quilaoronja

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2014

Jag vet inte....är ju ingen veterinär.....?

Av Susanne - 29 oktober 2014 18:25


                Läkarebesök....Skittrist att skriva om, så det struntar jag i          

Det här är mycket trevligare.....hundar!



På spaning i city.

Ujujuj, vad mycket att hålla koll på.....

Framförallt änderna, som vill komma riktigt nära,

men även människor och hundar i rörelse.

För oss blir även det väldigt bra träning.




"Nix!!!"  sa Ronja....

"Jag har ingen som helst lust att ha fram mina öron just nu!!"

Jag är så nöjd......vi har kommit så långt.

Men inte heller det här är något som kommer per automatik,

vi har helt enkelt tränat.

I början kändes som att gå med två väldigt kärlekstörstande individer,

som inte fått någon som helst kärlek av sina ägare.

Jösses ja...Skorpungen var helt klart värst.





"Vadå???"

"Vill inte ALLA hälsa på  mig???"




Jag har absolut ingen åsikt om mindre hundar.....men ofta händer det

att Ronja och Skorpan blir helt galet utskällda av just små hundar, när vi är i stan'.

Har ingen aning om varför dom börjar, och dom slutar verkligen inte.

Samma sak i dag, så klart.

En man försökte fly från hela situationen, (möte med oss)

genom att gömma sig och hunden i en trappuppgång när han såg oss.




Då är det en skön känsla, när ingen av hundarna ens ägnar mannen eller hunden en blick.

Men jag minns så väl hur det har varit, innan vi kommit ända hit.

Rent av skitjobbigt.

Med tidigare hundar, för många många år sedan (när jag inte visste bättre)

så undvek jag nog problemet, och gick inte i stan', helt enkelt.

Förnekelse.....  


"Varför skäller du så på oss???"



Så var det då mina tankar ang. Skorpan och hennes mage (igen)

MEEEEN, vad jag tjattrar om den.

Jag har läst och läst om  problemet ihopväxta tarmar, eller stygn som irriterar i buken.

Samma problem finns ju inom människovården.

Men.....




Om, bara OM, det nu skulle vara någon av dessa två "åkommor",

så kan jag tycka att Skorpan skulle må lite dåligt, på något sätt i alla fall.

Nu mår hon ju BRA!

Allt är bara bra, förutom då att hon sträcker på sig lite väl ofta, enligt oss.

Vi ser en stor skillnad från tidigare, innan "MAJSEN".

När jag säger sträcker på sig,

så menar jag att hon har fram tassarna,

och lutar sig ner....som att hon står i "Vill-du-leka-med-mig-ställning"

(Förstår man hur jag menar nu?)



    Och vad jag vet, så gör hundar så om dom mår illa/mår dåligt/som magkatarr/kör i magen....t.ex      

Därför tror jag nu, att problemet är att hennes mage/tarm är så irriterad från ALLA antibiotikakurer.

Vad sjutton, vem skulle inte må lite dåligt i magen av det?


JAG MÅSTE FÖRSÖKA TÄNKA POSITIVT NU!!

Jag håller annars på att bli smått tokig/tokigare, av all oro jag känt.

Att behöva öppna hennes mage ännu en gång, det vore så tråkigt.....

Nåå, vad tror ni om min teori?




Och så, sista orden nu......lite fakta som jag lärt mig i dag!


Sedan 1967 har detta, ganska vackra, glaskonstverk stått i Norrköping.

Den heter "Prisma" och är hela 11,5 meter hög.

Jag minns faktiskt invigningen......men har nog aldrig riktigt tittat på den ordentligt.

Men, med åldern händer det visst något med intressen man inte haft tidigare....

Konstnären heter Vicke Lindstrand.



 "Prisma" är uppbyggd av tretusenfemhundra limmade glasskivor!!!




Bra dag, och lite lärorik.

Sedan på med reflexvästarna x 4 för en lång kvällspromenad.




Kram

Susanne

 
 
Ingen bild

Susanne L

30 oktober 2014 06:33

Nu måste det bli bättre. Så gör min Milou oxå. Men han har en väldigt känslig mage. Milton har en plåtmage. Vicke Lindstrand bodde många år i Kosta. Där han var glaskonstnär på Kosta glasbruk. Mina hemtrakter!😊Kramar till er och hoppas på en bra ände på Skorpungens magproblem❤

Susanne

31 oktober 2014 01:32

Tack, nu finns inget annat än att allt blir bra!!!
Jahaa? Se där ja, vad mycket man får lära sig ;-)
Kramar
Susanne

 
Sara

Sara

30 oktober 2014 12:23

Hej! Nu är jag här igen ;)
Du har en enorm magkänsla angående dina vackra hundar så tror du ska lita på den helt enkelt :) Och självklart är det ju inte konstigt om en liten skorpanmage är lite ur balans nu efter antibiotika och så. Hoppas VERKLIGEN inte det är något annat!
Kram!

http://sassasliv.bloggplatsen.se

Susanne

31 oktober 2014 01:31

Hej Sara, och massor av tack för dom fina orden. Nej nu jäklar får det vara nog med tråkigheter!
Kram på dig :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards