quilaoronja

Direktlänk till inlägg 17 september 2014

Skorpan inlagd igen :-(

Av Susanne - 17 september 2014 23:01


Tänk att en liten Skorpunge kan göra oss såå oroliga.

Tror säkert att alla hundägaren har någon form av procedur,

varje morgon när vi kliver opp.

En härlig känsla!

I morse var det inte så här hemma.

Skorpan rörde sig inte ur fläcken, låg bara på rygg i sängen, helt orörlig.

Jag ropade på henne, men ingen reaktion?

Klappade henne, men ingen reaktion?

Hon rörde inte ens på svanstippen!!

Gissa att man blir orolig......

                  

Kollade temp = ua!

Såret = ua!

Verkade hon ha ont någonstans?

Ja....hon sträckte på sig så som hon gjort innan operationen.

Hon gick med krum rygg, såg mycket eländig ut.

Helt klart hade hon ont i magen.

Ringde!!!

Svaret blev självfallet att vi skulle komma till djursjukhuset.

Väl där, såg ju ALLA hur det var fatt, att hon inte alls mådde ok.

Skorpan som är så otroligt glad i ALLA människor,

och ALLTID viftar på svansen, jaa, hela sin kropp faktiskt.

Nu hängde hon liksom bara....


Ronja på kvällens promenad.

(Tur att sonen kom hit och följde med, då blev det massor av kul bus, som Ronja älskar.

Då fick hon också något annat att tänka på.)



Ok, så kom veterinären in, och började sin undersökning av Skorpan.

Sist kom hon till buken.....klämde sig igenom, och joo, hon ömmade på ett ställe i buken.

Vad kan det vara???

Då säger hon, att det skulle kunna vara en inflammation i bukspottkörteln!

Att majskolven, som legat så länge i magsäcken, orsakat en irritation där.


"Men så släng bollen nån' gång då!!!"



Man skulle kunna ta ett blodprov, för att få ett svar på den tanken...

..och så kanske skicka hem oss med mera smärtlindring.....MORFIN?!?!?!

Jag trodde jag hörde fel!!!

Skicka hem oss med morfin?

Utan att ha en aning om vad som var fel?

Jag "föreslog" rtg, men nej, det var vi inte överrens om.

Jag stod på  mig....sa att jag INTE tänkte åka hem med Skorpan,

utan att ha fått en förklaring till hennes onda besvär.

Veterinären försvann en stund.....


Jag ser tydligt på Ronja att hon inte är orolig för Skorpan, vilket känns skönt.

Ronja har varit med förr, när hennes vän var sjuk, Quila, och det kunde man se tydligt då.

Tror inte hon lekte och skuttade en enda gång, under den tiden.



Jag hoppar lite här......


När veterinären kom tillbaka; efter som jag tror ha rådgjort med kollegor,

så ville hon absolut röntga buken.

Sagt o gjort......4 bilder togs, Skorpan var så duktig och lugn, vilket ju underlättar massor.

Svaret av rtg blev, joo, det finns något därinne, men vi ser inte vad det är?

Dessutom var tarmarn fyllda med gas/luft.

Inte konstigt att det gjorde ont.


"Vem är starkast?"



Då blev det lite fart igen, nål sattes,

och dom kom snabbt och hämtade en Skorpa....IGEN!

Nu skulle hon få dropp och kontrast, så dom kunde följa det hela vägen i mage/tarm.

Tankarna snurrar i huvudet.

Jag sa också, att jag aldrig sagt att Skorpan bara ätit en majskolv, då för 5 veckor sedan.

Jag har verkligen ingen aning om hur många som låg där i skogen?

Vet bara att hon bajsade majs i 4-5 dagar efter det.

Verkligen massor av majs.

Vem vet, det kanske finns mera bitar kvar?


  



Men ni måste väl ha kollat hela tarmen och magsäcken,

när ni ändå hade öppnat henne, frågade jag?

Eh, joo, det borde dom ju gjort, fick jag till svar.

Men det var mitt i natten, en veterinär blev inringd,

dom kanske trodde att det bara fanns en majskolv?

Som ni ser, frågorna är MÅNGA.

Skorpan är nu inlagd igen, och jag har väntat och väntat på ett samtal eller sms.



Precis nu! kom ett sms från djursjukhuset!!!!!

Inte så uttömmande kanske, men det står;

Hej! Skorpan mår under omständigheterna bra.

Hon är pigg och glad ute på promenaderna.

Vi fortsätter röntga hennes mage.

Vi har fortsatt koll på henne under natten,

återkommer i morgon mellan 10-14 för mera info om hur Skorpan mår.


Det står nästan precis samma sak som sist hon låg inne, och dom skickade sms.

Men jag kan ändå konstatera att hon absolut inte mår sämre,

och det är bättre än ingen info alls.


Kanske man kan få en stunds sömn i natt?!


Skulle vilja krama om er alla,

och tacka var och en för all tumhållning och alla tankar ni sänt Skorpan.

TACK!

  


Kram

Susanne

 
 
Ingen bild

Johanna

18 september 2014 06:31

❤️🐶❤️

 
SytantenSytanten

SytantenSytanten

18 september 2014 07:08

Massor av kry på dej kramar och klappar till Skorpan.Och lugnande tankar till dej Susanne. Kram Sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Ingen bild

Titti

18 september 2014 07:23

Men söta goa Susanne, jag sitter här med tårar i ögonen och blir så rörd och lessen, både för din skull och skorpan när jag läser vad du skriver, jag hoppas av hela mitt hjärta att hon repar sig.
Jag förstår att du är fruktansvärt orolig för henne, jag skulle reagera likadant.
Det är ju tur för Skorpan att hon har en sån matte som dig, som kan läsa av henne så bra och som verkligen står på sig mot veterinärer som verkar vara hur nonchalanta som helst i bland.
Tänk om de hade gjort allt som de skulle från början, så hade ingen behövt lida så här med både smärta och ångest.
Du ska se att det ordnar sig för tjejen, hon kommer snart hem till er igen.
Kollar din status i tid och otid för att se hur hon mår och är lika orolig som dig.
Kram Susanne och tack för att du orkar skriva av dig i din oro !

 
Ingen bild

Anna

18 september 2014 08:32

skickar massa med kramar till er alla .Och en puss till skorpan... 💜💜💜

 
Eva H

Eva H

18 september 2014 09:35

Jag sitter här och hoppar.....
Det är väl för humhum fullkomligt SJÄLVKLART att de ska röntga när en nyligen opererad kommer in och ser ut som Skorpan???? (Må vara även 2-bent eller orm eller vad som) SÅ eländig som hon såg ut på ditt foto igår kan ju vem som se att hon mår skit!
Är de rädda för att de ska få ta kostnaden kanske.....
MORR!
Ja ja, otroligt skönt hon inte blivit sämre under natten i alla fall! Tumhållning fortsätter givetvis, liksom bön.
(Att de trott det bara var en majskolv är det dummaste jag hört! Ja, jag sitter här och muttrar å dina vägnar :D )

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
marianne

marianne

18 september 2014 10:49

Röntgade de inte henne, efter op?De borde ju förvissa sej om att allt är borta.Det hade besparat Skorpan mycket lidande o dej mycke oro.
Ronja vet att hon snart har sin vän hemma igen.Djur har en enastående förmåga o veta vad som sker.

Susanne,du har snart din lilla Skorpunge hemma igen ♥
Håller alla tummar o tassar.
Tänker på er o skickar styrkekramar.
kram Marianne

http://www.mapes.bloggagratis.se

 
Carina

Carina

18 september 2014 11:25

Men lilla skruttan då, hoppas hon mår bättre snart och får komma hem till er!!

http://carinaduvefjord.blogg.se

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

19 september 2014 23:22

Till er ALLA!
Nu är det jag som sitter här och "lipar", när jag läser era kommentarer. Ni är ett otroligt stöd i allt elände. Jag verkar ha en himla otur vad gäller veterinärer?! Tror inte dom gillar när man ifrågasätter deras ord.....men det struntar faktiskt jag i. Det är min hund, och jag som betalar alla kostnader. Dom ska bara göra sitt bästa för att hon ska bli bra igen. OM, det nu varit så att dom glömt något, då hade dom givetvis fått stå för alla kostnader. Kan tilläggas att det här är samma ställ som Skorpan besökte med sin tand, som inte ville lossna. Dom var väldigt avigt inställda till mig då. När jag vände mig till en djurtandläkare, fick dom verkligen "bannor" och dessutom fick dom stå för hela det kalaset.
Dumt av dom!
Kramar till er <3
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards