Massor av kramar, och stort TACK till er alla igen,

som tänkt så mycket på oss, och hållt era tummar för Skorpan.


Är så glad.


KRAMAR

Susanne

 
 
Ingen bild

IngMarie

14 september 2014 07:14

Välkommen hem Skorpan! Fortsätt nu krya på dig så ses vi snart!

 
SytantenSytanten

SytantenSytanten

14 september 2014 08:22

Så härligt att hon är hemma igen och att hon mår bra. Fortsätt krya på dej Skorpan så du kan börja med din träning igen och få vara ute i skogen på dina och Ronjas strapatser.Kram Sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

Susanne

15 september 2014 00:09

Ja, Bettan, nu får det inte gå fel.....
Tack och stor kram till dig från oss

 
Ingen bild

Lotta

14 september 2014 09:09

SKORPUNGEN !!!!
Hon kan hon , jag förstår exakt vad du menar när hon ska berätta allt , har en syrra Donna som gör exakt likadant , när hon bodde hos Marita o Gerda under en tid va hon alltid tyst där ... för det hade Gerda sagt till henne , va tyst här bestämmer JAG , men när Matte kom för och hälsa på då hoppa hon upp i stolen brevid och PRATA PRATA och åter berätta ALLT , , , vilka prat-systrar dom är :) .
Åter till SKORPAN , jag säger bara TACK o LOV för hon har en sån uppmärksam Matte Susanne , som inte åkte hem och avvakta till dagen därpå .... vågar inte ens tänka tanken ...
PUSSA o KRAMA PÅ SKORPAN LITE FRÅN MEJ o SYRRAN DONNA

Susanne

15 september 2014 00:08

Ja du Lotta, om du bara visste hur glad jag är att jag inte släppte tanken. Kunde lika gärna åkt hem, och avvaktat till morgonen därpå. Då hade det definitivt varit för sent, och det hade jag inte klarat att leva med.....
Pussar och kramar levererade, ggr flera ;-)
Tack för att du finns där, Lotta...ALLTID!
Kramar till ALLA dina underbara

 
Eva H

Eva H

14 september 2014 09:25

Klart man måste hålla koll på personalen! skulle min Doglass hållit med. Han låg inne flera ggr för stora öronoperationer men ÄLSKADE faktiskt sin vet. (Ja, han var liiiiite blondin den vovven :) )
UNDERBART att hon är hemma så snabbt o så frisk!
Ni får väl lära er "stänga av" du och Ronja så hon får fortsätta berätta :) Och se'n kommer ju husse som inte hört.....
PusspusspusspusspussPUUUUUSSSSSSSSS! till båda töserna!
(Undrar om inte Ronja upptäckte ngt bra där också? Man KAN få tillbaka bästisen därifrån också!)
Nu fick jag besked "Felaktig kod" fast jag kollat. Gör inget för nya var QRAM :D

http://fyrfotingar.blogspot.com

Susanne

15 september 2014 00:04

Hahaha! Du har så rätt, Eva. Pratandet fortsätter, men med en ny klang.....svaret på den gåtan finns i bloggen. Hoppas jag har rätt bara.
Just det ja....det här var nog riktigt bra för Ronja, att hennes vän kom ut från dom är dörrarna igen, och inte bara försvann för alltid.
Kraaaaaam

 
marianne

marianne

14 september 2014 10:02

Välkommen hem Skorpan♥Krya på dej fort.
Fortsätt du o prata, tror att både matte o Ronja, vill höra vad du har o berätta.

Kram Marianne , katterna Amadeus o Elvis hälsar oxå.

http://www.mapes.bloggagratis.se

Susanne

15 september 2014 00:01

Tack snälla Marianne. Ge dom båda sötnosarna en stor bernerkram från oss ;-)
Kram

 
Carina

Carina

14 september 2014 18:17

Va skönt att hon hämtat sig så fint och mår så bra. Krya på dig Skorpan!

http://carinaduvefjord.blogg.se

Susanne

15 september 2014 00:00

Tack Carina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards