quilaoronja

Direktlänk till inlägg 23 juli 2015

#bravecto om o om igen...

Av Susanne - 23 juli 2015 21:01

#fästingmedel #vidrigakryp 

                Bravecto!            

Kan inte släppa det här, trots att vi, liksom många många med oss,

har jättebra effekt av detta fästingmedel.

För mig är det så mycket annat som är viktigt.

Har lusläst allt jag kommit över,  

pratat med människor som på olika sätt är relativt insatta i ämnet.....Faktum kvarstår..... 

Jag är inte hundra till freds med tanken...OM!


Att sitta i det här höga gräset innebar att en hel jättefamilj av fästingar flyttade in i Ronjas päls.

Visserligen kunde jag plocka bort dom, under tiden dom kröp omkring, men....

  



Är det mig det är fel på?

Är det jag som letar efter "fel"? (biverkningar)



Fästingar och loppor behöver INTE suga blod för att få i sig giftet. 

Det räcker med att dom kommer i kontakt med underhudsfettet på hunden.

I NORMALA fall tar det över 12 timmar för anaplasma att överföras!

Det KAN gå snabbare!

Alltså är inte heller Bravecto ett hundraprocentigt skydd.

Det minskar antalet fästingar, JA, men man kan inte utesluta ATT hunden kan smittas av en fästingsjukdom.


Skit också!


"Hur ska jag göra för att komma till er den snabbaste vägen?"

 


Skorpan gör på Skorpans vis....HOPPAR ÖVER alltihopa, så klart!


Att få till en bild på Skorpungen som swischar förbi,

det är inte det enklaste i världen precis.

  


Det är inte ofta hon är stilla!

   


TBE är inte så vanligt på hundar, men å andra sidan hemskt besvärlig om dom skulle drabbas.
TBE anses smitta direkt vid själva bettet,

medan överföring av Anaplasmans och Brorrelians mikroorganismer kan dröja ett dygn.


Så, nu är jag så där tveksam igen.

Ronja och Skorpan har båda fått sin andra dos av medlet,

Fungerar bra på fästingarna, men....


90% av alla hundar som tar upp borreliabakterien blir inte sjuka av berreliainfektion.

Dom bär väldigt ofta på antikroppar, utan att bli sjuka.

TBE drabbar max en hund /år i Sverige.



Det finns ett stort mörkertal av biverkningar, som aldrig anmäls.

Det är därför av stor vikt att vi som ser/upplever biverkningar,

anmäler det till läkemedelsverket.


Varken Ronja eller Skorpan lider av några synliga biverkningar nu,

men första tiden efter intag av medlet, noterade jag några.

Dels dom som var vanligt förekommande, såsom dålig mage, trötthet, dålig aptit....

Men även några andra symptom, som också anmäldes till läkemedelsverket.

Både av mig OCH veterinär.



Jag har inte plockat all denna information från luften,

den har jag fått av vet. Peter Ekström på just läkemedelsverket, vid våra telefonsamtal.

Man kan aldrig lära sig för mycket.



Min stora fråga är också (den har ingen veterinär svaret på), vad händer om ett antal år?

Har det framkommit flera biverkningar då?

Biverkningar som ger hemska föjlder??

Det vill jag veta.

Vissa säger att en berner lever i regel inte så länge, så det spelar ingen roll,

dom lär inte hinna uppleva biverkningarna i alla fall.


Det håller jag inte med om.



Dagens bilder (nästan helt utan bildtext) togs under dagens långpromenad,

som innefattade svamp-plock och uppletande.


Har ni funderingar kring det här med fästingmedel?

Har ni märkt av några biverkningar som inte står i bipacksedeln?


I min värld är ett gift ett gift, kan aldrig bli något annat.


Kram

Susanne

 
 
Jadis

Jadis

24 juli 2015 01:38

Oj vad jag känner igen mig.
Jag är livrädd för alla nya gifter... Dock blev det till slut seresto. Men bravecto vågade jag inte.
Inte i år.

http://galenhund.bloggplatsen.se

Susanne

26 juli 2015 01:26

Hemskt att dom ska finnas överhuvudtaget, dom vidriga krypen. Hoppas vi alla slipper sjukdomar på våra älskade hundar
/Susanne

 
Ingen bild

Anneli

24 juli 2015 07:58

Först; tack för din trevliga blogg med underbara bilder på dina hundar. Jag läser varje dag och det känns nästan som om jag känner Ronja och Skorpan lite, så uttrycksfulla är fotografierna du tar. När det gäller fästingmedel, som var det jag tänkte lämna en kommentar om, så präglas man av sina erfarenheter. Min erfarenhet är att behöva ta bort en ung hund i anaplasma. Han fick många allvarliga symptom och till sist inre blödningar. Tusen gånger har jag frågat mig om det hade blivit annorlunda om jag gett fästingmedel redan från det han var valp. Smärtsamt nog är jag övertygad om att svaret är, att det hade det. Min obetänksamhet, mitt fel, min ånger. Har man istället erfarenhet av biverkningar från fästingmedel fattar man kanske beslutet att inte använda det någon mer gång. Det är förståeligt, men jag kommer alltid att ge mina hundar det medel som jag tror är effektivast. Jag hoppas dina hundar fortsätter att tåla Bravecto, som jag har gett mina utan att märka biverkningar. Mina hälsningar till dina bägge underbara hundar, och tack igen för dina texter och foton.

Susanne

26 juli 2015 01:25

Stort tack för att du berättar, Anneli. Så hemskt det måste varit.
Ett jättetack för dina fina ord också, jag blev så glad när jag läste
Hälsningar
Susanne

 
JUNITJEJ

JUNITJEJ

24 juli 2015 13:17

Usch och fy för fästingar! Jag är livrädd för fästingmedel med nervgift. Jag vågar inte testa!

Känner du till någon bra dragvagn man kan ha till berner sennen.

http://www.junitjejen.se

 
Susanne

Susanne

25 juli 2015 11:21

Junitjej!
Vill du veta mera om sennendrag får du gärna höra av dig, via mail eller messenger.
Vagnar finns en mängd olika, vad som är bäst för er beror lite på vad ni ska dra.
I vilket fall så ska man vänta med att dra tills hunden blivit året och är röntgad
Ha det gott
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards