quilaoronja

Alla inlägg under juli 2015

Av Susanne - 15 juli 2015 22:39

#detbästailivet  #älskarbad  #nuskavibada

                    

Ronja känner på sig när någon hon tycker om ska komma...

Hon hör bilen lååångt före mig, och redo att slicka sönder besökaren.



I dag kom Leon och hans familj!

Alltid lika glad   


Jag tror nästan ALLA vid något tillfälle provat att ge ett barn eller djur citron.

Det har i alla fall jag....för det ser ju såå roligt ut 

Så även i dag, när Leon, som är en väldigt matglad liten krabat skulle få smaka.

Mmm.......Eller?



Gaaah!!.....Uj uj, vad konstigt det blev i munnen nu då??



         Joorå, även Skorpan har fått prova på det suraste sura.

Hon tyckte det var gott, preciiiis som allt annat man serverar henne..."Tok-Hunden"



"Det bästa jag vet?"

"Bad förstås!!"


"Gör dig beredd mormor, nu hoppar jag snart från kanten"

  


Någon som också var väldigt sugen på att bada.....Ronja så klart.

Här stod hon och gnydde, "Snälla, kan jag inte få hoppa i en liten stund bara?" 

Hon tröttnade snart, när hon insåg att det inte var någon idé att tjata, inte i dag i alla fall.



"Jag hade också tyckt det var skönt med ett dopp!"

Skorpan surar lite i basketbollen.....



Gått igenom packning för snart åker vi, Ska bli så skönt att komma iväg några dagar.

OCH!

Roligt att tävla!!




Kram

Susanne

Av Susanne - 14 juli 2015 21:45


Ronjas tass ser mycket bra ut, torrt och fint,

och hon störs inte det minsta....gör inga ansatser till att försöka slicka på den heller.


  

Flytta...det har vi väl inte tänkt så där direkt, nu med detsamma...

Men så är det väl rätt kul att åka o kika i alla fall.

En vacker dag kanske vi hittar vår lilla dröm...vem vet.

Första titten blev i dag.

Tänker inte skriva var, det behåller vi för oss själva för nu.

Men, i skogen var det, enskilt var det, fint, jaa, det var det......men inte för oss, inte denna gången.

För hundarnas del var det en dröm, men nu är det ju inte dom som avgör riktigt.

Stall, uthus, mycket mark, lagom....

På hemväg letade vi förstås upp en fin promenadväg i okänd skog.

Den var jätte jättefin!!


Och som synes, Ronja mår tipp-topp!!

"ÖH...VÄNTA PÅ MIG DÅ, JAG KOMMER!!"



Jag är så glad....ni fattar inte....  



Alla vet säkert vad en åtel är.....(t o m jag)

Det finns så mycket godsaker där,

och luktar ju så gott...dessutom en idealisk plats för ett ordentligt ryggläge/rullning.

Skorpan, jag hon vet det med all säkerhet, för hennes nos missar inget!

Inte i dag heller....jag såg hur hon satte nosen i vädret (då vet man) så drog hon iväg    

Då blir jag så himla glad, när hon mitt i steget vänder på en femöring,

och kommer galopperandes tillbaka...DIREKT på stört när jag ropar!

Men vi har jobbat med det, Skorpan och jag!

Duktig tjej!


"Jag kommer!!"

 


"Visst är jag väl duktig, matte, visst, visst??"



Vi hittade ett gammalt ödetorp, med tillhörande stenmur,

massor av gamla frukträd, och min fantasi satte genast igång.

Vem bodde här, hur hade dom det??

Massor av frågor...


Under tiden roade sig Ronja o Skorpan med diverse lekar,

ffa kurragömma...."Var sjutton tog hon vägen nu då, lilla Skorpungen??"

 


Att jaga varandra är också en favorit.....



Det är otroligt härligt att ha två hundar tillsammans, som är så goda vänner, som gör allt tillsammans,

som står varandra så nära.....gör mig varm i hjärtat att se dom båda

    


"Nu springer jag rätt in i din famn, matte!!"

"Då blir du väl glad?"

 



Kom på att jag plockat kantareller....massor.....Och dom behöver rensas....Inte kul just nu!!

Äsch, jag tar det i morrn....

  

Kram

Susanne

 

 

Av Susanne - 13 juli 2015 21:40

#glad #treirad #ronjagooglad

Som en hel kavalkad av Skorpan!

I bilder alltså!

Skorpan och jag på bus och träning, Ronja fick stanna med husse som jobbade.

Inte värt att låta dom springa ihop i dag, tänkte jag.

               


Att hämta hem saker, lägga dom i min hand, och då få beröm,

få höra att man är världens duktigaste Skorpa, det är helt klart min grej, tycker Skorpan.



Under tiden tittade Ronja på, tillsammans med husse....Skitkul...NOT!!!

Tur vi har en livboj, så hon slipper den väldiga parabolen runt halsen.

Den här är mjuk och skön, nästan som att gå omkring med en kudde.

Och, det bästa av allt, hon kommer INTE åt att slicka på tassen!



Tänk att en vanlig liten repboll kan vara så himla kul?

"Jag hittade den, jag hittade den....!!!"



        Aj som tusan, gång på gång dunkar hon sig själv i huvudet med bollen.....och i ögat!          




"Oj, vad jag sprang, matte...såg du??"

Pustar lite....Kort stund bara!



Tre i Rad.





RONJAS TASS-STATUS!


Äsch då, kunde inte låta bli....pratade med disrtiktsveterinärerna i morse, ang Ronjas tass, 

Även att man så klart kan kolla en tass själv,

så ville jag få den undersökt ordentligt, vad som orsakat det.

Framför allt var orsaken att vi har en stundande draghelg framför oss, och är en hund skadad,

då tävlar man självklart INTE!!

Klart vi åkt till Moheda oavsett, för Skorpan ska ju tävla, men tjaa, jag ville få tassen undersökt.


Dom har alltid varit så himla trevliga, all personal där, känns så familjärt på något sätt.

Inte alls så sterilt, ingen sjukhusmiljö

(vilket inte gör mig något, men som hund, eller annat djur måste det kännas bra, tänker jag.)


Ja, i alla fall....tassen rakades lite, och man kunde då konstatera att det var precis som vi hade anat.

Hon hade förmodligen fått in något i tassen, och fantastisk som kroppen är,

stöter den ju ut allt som inte ska vara där.

Så i helgen när det gick hål, då kom allt ut, trycket släppte och Ronja hade inte alls ont längre.

Nu hade det redan börjat läka så fint, så det som gäller nu, INGET SLICKANDE!!

Livbojen får hänga på ett tag till vid obevakade stunder.

Allt frid och fröjd i stugan alltså, matte glad 

  

Som sagt.....glad cirkushund igen!



   En sten föll från mitt oroade hjärta...


Mina fina     



Kram

Susanne

Av Susanne - 12 juli 2015 20:55

           #tasskada #blodigt #sår #blirsåtröttpåmigsjälv


(Ibland, då blir det flera bilder än det var tänkt från början....det är lite svårt att låta bli, liksom)

               

Först...RONJAS TASS!

I morse såg allt mycket bättre ut, inget slickande eftersom hon haft "livboj" på sig hela natten,

och därför inte haft möjlighet att slicka på den.

TOPPEN!



    Gissa att jag var glad!

Glad var jag även för att barnbarnen sovit hos oss, alltid lika mysigt.

I natt skulle dom sova i vår lilla stuga, tillsammans med morfar.....hur skulle det gå?

Spännande som tusan, tyckte Mille o Meya, men med sällskap av morfar var det så klart jätte kul!



Tillbaka till tassen....

Som sagt, så bra ut, inget kladd, ingen hälta, Ronja verkade inte nämnvärt bekymrad alls.

Tills......

  


Vi höll på o badade, det var så varmt och skönt, Ronja tiggde och bad...

"SNÄLLA SNÄLLA, KAN VI INTE FÅ BADA LITE?"

"Sa någon bada??"

"Jag vill också!!, sa Skorpan"

 


Ok då....bara simma lite lite.....och bara en i taget.....

Kan ju inte göra någon skada.....



Det var sååå härligt att se dom njuta av doppet.

Man blir ju glad av att se glada hundar...visst?!


Och efter bad! Vad händer då? Joo, hundarna blir som tossiga,

hoppar och skuttar och livet liksom leker.

Det var då det där hände.

  

(Överdriver lite nu)

  


Ronja for ut på tomten, som skjuten ur en kanon......WROOOOM!!

Inget fel på hennes tass inte?

Eller?

  


Vi gjorde flera ansaster (vaga) till att stoppa dom,

men tänkte inte riktigt på hoppet ner i gruset (från altanen)



Så kommer då Ronja "trippandes".....BLODIG som tusan på tassen!!!

Det verkade inte bekomma henne,

och jag försökte snabbt tvätta bort så mycket som möjligt av blodet.

Kan inte svara riktigt på vad som hänt, men jag tror att hon fått in något i tassen,

(för några dagar sedan) som sedan kapslat in sig, därav svullnaden.

Svullnad gör ont, för igår ville hon inte alls att man rörde tassen.



Men nu, när det gick hål släppte smärtan, jag kunde tvätta ordentligt utan protester.

Det slutade blöda relativt snabbt, och nu ser det riktigt rent, torrt och snyggt ut.

Har valt att inte lägga om något, utan ha det öppet.

Hon får ha "livboj" när vi inte ser henne, för slickandet är ju det värsta vid sårskador.


Får se hur det ser ut i morgon, om tveksamheter, får en veterinär titta på det.



Meya bakom en kokosboll   



Och Mille, som inte gärna vill vara med på bild, (vilket jag självklart accepterar)

men med cyklop gick det bra!

  



Den här fjärilen gjorde oss sällskap under stora delar av dagen.

Vacker.....Pärlemorfjäril heter den.

        


Så var det dags för barnbarnen att bege sig hem igen.....och vi hade förmånen att bli bjudna på mat!!

Grillat kan ALDRIG bli fel.

Det var så gott, vi tackar och bockar och är fortfarande mätta.

Ronja och Skorpan brukar inte följa med, men i dag gjorde dom det.

Kanske mest för att vi ville ha koll på Ronja...

Man blir så glad över att det inte är några som helst konstigheter när man kommer bort till någon.

Dom kollar läget, för att sedan gå och lägga sig....det gillar jag!


Nu har hundarna slagit igen ögonen för länge sedan,

och snarkar högt!

Tror jag måste ta och peta till dom lite, be dom vända på sig kanske!

Som en hel orkester! Snarkorkester..

  



Bäst att göra detsamma, för imorgon startar tidigt...allt för tidigt!!

Men det är ju självvalt...

  


Kram

Susanne

Av Susanne - 11 juli 2015 22:26

                     #stackars #mänskliga #ronjaoskorpan


O R O!

Det är jag det!!!

Blir så arg på mig själv.....vad sjutton, jag kan ju inte oroa mig för precis ALLT?

Visst oroade jag mig för "ditten o datten" när barnen var små, men inte alls på samma sätt som nu!

Tyckte nog att jag hade en hel del kunskap, hade jobbat mycket med sjuka barn, 

och framför allt, barn kan man prata med.

Man vet om dom har ont...

(om det inte är en riktigt liten krabat förstås...joo förresten, man vet då också)

Men Hundarna!

  

       

Gillar't ICKE! 

Ronja har skadat sin "lilla" tass, förmodligen i skogen,

där hon inte är den lugnaste av hundar, kanske.

....att hon sedan slickat alldeles för mycket på den där tassen i ett obevakat ögonblick,

det gjorde ju inte saken bättre precis.

   


Men är man vänner, då hittar man på andra sätt att leka....liggande t.ex

  


  Ja ja, jag förmänskligar hundarna lite då o då...ofta kanske....tycker det är kul!!     

Men att dom månar om varandra, att dom påverkas av att kompisen är "dålig",

det är jag väldigt övertygad om.

Hundar ÄR smartare än många tror!



Skorpan kan vara försiktigt, joo, faktiskt, det är helt sant!



Vänner, dom ska man vara rädd om, dom växer inte på träd...

Skorpan var fullt medveten om att Ronja hade ont i sin tass,

undvek helt enkelt lekar som kunde innebära mera ont för Ronja.

(Jaja, åter igen, jag tror det i alla fall) 

  



Även Mille o Meya månar om Ronja, som njuter av det.

"Jaa Meya, det är lite synd om mig....jag har lite ont i en tass, liksom!"

  


En härlig dag, (trots oron då) som mest sett ut så här!

Två vattentokiga barn!!

  


Känner mig previligerad, som har dessa underbara barn i min närhet   



Jaha.....så hittade hon då en till buske med ätbara bär i dag.

Röda vinbärsbusken börjar bli röd, vilket Skorpan noterade i dag.

Måste testas, tyckte hon.....och självklart var dom sååå goda!


"Jätte jättegott, matte!!"

"Stannar här i busken ett tag, tror jag"



Näe, jag har ju så mycket att göra,

så det går ju inte att stå i busken hela dagen heller...

  

Skorpan kommer med olika leksaker,

lägger dom i knät och så sätter hon på sig dom där underbaraste ögonen.

Ögonen som kan be såå snällt o fint,

ögonen som kan få vem som helst att smälta.....och leka!



  



Tyvärr, Ronja!

Kan man inte låta bli att slicka på tassen, ja, då hamnar man med livboj kring nacken!


Ronja är dock van vid den, och jag tror hon gillar den, verkar tycka den är skön.

"Man får som en huvudkudde!"


   

Och det bästa....hon når inte att slicka på tassen!



Nu så, inga mera bilder nu, Skorpan, du behöver inte "posera" mera   



Kram

Susanne


Av Susanne - 10 juli 2015 21:29


Det finns mycket gott i skogen nu,

så vi laddade med ryggsäck i dag...(också)

Kantarellerna ploppar upp ur marken så det knakar och blåbären har börjat mogna

            Just blåbären är vi många som gillar!!               

Dom är verkligen tokiga i bär av alla de slag, dom båda damerna.

  


Blåbär växer ofta på ganska stora områden,

så jag förstår inte varför vi måste trängas på samma ställe,

hundarna och jag?

  

Samtidigt ganska mysigt att sitta där i blåbärsriset, tillsammans med dom bästa vännerna.

Skillnaden är att jag får med mig några liter hem....andra har det i magen.



Några timmar i skogen, och en ryggsäck fylld med blåbär och kantareller,

det känns verkligen lyxigt.


Vi har lite smultron....dom är såå fina.....

Det är flera som upptäckt det!

Dom rödaste och finaste bären finns alltid längst upp,

och då får man helt enkelt hoppa upp i odlingen!



"Näe Skorpan!!"

"Ok, jag hoppar ner igen....om det nu är så farligt!"

  


Ronja är inte ett dugg bättre, hon stod också mitt bland smultronen i dag, 

jag såg henne allt...

Hon är bara lite smart tror hon, och hoppar upp när hon tror att jag inte ser henne.

  



Ägnade lång tid åt fästingborttagning....Vår skog har mängder av dom vidriga krypen.

Det kröp minst 10 fästingar på varje hund + ett antal på mig.



Skönt att få bort så många som möjligt, innan man går inomhus igen.



Vädret då?

10 grader den 10:e Juli!!!

Det är inte kul för dom som har semester och vill ha värme o sol!

Några som tycker det är helt ok, det är förstås hundarna.



Nu ser vi fram mot helgen, då Milton o Meya (barnbarnen) ska bo hos oss.

Alltid lika roligt, och det vet jag att vi alla tycker.



Dom har bestämt att dom ska sova i vår lilla stuga,

dock inte ensamna....morfar måste vara med, så klart.

Får väl se om även hundarna hamnar där, eller inne hos mig?!

Skorpan kan nog tänka sig sova där, men......

  


"Jag är ju med dig, matte, det vet du ju!!"

  


Kram

Susanne

Av Susanne - 8 juli 2015 21:35

                       

SPÖREGN, det är absolut och självklart inget hinder.

Har man hund, så har man, oavsett väder....det är liksom det som är tjusningen, om ni frågar mig.

Att få roligt sällskap gör allt så mycket skojigare.

På med fullmundering, trycka ner en keps på skallen, så var vi iväg!

Har hört om hundar som inte vill gå ut när det är dåligt väder,

men den gruppen tillhör inte det här gänget, som tur är.

Det skulle inte passa in i min värld, helt enkelt.



Det mest underliga i dag, det var saknaden av kameran???

Ronja o Skorpan gjorde envisa försök att få mig att fota, 

men kameran fick stanna i bilen, kände att jag nog ville vara lite rädd om den!

Det spöregnade verkligen, och jag misstänker att min kamera INTE gillar regn.


Här har jag inte varit på många många år,

har många roliga minnen tillsammans med tidigare hundar härifrån.

Så roligt att gå här igen, även om det var lite svårt att känna igen sig.

Skog var skövlad jämns med marken,

på andra ställen var det så igenväxt att det var svårt att ta sig fram.

En gång i tiden var det även nära att vi byggde ett hus här, men som tur var blev det inte så.

Vackert som tusan, men som sagt, inga bilder från promenaden.


Kan ju inte låta bli att fota dock, så bilderna blev tagna när vi var tillbaka vid bilarna.

Det är inte särskilt svårt att få hundarna att ordna till sig inför fotografering precis.

Dom hoppar glatt upp, och väntar snällt på "KLICKET"

Att just Skorpan hamnade liggandes på bordet, jaa, det är så Skorpan är!!

"Här är jag, ser ni mig?"

 


Tjejerna hoppade i sjön i dag också, simmade en sväng....

Om jag skulle ogilla badandet, då skulle jag få ha dom kopplade hela tiden, tror jag.

Lååångt innan jag upptäcker att det finns en sjö över huvud taget,

då har dom redan simmat klart.

Dom skulle nog hitta vatten att simma i även i Sahara, tror jag!


Fukteksem?!

Näe, det har vi inte problem med, men jag torkar/blåser dom torra ganska direkt.

Så dom blir riktigt torra alltså.

Skorpan torkar i ett nafs, eftersom hon är nakenberner för tillfället.

Men Ronja....ojoj, det tar sin tid.

Hon kan se helt torr ut, men under "ytan" är det jätteblött.


"Jaa, kanske ser jag lite tuffsig ut just nu....men snart så,

då har jag fått njuta av pälsvård, som jag älskar!"

 


   Väggen färdig!

Diplomet för arbetsprovschamionat har kommit.

Jag hade väl ALDRIG trott att jag skulle få ha en sån' här vägg.

  

Att Ronja ser ut som hon gör, det har jag ju inte kunnat påverka alls, så klart.

Har inte ställt ut henne massor av gånger, men dom domare vi träffat på,

har tydligen gillat hennes utseende, så därav fick hon sitt championat i utställningsringen.


Däremot viltspårschampionatet och nu det senaste, arbetsprovschampionatet,

det har vi jobbat för att få till.

Det har tagit lång tid, massor av träning,

mycket funderande på hur vi skulle träna tillsammans,

och hur jag skulle få Ronja att förstå hur jag menade.


Tillfredställelsen att få en slags bekräftelse på allt det arbete vi lagt ner,

den är så härlig.

Det är värt allt arbete!

Samtidigt kan jag nog känna lite vemod att det på ett sätt är över....vi har nått upp till våra mål.


Men några mål har vi allt kvar......och dom tänker jag inte skriva ner nu   



Att Skorpan o Ronja gillar varandra, det är det ingen som helst tvekan om,

men i dag var det extra extra kärt.

Skorpan försöker som vanligt få igång Ronja på lek

genom att placera allsköns leksaker mitt i skallen på henne....



"Ok då, vi leker väl en stund då...."



"Vi har ytterligare en uppgift!"

"Här vaktar vi"

Skorpan passar på att vila, för Ronja sköter vakten bra själv.....



...och trots att jag kanske ser rätt loj/slö ut just nu,

så lovar jag att OM någon skulle komma hit, då är jag på tårna!!"

"Direkt!"

VOFF!



"Hm....undrar om jag ska skälla på den där snigeln som är på väg häråt??"

"Kanske inte....?"

  


Nej då, Ronja har inte fått en puckel på ryggen....

Det är bara Skorpan som på sitt vanliga sätt försöker komma med på bild!

  


Alltså, hur söt får man va?

Hon gör verkligen sitt yttersta för att bli bra på bild

  


Hon är bra på mycket....men det hon kan allra allra bäst, det är nog att PRATA!

Det har hon nog gjort sedan dag ett i sitt liv tror jag.

        Hon är sällan tyst här hemma.

Och råkar man vara upptagen med något annat än att lyssna på henne,

jaa, då ökar hon bara volymen lite...Jösses vilka resurser hon har, den lilla Skorpungen.

Det är liksom hennes grej, det här med att prata!

    


"Ibland blir jag ganska trött i öronen av att höra på Skorpan."

"Jag förstår ju dessutom ALLT hon säger, och det kan jag säga, det mesta är bara trams!"

 

"Men jag tycker väldigt mycket om min allra bästa vän ändå"

  


Blev så otroligt glad häromdagen, när en "gammal" vän hörde av sig efter väldigt lång tid.

För oss har det varit fullt upp på allt möjligt senaste månaderna,

och ibland har man så mycket att man helt enkelt bara sätter sig pladask i soffan när det är lugnt.

Stänger av allt, liksom.

Då blev jag så glad att hon hörde av sig, utan några som helst förebråelser över hur länge sedan det var.

Hon förstod verkligen, har varit i samma sits själv i sitt liv

Hon är så klok.....Hon sa så här:


"Stark vänskap kräver inte att man talas vid varje dag.

Det krävs heller inte att man träffas speciellt ofta.

För så länge den där speciella värmen lever kvar i hjärtat,

kommer äkta vänner aldrig skilljas åt.

Du fanns där för mig när jag behövde det som mest, nu finns jag här för dig.

Saknar du någon, hör av dig, det är mitt motto!

Man kan ju inte sitta och vänta på att andra ska höra av sig,

för det finns oftast en orsak, eller så fanns inte den där vänskapen på riktigt från början"


Tackar för dom orden....  

En sann vänskap betyder allt......men det måste komma från två håll, precis som ett äktenskap.

Det räcker inte med kärlek från en part.....


Kram

Susanne


#vänskap #allvar #hundvän

Av Susanne - 7 juli 2015 20:44

                      

Efter en promenad som man blivit lite varm av,

är det skönt med ett dopp!


       

Pinnar på väg ut i vattnet!!!

Alle man i sjön!!



Hopplöst att få med fyra berner på samma bild i vattnet!

Får vara glad att tre kom med....



      Det är såå skönt, tycker Skorpan. 



Äntligen fick vi till en dag som passade oss alla för en träff!

Ibland är det inte lätt med tiderna.... 

  



Dom hade massor av energi kvar efter både promenad, bad, och promenad igen.

Full fart!!

Skorpan i startposition....


    

......för att flyga på Linus!



Härligt att se dom leka....för dom leker verkligen tillsammans.



"Kolla själv då, Ludde!!"

"Jag har inget i munnen!!"



En härlig dag med Linus och Ludde..... och deras familj så klart.



Linus visade sina färdigheter med bollen   



Blev en tur till skogen i kväll,

lika bra att fylla på med lite kantareller nu när det är så gott om dom.



"Och när matte hittar dom där svamparna, då gäller det att vara helt stilla....."



"....som om vi skulle trampa på knatareller??"

"Inte vi inte!"

  


Vi säger tack för en rolig dag, som innehöll allt   


Kram

Susanne


TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards