quilaoronja

Direktlänk till inlägg 12 juli 2015

Såå klantigt!!

Av Susanne - 12 juli 2015 20:55

           #tasskada #blodigt #sår #blirsåtröttpåmigsjälv


(Ibland, då blir det flera bilder än det var tänkt från början....det är lite svårt att låta bli, liksom)

               

Först...RONJAS TASS!

I morse såg allt mycket bättre ut, inget slickande eftersom hon haft "livboj" på sig hela natten,

och därför inte haft möjlighet att slicka på den.

TOPPEN!



    Gissa att jag var glad!

Glad var jag även för att barnbarnen sovit hos oss, alltid lika mysigt.

I natt skulle dom sova i vår lilla stuga, tillsammans med morfar.....hur skulle det gå?

Spännande som tusan, tyckte Mille o Meya, men med sällskap av morfar var det så klart jätte kul!



Tillbaka till tassen....

Som sagt, så bra ut, inget kladd, ingen hälta, Ronja verkade inte nämnvärt bekymrad alls.

Tills......

  


Vi höll på o badade, det var så varmt och skönt, Ronja tiggde och bad...

"SNÄLLA SNÄLLA, KAN VI INTE FÅ BADA LITE?"

"Sa någon bada??"

"Jag vill också!!, sa Skorpan"

 


Ok då....bara simma lite lite.....och bara en i taget.....

Kan ju inte göra någon skada.....



Det var sååå härligt att se dom njuta av doppet.

Man blir ju glad av att se glada hundar...visst?!


Och efter bad! Vad händer då? Joo, hundarna blir som tossiga,

hoppar och skuttar och livet liksom leker.

Det var då det där hände.

  

(Överdriver lite nu)

  


Ronja for ut på tomten, som skjuten ur en kanon......WROOOOM!!

Inget fel på hennes tass inte?

Eller?

  


Vi gjorde flera ansaster (vaga) till att stoppa dom,

men tänkte inte riktigt på hoppet ner i gruset (från altanen)



Så kommer då Ronja "trippandes".....BLODIG som tusan på tassen!!!

Det verkade inte bekomma henne,

och jag försökte snabbt tvätta bort så mycket som möjligt av blodet.

Kan inte svara riktigt på vad som hänt, men jag tror att hon fått in något i tassen,

(för några dagar sedan) som sedan kapslat in sig, därav svullnaden.

Svullnad gör ont, för igår ville hon inte alls att man rörde tassen.



Men nu, när det gick hål släppte smärtan, jag kunde tvätta ordentligt utan protester.

Det slutade blöda relativt snabbt, och nu ser det riktigt rent, torrt och snyggt ut.

Har valt att inte lägga om något, utan ha det öppet.

Hon får ha "livboj" när vi inte ser henne, för slickandet är ju det värsta vid sårskador.


Får se hur det ser ut i morgon, om tveksamheter, får en veterinär titta på det.



Meya bakom en kokosboll   



Och Mille, som inte gärna vill vara med på bild, (vilket jag självklart accepterar)

men med cyklop gick det bra!

  



Den här fjärilen gjorde oss sällskap under stora delar av dagen.

Vacker.....Pärlemorfjäril heter den.

        


Så var det dags för barnbarnen att bege sig hem igen.....och vi hade förmånen att bli bjudna på mat!!

Grillat kan ALDRIG bli fel.

Det var så gott, vi tackar och bockar och är fortfarande mätta.

Ronja och Skorpan brukar inte följa med, men i dag gjorde dom det.

Kanske mest för att vi ville ha koll på Ronja...

Man blir så glad över att det inte är några som helst konstigheter när man kommer bort till någon.

Dom kollar läget, för att sedan gå och lägga sig....det gillar jag!


Nu har hundarna slagit igen ögonen för länge sedan,

och snarkar högt!

Tror jag måste ta och peta till dom lite, be dom vända på sig kanske!

Som en hel orkester! Snarkorkester..

  



Bäst att göra detsamma, för imorgon startar tidigt...allt för tidigt!!

Men det är ju självvalt...

  


Kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

12 juli 2015 22:58

Tala om "på gott och ont"!
Det var ju rätt bra att hon fick "tokfnatt" och trampade sönder det där då :)
Låter bra att det "blödde ur" tänker jag.
God läkning Ronja-pluttan! PUSS <3

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Susanne

Susanne

12 juli 2015 23:22

Joo, så här i efterhand var det kanske bra, som du säger. Nu verkar det kännas mycket bättre för henne, och jag är glad över det :-)
Tack snälla du <3 <3

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Liza Hansson

13 juli 2015 07:54

Håller med Eva H, det brukar vara bättre att det får blöda. Hoppas Ronjas tass läker fort för att ha en ond tass är aldrig kul även om hundar brukar kunna glömma allt vad ont heter. Kram

Susanne

14 juli 2015 00:15

Kram Liza

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards