quilaoronja

Alla inlägg under maj 2015

Av Susanne - 21 maj 2015 23:42


      I dag blev en sån' där braig dag!

Och jag lovar, det var inte i går som jag sa dom orden.

            Men plötsligt händer det, och ingen är gladare än jag.       


Bara en bild som den här kan iofs få mig på väldigt bra humör....jag blir G L A D!



Men i går, då blev jag uppretad så in i hoppsan!!

För en tid sedan, väldigt länge faktiskt, gick min telefon sönder.

Den lämnades in, garantitid kvar (visserligen inte så många dagar, men ändå, tid kvar)

Det har tagit närmare två månader för företaget att besatämma sig för vad dom skulle göra.

Först skulle jag betala 3500:-!?

Vägrade så klart.....då skulle jag betal 300:- för att dom undersökt tfn??

Aldrig i livet, jag har garanti kvar!

Butiken där tfn lämnades in i, har mailat och ringt, utan att få svar från "tillverkaren".

Det är så dåligt!


I förrgår ringer dom till mig och säger, att nu, nu är din tfn här, bara att hämta!

ÄNTLIGEN!

Tog mig in till butiken, och ni kan väl aldrig gissa vad dom sa!?

Näe, kanske inte värt att du plockar ut den trots allt, dom kanske skickar en faktura på 3000:- någonting...

WHAT THE......

Bråkade och tjafsade en bra stund.....

Jaa, nu ligger det en ny tfn här bredvid mig, och samtidigt kom det ett mail med en frågeenkät!


"Vad tycker Du, Susanne, om bemötandet du fick i samband med att din tfn gick sönder?"

Hahaha, jaaa, vad tycker jag om det?

  

 

    Nu skulle jag fått hjälp med allt i butiken, för jag är ingen "hacker" på det här med telefoner precis.

Men jag gick....orkade inte stå där och bråka mera.

En vacker dag ska det nog lösa sig, har ju familjemedlemmar som är mera kunniga 

  



Nu till dagen!

Har länge sökt efter ett nytt objektiv.

Ville ha ett som kunde användas "till allt", slippa byta om man fotar på nära eller långt håll.

Har läst och läst, och nu hittat ett jag trodde kunde vara bra för mig.

   


Var dock tvungen att bege mig till "grann-staden", där det fanns på lager.

Livsfarligt att hamna i en affär med massor av prylar som jag gillar.

Hur som helst, jag hittade det jag ville ha, provade lite olika objektiv först, men bestämde mig rätt snabbt.

Priset spelade en ganska avgörande roll, så klart.

A ja, tror det blir toppen....(dagens bilder är tagna med det nya, och jag är nöjd)



Alltid lär man sig något nytt, när man träffar på kunnig personal.

"GILLAS"


Skorpan är det inte mycket kvar av!!

Efter gårdagens bad, och ett ständigt kammande, så är hon nog snart helt naken.

Ronja har också börjat slänga sina kläder.

Det är nu jag skulle sparat all päls!!!

Tänk om jag kunde lära mig karda och spinna, så jag kunde sticka mig någon av bernerpäls.

Ska vara riktigt skönt, har jag hört.



Ett nytt minneskort av god kvalitet, gör att "fartbilderna" blir bättre.

(det packas liksom snabbare)  



Nu blev det inte enbart det där objektivet som hamnade i min påse i dag.

Det blev även en actionkamera, som jag också sneglat på läääänge!

Den ska jag sätta fast på hundarna, så kan jag "hänga med" på deras spring i skogen. 



Planerna är många....men det finns ett litet problem!

Tiden räcker inte till allt jag vill göra.


Jag kan bestämma mig för uträtta  en sak, men sedan blir det som i dag.....så härligt väder...

Då bara måste jag ut på utflykt med hundarna.

Det är det bästa som finns, både för kropp o knopp.

  


Att sonen hängde med (bra att ha hjälp vid inköp av tekniska prylar)

det gjorde dagen ännu bättre.

Ronja o Skorpan blir som galna när han kommer!



"Vad vill du jag ska göra mera, för att få den där godisbiten??"

"Jag kan räcka ut tungan också, om du vill?!"



Skorpan är som vanligt mera PÅ!!

"GE MIG GODIS!!"

"NU!!"

  


"Råkade" slinka in på IKEA, när vi nu ändå var så nära.

Den här bollen kom vi ut med!

Gissa att dom blev glada över den...lätt att hitta är den också   




Jättestoooor!




Tror nog inte den är gjord för dragkamp kanske, men den håller så länge den håller.

Än så länge är den hel

  




Försiktigt!!



Ska så småningom visa en annan smart "grej".

Måste bara tänka lite till...en liten detalj som måste lösas, helt enkelt, 

men det kommer bli så bra. (tror/hoppas jag)



Nu sover vi!


Kram

Susanne

 

PS. Kan det verkligen vara så att all olycka/otur som drabbat oss/mig den senaste tiden,

(sedan i höstas), vänder nu?

Är det färdigt nu, för ett tag?

Åh, vad jag skulle bli glad då!!! DS.

Av Susanne - 21 maj 2015 01:40


Såå skitiga!

Såå blöta!

Såå nöjda!


Pälsvård, det var vad kvällen/natten fylldes med.

Nu kan vi sova gott....uj uj, så trötta "flickorna" är efter allt vi gjort....



Bilderna från dagen får helt enkelt stanna i kameran ett tag till.


Kram 

Susanne


Av Susanne - 19 maj 2015 22:40

      

Som om vi inte fått tillräckligt med regn dom senaste dagarna?

Regn regn och mera regn, hela dagen lång.

Vilken tur att vi inte är rädda för vatten.



Och vilken tur att allt som växer gillar det.....regnet!



Det bästa av allt, det var att Leon och hans mamma

(som händelsevis är vår dotter) kom och hälsade på.

                

     "Klart du kan få smaka om du vill, Leon!"

"Är du riktigt säker att du vill?"

     


"Meeen, vad är det här??"

"Nej nej, ät den INTE!!!", säger Ronja 


"HUA!!!"

"Det var visst lite surt"



Men det går inte låta bli den.....Spännande att smaka nya saker....



Om jag låg på golvet, och det kom en stor jättebjörn och ställde sig över mig,

då skulle jag bli skiträdd!!!

Leon tycker det är rätt mysigt att bli tvättad i örat.

  


Leon skrattar högt!!   



Nya miner....tungan rätt i munnen   



"Hur kul är det här?"

"Dom har satt mig på en våg.....som att jag skulle vara en liten tjockis?"

"Dessutom fotas allt.....av min mormor!?!"

  


En mysig dag, tillsammans med några av mina     

Regnet hade avtagit när vi begav oss in i skogen,

och det märktes tydligt att Ronja och Skorpan saknat sitt galna spring.


"Försten till godisträdet...!"

          

Här trivs vi nog allra bäst!



Det hände en hemskt tråkig sak för en tid sedan.

(eller ganska många tråkiga saker kan man säga)

Men det mesta börjar få en bra lösning, trots allt.

Det är bara en sak, som aldrig kommer lösa sig, och allt beror på ett hemskt elakt mail jag fått.

Jag var tvungen att läsa det gång på gång, jag förstod verkligen ingenting,

jag har nog aldrig blivit så fruktansvärt kränkt i hela mitt liv.



Jag blev anklagad för så mycket....det var verkligen hemskt. 

Jag blev ledsen helt enkelt......sedan blev jag arg, när nu allt liksom ska sopas under mattan.

Hur kan man anklaga någon för så mycket, och sedan bara säga, "Nähe, då var det ett missförstånd!"

Jag har inte ens fått en ursäkt?

Försökte verkligen med alla medel att lösa detta på ett smidigt sätt direkt när jag fick mailet,

men se det "passade inte" alls.

Vad trodde mailskrivaren egentligen?

Att jag bara skulle svälja allt som skrevs?



Startar man något som detta,

då får man faktiskt ta konsekvenserna tills det är utrett och klart.

Jag blev anklagad för att vara en väldigt känslig person, och det kunde få tråkiga följder för mig!

Vad får man ut av att vara elak mot en annan människa?

Ställer man sig själv på en pedistal då, eller?

Anser man sig själv bättre än alla andra, eller?

Jag bryr mig om mina medmänniskor, värnar om mina vänner, står alltid vid mina vänners sida,

men jag tar ingen skit från någon.

ALDRIG!



Det finns några få människor som ofrivilligt blivit indragna i denna sörja, tyvärr.

Stackars dom, kan jag tycka.


Jag står helt med min ryggen fri, och tänker inte göra om mig på något sätt.

Jag är den jag är, kanske är jag känslig....kanske bryr jag mig om mina nära för mycket enligt en del.

En sak är dock klar, jag står för min åsikt och vad jag tycker är rätt och fel.


Och gissa vad....alla har rätt till sin egen åsikt,

vilket jag helt och fullt respekterar.

Hur skulle det se ut om alla tyckte samma sak i allt?



En mysig Leon-dag, med mycket "dotter-mamma-prat".

Det är skönt att prata av sig med människor man vet man kan lita på.


Kram

Susanne


Av Susanne - 18 maj 2015 22:54


Hann med rätt mycket idag, trots sovstund hos smärtläkarna.


Dags för "terapihundarna" att göra lite nytta!

                  

             "Men se så, bli färdig nån' gång då!!"             


"Men har du tryckt på hissen, eller?"



"LYCKA"

För alla som vill.....Ronja o Skorpan ställer mer än gärna upp.

Tre av mina käraste...

  


Fem sovande tanter i dagrummet, studsade till när vi kom, och sträckte fram sina armar.

"Kom kom, så vi får klappa dom gulliga hundarna!"

(Dom enda som tycker det är läskigt, det är en del ur personalen....OJ OJ, så stora dom är!!)



Märktes att det inte blivit så mycket lek och bus dom senaste dagarna!

"Kom igen då, Ronja...nu kör vi!"

 


Tro't eller ej, men det är faktiskt Skorpan!!



"Som om jag skulle vara rädd för Skorpan!?"



"Husse-bus" i kväll!



Just det ja....gräset var visst nyklippt....




Av Susanne - 18 maj 2015 13:20


Nu så, nu har vi landat på hemmaplan igen.

Summan av helgen = Toppen!

Allting, som vanligt, välordnat.

Det är mycket arbete som ligger bakom, ingenting som sköter sig självt,

och dessutom är det bara några få eldsjälar som jobbat med det.

Stort tack till er, ni vet vilka ni är.


Om man nu ska önska något litet....då får det väl bli ett lite varmare väder.

Iofs perfekt för våra hundar, men jag tror vi var många som frös,

och fick plocka på oss allt vi hade med oss i klädväg.

              

    En liten vy över planen, där det rådde full aktivitet hela dagarna.

     


Ronja har verkligen visat sig från sin bästa sida.

Visat att hon faktiskt gillar det här med drag.

När Skorpan skulle träna, och Ronja skulle vila, jaa, då ylande hon och skällde i protest.

"Jag kan, jag kan......!"

Det gör mig så glad!

Söndagens tävling gick bra den också, dock hade vi några futtiga poäng "för lite",

och det var enbart mattes fel.

Vet inte varför, men helt plötsligt gav dom där tävlingsnerverna sig tillkänna.

Så dumt...



Vagnsparkering!



Och den här godingen då, hon slår mig med häpnad.

Skorpan hon kan hon, även om man tycker hela hennes liv enbart verkar innehålla lek.

Men söndagens tävlingsresultat blev betydligt bättre än fredagens, 

och jag är supernöjd med henne.

Hon har inte fått träna alls efter sina operationer,

och jag är livrädd att något ska hände om hon belastas för tungt.

Vi tar en liten bit i taget.


Att dra och tävla i det, det är verkligen inte alls lätt, och det krävs mycket träning för att lyckas.

Många har sagt att det där, det ser ju så lätt ut, bara att dra liksom.

Men jösses så fel dom har.

Ibland sliter man sitt hår,

tänker och tänker på hur man ska få just den här hunden att förstå vad man menar.

Första gången jag såg en dragtävling, då tänkte jag att det var nog omöjligt för oss,

men ingenting är omöjligt, om man bara vill tillräckligt mycket, och tränar.

  


Många stopp på vägen hem i går blev det, vi hade ju ingen brådska.

I dag är vi hemma och njuter av det.

Hundarna leker och busar, preciiiis som vanligt.





Jag har just pratat med min underbara läkare, och beklagat mig lite.

Resor som denna är tuff på många sätt.

Men å andra sidan gör det så gott i själen att komma iväg lite.

Det har ju hänt så mycket tråkigheter den senaste tiden, att man ser allt i svart.

En liten trip bort från allt gör gott också.


Nu ska jag tack o lov få smärtlindring, bara att komma in.

Den här gången kommer jag få vara kvar under em, dom ville ha lite koll på hjärtat också.

Lätt att det rusar iväg i situationer som i dag.

Är så tacksam.



Tänka sig, Ronja fixade det!!

Vilken tjej hon är.

  


Mot lasarettet......  


Kram och tack för alla grattis och gulliga ord från Er.

Susanne

Av Susanne - 16 maj 2015 15:58


      Det finns hopp! 

Skorpan får dra vagnen i alla lägen,

det där jobbet som Ronja haft så länge.

Tror det är smart, bara för att få henne att känna att hon gör ett jobb.

Måste ju prova alla möjliga och omöjliga sätt.

En sak är också säker, ingen hund är den andra lik.



Skorpan har så mycket viktiga saker i sitt huvud.

Den här killen t.ex, han kom fram och ville hälsa på hundarna.

Båda två liksom slänger sig om halsen på honom, hela han strålar.

Skillnaden på Ronja och Skorpan är att Ronja nöjer sig med att hälsa en stund, sedan är det bra.

Medan Skorpan.....jaa, hon älskar ALLA, och kelandet får aldrig ta slut.

    


"Killen" var hade kommit för att titta på vad vi pysslade med den här helgen.

Så klart frågade jag om han önskade sig en hund...."Jag har redan en hund, sa han, en berner...."

Men den är inte lika söt som dom här, och absolut inte lika kelig.




Nähe, nu var det träningsdags!

Skorpan fick bra kläm på det här i  dag.

Slalom, korsning, grindar.....det gick över förväntan.

Tung last likaså (med mig som last)
 


Och Ronja....hon är en riktig liten luring.

Tror hon driver med mig ibland.

Låtsas som hon inte förstår, bara för att träna mattes nerver,

sedan gör hon precis som hon ska.

Luring!



Den här campingen kan jag verkligen rekommendera.

Allt är toppen.

Och att öppna dörren och mötas av denna vy, det är inte fy skam alls.



       Spännande morgondag, när vi ska tävla igen.   

Hoppas på några poäng för Skorpan.



Ronja tävlar också i  morgon igen,

vore kul att förbättra poängen, man måste ju ha ett mål.



I dag var jag tvungen att dra mig tillbaka till stugan,
ibland måste man lyssna till sin kropp.

Ronja och Skorpan gjorde mig sällskap, dom finns helt enkelt alltid där.

Finns inga bättre vänner än dom när det är lite jobbigt.

Man behöver inte föklara, för dom vet.



En härlig draghelg lider mot sitt slut, nu återstår lite packning.

Känns alltid som det är mycket mera grejer när man ska hem?



Kvällen avslutades med gemensam middag på campingens restaurant.

God mat och trevligt sällskap.



Kram

Susanne

Av Susanne - 15 maj 2015 21:44


Om jag är glad?

OM jag är! 

Knappt man tror det, ÄNTLIGEN!

Ronja och jag klarade i dag av Arbetsprov III för andra gången,

vilket innebär att hon också blev CHAMPION 

 




Men först var det Skorpans tur.

Hon fick i dag starta i sitt allra första arbetsprov I

Kan kanske tyckas märkligt, eftersom vi inte tränat alls så mycket som vi skulle behövt.

I september öppnades hennes buk OCH tarm för att plocka ut den där majskolven som satt fast, 

och sedan dess har hon också drabbats av livmoderinflammation, och buken fick öppnas ännu en gång.


Jag har varit väldigt rädd om henne, 

magmusklerna används rätt mycket vid just drag med last.


Vi valde i alla fall att starta, för jag tycker just tävlingsträning ger så mycket.

Så klart var hon inte redo, men vi fick lite känsla, hon och jag.

Det roliga var, att i går provade vi "grinden", som hon aldrig ens sett tidigare.

Tyckte nog hon gjorde bra i går, 

och just i dag, jaa, då gjorde hon det ännu bättre.

Nästan full pott på grinden.....och i övrigt....jaa, inga fler poäng alls,

men vi körde igenom hela banan men med mig bredvid.

Skulle aldrig falla mig in att köra på blodigt allvar med henne.


Duktiga Skorpunge, vi har länge länge på oss att lära.

 



En hel dag med tävlingar, då får man ta sig en liten sväng då o då,

om inte annat så matte håller ordning på dom där tävlingsnerverna.

 

Det är så vackert här!


 



Och nu till vår underbara Ronja.

Vi har tränat och tränat, hon kan det här, det vet jag med all säkerhet,

men vi har inte fått till det mer än en gång.

Varför då, kan man ju undra.....Svaret är JAG!

Jag har förstört allt vid tävling, mina nerver har löpt amok,

När starten gått, då har allt varit som bortblåst, 

jag har inte ens kommit ihåg vilket som är hö eller vä?


I dag hade jag en ny tanke!

Jag intalade mig att det var en helt vanlig träning, även i dag.

INTE tävling!


Det kändes riktigt bra, jag kände mig rätt lugn faktiskt.

Vilket då gjorde att även Ronja blev säker på sin sak.


Men jag vågade inte hoppas när vi var klara, trots att vi hade ganska bra poäng trodde jag.

Kanske skulle det fattas en eller två ynka poäng igen, som hänt oss förut.


Men, vi klarade det!!!

MED BRA POÄNG, 203.

För att bli godkänd måste man ha minst 175 poäng, 

och vi har vid två tillfällen varit några futtiga poäng ifrån.

Minns inte vad vi hade när vi klarade det sist, men det var säkert inte lika mycket som i dag.

Maxpoäng är 250


Därmed kan Ronja nu lägga ytterligare en titel till sin meritlista.

Arbetsprovschampion - (AP)Ch

  



SUCH  SVCH  (AP)Ch  Brunnstorp Relax-Me aka Ronja

Men gissa vad......hon är precis samma goa, fina, härliga Ronja, oavsett bokstäver hit och dit.


Fin rosett och pokal, och det bästa av allt, en ny anka (den uppskattades mycket)

  

 

I morgon kör vi en träningsdag igen, och finslipar lite med Ronja,

medan Skorpungen och jag ska jobba lite mera från grunden.

Med allt.


Det går åt rätt mycket smärtlindring för att klara dagar som dom här.

För att gnälla lite, så är det tufft helt enkelt.

Men samtidigt så roligt att jobba med hundarna.

Jag har valt att inte prata om min situation så mycket, 

vill absolut inte ha sympatier.

Vet att det kan vara lätt att misstolka att jag drar mig tillbaka emellanåt, 

men jag måste helt enkelt, för att orka.


Tack för all tumhållning, och tack till er som trott på oss när det varit lite tungt.


En riktigt rolig dag!


Kram

Susanne

Av Susanne - 14 maj 2015 20:29



Så där...då var vi igång!!

Dag 1;

På "dragbanan"!

         

   "Tigger gör vi så klart INTE!!"

"Vi kollar bara lite, ut i fall, OM det kanske skulle hända."

"Att någon tappade något, kanske?"

   


Tjoff, så är det vagnar och berner överallt.

 För mig, och kanske några till....är den stora utmaningen HUR jag ska få hundarna att veta vad jag vill.




Visst blir det lite rörigt när alla är på planen samtidigt, men det är inget som stör,

utan faktiskt rätt nyttigt för oss.

Det gäller att vara koncentrerad, och för hundarnas del, bara lyssna på "förarens" kommando.

Och det är ju bara så under träning.

Vid tävling, ja, då är man ensam.


Skorpan fick en ordentlig träning för första gången på väldigt länge.

Vi har helt enkelt inte vågat köra på, efter hennes operation.


Jag tycker det gick ganska bra, vi har långt kvar, men det tar sig.

Grinden, det var ett moment som gick mycket bra dock!


Skorpan och matte glada!




Eftersom vi bor precis vid träningsplanen på Älvkarleby Camping,

kan vi ta en paus och gå till stugan ibland,

eller bara en liten promenad vid Dalälven.



Det som oroar mig mest, det är OM jag törs låta Skorpan dra den tunga lasten?

100 kg 200 meter.

Testade lite med lasten i dag, och visst, hon kämpar på, för min skull,

men jag skulle aldrig förlåta mig själv om hon tog ut sig fullständigt.

Det är det absolut inte värt.

Vi får se i morgon......




Ronja, Ronja.....du är så himla duktig, gör det mesta helt rätt.....när matte inte är nervös.

På dagens träning gick det skitbra......I morgon är det tävling som sagt....



Skorpan tog första parkett när Ronja tränade!

Alltid kan man väl lära sig något (tänkte hon kanske)



"High five" på dig husse!!




"Om du inte stannar och fotar HELA TIDEN, matte, då kanske vi kan träna färdigt?"




En liten paus igen!


 


"Tror inte vi fick någon mat alls i morse faktiskt!!"


   


Bästa Ronja!

 



Tänka sig, t o m slalomen gick som en dans i dag!!!



Ser ganska skönt ut!

Skön stil...

Vid ett tillfälle försökte hon ta med sig hela vagnen upp i stolen.


        


När träningsdagen började lida mot sitt slut, då var man lite trött.....




....då är det skönt att ta sig en "quick-nap" med sin bästa vän.




En bra dag, som avslutades med grillning vid stugan.

I morgon bitti startar tävlingarna, och lär nog pågå större delen av dagen.

Vi är många som ska tävla, närmare 20 stycken, tror jag!


Nu laddar vi batterierna, och hoppas också på en regnfri dag, även i morgon.


Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards