quilaoronja

Direktlänk till inlägg 19 november 2014

Bla, bla, bla.......ibland väller det ut bara ;-)

Av Susanne - 19 november 2014 20:08


              Tillbaka igen.              

Jag vet, det finns inget som tvingar mig att skriva här,

det finns inget som tvingar mig att fota heller....

Ändå känner jag ett litet behov av att göra det.

Men, har man en son, som råkar fylla år....då går det liksom före, tro't eller ej    


Nu ska ni få höra....Som ni säkert sett o hört, håller jag på med sennendrag.

Eller, det är ju hundarna som drar, förstås.

Det är ingen lätt hundsport, en stor utmaning, men åh, så roligt.

Skorpan har kommit igång riktigt bra, och har gjort det sk allmändraget,

som hon klarade galant.

Vi har tränat ganska mycket under hösten, men sedan Skorpans "majs-historia",

så har hon inte ens haft selen på sig.

(Så klart)


Min lilla naken-Skorpa!

Vilken skillnad, mot Ronja som är fullpälsad!

Men vänta ni bara, säger Skorpan, snart så har jag klätt på mig igen.


I alla fall....selen på Skorpan.....

Härom veckan när jag skulle sätta på Skorpan selen, så var hon rädd??

Rädd för selen??

Vad sjutton är det som har hänt, tänkte jag.

Har pratat och diskutterad med många kunniga hundmänniskor,

för jag förstod ingenting?

VARFÖR, Skorpan??



Jag kan bara tänka mig en anledning, och återigen handlar den om Vallas djurklinik,

där hon låg inlagd efter operationen.


Där satt dom på henne den där gigantiska plastkragen, ni vet, trots att jag har en skön,

uppblåsbar krage, som hon dessutom är van vid. (Den ville dom absolut inte använda sig av)

Jag tror, att dom tvingat på henne "tratten", satt fast den riktigt ordentligt,

och sedan in med Skorpungen i en bur.

Där har hon slagit i burgallret med tratten gång, på gång, på gång!!

Nu förknippar hon selen, som också liksom träs över halsen, med den där hemska tratten.

Det här är MIN teori, den enda som jag kan se som möjlig till hennes plötsliga rädsla.

Klart jag inte vet säkert.


Ett är dock säkert, att ska man köra drag, då måste man ha sele på sig.

Satte därför igång med träning.

Eller snarare försökte få henne att gilla selen.

Har haft den liggandes på golvet, bredvid henne, och lockat/mutat med godis av alla möjliga slag.

Har väl gått si så där.....


I dag skulle vi träna igen, med våra dragvänner, och jag tog upp mitt problem med dom.


Tre personer, som lockade, var roliga, lekte, peppade Skorpan!!!

Och vet ni vad!? Till slut var det helt ok att ha sele på sig igen, tyckte Skorpungen.

(Först, när jag lade mig i deras "träning", så blev hon tveksam igen, och jag blev såå konfunderad)


Men, då tröstades jag av min vänner.

Att lura en hund, att låtsas vara sprudlande glad (trots att man inte är det) det går helt enkelt inte.

Skorpan har genomskådat mig, för visst var jag ganska orolig.

Jag förstod verkligen inte varför hon var så tveksam?


Är såå himla glad, och tacksam för all hjälp jag fick i dag.

Ibland kan det vara bra att låta någon annan "kliva in".

Mina vänner övertygade Skorpan att det här med sele,

det var ingenting som man behövde oroas av.

När jag sedan tog Skorpan igen, och min sinnestämning var bara glädje, på riktigt,

då gick allt som en dans igen.


Duktiga Skorpungen, som nog mindes att hon faktiskt gjort det här många ggr förr,

och tyckt det var kul.


Ronja!

Då kör vi!!!

"Jag är redo!" sa Ronja


Kan hundar se på en annan hund, och registrera vad som görs??

Kan Skorpan se på Ronja när hon drar med sådan glädje, och förstå att det inte är otäckt alls?

Någon som vet?

Kluriga frågor det där, som vi kanske aldrig får svar på.

Jag är i alla fall gladast i Sverige, över dagens lyckosamma träning.



Har filmat flera av Ronjas moment i dag,

så nu gäller det bara att "klistra" ihop alla små filmer till en!

Kommer inom kort (eller långt)


"Nu ser jag ju, matte....att du är glad på riktigt"

Skorpan fick köra slalom, prova bron, och i övrigt bara gå till hö/vä med vagnen,

för att känna sig trygg med den igen.




En riktigt kall/blåsig dag, men vad gör det när den blev så bra!




Skönt att se hur Skorpan helt kunde släppa tanken på att den där selen satt på henne.

Nu kommer vi fortsätta att jobba med selen, minst en stund varje dag,

så att den blir vardag för henne igen.

Jag är övertygad om att det kommer bli så bra, så bra.

Jag tackar mina vänner igen för hjälpen, när det kändes lite tråkigt ett tag.



Förmiddagens skogspromenad, i grått grått väder.....kan lika gärna ta svart-vita bilder ju,

man ser knappt någon skillnad ändå...

        


Men, en dag.......då kommer vi nog få se den där gula igen.

Den jag längtar efter.


Uj uj uj, ibland finns ingen hejd på  mig, jag bara öser ur mig en massa ord   


Kram

Susanne

 
 
Anna

Anna

20 november 2014 01:42

Usch vad hemskt. Vilken tur att det slutade bra 😊

http://annaslantligaliv.blogg.se

 
Eva H

Eva H

20 november 2014 11:09

Nu är jag ju långt ifrån expert, men jag tror att två bra saker hände där med Skorpan.
Dels att Ronja visar hur kul hon tycker att det är, för självklart registrerar Skorpan det! (Tänk bara på hur mycket bus de lär av varandra......)
Dels att det var andra som fixade lite. Det var ju andra som fixade med tratten (tror du har bra rätt där tyvärr.....) så det var kanske lika bra det var andra nu med?
Om inte annat så jämför jag med A där han kunde protestera mot en del om jag gjorde det men inte riktigt "vågade" om det var ngn annan. Jag vet inte, men jag gissar att då får jyckarna så mycket att fundera på på en gång att de inte riktigt "hinner" reagera lika mycket. Om du förstår vad jag menar.....
Härligt att hon accepterar selen igen! Nu är det bara att dra iväg :D

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Sofia

Sofia

20 november 2014 14:12

Vilka snygga selar dom har :) Hon kanske bara var lite ringrostig och lite tveksam efter allt som varit. skönt att hon är ok nu!

http://www.echosierra.se

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

22 november 2014 01:13

Jaa, det kändes ju inte alls kul, när hon visade dom sidorna för selen. Den är ju liksom A och O om man ska köra sennendrag. Och jag måste ju erkänna, att det är ju inte så att Skorpan kommer galopperande när jag tar fram selen, nej nej, men hon kan "tygla sig". Hon står snällt, älskar det inte, men när den är på plats, och vagnen ska på, då är allt helt ok igen. Puh, vad skönt. Jag kommer träna korta stunder varje dag nu, så hon ser det som en vana. Det ska gå att få henne som förut. Tänk ändå, vilka spår små händelser i livet kan sätta. Eva! Jag förstår precis hur du menar, tror att det kan vara så....klart dom tar efter varandra. Därför är nog det bra också, att Skorpan ser på när Ronja drar. Att hon även ser hennes glädje, kanske.
Kram till er alla
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards