quilaoronja

Alla inlägg under november 2014

Av Susanne - 3 november 2014 20:25


        I den bästa av världar, så finns det inga hundar som är sjuka.

   Och inte någon annan heller, för den delen.

    Men nu är det ju så det är, att det finns alltid någon som inte mår bra.

Jag har en orolig känsla, som jag inte kan bli av med riktigt......      



.....och som ni förmodligen förstår vid det här laget, gäller det Skorpan.

VARFÖR???

Varför vill inte hennes sår bli helt ok?

Hon har nu ätit 4 omgångar i rad med penicillin!

FYRA!!!

Det är INTE ok.

När man är en Skorpunge, på bara två år,

då ska man inte behöva genomgå allt det som hon gjort.




Visst är hon pigg och glad!

ALLTID GLAD!!

Det är så hon är bara.

Och då kan man ju ställa sig frågan VARFÖR känner jag som jag gör då?




ALLTID full fart mot nya äventyr,

det är Skorpan det.




Och Ronja, jaa, hon har också alltid varit en hund med fart.

Undrar om det är hon som överfört sitt sätt till Skorpan?

Eller, förresten, jag vet ju att det ligger i generna också.


RONJA



Det ÄR verkligen intressant med fåglar!

Skorpan följer mer än gärna deras väg i det blå.

Tror hon är lite avundsjuk faktisk.

Klart en Skorpa vill kunna flyga   



Angående min känsla då.....för hur Skorpan mår.

Har pratat med veterinär i dag IGEN, och dom håller med mig,

det måste undersökas på nytt.

Att hon sträcker på sin mage så ofta, det är inte normalt.

Nu hoppas jag att det finns en "enkel" förklaring,

och den skulle då kunna vara att hennes mage helt enkelt mår illa av alla mediciner.



Jag vill ju helst inte höra att dom vill öppna hennes lilla mage i morgon igen,

det vore bland det värsta som kan hända.

Hon ska i alla fall fasta, om i fall.

Jag mår så dåligt av att inte allt är BRA!



Kram

Susanne

Av Susanne - 2 november 2014 19:42


                   Bergsgetterna!                 
            



På dagens utevistelse, där så klart även Mille o Meya deltog,

hittade vi några stora plaströr.

Ronja älskar spännande saker....men Skorpan, njae, hon är nog allt lite misstänksam.

Det som hände i dag är något som fascinerar mig mycket.

Ronja sprang fram och tillbaka genom "tunneln",

medan Skorpan istället sprang på utsidan, och så möttes dom båda i andra änden.



Men Ronja ville verkligen att Skorpan skulle prova att springa igenom,

så hon lockade och pockade på alla tänkbara vis.

Till slut måste hon nog sagt;

"Kom nu Skorpan, det här är jättekul, kom och gå bakom mig, så går det bra!"

Sakta tog dom sig genom tunneln tillsammans.



Ronja fortsatte med övertalningen, för att Skorpan skulle våga gå igenom helt ensam.....

"Kom igen nu, Skorpan, springa bara, så springer jag på utsidan....vi möts i andra änden!"

Efter det så tyckte även Skorpan att det här var riktigt roligt.

  


Det här med hundars språk!

Man (läs jag) kan titta på dom länge, och se hur smarta dom är.

Skorpans kroppsspråk visar rätt tydligt att nu jäklar,

kommer jag och "äter upp dig"

Stöddig ser hon allt ut här.

Ronja bryr sig ju inte nämnvärt om henne,

men är självklart med i leken, eftersom hon älskar att leka.



Kampen har börjat, och medan Skorpan kämpar förtvivlat med att få loss leksaken,

står Ronja och ser helt oberörd ut.

"Jobba på du, lilla Skorpunge"



"Haha, ta den då....om du törs!"

  


Och Skorpan, hon är ju inte så dum hon inte, och lyckas till slut "finta bort" Ronja helt,

snor åt sig den åtråvärda leksaken, och drar iväg så fort hon någonsin kan.

  



Åter till promenaden, som gick till hästarna, som "bor här" straxt intill oss.

"Hualigen, jag tycker nog allt att dom är rätt stora, så här på riktigt nära håll!!!"

När vi möter hästarna i skogen, då kan minsann Skorpan verka rätt tuff.......annat är det så här.



Tittade på gulliga katter i stallet.

En av dom hade en liten fotbollsmatch för sig själv   




Det här måste väl vara en riktig Svensk ladugårdskatt?!

Väldigt söt, om ni frågar mig.




Skulle fota lite....Meya var genast där, och erbjöd sig att hålla hundarna,

så dom inte sprang sin väg.

Det tackar man ju inte nej till!!!

Full koncentration råder   


Bästa vänner!

Skorpan och Milton     




Ännu en bild på våra hjärtan.

(som för en gångs skull blev helt ok på ALLA fyra)

Meya, Skorpan, Ronja och Milton.




Vad är det nu då, som jag ska vara tyst om?

Så klart kan jag inte var helt tyst,

eftersom jag nu kommer på mig själv med att skriva det här?

Jag skulle inte oroa mig för den här tjejen mera, det hade jag ju sagt.

Men.....det ÄR INTE helt bra med magen.

Ska ringa veterinären direkt när dom öppnar i morgon.

Jag bara måste få veta, jag måste få känna mig övertygad om att allt är som det ska.

Efter FYRA antibiotikakurer borde det väl verkligen vara helt läkt

och utan några som helst bakterier, eller?

Men jag är inte övertygad!

Det är något som jag inte riktigt är ok med....




"Efter en helg med barnen här, är man allt lite trött",

säger hundarna...."Man måte ha stenkoll hela tiden,

leka med dom när dom vill, och kela med dom när dom vill,

så nu sover vi nog gott hela natten."


Puss på dig men allra bästa vän.   



Och till er som just tittat in här...

Kram

Susanne

Av Susanne - 1 november 2014 20:56


Jaa jösses.....hur gör man?

Det var den stora frågan i dag!

Milton och Meya (barnbarnen) tillbringar helgen med oss,

och vi fick för oss att vi skulle åka spårvagn med dom.

Det måste man verkligen göra, när man bor i en stad som har spårvagnar.

Som barn åkte man massor av spårvagn,

men vi räknade ut att det måste vara minst 35 år sedan nu!!!!

  

Hade hört mig för lite här o där,

hur det går till i dag.

Visste att det i alla fall INTE gick att betala med vanliga pengar.

Jag fick helt enkelt ringa till folk som med säkerhet visste svaret.


För 40:- fick vi åka alla fyra, var vi ville, byta var som helst, under hela 75 minuter.

Tycker det var rätt billigt.

Uppskattades av oss alla!!


Får väl se om det dröjer 35 år till, innan vi gör om det?


Under tiden väntade hundarna i bilen, och när vi kom tillbaka,

gick vi en promenad runt Strömmen.

Jaa, bra hundhjälp hade vi ju med oss.

Han är så duktig med hundarna, Mille, men inte så konstigt kanske?

Han är uppväxt med dom.

Ömsesidig respekt handlar det om.

  



        Regn regn regn, så gott som hela dagen.....men, vem bryr sig?

Inte vi!

Man bara måste ha en bus-stund varje dag, det är ett behov, helt enkelt!       

Och grisen, den vill ju alla ha....bästa grisen.




"Den här då Ronja, vill du inte ha den???"

"Ta den du, ta den bara!!!"

"OM DU TÖRS....moahahaha!!!"




Söt-Nöten!   




Joo men självklart, även denna tös!

  



"Är det någon som vill hänga med mormor till sgoken en sväng?" frågade jag.  

Ronja o Skorpan stod genast på led vid grinden...."Vi vill, vi vill!"




Tokhundar!....som jag blir så glad av att se på när dom leker och har skoj.




Blev lite snopen, att den här tjejen också ville följa med till skogs,

det hade ju trots allt börjat skymma lite.

För säkerhets skull, fick ficklampan hänga med......och jag lovar, den lyste heeela tiden,

i fall att, liksom.

Men Meya, hon är inte mörkrädd inte.....nej då, inte alls....  



Lite trötta.....



För hur som helst, så är det lite mera liv och rörelse här hemma en helg som nu.

Och är man hund, så måste man hålla koll på allt och alla.




Mera av innehållet i det röda paketet!

Har provat en mängd olika schampon för att få den vita delen av en bernerpäls vit.

Då menar jag riktigt vit!

Ingenting har varit så bra som jag vill.

Nu har jag fått möjlighet att testa det här, vilket jag är så sugen på att göra.

Snart så!

Tyvärr så har jag inte så jättestora förhoppningar, men vem vet....plötsligt händer det kanske.

Och nej, det är INTE svamp som orsakat missfärgningen, och ingen annan sjukdom heller.

Låter jag det vara som det är, så växer det snart ut ny fin päls igen,

men om man nu inte vill vänta då??


Tänkte ta ordentliga före o efter bilder, när det är dags för bad.


Alltså, jag älskar det där röda paketet   


 


Rekommenderas till: Vita, svarta, grå,

bruna och röda pälsar där man vill få bort oönskade varma toner.

 Späds 5:1 upp till 10:1

 Ett milt örtschampo med ginseng som är skonsamt mot känslig hud och bra för pälsen.

Tar bort oönskade varma toner i svarta och vita pälsar.

Detta schampo bleker inte utan förstärker ursprungsfärgen.

 Speciellt bra till vita, svarta, silver, blå

 Ingen stark doft, men ändå fräsch och behaglig.

Våra produkter är anpassade för parfymkänsliga kunder!



Nu så...barbarnen snusar så sött, morfar snusar så sött....så var det då jag....

Jag har lite svårt för just den lilla detaljen.....snusa sött   



Kramar till den som vill

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards