quilaoronja

Alla inlägg under juli 2015

Av Susanne - 6 juli 2015 22:00

                        

Jaa, HURRAAA!!

Äntligen går det att springa så mycket man bara orkar, utan att tuppa av pga av värmeslag!!

Kan inte vara kul att vara svart, långhårig hund, under dom varma dagarna som varit.

Alla gör vi ju vårt bästa för att svalka ner dom, men när temperaturen sjunker lite lite, 

då känns det toppen!!

Både för dom o mig.


        

Det går inte ta miste på hur dom njuter av tillvaron.

Njuter dom, njuter jag.

  


Just när vi var som längst hemifrån, så blev himlen oroväckande svart.

Var beredd på både skyfall och åska, men vi klarade oss.


   

Ronja i motvind!



Skorpan spårade upp fler delar till sin lilla (läs stora) samling av skelettdelar.

I dag hittade hon en del av ryggraden från ett rådjur.

Jag blir lika glad varje gång, när hon genast kommer till mig med delarna hon hittar.

Utan att äta upp dom.

Duktig tjej   



Som sagt, det var massor av glada skutt och massor av spring i dag,

och under tiden gick jag där på fältet och var lite ledsen.

Just den här dagen, för 3 år sedan, fick Quila somna ifrån sina sjukdomar, sina plågor.

Det tuffaste beslutet man kan tänka sig, att bestämma över någons liv.

Quila var också en tjej med massor av energi, vår första berner, så otroligt speciell.

(som väl alla hundar är för oss hundtokiga människor)


När jag sitter och tittar på alla bilder på henne, då förstår jag,

då ser jag det jag faktiskt inte såg för tre år sedan.

Hur sjuk hon var, men ändå inte visade oss någonting alls,

förrän just dom sista två månaderna av sitt liv.

Hon blev bara drygt 6 år.


I mitten av maj 2012, såg jag att det inte stod rätt till för första gången.

Det var dock bara jag som såg, andra tyckte nog jag var larvig..."Det är väl inget fel på henne!!", sa dom.

Men det var det...

  


Septisk meningit, med en hemsk huvudvärk förmodar jag,

mängder av olika mediciner/cellgifter, cortison och smärtstillande av olika slag.

Inget hade egentligen någon bra effekt.....för i slutet hittades tumörer i lever och mjälte.

Och det kan ingen göra något åt.

Denna hemska sjukdom...CANCER   



Jag vet att det kanske låter löjligt, men jag känner ofta Quilas närvaro.

Jag vet......

Just den här dagen är fortfarande jobbig, det rullar som en film i huvudet på mig,

om o om igen.


Det sista hon gjorde, när vi satt där på golvet på djursjukhuset,

det var att lägga sina tassar på mina axlar, och slicka mig i ansiktet.

Som om hon sa hej då....vi ses igen.

Så lade hon sig i mitt knä med sitt huvud,

och somnade innan veterinären knappt hunnit spruta in sitt medel.

Hon var redo att få slippa alla hemska plågor...


Underbara Quila



Extra betydelsefullt att ha dessa två hundar omkring mig dagar som i dag.



En tröst i allt....




Man kan inte vara annat än glad, när man ser dessa två.




Att ta bilder på hundar som står fint, som på utställning,

det är egentligen inget för mig,

men i dag flög det i mig att jag nog skulle ge dom lite träning i detta...att stå!


Skorpan var så duktig, trots att hon inte fått så mycket träning i "ämnet"



Jaa, vad ska man säga?

Ronjas min säger som vanligt ALLT!


"Så där nånting, nöjd så, matte??"

  


I kväll var det åter dags för dragträning.

Har ju inte gått så bra i värmen precis.


Skorpan fick träna på slalom, och så fort hon körde en hel "bana" rätt, då slutade vi.

För hon grejade slalombanan helt ok i dag, och hon blev så strålande glad, när hon såg min glädje.

Hon fick även dra mig 200 meter, som också ingår i tävling,

men jag har ju inte riktigt vågat låta henne dra så tung vikt tidigare,

efter hennes operationer i buken.



Ronja Ronja, hon fick en genomkörare av nästan alla momenten, och det kanske är som att cykla?

Har man en gång lärt sig, då kan man.

Men man behöver absolut hålla träningen vid liv.



Det blåste halv storm, men vi lyckades få till konerna så dom inte flög iväg.


Ännu en hundig dag har vi haft, och jag gissar det blir en i morgon också....kanske   



Kram

Susanne

Av Susanne - 5 juli 2015 22:30


Även denna dag var VARM!

Isglass, bad, skugga, det är vad som gäller.

     För att få lite motion, har Ronja och Skorpan dispens och får lov att använda poolen.

    Man tycker så "synd om" djur som inte riktigt gillar värmen,

och har man nu hundarna som älskar att bada och simma, så ger man med sig för "trycket"

(Trycket från hundarna, alltså)

Dom ylar/gnäller, bönar o ber när vi andra badar.

SNÄÄÄÄLLA!!!    



   


Efter bad och avkylning får dom liksom en hel drös med energi igen,

 alla leksaker hämtas, ALLT på en o samma gång! 



"Men vad är du för en söting?"

"Har vi fått en ny liten nalle?"

(Hittade en uppsjö av gosedjur i dag, när jag gick igenom "lilla stugan")

Ronja blir så glad när något nytt kommer in i huset   


         

Det gäller att samla så många saker som möjligt.....Vem tar bollen som är på väg?



"JAG!!"

Skorpan tar allt (om inte Ronja talar om för henne att låta bli, förstås)   



     "Näe Skorpungen, jag har ingen lust att leka mera nu.....!"      



"Men sluta nu, jag ska vila mig nu!!"

Hahaha, Skorpan ger sig inte, hon hämtar alla leksaker hon kan hitta,

och placerar dom PÅ Ronja, (gärna på huvudet), som är såå snäll och bara ligger där.



"SKOOORPAN....neeej!!"



"Skulle du kanske kunna hjälpa mig här, matte?"

"Skorpan ger sig inte....!!"

  

I bakgrunden ligger Skorpan, redo för lek.....  

"PLAY? PLAY? PLAY?



"Du då?"

"Du med den där manicken mitt i ansiktet,

som klickar hela tiden...du kan väl leka med mig??"

(här var det ju sonen som var och hälsade på och höll i kameran,

och han är inte alls svår att få med i leken.

Bästa tvåbeningen)

  

  

"Vem sjutton orkar leka hela tiden, när det är så varmt?!"



Simmat i omgångar för att hålla oss svala (och så klart även busat lite med Skorpungen)

då blir man allt lite trött......



Somnar utan problem vid pälsvård, som är såå skönt.

När Ronja sedan försöker rulla runt på rygg, då händer det som inte är så kul!

Hon trillar av bordet...  



"Nu är jag klar!"

Allt klor avsköljt, för det kan ju inte vara så bra i längden, tänker jag.



Och den lilla älskvärda Skorpungen har så klart också blivit ompysslad.

Jag tycker det är skönt att "pyssla" med hundarna,

framförallt när det är så uppskattat av dom båda.

Det ger mig lugn i själen.

  


Har gjort om lite här och där, med grus och växter på tomten.

Det blir nog bra det här, när vi blir klara.

Har en gammal tunna som jag funderat länge på VAR jag skulle placera,

och i dag kom jag på det.




Höll som bäst på att fota Ronja, efter att hon kammats klart och så.

(Joo, tänkte fota som lite omväxling)

Såg något svart i ögonvrån......



Då tar Skorpan ett skutt, rätt ner i tunnan!?!?!?

Utan att någon sagt ett ljud om det??

Vi skrattade så vi tjöt, hon ÄR TOKIG, den där Skorpungen!!!

Där satt hon och tittade på oss, som att hon sa;

"Kolla här då matte, nu vill du väl fota mig i den här tunnan, va??"

 

Så klart!!

Vem skulle kunna motså den här tjejen?



Klick och klick, nu var det färdigt!!

Hahaha, Skorpan skuttar glatt ut, och jag tror hon gjorde en grimas åt Ronja på vägen.

För straxt efteråt var även Ronja på väg att hoppa i tunnan, men det satte jag faktiskt stopp för.

  

Du behöver inte göra allt som Skorpan gör, Ronja (och tvärtom)



En härlig, men väldigt varm helg är slut.

För hundarnas skull är jag tacksam om graderna sjunker något.

Det känns helt klart svalare redan i kväll.


Vi ses

Kram

Susanne

Av Susanne - 4 juli 2015 21:30


"Jag har full koll!!"

"Ni behöver inte oroa er, jag stannar hos Leon,

ser till så han faller mjukt om han skulle trilla"



Det enda som svalkar....BAD!

Man blir bara lycklig av att se honom i vattnet, galet lycklig.

     Jag känner mig så previligerad, att ha fått barnbarn.



Dagen har varit kanon, trots hettan.

Kunde inte göra annat än att låta hundarna simma i poolen.

Tog en i taget, så det blev ett lagom träningspass för dom båda. 

Nu tycker t o m Skorpan att det här är skönt.

(Hon var en aning tveksam till att gå nerför trappan i poolen,

men nu går hon direkt i när jag säger "simma")

                                


Uppiggande skulle man kunna säga!!

Dom blir som alla andra hundar, spritt språngande galna efter badet,

medan vattnet står som en fontän runt om dom.



Och rulla.....



När Ronja rullar ser det så roligt ut,

Skorpan hämtar alltid en leksak då, och sticker den under näsan på Ronja.



"Kom!"

"Vi leker" 



Och Ronja är inte sen med att hänga på!




Vem vinner?

Vem släpper taget först?




Störda i leken...det kom en katt och gick förbi!

Mycket intressant, tycker Skorpan.

"Kanske lilla kissen vill leka med mig då??"

 


"Ingen idé att stå och vänta på katten.....nu börjar det bli dag för en litet sovstund"



Här ligger Skorpan mest hela nätterna.

Svalt och skönt ute under natten.



Efter simning och bad blev hundarna äntligen helt avsvalkade,

och jag mår så bra när dom mår bra.

Måste vara eländigt att vara berner (eller annan ras) i värmen.


En himla bra dag!!!


Kram

Susanne

Av Susanne - 3 juli 2015 21:32


Jaa, vad ska man säga....?

Köpte en sån' där liten actionkamera, ni vet, som man kan filma och fota med, även under vatten.

En pytte pytte liten sak, som en liten tändsticksask.

Har testat lite, spänt fast den på dragselarna på hundarna, t.ex,

och jag kan väl säga att resultatet varit varierande.

Vilket betyder, ingenting att visa för andra.

             Men jag ger mig ju inte, jag ska nog lära mig det här en vacker dag.

Så tänkte jag då filma Leon när han badade i går, både över och under vattnet.

Det här kommer bli superbra, tänkte jag.....


När jag kopplade in den lilla manicken till datorn, så fanns inte mycket att se, kan jag säga.

När jag trodde jag hade filmat, då stängde jag av den, och jaa, när jag trodde jag stängde av den....

Då minsann filmade jag.

30 minuter rakt upp i luften, det var en kul film!!! NOT!!

  Så klantigt!!

I morgon gör vi nya försök, då kommer Leon, badkillen, hit igen och hälsar på.

Spänningen är olidlig!!!

  


"Vårdhundar", det fick vi vara i dag.

Skönt att det finns luftkonditionering när man jobbar!

Ronja o Skorpan turas som vanligt om att bli klappade, backar in baken och sätter sig tillrätta.

Det är såå skönt!!

Och som vanligt satt "tanterna" och lyste upp som solar när vi kom.

Vi känner oss verkligen välkomna.



Små korta promenader under dagtid, när värmen är som värst,

sedan en längre tur i skogen sent på kvällen.

  En relativt ny granne höll väl på att hoppa högt i kväll,

när han för första gången träffade på hundarna i skogen.

Dom tror nog att ALLA tycker om dom, vilket inte är fallet,

så dom sprang mot grannen, glada och viftande på svansarna....då såg jag hur han liksom ryggade.

Oj oj, bäst att stoppa den hälsningen, tänkte jag, och kallade tillbaka dom båda.

Puh, vilken tur dom stannade och kom direkt!!



  Jag hade också blivit tveksam om två för mig helt okända hundar kommit springandes mot mig.

Det hjälper inte så värst mycket att man som hundägare skriker: "Dom är inte farliga!!!" 

Men dom var inte speciellt nära honom, säkert 20 meter, men ändå....


Grannen försäkrade att det inte var någon fara, men ändå.



"Man får inte skrämmas!!!"

"Men vi skulle ju bara säga HEJ!!!"

  


VARJE GÅNG vi går här, så hittar dom det här kraniet, så nu har jag hängt det i ett träd.

Skulle inte förvåna mig om dom klurar ut ett sätt att få tag i det igen.


"Hoppa, Ronja, så kanske du når den!!"

 

 




Svalka i blåbärsriset.



"Hm...kanske ska ta och hälsa på den där grannen igen?"



"För vi är ju inte farliga....inte det minsta faktiskt....men det vet ju inte han, förstås"



Är så glad att jag har er båda 

    


Kram

Susanne

Av Susanne - 2 juli 2015 22:01

                                                   #värme

#svalka

#bada

31 grader stod termotern på i morse!!

I skuggan!!!

Jösses, att vara berner i den hettan är inget kul alls, för några utflykter är det inte tal om.

Varför kan det aldrig vara lagom?

Lagom varmt, lagom kallt, lagom med regn....



Å andra sidan får dom båda för sig att dom bara måste leka lite emellanåt!



Och så klart kan vi inte låta bli att "träna" lite samtidigt.....



Ronja hade mycket att hålla koll på i dag....



Den här lilla badkillen kom på besök, och Ronja älskar ju barn....Där Leon är, där är också Ronja.

Hon fick dock inte bada i poolen samtidigt!!


"Hej mormor!!"

"Var beredd med kameran nu, för nu hoppar/dyker jag!!"



PLUMS!!!

Leon är helt galen i vatten!!

Vi hade så roligt åt honom, när han gång på gång kastade sig i vattnet med huvudet före.



Mera mera!!



Ronja o Skorpan upptäckte att smultronen mognat i dag!!

Hittade dom smygandes bland plantorna, med munnarna fulla av bär....



Dom tar bara dom riktigt röda, mogna bären, plockar ett och ett, så försiktigt.

Måste försöka rädda några, så jag kan göra den där pajen som jag tänkt.



"Mmm....såå gott!"



Sent i kväll, när temperaturen sjunkit något, begav vi oss in i skogen.

"Är det så här man ska stå, när man kommer fram till "godisträdet??"



Ronja har visat hur man gör!

"Här finns alltid något gott"



Vår cirkushund, som även gillar det här med fotografering, tror jag,

hon hoppar upp på ALLT, stort som smått.

Väntar på klicket i kameran, innan hon hoppar ner igen.

Alltid samma sak.

Just den här stubben var väl i minsta laget kanske, tassarna fick knappt plats

  

Lilla Tok-Ronja


Lite svalt i skogen bland träden, men solen värmde länge länge....



I morgon ska värmen slå ytterligare rekord, säger dom,

och jag tycker så synd om dom som verkligen lider av detta.

Och att man nästan dagligen får läsa om hundar (och även barn) som lämnas i stängda bilar,

det gör mig tokig av ilska.



I morgon kommer vi arbeta lite, som "vårdhundar",

och det bästa är att det är så svalt och skönt där.

Gamla människor har det riktigt tufft, så där är temperaturen reglerad ordentligt.

Topp, tycker vi.



Kram

Susanne

Av Susanne - 1 juli 2015 21:43

               #lerinpackning

#skitigahundar


....av samma skrot o korn!

Det skulle man kunna säga om dom här hundvännerna.

Dom bryr sig inte det minsta om dom skitar ner sig,

har inte en tanke på oss, som sedan måste ta hand om dom,  

"skrapa" bort all lera och återställa dom i ett rent skick.



Joorå, visst simmar dom, doppar sig i sjöar o så,

   men att hålla sig rena, det är inte deras melodi.   



Vinnare i att vara värst, att verkligen göra allt för att byta färg,

det är helt klart den här killen!!!

KICKEN!



I dag hittade den värsta lerpölen man kan tänka sig,

där han rullade sig riktigt ordentligt!


   

Han njöt, det syntes lång väg....

Näst intill oigenkänlig, men väldans söt ändå!



Att rysta sig hjälper inte mot lera!



Att se denna glädje hos hundarna, (ja, jag vet, jag har sagt tusentals gånger)

det gör så gott i själen.

Total lycka för oss alla.



Guldfärgad golden, i vanliga fall alltså   



Vacker utsikt, tyckte Ronja   

(Iofs tror jag hon spanade efter en bra väg ner till vattnet)



Att gå långpromenader i den värme som infann sig i dag,

det fungerar bara om det finns vatten i närheten.

Det är nödvändigt för dom att få svalka av sig då o då.

Åtminstone dom här två!



Jag är tacksam över att dom älskar att bada,

även om det så klart innebär lite mera jobb vid hemkomsten.

Kanske kunde önska att dom inte valde det skitigaste vattnet,

vem vem är jag att tycka det, hahaha



Sista doppet för dagen, då hade dom ansträngt sig rejält innan,

då vi tagit oss fram i eländig terräng, och som synes är inte vattnet det klaraste man kan se.

Men skönt, det var det med all säkerhet,

för Ronja hon bara stod där länge länge, och bara njööööt!


               


Som vanligt, Ronja har stenkoll på Skorpan, om något skulle hända henne.

Då finns hon där som förste hjälparen.



"Jag tar vassvägen jag, har ju inga kläder på mig ännu!!"



"Vet du hur skönt det här är, egentligen?"



Så himla synd att jag inte hann.....

Skorpan lärde sig dyka i dag!!!

Första gången trodde man så klart att det var en olyckshändelse, att hon for på huvudet ner i vattnet.

Men hon gjorde om det, igen o igen.....och vad gjorde jag då??

Var hade jag kameran??

Inte framme och beredd i alla fall, men å andra sidan lär hon säkert göra om det,

och DÅ, då är jag redo!



Sista fikastunden!

Det var så skönt att sitta där i skuggan och bara vara,

efter dagens roliga, men tuffa strapatser.

Skorpan somnade visst.....



Tanken var att komma iväg skapligt i dag, men så fick jag bege mig till lasarettet i morse,

vilket var såå himla skönt. Dom är mina änglar, all personal, som finns där när jag behöver.

Svaret på rtg har jag också fått, och metallskrotet sitter fast, som tur var,

men det fanns andra "förändringar" som var mindre bra.


På väg hem för att hämta hundarna fick jag vända halvvägs!!!

Oljelampan på bilen började lysa, vilket så klart var tvunget att åtgärdas.

Gillar INTE bilar som bråkar med mig!



Chicko, som även han älskar vatten!

Han lägger sig helt enkelt ner i lerpölarna och bara njuter av svalkan.



Det var dagen som sommarvärmen visade sig ordentligt.

Hundarna är badade och rena igen (älskart)

Det nya schampot mot Ronjas klåda, har verkligen varit superbra!!

      Rekommenderas varmt!



Till Skorpan behövs det knappt något schampo alls, men snart så, 

snart är hon "påklädd" igen.

Ska bli kul att se hur hennes päls blir, nu efter kastrationen.

Jag tror den blir bra jag!



Just ja, vi mätte dagens promenad,

och jag tycker det är väldigt märkligt att jag hamnade på 2 km kortare sträcka än kompisens?

Vi gick ju exakt samma "slinga"?

  


Nu vilar vi.....


Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards