quilaoronja

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2014

Näe, det får bara inte hända! INTE det också!

Av Susanne - 28 oktober 2014 21:44


I dag hände något.......

Jag  var verkligen helt oförberedd.

           Mobilen ringer.......Norsholms Djursjukhus???

För några sekunder snurrar tankarna  iväg, som dom gör på mig.

Vad/varför ringer dom?




I andra änden var Cesar!

Det var den veterinären som vi träffade senast, när Skorpan fick sitt nya, rätta penicillin.

Jag gillade honom.

Han ringde bara för att fråga hur Skorpan mådde.

Hur gick det med medicinen?

Mådde hon fortfarande illa?

Sträcker hon på sig lika mycket?

Med den jäkla otur vi haft med veterinärer, måste jag säga att jag blev rörd.

Han sa att han tänkt mycket på henne, och funderat en del.




Jag berättade att jag fortfarande kan trycka ut lite var, men det har blivit mycket mindre.

"Läcker" inte ur varje litet hål längre.

Så var det då det där med att hon sträcker på sig..........



Det skulle kunna vara att stygnen, som hon förmodligen fortfarande har kvar i magen,

som retar slemhinnan, och det känns obehagligt för henne.

(Det kan ta upp tilll ett år innan stygn som ska lösa upp sig själva försvinner)


Eller...... 




Det skulle även kunna vara så att tarmen växt fast i sig själv, eller i något annat organ!!

NEEEEJ! Inte det!!!

Hur tar vi då reda på det?

Går det att se på rtg?

Eller ultraljud?

Ev. kan man se det på rtg, men inte säkert alls.

AHH, jag tror jag blir tokig......



DET FÅR INTE VARA SÅ!!!



OM det nu skulle vara så att man misstänker något av detta, så finns bara en sak att göra....

Öppna igen, och kontrollera.

Stygnen får man då plocka bort....allt är läkt sedan länge nu.

Och skulle det finnas något som växt samman, jaa, då går det att fixa också.

Men hela jag skriker NEJ NEJ NEJ!!!



Inte öppna lilla Skorpmagen igen.


Det som talar emot att något skulle vara riktigt fel, det är så klart att hon verkar må så väldigt bra.

Äter bra, magen fungerar som den ska, hon är pigg och glad.

Det enda symptomen är att hon sträcker på sig.

Det var så jag märkte att något var galet, den där dagen, den 11 september.

Hon stod i vattnet i Vättern, och sträckte på sig.


  


Cesar, veterinären, han sa också att det varit bra att hon

inte fått vara stilla så länge som Valla sagt att hon skulle.

Att röra på sig, det är ett av sätten att förhindra att det händer.




Vad händer nu då?

Joo, vi är uppe på den "rätta" dosen antibiotika nu igen, 2 x 2 tabl, utan att hon mår illa.

Detta med hjälp av Probiotika OCH Pro-Kolin+ samt havregrynsgröt.

Skorpan ska fortsätta minst en vecka till, så får vi utvärdera efter kurens slut.

Om inget tillstöter, förstås.


Det finns inte med på min karta att det är något mera nu......Jag vägrar!!

Håll nu tummarna lite lite till bara, så att allt nu snart är bra.



Har tänkt lite på det här med att anmäla Valla

för allt Skorpan fått genomlida....men jag har ingen ide om hur?

Har heller inga större förhoppningar om att få rätt gentemot dom.

Jag vet att operationer i buken, det kallas för orena operationer,

vilket då innebär att man kan få en infektion.

"Staffar" finns ju helt naturligt på huden, så risken är rätt stor.

Och pengar...jaa, visst har vi massor av utlägg, och massor av resor...

Men det viktigaste är hur Skorpan mår, inget annat känns betydelsefullt.


Fortsättning följer.......


Bilderna är tagna i dag, på vår Linköpingspromenad i solsken.

Inte dumt alls att solen tittade fram.

Därefter invigdes Leon, mormors lilla nya "stjärnskott",

i hur mysigt det är med "go-fika"!

En riktigt mysig dag med dotter och barnbarn.


Kram på er vänner

Susanne

 
 
Ingen bild

Siv

29 oktober 2014 01:07

Gissa om jag håller tummarna Susanne! Ska försöka sova så, om det går - kanske tejpa dem?
Lilla söta skorpunge <3

 
Ingen bild

Siv

29 oktober 2014 01:07

Gissa om jag håller tummarna Susanne! Ska försöka sova så, om det går - kanske tejpa dem?
Lilla söta skorpunge <3

 
Sofia

Sofia

29 oktober 2014 05:46

Här håller vi också tummarna att allt går bra och inga fler operationer

http://www.echosierra.se

Susanne

31 oktober 2014 01:40

Tack snälla Sofia

 
ann

ann

29 oktober 2014 07:44

Håller tummarna!!
Ihopväxta tarmar o organ råkade min mammas hund ut för. Och han var allt annat än pigg o kry när dem misstänkte och öppnade honom för det.

http://annochhundarna.wordpress.com

Susanne

31 oktober 2014 01:37

Oj då! Hoppas din mammas hund blev helt bra.....

 
Eva H

Eva H

29 oktober 2014 10:15

Tummar och tassar och svansar och öron.... Vi ska hålla ALLT vi har!
Angående anmälan. Kolla med veterinärförbundet! Jag vet inte om det är till de man ev anmäler (gissar att Jordbruksverkat kan vara inblandade kanske?) men de kan säkert hjälpa dig vidare.
OM du orkar alltså! Men även om inte NI skulle få rätt hela vägen så är det i alla fall påtalat och kan ev hjälpa andra. Jag är rädd att kliniker som missar saker "lever" lite på att folk inte orkar anmäla....
KRAM!
Och så många pussar du hinner med till Skorpan!

http://fyrfotingar.blogspot.com

Susanne

31 oktober 2014 01:36

Jaa, framförallt tänker jag väl så, att jag kanske kan hjälpa andra, på något sätt? Ska kolla upp det där med Jordbruksverket, för dom borde väl i alla fall veta?!
Kram

 
Marianne

Marianne

29 oktober 2014 12:02

Håller allt som finns,o hoppas att Skorpan inte behöver op.igen
Kram Marianne

http://mapes.bloggagratis.se

Susanne

31 oktober 2014 01:36

Tack och stor kram, Marianne

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards