quilaoronja

Direktlänk till inlägg 16 april 2015

Jaa ja......

Av Susanne - 16 april 2015 22:32


Tankar i dag.

Begravning, farväl, tårar.....det finns många ord som kan beskriva dagen i dag.


Hur kan det komma sig att dagarna fortsätter?

Varför stannar inte tiden...bara för en stund?

Plötsligt slutar ett hjärta slå, då tar det slut......men dagarna, dom rullar på som om ingeting hänt.


Det slår ner som en bomb.....

Så jag fortsätter tjata, "Var rädda om varandra, tag vara på varandra, varje dag.....i morgon kan det vara för sent.




Denna tunga dag var vacker, trots allt...man skulle kunna säga att den blev bättre än väntat, på flera sätt.
Låter kanske konstigt, men helt sant, och jag ska inte gå in djupare på det.



Så var det då Ronja!
Det hände verkligen ingenting som man kunde se i går.

Efter en promenad, som absolut inte var längre eller jobbigare än vanligt,

var Ronja alltså blockhalt när hon hoppade ur bilen.


Går inte in i detalj på det nu, men jag kan säga att natten var hemsk.

Dom som känner mig vet att jag har ett mellannamn som är ORO, då förstår ni.




"Hängde" låset och ringde Norsholms djursjukhus.....fick snabbt svar...."Kom direkt", sa dom
"Vi har ett litet problem till", sa jag.

Berättade om begravningen, och att jag inte hann komma och sitta med Ronja då.

"Vänta lite" sa rösten i telefonen.......

"Hinner ni komma in med henne bara, och lämna henne här"? 

"Hon får stanna över dagen och vi vidtar nödvändiga åtgärder, och ni tar hand om begravningen"

Lättnad!!!

Snabbt iväg, ingen mat för Ronja......Prat/anamnes med veterinären.....

"Ta hand om henne ordentligt"! det sista jag sa innan vi hastade vidare....


   



Sent på eftermiddagen ringde veterinären!
Ronja hade sederats, undersökningar hade gjorts grundligt, och gissa vad?

Korsbandet var inte av!!!!

(Det var faktiskt vad veterinären trodde när vi först kom in)

Man kallar detta för en ofullständig skada, med andra ord ett uttänjt ledband/korsband.

Nu gäller stillhet i två veckor, små koppelpromenader......och absolut ingen lek med Skorpan, så klart!


Så mycket fina ord av veterinärerna, jag blev nästan generad.

Ronja är en hund i otroligt fin kondition, hon består till största delen av muskler, är så vältränad.

Och framförallt inte överviktig, vilket är vanligt på större raser, tyvärr.




Glad över att vi slapp operation, men jag vet att ett korsband lätt kan smälla av efter en händelse som denna.

dom läker fint, dom vilar och tar det lugnt,

man startar upp dom i lugn takt efter ett antal veckor.....och PANG, så går det av.

Men vad ska man göra? 

Näe, just det, ingenting....man kan ju inte stoppa in hunden i en glasbur.

Dom måste få leva som hundar!

Återigen, tag vara på dagen i dag.

   


Det var en liten sammanfattning av i dag.

Jag tackar Norsholm som var så gulliga mot oss i denna svåra stund.

Dom tog inte ens något extra betalt för allt, att Ronja varit där hela dagen.

När jag skulle betala trodde jag faktiskt att dom redan gjort en direktreglering,

men nej, inte då, det kostade inte mera totalt!

Jag tackar och bockar.

Tack även till mina gulliga vänner som skickat kramar och stöd,

som vanligt värmer det så enormt mycket.


Kramar till Er

Susanne

 
 
Ingen bild

Liza Hansson

17 april 2015 06:35

Vad skönt att det trots allt blev en bra dag. Skickar några extra varma Bernerkramar, det behövs alltid.

 
Christina

Christina

17 april 2015 09:04

Vad mycket tråkigheter på en gång. Skönt med fina människor i sådana lägen. Jag hoppas lilla Skorpan mår bättre snart. Kram!

http://socialahundar. se

 
ak

ak

17 april 2015 09:57

Stort av dig att åka ib så fort. Du räddade säkert hennes korsband. Stor kram till dig o ditt fina stora hundhjärta

http://www.annakarins.egenhundsida.se

 
Susanne

Susanne

17 april 2015 11:20

Tack snälla Liza, bernerkramar är ALLTID bra 😊❤️

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Susanne

Susanne

17 april 2015 11:27

Jaa du, Christina, ibland hopar det sig ordentligt i livet. Såå tråkigt. Ronja mår trots allt ganska bra nu, haltar inte alls mycket, får ingen medicin alls. Skulle bara önska det gick att förhindra att korsbandet smäller av efter vilan. Tydligen väldigt vanligt bland stora raser. Hur ser det ut för era stora hundar? Är det ett vanligt problem även där?
Kramar från mig 💕

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Susanne

Susanne

17 april 2015 11:33

Tack snälla, A-K 😉❤️

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Eva H

Eva H

17 april 2015 21:34

Skönt att det i alla fall inte var av nu, om än en lite klen tröst.
(Jag har faktiskt haft en amris med liknande skada. Blev inte värre men jag inser ju skillnade med tung ras.)
Skönt också att det tydligen blev en fin avskedsstund, det är viktigt.
Kramar!

http://fyrfotingar.blogspot.se

Susanne

20 april 2015 00:10

Jag hoppas hoppas att allt läker fint, och inte ställer till det i framtiden! Det vore så tråkigt för henne. Joo, det är klart det blir en stor belastning på leder, pga.deras vikt. Därför känns det ännu viktigare att man verkligen håller igång dom, och inte tillåter övervikt.
Kram till dig och dina djur

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards