quilaoronja

Direktlänk till inlägg 9 januari 2015

Vilken chock!!

Av Susanne - 9 januari 2015 19:19


Den 11 september, ett datum vi aldrig glömmer,

av så många olika tragiska, hemska  händelser.

Den senaste i raden av hemskheter, var den 11 september 2014.

Kommer för alltid minnas vad som hände, det spelas upp gång på gång, liksom i slow motion.


Var och hälsade på kompisar, ute på hundpromenad, hundarna badade och simmade, allt var så kul!

Då plötsligt ser jag hur Skorpan ställer sig i vattnet och sträcker på sig.

Så där som lite äldre hundar kan göra efter att dom legat länge, t.ex


Minns att jag tänkte, "KONSTIGT"?

Hon sprang sedan upp ur vattnet, och lade sig i gräset, en bit bort från oss andra.

Kände det direkt!!!

Kände att något var väldigt galet!



    Vad sjutton hände?

   Gjorde hon sig illa i allt bus med dom andra tre hundarna?

      Haltade hon....näe.....gick som vanligt, men ändå inte.

   Vände tillbaka hem till kompisen.....tog en ordentlig koll.....

Då helt plötsligt kräks hon, rakt ut bara.....

Vatten!

Massor av vatten!!!

Ringer djursjukhus, dom säger, gör som du vill.....

På dom 8 milen vi hade hem, passerade vi djursjukhuset,

och jag bara kände att JAG MÅSTE ÅKA DIT!


På bara en timma blev Skorpan jättedålig. Tog sig knappt ur bilen själv.

Personalen tog henne direkt, in på rtg.....och där fanns svaret!

Den där majskolven, som skvalpat omkring i magsäcken i över 5 veckor,

och sedan bestämde sig för att ta sig ut genom tarmen....Där blev det tvärstopp!!!


Jag vet att hon hittade majs vid en grillplats i skogen 5 veckor tidigare,

och visst såg jag att hon åt, innan jag fick stopp på ätandet.

Plockade ut massor ur munnen på henne, hon bajsade majs i många många dagar, sedan var hon precis som vanligt.

Så klart att jag inte misstänkte något då!

Kunde väl aldrig tro att det var möjligt.

Men det var det.



Efter rtg-bilderna, gick det i ilfart till operation,

och en stor majskolv plockades ut ur tarmen.

Det hängde på sekunder......om jag inte svängt in till djursjukhuset,

då hade vi nog inte ens hunnit hem, sa veterinärerna, så illa var det.


Alla vet nog resten av denna långa historia, hur dålig hon blev, infektioner i såret,

buken som läckte, feber, ett flertal olika antibiotikakurer, stort viktras...Listan kan göras lång.


Men Skorpan klarade det....sakta men säkert har hon jobbat sig tillbaka.

En som varit till stor hjälp, det är så klart Ronja, den bästa vän man kan ha.

Och visst vet jag att Skorpan var dålig, visst såg jag occh visste att hon tappat massor i vikt.

Nu har vi sakta försökt få henne på "tassar" igen, och att gå upp i vikt.




Kikade som så ofta på bilder......och höll på att få en chock i kväll, när jag fick se den här!!!

Den är tagen när Skorpan var som sämst.....tappat all päls, alla muskler,

massor av fett, jaa, det var inget kvar av henne.

Jag grät floder när jag såg den.....Men jösses????

Lilla lilla gumman.

Tunn.....ser inte frisk ut...


Och nu gråter jag ännu mera....när jag ser den här bilden från i dag!!!

ORD ÄR ÖVERFLÖDIGA tror jag.

Vilken tjej!

Vilken skillnad!

Nu som först ser jag.....

Underbaraste Skorpunge       

Pälsen är blank (nej, visserligen inte på långa vägar utväxkt helt, men på god väg)

Jag ser hur bra hon mår nu.

Muskelmassan börjar återvända....

På sista veterinärbesöket fick jag så mycket "lovord" att hon var i så god kondition när det hände,

annars hade hon inte orkat med denna pärs.


Visst är det fantastiskt!

Jag är såå glad o lycklig!



"Jag mår bra nu matte, du behöver inte oroa dig längre"




Ronja Ronja, du har också varit till stor hjälp och stöd uder den här tiden.

      



Skulle berättat något annat tokigt som hände mig i dag. Ganska skrattretande faktiskt,

men nu blev jag helt uppslukad av den här bilden på Skorpan.

Och det var kanske lika bra det.......eller, näe, det var så komiskt att jag nog måste skriva ner det,

men det får bli i morgon det....




"Jaa, men jag sa ju att det var någon som kom, matte!!"

"Du har ju sagt att det är bra om jag skvallrar?!"




"Du skulle lyssnat på oss, matte....då hade det aldrig hänt!!"



Söta, kloka flickor.......   


Kram

Susanne

 
 
SytantenSytanten

SytantenSytanten

10 januari 2015 00:08

Men oj vilken skillnad på Skorpan, vad liten och tunn hon såg ut. Vilken tur att hon mår så bra idag, hon är så vacker och söt, Ja det är Ronja oxå men på ett vuxnare sett (om du förstår hur jag menar). Dom är så vackra "dina flickor". Kram Sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Anna

Anna

10 januari 2015 00:10

Jösses 😳 ... ja det blir man verkligen ledsen över att se. Gud vilken skillnad och vilken tur att det idag är mycket bättre med henne 💜

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

10 januari 2015 00:31

Jaa ni, Bettan och Anna...Det var många många kilon som rasade av henne, på mycket kort tid. Men så konstigt att man/jag inte såg det, på samma sätt som jag gör nu i dag, på bilderna? VAA? Är det verkligen sant, tänkte jag!?
Hoppas nu flera än jag lärt sig hur farlig en majskolv kan vara. I dag får hundarna aldrig springa i förväg när vi närmar oss en grillplats, jag måste alltid kolla först, så inte människor slängt matrester omkring sig.
Kramar i massor <3 <3

http://quialoronja.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Christine

10 januari 2015 09:54

Ibland är det nyttigt med reflektion och återblick. Härligt att hon mår så mycket bättre! :)
När det blir så av en tingest det hittat tänker jag på alla de gånger vi har tur - för hur sjutton ska jag kunna ha hökögon överallt. En gör så gott och en kan och någon gång räcker inte det :) /Christine

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

10 januari 2015 10:39

Precis så är det, Christine, man gör så gott man kan......och för det mesta räcker ju det
Allt gott
/Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Eva H

Eva H

10 januari 2015 11:15

Man blir ju "hemmablind" glöm inte det!
När förändringen kanske inte kommer alldeles akut är det lätt att inte se på samma sätt.
Det viktiga är ju att du ändå såg och reagerade på henne då när det hände. Jag tänker att du se'n hade så mycket annat "i skallen" kring Skorpan att du liksom sorterade bort det där. Eller att du undermedvetet var medveten om att det kunde bli en rejäl viktminskning t.ex och därför inte tänkte på det.
Jag har tänkt mycket på det där att det nog var tur dina töser har den grundkondition de har!
Kram! Och PUSS till båda men en extra till Skorpan :D

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Ingen bild

Malin Lindh

10 januari 2015 16:20

En riktig kämpe :D underbart . Som jag har hållit alla tummarna för
er <3

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

10 januari 2015 23:21

Tror nog att jag sorterade bort den biten, Eva. Hade väl bara en sak i huvudet då, HON MÅSTE BLI BRA!!! Att hon rasat i vikt, och inte gick upp igen, det var inte prio ett först. Sedan blev just det väldigt akut, eftersom hon inte vände. Det tog tid, jättelång tid, och det förstår jag så klart nu.
Att ha en bra grundkondition på sina hundar, kanske ännu mera på stora raser? det är viktigt, viktigt för återhämtningen.
Skorpan tackar och tar emot <3
Kram till dig Eva

http://quialoronja.bloggplatsen.se

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

10 januari 2015 23:23

Tack snälla Malin, vad glad jag blir <3
Kramar från oss <3

http://quialoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards