quilaoronja

Alla inlägg under januari 2015

Av Susanne - 23 januari 2015 21:17


                   Minns ni "tunneln", den som går under Göta kKanal?                      

Skulle så gärna vilja hitta mera information om den,

och har mailat Göta Kanal Bolagen AB.

Tänker att dom om någon borde väl veta något, eller känna till någon som vet?


Jag har fått svar.....Tror inte dom visst så mycket alls om det här,

och dom ville definitivt INTE att jag gick dit, det framgick med största tydligehet.

Dom hade heller ingen som helst aning om var jag skulle kunna hitta mera info.

Äsch, vad synd!

Biblioteket, skrev dom, där kanske!

Jag ger inte upp än förstås, min sökande efter svar fortsätter.

Det måste väl ändå finnas någon människa, som vet något?

Historien får ju liksom inte dö ut nu....


Trodde nog att jag skulle kunna få lite hjälp där, kanske, men ICKE   



Nästa ämne, dagen!

Så glad man blir när man tittar ut och ser en klarblå himmel.

Och just i dag, när vi skulle på "utflykt" igen.

Äggmackor, kaffe, dricka, hundben....klart för avfärd då!


Hade stämt träff med Mammut + matte,

och hade sådan tur att en bil hade åkt på vägen vi skulle gå.

Det blev varsitt hjulspår att följa.

Perfekt!

(Näe, hundarna gick ju inte i några hjulspår...inte i börjani varje fall.)



"Jahaa, har ni stannat....då kommer jag!!"



Och så har då Skorpan lärt av sin vän,

hur man kan kasta sig över kompisen som kommer springandes.

Tjoff, så knuffade hon in Ronja i en snödriva.

"Är det snällt, Skorpan?"



"Sådär! Det är så här du brukar göra på mig, Ronja!"

"Nu får du smaka på din egen medicin...HA!"



Dom landade ganska mjukt, båda två   




Dom har det kul, dom här tre....känner varandra utan och innan,

vet precis vilka regler som gäller.....som att Ronja bestämmer, men är såå himla lekfull.

Skorpan, jaa, hon är....Skorpan   



Här fanns också en kallkälla, som på så många andra ställen i skogen.



Vattnet klart, gott, och kallt!




Dags för matsäck!!

Mackor + kaffe fram....och så en eld, om man ville värma sig lite,

eller kanske var det mest händerna som blev kalla!

Skönt var det i alla fall.


 


Så fortatte vi, mot bilarna igen.



Det blir lite jobbigare än vanligt för hundarna, nu när det är snö att pulsa i för dom.

Men dom gillar't skarpt.



Det sa PANG, så blev det kväller och skymning.





Tillbaka till starten....vid färjan, som är på väg över Bråviken.



Kram

Susanne

Av Susanne - 22 januari 2015 22:08


 Och där fick jag så jag teg!

  Snö, snö och ännu mera snö!

Inte ett pip tänker jag säga som kan tolkas som negativt om det, hehe   


   


Anledningen, den är så klart, att dom här båda töserna som vi delar vårt liv med,

dom älskar't!

Älskar SNÖ!


"Inte ett ont ord om snön, nu matte!!"

  


Innan vi gick till skogs i dag, lekte Ronja o Skorpan med sina roliga bollar.

Dom gillar verkligen just dessa, och nu när det är snö,

så fylls dom med snö, vilket resulterar i att snön yr överallt.


Det är dock en viss skillnad på HUR dom behandlar sina bollar.

Ronja, som bär sin boll lite lagom försiktigt. och undviker därmed all snö i huvudet.



Och så ser vi då här skillnaden....

Skorpan vet inte riktigt vad sakta, försiktigt, lugnt osv betyder.

Hon har inte kopplat det där ännu, att ta det lite lugnt,

då slipper man få hela huvudet fullt med snö.

Tror iofs att hon tycker om att vara en pajas   



Hm....är hon lite medveten om att jag fotar?

Ibland undrar jag.....När hon sitter där och sträcker på sig, och ser så fin ut.

Ronja Ronja   

        


Skorpan vet INTE att jag fotar, det är jag också övertygad om....

Hennes huvud far som på en uggla...Hit o Dit, och Dit o Hit

        Men söt är hon, den där lilla Skorpungen.   

  


  Hoppbanan!

  Ord överflödiga....dom hoppar helt enkelt   


Skorpan.....





Ronja....



Tänk att det här med hopp är så himla kul!



"Vem va're som kasta?"

"VA?"

"Säg det, säg det!"


(Inte så lätt att räkna ut att snön ibland faller från träden,

och att man då kan få den rakt ner i nacken)



Skogen blir helt tyst när snön lagt sig.

Det är såå vackert, som ett vykort.


Att vi även fick besök av bästaste tvåbeningskompisen i dag, som hängde med oss på skogspromenaden, det gjorde dagen ännu bättre.

Att busa med honom (sonen) och att få använda tuffa tag, det ÄR grejer det.

Dragkamp, brottning i snödrivorna, m.m, m.m, då mår vi riktigt bra.



Äsch, jag kan inte bestämma mig för vilken bild som ska vara kvar,

och vilken som ska bort, så det får bli alla kvar.....

  




  



Det blir nog några kilometers spring, och dessutom lite tyngre än vanligt i den tunga snön.



Tänk va, vad härligt med helt rena hundar...flera dagara i rad nu!!

  



Och nu laddar vi om, bara att passa på så länge man kan,

en liten resa igen, med tillhörande ALLT.

Framförallt ryggsäcken packad!


Och på tal om ryggsäck!! Dom fina tröjorna med Skorpan på ryggen, som finns att köpa,

nu kommer man även kunna köpa ryggsäckar, jaa, med Skorpan på!!!

Alltså, jag tycker det är såå roligt, och ganska otroligt också.

Lilla Skorpungen på tröja och ryggsäck! Wow! Klart jag är jätteglad   


Kramar från mig

Susanne

Av Susanne - 21 januari 2015 20:30

           

En sån' där riktigt "braig" dag!

         Det var precis vad det blev i dag, och det tack vare besök av kära vänner     


Kan man bli annat än glad över den här synen?

Näe, just det....



Dessutom hade vi fått snö, och det snöar fortfarande.

Undrar om det är någon berner som inte gillar snö?

Att dom här fyra vännerna älskar det, det gick inte att ta miste på.



Dom sprang o sprang o sprang....

Den som blir jagad här är....exakt, Skorpan!!



Hon, alltså Skorpan, hon var ett riktigt "rivjärn" i dag.

Gossarna fick sig några utskällningar som hette duga.

Det roliga var att se hur hon ställde sig i lekställning, OCH skällde ut dom, samtidigt!

Inte undra på att dom inte riktigt förstod hur hon menade?


"Men.....jag kan väl bara få ligga här, nära dig en stund, Skorpan? Och bara titta på dig?"



Lilla Ludde   



Man tycker ju inte att det var såå väldigt länge sedan vi såg honom sist,

men inser att jösses vad fort dom växer, dom där små nallarna.

Han börjar bli stora fina killen, minsann.



Jämför......man tror knappt det är sant.

Kan någon så liten bli så stor?   



"Jag följer med dig, Ronja, du verkar vara en snäll "tant" du"    



"Bara att du hänger på här, grabben! Strunta i argbiggan Skorpan du"   



 Man kanske skulle ha gett Lilla Ludde lite krumilurpiller........? 

Ludde och Linus i somras   



Samma grabbar i dag!

Några månader senare.....

Lika goa' hundar, bara något större   


      

En Ludde-bild till bara   



Skrattar gott åt den här bilden!

Man får jobba hårt för att få alla på plats...samtidigt   


Stanna kvaaaar!


I dag går det ganska skapligt.....(Med betoning på skapligt)

Fr.vä (men det ser ni nog) Skorpan, Ronja, Ludde och Linus.



"Åh, vad kul vi har haft det i snön i dag, med våra "kill-kompisar"!!



    Tjohoooo! 

(inget optimalt väder att fota i precis, men jag kan ju inte låta bli ändå)



Vi säger TACK för besöket och sover gott i natt   



Dessa två luringar, stod helt plötsligt och kikade in i fönstret i dag!

Hade öppnat på vid gavel för att vädra lite...


"Hallåååå, skulle vi kunna få något att tugga på kanske?"

"Ett fika-ben" kanske kunde gå för sig?"


TOKHUNDAR, men ganska företagssamma.....och jaa, ben fick dom så klart

  

Och så bara en sak till!

I brevlådan låg ett grönt kuvert i dag?

Hm...Vad sjutton kan det vara, tänkte jag?

Vet att det utkommit en ny Marabou chokladkaka, JAPP, som enbart vissa lyckliga lyckats få tag i.

Den bara MÅSTE vara god, tänkte jag.


I kuvertet låg alltså en sådan guldklimp!

Jag blev rörd och så klart, jätteglad.

Det var från en vän som jag iofs aldrig träffat, men har kontakt med genom cybervärlden.

Hon har så klart benrer   


Vilka otroligt gulliga människor det finns där ute, så omtänksamma och rara.

Många ggr mycket mera omtänksamma än vänner som man faktiskt känner irl.

Det här gjorde verkligen min dag, och flera dagar framöver.

Än en gång stort TACK till Dig, Maria, för din omtanke   

Gissa att den var god!!! Himmelsk!   



Så där, det var allt för i dag....snöandet fortsätter, så vi får se om vi är helt insnöade i  morgon?

Hundarna tycker nog det är helt ok i alla fall.



Från oss, Kram

Susanne


Av Susanne - 20 januari 2015 18:36


"Men vad är det vi ska göra i dag......och VARFÖR har vi inte fått någon mat?????"

Jaa ni tjejer, om ni bara visste!     

                       


"Vi åkte i bilen en stund......Tänkte, att det här ska bli kul.....och så, bara helt plötsligt,

efter att att hälsat på flera jättesnälla människor, sa det bara PANG!!"

Så somnade först Skorpan.....



Och straxt därefter Ronja....

(Ronja blev ganska orolig när Skorpan somnade,

hon försökte väcka henne genom att slicka och buffa på henne,

så därför var det lika bra att låta även henne somna då)



"Hoppas ni inte tycker det ser otäckt ut när vi slocknat?"

Hann inte ens stänga ögonen.



Jättetrött!



Så var dom igång!

Alla tänderna skulle få sig en genomgång.



Bland det viktigaste i ett djurs liv, det är hur tänderna mår.

Även om vi är noga med tandvård, finns det saker som inte går att se med blotta ögat.

Och om ett djur har problem med en tand, kan det förklara så mycket.




Skorpan klar!

Blev riktigt glad över allt beröm, att hennes tänder var så välskötta.

(Ha, och jag som tyckte hon hade lite missfärgade tänder)



"Jag orkar inte ens öppna mina ögon, hur mycket jag än försöker"



Ronja hade en liten skada på en tand som tandläkaren fixade till med hjälp av laser.

En helt ny metod, som är banbrytande i Sverige!


Och så var det bara resten kvar då....att vakna till ordentligt.


                 

"NEEEJ, vi vill sova mera!"         



"Vad var det som hände egentligen?"



Ronja kämpade för att bli klar i huvudet, för hon hade en uppgift.....



"Måste ju kolla min bästa vän!"

Hon är allt bra gullig, Ronja, måste se så allt är ok.



"Näe då, jag är inte alls så trött....."




"Tror jag kan resa på mig nu, faktiskt!"




 Titta så fina tänder dom har nu!! 



Många timmar senare.....

"Kan vi åka hem nu, kanske?"



Skenet bedrar, Ronja var inte alls så pigg som hon såg ut.....dom har sovit och sovit.

Ätit små portioner, och så sovit lite till.

Men i morgon är nog allt som vanligt igen, det måste det vara,

för då blir det busa av, med kompisar!

  


Kram

Susanne


Av Susanne - 19 januari 2015 20:07


Knappt man tror det är sant?

Händer det på riktigt?

Jag har INTE haft hundarna med mig i dag?   

Joo, det känns lite konstigt, det gör det....vet inte hur många ggr jag tittat i backspegeln,

för att säga till mig själv, "Jaa, just det ja, dom är ju hemma!"

                          


Eftersom det jag skulle göra inte tillät att hundar följde med, och maken var hemma,

så fick jag helt enkelt åka själv.

Jag har inte ens varit ute på en långpromenad i dag?

Även det gjorde maken, och dom hade det sååå trevligt i skogen  


I går skrev jag om den märkliga tunneln under Göta Kanal.

Jag ska verkligen försöka ta reda på mera om den.

Så idag letade jag reda på lite telefonnummer, till chefen för Göta kanalbolaget.

Kom faktiskt fram, och fick prata med en mycket trevlig människa.

Dom hade aldrig hört talas om det???

Men gissa att jag satte igång något, dom skulle "luska" med människor som kan ALLT om kanalen.

Vad kul!

Nu väntar jag med spänning på att få höra från dom,

och få reda på lite fakta om hur det hänger ihop med allt.



Någon måste ju veta!?

Och jag tror inte många känner till den här tunneln, eftersom den är helt oförstörd.

Kan tänka mig att det vore lite förstört om många visste.

Kanske har jag helt fel.....



Fina fina Ronja.....

  

Var bara tvungen att gå igenom flera bilder från vår "valpresa",

och naturligtvis placera några av dom här.


Den här killen, han är såå otroligt fin!

Hans namn.....Joop! Söt som socker   


"Och jag, jag heter Pita!"




"Dom säger att jag ska kissa på den här tidningen.....det händer att jag missar,

eller inte hinner riktigt,

så jag tänkte att det är väl bäst att jag ligger här på,

så är jag nära hela tiden"

  



"Operation" finkamning pågår av Ronja, och jösses va päls hon har, den tösen.

Men en vacker dag, då är vi nog klara.




Sicken himla tur ni har varsin nu då......




Skorpan har "paxat" för den röda.....Typiskt henne!



Jaha ja, ingen mera mat i dag,

inte en liten munsbit ens, för i morgon ska flickorna sövas.


Vilken tur för dom att dom inte vet vad som ska hända,

och vilken tur att dom inte läser den här bloggen

  


Skorpanstil i bil!


Just det ja.....måste beställa också.....

Jag tänker så här...

Hur troligt är det att det skulle hända igen?

Att Skorpan hamnar som tryck på tröjor?

Högst otroligt, tror jag.

Därför får jag nu chansen att beställa igen, och den möjligheten tar jag så klart.

Denna gång kommer jag vara lite mindre färggrann....mera svart, grå.....




Nepp, nu förbereda inför morgondagen

Sov gott och kram

Susanne

Av Susanne - 18 januari 2015 21:27


             Äntligen!          

Äntligen kom jag över till andra sidan....har haft en tanke om hur jag skulle göra,

och i dag gick det bra.

Kossorna som går där sommartid var nu borta, marken var rätt frusen, så nu...!


Kanalen var så pass frusen att vi träffade på flera skridskoåkare.

Fast jag vet inte om jag skulle våga???

Vågade inte ens gå över isen till andra sidan....för tänk OM?!



En 300 år gammal dröm

Redan på 1500-talet föreslog en biskop, vid namn Brask i Linköping,

att en båtled skulle anläggas tvärs över Sverige - från Östersjön till Västerhavet.

Planerna på en kanal genom Sveriges skulle komma att stötas och blötas åtskilliga gånger

fram till början av 1800-talet, då Baltzar von Platens kanalplaner blev verklighet.

 

För men egen del tycker jag det är en svindlande tanke!

300 år tog det bara att förbereda bygget.

1832 invigdes Göta Kanal, det har gått några år kan man säga.

Och här går jag ofta i dag, utmed denna kanal, där ca. 58000 soldater arbetat och slitit,

med sina bara händer!

Gräva, spränga, mura!

Vilken tanke!

Det mest tragiska i denna historia, det är väl ändå,

att han som lyckades driva igenom detta kanalprojekt,

han fick aldrig se hela sin älskade kanal färdig.

Baltzar von Platen avled 3 år innan den blev helt färdigställd.


Jag hittade för flera år sedan en tunnel under kanalen.

Har dock aldrig vågat gå igenom den, och heller aldrig kommit till andra sidan, förrän i dag då!


På den här sidan har jag varit flera ggr.....och kikat in.

Men man ser inte rakt igenom.



Så idag kom jag då hit!

Till motsatta sidan.


  



Så himla kul att se.....Det sluttade ganska brant nedåt,

och det är rätt mycket vatten som rinner där.

Men det finns ju ett litet rep att hålla i....



Så en dag, då SKA jag igenom.....

Kanske skulle skicka hundarna!

Näe, det skulle jag så klart inte heller våga. 




 Skulle bara vilja få tag i någon som kan berätta mera om det här...är ju lite nyfiken av mig.

 Både Ronja o Skorpan hade hemskt gärna sprungit in här, men det satte vi stopp för!

Kanske med en lina på?

Kolsvart är det där inne också, och kanalen är ganska bred just här.



Näe, vi höll oss ovan mark idag! 



 En av alla broar över kanalen i bakgrunden.

Och så klart brovaktarstugan, där brovakten bodde.



 Så återigen har vi gått i lite historiska spår, det gillar jag.


   

 Gillade bilden, så den fick bli omslagsbild för ett tag.



Ska fortsätta forska i det här, och se om jag hittar någon historiskt kunnig.

Tror säkert att det finns många som vet massor om det här,

och kanske vill dela med sig till mig.


Tänk va, vad mycket man lär sig på ålderns höst!

Kul!


Kram på er alla där ute

Susanne


Av Susanne - 17 januari 2015 20:29


I går....

Tidig start hemifrån, möta upp kompis, vidare färd till.....

Berner berner och flera berner!

                   

Jaa, mottagandet var det inget fel på,

man blev mosad av ett "GÄNG" berner i olika storlekar och åldrar.       

Mitt i bild är Skorpans syster, Donna, dom är så otroligt lika, både till utseende och sätt.

Kopior, helt enkelt.

           


Många godingar, från stor till liten som tog emot oss.



Och alla är dom lika fina.



Äldst och yngst!



Störst och minst!



Ronja oSkorpan var så klart med på resan, men i en stor flock med hundar,

kan man inte bara släppa in två till, så tjejerna fick tillbringa en stund här.

Och jag lovar, det gick ingen nöd alls på dom......(Vilket dom så klart inte riktigt höll med om)

Dom hade tillgång till ben och vatten, sänga och mjuka fällar.

Trots det valde dom att hålla koll på vad som hände runt omkring.

Och NÄR kommer matte???



Efter massor av prat och hundmys på golvet, åkte vi vidare....

Och se bara vad som mötte oss där!

Får man vara så här söt???


God sko!!


Behövs väl inte så många ord.

Helt perfekta små valpar.



"Akta dig så jag inte hugger dig!!"



  



En liten hyena, men en väldig underbar sådan.



"Ujuj, nu börjar jag bli jättetrött....!"



"Du tanten, du får nog sluta fota nu, jag bara MÅSTE sova lite"   



Det bästa som finns, små bernervalpar.

Dom doftar så gott, dom små magarna är så rosa och lena.....

Om jag smusslade med några hem?

Nepp!

Hur söta och gulliga och allt det där, dom än är, så har jag redan två tjejer, och det räcker så bra, så bra.

Jag vill verkligen hinna med allt det som vi gör i dag,

och en valp till skulle innebära att vi fick dra in på en del saker.

Det är jag inte redo att göra.



Efter en jättetrevlig dag med ännu trevligare människor, så bar det av hemmåt igen.

Hann inte ens lägga över bilderna från kameran, utan stupade liksom i säng.

      

 Att vakna till sol i morse, det mådde man inte direkt illa av heller.

Bara att passa på, fram med kameran, och ut i det vackra vädret.

   (Haha, som om jag lagt in kameran i en vrå....Näe, den ligger nog alltid framme)

  


En Skorpa i solen.....en riktig Sol-Skorpa   



Ronja tillbaka, efter att ännu en gång försökt bekanta sig

med kossorna som driver omkring här hos oss.

Jag fattar inte riktigt, är det bara jag som reagerar över detta här omkring?

Alla verkar helt enkelt skita i det fullkomligt?

Är folk fega, eller rädda, eller vad är det?



Fick dom att sluta bry sig om dom långhåriga "mods-kossorna"

och ägnade oss åt lite kontaktövningar istället.

Båda två älskar att träna, det finns inget som går upp mot det.



En av dom får sitta stilla och vänta,

medan den andra får göra några mindre avancerade övningar.



Och så byter vi......Och just det där att sitta stilla och vänta, det är väl en form av träning det också.

Svårt som tusan är det i alla fall     



Till största delen blev det nog ändå lek o bus....


Nu fortsätter rensningen av kameran, och bilderna.

Många många bilder togs både i går och i dag, men bara en bråkdel blev något att ha.


Kram

Susanne

Av Susanne - 15 januari 2015 19:13

                           

Tur att dom skruvat dit alla bultar ordentligt den här gången,

det tänkte jag när jag "knäckte till" den där förbaskade ryggen i går.

Men visst blir man lite rädd....att få höra skrammel.

Hur som helst, allt sitter där det ska,

smärtan har blivit motarbetad, så snart är allt som vanligt igen.


Lite lite snö fanns kvar på tomten i dag, men bara för en kort stund givetvis.

Bara passa på då, att springa och busa, tyckte tjejerna.

Och på eftermiddagen, ja, då kom regnet, och förvandlade allt till en skridskobana.


"Ha, ta den här om du kan, Skorpunge!"


"Du har inte en chans mot mig!"




"Vill ändå inte ha den, så det så!" sa Skorpan   



ISBANA! Inte golfbana. Finns det broddar till hund? Eller kanske skridskor?

Dom fick inte springa och leka här inte, näe, det hade varit som att se Bambi på hal is.


Trots allt, har vi faktiskt haft en bra dag.....

Det var ju det där med att ta vara på VARJE dag, som jag tjatar om ideligen.



Lätt att halka in i vardagslunken, och gnället....men så blir man påmind igen.

Framförallt när man har människor, på ibland nära håll, ibland lite längre håll,

som drabbas av fruktansvärda tragedier.

Tragedier, som man inte i sin vildaste fantasi kan förstå hur man klarar av.


Så därför, jag njuter.....




Njuter av den tid vi har tillsammans.




För hur jävligt det än kan verka,

så får en dag tillsammans med Ronja o Skorpan mig att må bra.

Och jag vet att dom får flera än mig att må bra.




Alltid ett leende   



I gårdagens inlägg skrev jag om en "mystisk brygga, ett skjul, förbudsskyltar".

Jag går liksom igång på det här, och fastnar i ett letande efter fakta.

Jag tror vi är något på spåren, minsann......



Och inte är det så mystiskt heller, inte som jag föreställt mig i alla fall.

Joo, jag blir helt fullproppad av historiska händelsrer, vilket inte är fy skam alls.

Involverade en vän i det här, som blev minst lika nyfiken,

och det vi tror ligger bakom platsen, det är ett sågverk?!

Snopet va?!

Men jag ska ta reda på mera tänkte jag, och definitivt återvända dit.

Där fanns massor av gammal historia att utforska.

Gamla kalkbrott, massor av "märken" av en arbetarbyggd, som i dag är näst intill öde.

Sorgligt på något sätt, kan jag tycka.



Det var inte bara tulpanens dag i dag!

Näe, det var även torsdag, vilket innebär pannkakans dag här hemma.

Hundarna känner lukten direkt, och skulle nog kunna göra vad som helst för en smakbit.


 "Men hallå!!! Säg ordet nu, annars får ni översvämning här hemma!"

Dripp-Dropp, Dripp, Dropp



Trot' eller ej, men nu stänger vi för i dag!!!

Susanne ska på "turne'" i morgon också!

VAR? VAR?


Jag kan säga så mycket som att det innehåller orden

HUND! Berner x flera! Valpar! Fika + babbel! Kära vänner!

Visst låter det väl som en bra dag, va?


Nu ladda kamera!!


Kram

Susanne


Ovido - Quiz & Flashcards