quilaoronja

Direktlänk till inlägg 23 mars 2015

Så här var det!!!

Av Susanne - 23 mars 2015 20:31

                     

          Gårdagen stoppar jag undan någonstans, behöver ju inte minnas allt.  

Och jag har ingen förklaring till varför det blev så jobbigt.....            

Ny dag i dag, och den blev absolut mycket bättre.


"Puh, vad skönt....matte som vanligt igen!!"



Skoj att ta bilder i blåsten, (även om jag verkligen avskyr blåst!)

Det är så irriterande....Jag hör ju inget!!!

Men det blir kul bilder....




"Öh, mitt öra håller på att flyga av!!"



"Ska vi sitta här länge till??"

(Den här bilden, det syns så tydligt....det jag ska berätta längre ner på sidan)



Skorpan Skorpan!

I dag var dagen D, då hon skulle träffa snälla veterinären igen.

Och även få stygnen borttagna.

Den här gången har såret inte läckt någonting alls, inte en liten droppe ens.

Det har sett så fint ut hela tiden, och det är jag så glad över.

Hon har inte använt tratt, eller den uppblåsbara kragen vi har, inte en enda dag.

Och inte har hon rört såret heller.



Stygnen plockades med lätthet bort, efter att Skorpan helt självmant hoppat upp på bordet,

lagt sig på sidan.....och sagt; "-Så där då, gör vad ni ska!!"

(Hoppas ni inte tar allt jag skriver på fullaste allvar)

  


Ronja var också med in, och förde säkert med sig en lugnande effekt   å var det klart, och vi började prata om vikt!

Jaa, hundars vikt.

Det är tyvärrr allt för vanligt med överviktiga hundar,

vilket medför stor belastning, och jaa, massor av andra "biverkningar".

Nu passade jag på att diskuttera detta med veterinär och en sköterska,

eftersom det för en gångs skull var LUGNT i väntrummet! (Tänka sig va)?!!



Vi klämde och kände, mätte och vägde (mest för skojs skull)

För det första....dom är väldigt väl musklade båda två, "inga soffpotatisar det här inte", sa vetten   

Så gjorde vi en rätt kul grej!

På bilder ser det ut som att Skorpan är så väldigt mycket mindre än Ronja,

jaa, det ser ut så även utan bilder, så klart


Men nu fick vi svart på vitt!

Dom båda flickorna är nästan exakt lika höga (Skorpan några mm högre faktiskt)

Vikten skiljer endast 4 hg (Ronja den "tyngre")

Vi mätte även huvud, bukomfång, lår, runt bröstkorgen....just ja, benen...

Den finns enbart en enda skillnad!!

PÄLSEN!!!

Skorpan har inte på långa vägar så  mycket päls som Ronja....ännu, är väl bäst att tillägga.

Tänk vad det gör mycket.....har ju sett när dom badat,

hur lika dom helt plötsligt blir med blöt päls.



Nästan så jag tycker det ska bli spännande att se hur hon kommer bli, vår lilla otursfågel   



Och Ronja, hon ska få en match med pälsvården!

Jag skulle aldrig komma på den befängda idén att klippa henne, men lite fix, det måste till.


Så summa summarum av dagen!

Friska, glada, trevliga hundar!



Det tog sin tid, det här besöket i dag.

Kändes verkligen toppenbra, tyckte jag.

Ytterligare ett ämne gick vi igenom.

Fästingpreparat!!

Har läst o läst om Bravecto, som fler och fler använder, med gott resultat.



Och jag ORKAR INTE plocka mera fästingar nu....det tar såå mycket tid,

och ändå missar jag en och annan ibland.

20 fästingar/hund/vanlig sommardag, det tar tid, dom riskerar ju även att bli sjuka!!

Så nu är det då bestämt!

Det blir Bravecto även här i år.



Låt oss säga, att det om x antal år, skulle visa sig att det finns något i dessa tabletter som inte är bra,

som kanske orsakar någon konstig sjukdom eller så....

Då har vi ändå varit skyddade, och en berner lever ju tyvärr inte så länge,

så jag egentligen tror jag inte vi behöver bekymra oss över det.


Många fina gamla ekar på dagens fina och härliga vandring.

Lika vackra när dom ligger ner....



På höger sida om hundarna, (ej i bild) där var ett gärde.....Ett gärde som var nyplöjt.....

Mjukt och fint.....enbart LERA....(jaa, ni fattar var jag ska komma va?)

Alldeles riktigt!!

Ut på detta härliga underlag, skuttade dom som två hingstar, som stått inne för länge....




UJ UJ!!   



Så sällan man ser grävlingar numera, sa jag häromdagen!

Den här killen hade blivit överkörd   

Gillar inte tanken på att han/hon ska bli överkörd flera ggr till....så jag "puttade" ner den i diket.


Märklig kille, tyckte hundarna....bara ligger där när vi kommer....  



Jösses!!!

Vilka klor!!

Hade ingen aning om att dom hade så många klor uppe PÅ benet?

Vilket grepp den skulle kunna få.....Aj Aj



Inga biverkningar tack!! 

Bara verkningar av bästa slag.

Död åt alla fästingar f o m nu

  



Kram

Susanne


 
 
Ingen bild

Liza Hansson

24 mars 2015 06:29

Vad skönt att allt är bra. Hoppas det blir bra med Bravecto för er. Wella fick för en dryg vecka sen och några biverkningar märkte jag inte av. Däremot får gärna fästingarna märka att hunden är behandlad.

 
Eva H

Eva H

28 mars 2015 21:28

Vilka underbara blås-bilder!
Och vilken intressant undersökning det där måste varit! PMsvar kommer :D

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Susanne

Susanne

29 mars 2015 19:21

Hahaha, jag hoppas också det, Liza, att fästingarna blir snopna 😮 Och dör!
Lite biverkningar fick dom allt, men inte så farligt.
Trevlig kväll från mig
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Susanne

Susanne

29 mars 2015 19:22

Ja, det var det, Eva! Skulle man raka ner dom båda, då skulle man verkligen se....men vem sjutton vill göra det? Inte jag i alla fall 😏

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards