quilaoronja

Direktlänk till inlägg 2 december 2014

Trodde hjärtat skulle hoppa ur!!!

Av Susanne - 2 december 2014 22:24


   Japp! Det här är FUSK....(Kanske inte fusk direkt, bara tagna en annan dag än i dag)

Bilden alltså...jättefusk, men det måste få vara så, det känns liksom mycket bättre då.

    Dom där förbaskade "grågrågrå-bilderna", dom ser allt annat än roliga ut.

Jag blir rent av på skitdåligt humör av dom!!!  

  

(Jag skojar, så ta det inte så allvarligt)


Men hur eller hur, så passar Skorpungar bättre i sol, så det så   


I dag plockades den här "gamla" vagnen fram igen.

Det var inte i går vi använde den.

Tror nästan att det var Quila som drog den mest, för då var Ronja för ung.

Så har den blivit ståendes i garaget, som så mycket annat, men i dag var det dags för lite luftning.

Pumpade däcken, som höll, och så bar det iväg.

Satt mig i för att testa om Ronja ville dra mig, och så klart ville hon det.


  Riggade kameran och det blev så himla bra.....Jaha, så kan jag inte spela upp filmen i datorn?

Något har lagt av helt, så nu bara MÅSTE den in på service.    

Åh det kommer inte bli någon billig historia, har jag hört från säker källa....


Duktig var hon i alla fall, "Ronja-tjejen", och fort gick det emellanåt.


Det här skulle jag väl egentligen inte berätta för någon endaste levande varelse?

Men att byta en lampa, det KAN JAG faktiskt!!!

Jag fattar inte hur jag tänkte, och vet inte vad jag ska skylla på?

Så här ser dom ju ut.

En med stor sockel, E 27,  och en med liten sockel, vid namn E 14

Det vet nog alla.


 


Så skulle jag då byta lampa!

Tog bort den trasiga, kollade styrka OCH sockel......Hämtade ny lampa, skruvade i.....


och POFF!!!


Allt blev SVART, efter att det först blixtrat ordentligt!

  

Om jag blev rädd?

Gissa!

Vad maken sa?

Gissa!


Skiträdd, ujuju....maken fick ta över....Gissa vad jag hade gjort?
Trots att jag då hade kollat vad jag skulle ha för lampa, togjag INTE den rätta.

Liten sockeli stort hål, det fungerar INTE, det vet jag med all säkerhet nu.

Jordfelsbrytaren slog till och släckte ner hela huset.

(Jaa, en säkring eller två fick visst sätta livet till också)

Problemet snabbt löst, men hua vad jag blev rädd....
Hur dum kan man bli?   

Dagen i övrigt har ägnats åt hundar!

Och träning!

Att sitta den här pallen, det var ju löjligt busenkelt, tyckte Ronja.

Så hon hittar då på egna utmaningar...som att sitta fint...hålla fram tassen...


...glad under tiden.....


och avslutar med att stå på bara bakbenen.....

Cirkus, där skulle hon lätt få anställning.

NÄÄÄÄE, inte skulle jag lämna Ronja på en cirkus inte   

           


Joorå, Skorpan gör som Ronja gör!

Står och väntar på sin tur till pallen, samtidigt som hon noga,

mycket noga, tittar på hur/vad Ronja gör.

"Så, jag kan också, så det så!"



Skorpans matte (alltså jag) blev lite arg i dag!   

Den här lilla tjejen är MYCKET!

Mycket av ALLT!

Hon är den mest underbara, härliga Skorpungen jag kan tänka mig,

och jag skulle aldrig någonsin vilja vara utan henne....

Men, man kan inte göra precis som man vill pga den anledningen.

Livet är inte bara en lek, det försökte jag förklara för henne.

Och bara för att man inte har lust att göra som man måste,

kommer man inte alltid undan.

Efter lek och bus, promenad och vila, hade jag bestämt träning.

Nu tyckte Skorpan att vi kunde leka lite till i stället.....där var vi oense!


Det trevliga med det här, det var att vi kom fram till en förståelse.

Matte bestämmer......Skorpan bestämmer INTE!


"Söt-Skorpa"   


Den där soldagen vi hade, då gick kameran varm,

och just bilderna när Ronja ligger på brunnslocket tycker jag mycket om.

Än en gång passande med tanke på hennes namn.

Brunnstorps Relax-Me, namnet säger allt.




"Jag vet vad du menade, Matte.....Jag ska lyssna bättre...!"

"Men nu kan jag väl få en godis, va?"



Mera tränig i morgon, tillsammans med dragkompisar,

så då är det bäst Skorpan "kammar till sig"   


Kram på er alla

Susanne

 
 
Eva Her

Eva Her

3 december 2014 10:41

Ronja-hjärtat!
Du hör verkligen till de hundar som "bjuder beteende" som Assars coach kallar det :)
PUSS gumman!
Och du Skorpan..... Kanske även din matte (ihop med Arlo-matten) ska kika på en liten film jag satte in nyss :D PUSS!

http://fyrfotingar.blogspot.com

Susanne

4 december 2014 01:06

Hallå där, Eva...måste bara fråga....Arlo-matten??? Jag fattar lite trögt, så du måste berätta vad det är? :-)
Kram till er alla 3

 
Sofia

Sofia

3 december 2014 21:30

Vilken snygg vagn. Hur mycket orkar en Berner dra?

http://www.echosierra.se

Susanne

4 december 2014 01:16

Hej Sofia! Jaa, den vagnen är väldigt annorlunda, men roligare på sätt och vis.
En Berner kan dra väldigt tung last. Exempelvis på tävling, då drar dom minst 100 kg, springandes 200 meter. Dom är riktiga muskelpaket dom här vovvarna. Om man tänker på hur tungt dom drog förr i alperna. Dom forslade ju fulla mjölkkannor hela vägen opp och ner till/från alptopptopparna. Så häftigt att se när dom spänner varenda muskel, och dessutom tycker det är så skoj. Väldigt viktigt med en vältränad hund då, för som tyvärr många tror, kan man så klart INTE spänna för dom på en tungt lastad vagn och låta dom dra. Då har man garanterat en skadad hund. (Jösses vilket utlägg det blev om det här då) ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards