quilaoronja

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2014

Vad var det nu då?

Av Susanne - 1 oktober 2014 22:15


Vad var det nu då!

Vad hade jag gjort, som jag absolut aldrig någonsin skulle göra......   

           


    Får  nog skaffa solglasögon till Ronja, som inte gillar starkt solljus.       



Snyggt, Ronja!



Tjat tjat tjat!!

Men jag kan inte rå för att jag blir så himla glad över att se glada hundar.

Tror dom skulle kunna få den mest sura människan, att dra på smilbanden.

Jag kan i alla fall inte låta bli.....



Det är ju första dagarna som dom får leka ganska fritt.

Skorpan använder ofta sin tass, och slår till Ronja i sidan....


"Öh, kompis....kom igen nu då, vi leker!!!"



Vet inte riktigt vad som sägs här......  

Två damer med meningsskiljaktigheter kanske.



Skorpan tuffar till sig...  


Trassla inte ihop er nu!




Nu då!!!

Så här är det.....

En berner ska ju aldrig klippas.

Jag skulle heller aldrig göra det, för jag vill ju ha en långhårig hund.

Jo, lite fix av öron, och tassar, det är det enda jag gjort ibland.




Men har man en kastrerad tik, så får dom ofta en enorm päls.

Den ser också ganska ofta lite tråkig ut.

Ronja, hon är ju kastrerad, OCH har en enorm päls.

Tycker nog den hållt sig rätt fin....blank och så....



Utom på vissa ställen då!



Litet hopp här.......

Försökte mig på några bilder med stående berner, MED hals!

Svårt när man är ensam.....



Samma sak med Ronja så klart.......men henne gick inte att lura på samma sätt som Skorpan.

Jag sa att husse kommer.......Skorpan spanade som en tok, men Ronja....

"Äh, jag vet att du luras"

Här ser ni då kanske vad jag gjort!

Fram på bröstet, och dom enorma fanorna, där ha jag jämnat till det.

Eller, jag har effilerat bort den päls som var "DÖD".

Joo, den såg faktiskt helt död ut.

Har försökt med balsam och andra husmorsknep som jag hört talas om.

Men inget fungerar på henne.



Nej då, Skorpan har jag inte tagit en endaste millimeter på...

..snarare limmat på lite av Ronjas päls. (OBS! SKOJ)




Det blev verkligen en enorm skillnad på pälsen.

Den ser "hel" ut, om ni förstår hur jag menar.

Ser att det inte blev några direkta bilder på skillnaden,

men det kan ju hända att jag fotar någon annan dag   




Den lilla rävungen!

  


Klart man måste ta i med hela ansiktet,

om man ska springa det fortaste man kan!



Som sagt.....jag vet att man INTE ska göra något så drastiskt som att effilera i en hel bernerpäls,

men det var nödvändigt.

Den slitna, frissiga pälsen hade dessutom en förmåga att riktigt dra åt sig smuts,

trassla ihop sig.

Nu är det gjort, ett bad återstår, så hoppas jag det ser ok ut.

Jag vill verkligen inte att det ska se klippt ut.

Å andra sidan, Ronja ska inte ställas ut på lääääänge länge, så det gör absolut ingenting.




 
 
Eva H

Eva H

2 oktober 2014 10:10

Förstår preciiiis vad du menar med "trökpäls"!
Nu har jag inte testat själv (gammal vana använder annat....) men många talar ju så väl om så'n där "furminator" som drar ur just gammal päls. Kanske värt testa?
I övrigt är jag som vanligt mycket djupt imponerad av framifrånbilder på berner i full fart.....

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Annelie

Annelie

2 oktober 2014 10:48

Som vanligt massa härliga foton på härliga hundar. Tänk vad de har det bra. Att en kastration påverkar pälsen visste jag inte, kan väl vara på gott och ont. Bra på vintern och vacker att se på, men jobbig att sköta och för varm på sommaren - som jag tänker......

http://www.fjäderpennaochkladdkakor.blogg.se

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

2 oktober 2014 11:15

Har faktiskt en furminator, som jag använt ganska mycket......men......tycker den sliter på pälsen, liksom. Och det ville jag ju absolut inte nu. Men för att tunna ur är den nog bra. När jag stod där med min lilla effileringssax, så önskade jag, bara för en kort sekund, att jag hade en pytteliten hund 😊 Jösses vad med päls det är. Ska bada henne och blåsa, så blir det säkert toppen. Och, som sagt skönt för henne.
När pälsen är som den ska, och som nu, allt det frissiga och slitna är borta, då är faktiskt bernerpäls väldigt lättskött. Det trasslar inte ihop sig, dessutom är pälsen fet, så smuts liksom ramlar av.
Kram på er, Eva och Anneli ❤️

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards